Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2023

DE BURGEMEESTER VAN THOLEN,

 

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet, artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen 2022 en de Wet Politiegegevens;

 

na overleg met de lokale driehoek;

 

overwegende:

  • -

    dat de burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen 2022 kan besluiten tot plaatsing van camera's voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het belang van de handhaving van de openbare orde;

  • -

    dat de burgemeester reeds eerder op grond van vorenstaande bevoegdheid op 24 november 2021 door middel van het ‘Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen’ (Gmb. 2021, 431676), gewijzigd vastgesteld op 17 december 2021 (Gmb. 2021, 467912), als gebied heeft aangewezen: de openbare delen van het woonwagenterrein aan de Oudelandsedijk te Tholen (hierna: het woonwagenterrein), op de gronden die in de overwegingen van laatstgenoemd besluit zijn opgenomen onder ‘overwegende’ en welke gronden als hierbij herhaald en ingelast moeten worden beschouwd (Bijlage 1);

  • -

    dat het aanwijzingsbesluit (voornoemd) op 1 september 2022 is geëindigd;

  • -

    dat sinds de beëindiging van het cameratoezicht van enkele bewoners van het woonwagenterrein structureel en recent klachten zijn ontvangen over uiteenlopende, de openbare orde verstorende en de veiligheid en leefbaarheid aantastende gedragingen op het woonwagenterrein. Het gaat daarbij om stank-, rook-, en geluidsoverlast, verdachte situatie, sociale wijkproblematiek, bedreigingen, (buren)ruzie/twist, vernieling, diefstal en drugshandel-/gebruik;

  • -

    dat concrete incidenten zijn vastgesteld, waaronder rondom de jaarwisseling, waarbij een groot oudjaarsfeest gehouden zou worden op het woonwagenterrein nabij woonwagens van omwonenden die het daarmee oneens waren. Dit feest heeft uiteindelijk doorgang gevonden omdat de politie het niet verantwoord achtte – mede vanwege beperkte capaciteit – ter plaatse te gaan vanwege de omvang van het feest en de criminele aard van (een aantal) aanwezige personen;

  • -

    dat door een externe medewerker van de gemeente Tholen op 7 juli 2023 strafrechtelijk aangifte is gedaan vanwege bedreiging en intimidatie gepleegd op 30 mei 2023 door één van de bewoners van het woonwagenterrein;

  • -

    dat in de periode april tot en met juni 2023 één van de woonwagens op (en vermeende bewoner van) het woonwagenterrein onderwerp is geweest van een adresfraudeonderzoek en waarbij ook daadwerkelijk van adresfraude sprake is (vermoedelijk schijnbewoning);

  • -

    dat de burgemeester op 19 april 2023 een bestuurlijke rapportage van de politie is ontvangen, waaruit blijkt van openbare orde verstorende en veiligheid en leefbaarheid aantastende gedragingen;

  • -

    dat de burgemeester op 11 juli 2023 een tweede bestuurlijke rapportage van de politie heeft ontvangen met daarin nieuwe, de openbare orde verstorende en de veiligheid en leefbaarheid aantastende gedragingen. Concreet gaat het om een melding op 28 juni 2023 van ernstige geluidsoverlast, een melding van 21 juni 2023 van drank- en drugsgebruik en geluidsoverlast vanwege een feestje met ongeveer 40 bezoekers. Ook hier maakt de politie bewust de keuze niet ter plaatse te gaan vanwege capaciteitsproblemen en uit angst voor escalaties. Op 29 juni 2023 heeft een incident plaats vanwege een ontruimde woonwagenstandplaats. Bewoners van het woonwagenterrein verhinderden de gemeente betonblokken te plaatsen op de standplaats. Het terrein werd geblokkeerd met auto’s en een poging van de politie tot bemiddeling bleek vruchteloos;

  • -

    op 13 juli 2023 heeft een politie-instap plaatsgevonden op het woonwagenterrein, omdat daarop een voertuig werd aangetroffen dat betrokken was bij een gewelddadige juweliersoverval in Halsteren, de dag ervoor. Hierbij werden in één van de woonwagens vier mannen aangehouden die ervan verdacht worden bij de woonwagenoverval betrokken te zijn geweest;

  • -

    op grond van vorenstaande informatie, zowel op zichzelf bezien als in onderlinge combinatie is er een noodzaak om in het belang van de handhaving van de openbare orde te besluiten om op het woonwagenterrein camera’s in te zetten;

  • -

    concreet blijkt uit vorenstaande informatie dat in het aangewezen gebied (nog steeds) sprake is van een onder druk staand leefklimaat en van een situatie die moet worden gekwalificeerd als risicovol voor de openbare orde ter plaatse. Dit houdt onder andere verband met de aanwezigheid van personen en het plegen van activiteiten in het aangewezen gebied die in relatie staan tot of waarvan aannemelijk is dat die in relatie staan tot strafbare feiten die negatieve invloed hebben op de orde en rust in de gemeentelijke samenleving;

  • -

    dat de verkregen informatie van de politie uitwijst dat eerdere (strafrechtelijke) interventies niet hebben geleid tot een verbetering van de leefbaarheid ter plaatse en dat door de (nader) gebleken informatie ter plaatse, de bestuurlijke integriteit wordt aangetast, mede omdat de politie en/of ambtenaren en/of personen namens dezen, in het aangewezen gebied niet of niet naar behoren, hun publieke taak kunnen uitvoeren zonder in de uitoefening ervan te worden gehinderd of bedreigd. Hierdoor wordt overheidsoptreden bemoeilijkt;

  • -

    dat gezien het vorenstaande andere, minder ingrijpende instrumenten in dit geval niet geschikt zijn omdat pogingen hiertoe niet het gewenste effect hebben gehad en er zelfs, vanwege potentiële escalaties en capaciteitsproblemen, sprake is van een handhavingsvacuüm;

  • -

    dat het cameratoezicht past in een breder pakket van maatregelen tot normalisatie van de situatie ter plaatse, waaronder in het bijzonder het ingezette plan “Herinrichting woonwagenlocatie Oudelandsedijk Tholen”, waarmee beoogd wordt via het ruimtelijk spoor tot een herstructurering van het woonwagenterrein te komen;

  • -

    dat het cameratoezicht tevens moet worden gezien in samenhang met andere bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde en de veiligheid, waaronder surveillance, die zijn en nog zullen worden genomen;

  • -

    dat de aanwijzing van het woonwagenterrein als een gebied waarin camera’s worden ingezet, in samenhang met de andere maatregelen (voornoemd) positief bijdraagt aan het verhogen van de veiligheid en het verbeteren van de leefbaarheid en de veiligheidsbeleving van bewoners en bezoekers ter plaatse;

  • -

    dat voldoende waarborgen worden getroffen om de privacybelangen van bewoners en gebruikers van het aangewezen gebied te garanderen, door het verrichten van een Data protection impact assessment (DPIA), door het inwinnen van advies bij (en het verkrijgen van een positief advies door) een onafhankelijke privacyfunctionaris, alsook door het plaatsen van camera’s op hoogte en door het instellen van ‘privacy mask’ waardoor geen beelden in woonruimten die in het aangewezen gebied gelegen zijn;

  • -

    dat de omvang van het aangewezen gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet daaraan stelt en proportioneel is in relatie tot het beoogde legitieme doel, doordat het gebied niet groter is dan nodig met het oog het doel van het cameratoezicht, in het bijzonder het waarborging van de openbare orde ter plaatse;

  • -

    dat de duur van de aanwijzing wordt bepaald op één jaar en daarmee eveneens voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet daaraan stelt en proportioneel is in relatie tot het beoogde. Voor deze (langere) duur ten opzichte van het eerdere cameratoezicht wordt gekozen, omdat gebleken is dat de eerdere aanwijzingsduur (in 2022) van negen maanden geen blijvende verbetering heeft opgeleverd;

  • -

    dat gezien vorenstaande overwegingen en waarborgen de belangen van openbare orde en veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten, het voorkomen van overlast, het waarborgen van de veiligheid van de bewoners en bezoekers van het woonwagenterrein en het ter plaatse ongehinderd kunnen uitoefenen van publieke taken door ambtenaren, in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de bewoners en gebruikers van het aangewezen gebied bij bescherming van hun persoonlijke levenssfeer. Daarbij wordt mede in acht genomen dat (vrijwel) alle gebruikers van het woonwagenterrein ook zelf camera’s hebben geplaatst, gericht op de openbare delen van het terrein.

BESLUIT VAST TE STELLEN:

 

HET AANWIJZINGSBESLUIT CAMERATOEZICHT OUDELANDSEDIJK TE THOLEN 2023

Artikel 1  

  • 1.

    Het volgende gebied in de gemeente Tholen is aangewezen als gebied waar cameratoezicht plaatsvindt als bedoeld in artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen 2022: dat deel van de Oudelandsedijk en van de Oudelandseweg, zoals weergegeven op de kaart die als Bijlage 2 is gevoegd bij dit aanwijzingsbesluit en welke kaart onderdeel uitmaakt van dit aanwijzingsbesluit.

  • 2.

    In het aangewezen gebied worden camera’s geplaatst op een minimale hoogte van acht meter (voor locatie zie bijlage 3), waarmee deze ruim uitsteken boven de verblijfseenheden in het aangewezen gebied, en zijn de camera’s voorzien van een zodanig afgesteld ‘privacy schild’ dat geen beelden gemaakt kunnen worden in de verblijfseenheden;

  • 3.

    De uitvoering van het cameratoezicht is opgedragen aan de politie eenheid Zeeland-West-Brabant;

  • 4.

    De politie eenheid Zeeland-West-Brabant bekijkt de beelden in elk geval rechtstreeks indien er incidenten zijn of hebben plaatsgevonden of er aanwijzingen zijn dat deze zouden kunnen plaatsvinden, er schade wordt aangericht of dreigt te worden aangericht, er klachten of meldingen worden gedaan of indien er aangifte wordt gedaan van een strafbaar feit in het aangewezen gebied.

  • 5.

    De opgenomen camerabeelden worden ten hoogste achtentwintig (28) dagen bewaard. Als er een concreet vermoeden is dat de beelden noodzakelijk zijn voor de opsporing van een strafbaar feit of voor het treffen van een bestuursrechtelijke maatregel, dan mogen de opgenomen camerabeelden worden bewaard tot het moment dat de beelden niet meer bruikbaar zijn voor dat doel.

Artikel 2  

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking van dit besluit en geldt in beginsel gedurende één jaar vanaf de dag van bekendmaking.

  • 2.

    Als verdere verlenging van de periode van cameratoezicht noodzakelijk is, kan de burgemeester opnieuw een aanwijzingsbesluit nemen.

  • 3.

    De burgemeester trekt dit besluit vóór de in het eerste lid genoemde termijn in zodra naar haar oordeel de inzet van camera’s niet langer noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde.

Artikel 3  

Dit besluit wordt aangehaald als: “Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2023”.

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 8 september 2023.

De burgemeester van Tholen

M.L.P. Sijbers

Bezwaar

Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken bij de burgemeester van Tholen, Postbus 51 4690 AB Tholen. Hiervoor kan een bezwaarschrift worden ingediend. In het bezwaarschrift dient de naam en het adres worden vermeld, de dagtekening, het kenmerk of de omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Een kopie van het besluit waartegen het bezwaar zich richt moet worden meegezonden. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Na indiening van een bezwaarschrift bestaat de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant te Breda. De uitspraak van de voorzieningenrechter kan inhouden dat de werking van dit besluit wordt geschorst.

Bijlage 1: Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2021 met wijziging

AANWIJZINGSBESLUIT CAMERATOEZICHT OUDELANDSEDIJK TE THOLEN 202

 

DE BURGEMEESTER VAN THOLEN,

 

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet, artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen en de Wet Politiegegevens;

 

na overleg met de lokale driehoek;

 

overwegende:

  • -

    dat de burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen kan besluiten tot plaatsing van vaste camera's ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats en ten aanzien van alle voor het publiek toegankelijke parkeerterreinen in het kader van de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

  • -

    dat uit een bestuurlijke rapportage van de politie eenheid Zeeland-West-Brabant d.d. 22 september 2021 blijkt dat er sprake is van een situatie ter plaatse van het aan te wijzen gebied, welke kan worden omschreven als een schending van de leefbaarheid en dat er sprake is van onveiligheidsgevoelens bij de bewoners.

  • -

    dat de strafrechtelijke interventies niet direct hebben geleid tot een significante afname van de overlast. Gezien het karakter van de situatie is het aangewezen om hiertegen (ook) andere maatregelen dan strafrechtelijke maatregelen in te zetten. Het instellen van cameratoezicht levert een bijdrage aan de aanpak van de ervaren overlast en aan het verminderen of wegnemen van het gevoel van onveiligheid bij de bewoners;

  • -

    dat uit de voornoemde bestuurlijke rapportage ook blijkt dat door deze situatie ter plaatse de bestuurlijke integriteit wordt aangetast.

  • -

    dat is gebleken dat ambtenaren op. deze locatie niet hun publieke taak kunnen uitvoeren zonder in de uitoefening te worden gehinderd of zonder daarbij te worden bedreigd. Overheidsoptreden kan hierdoor moeizaam plaats vinden;

  • -

    dat het cameratoezicht moet worden gezien in samenhang met bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde en de veiligheid, die zijn en zullen worden genomen;

  • -

    dat het cameratoezicht past in een breder pakket van maatregelen tot normalisatie van de situatie ter plaatse (Herinrichting woonwagenlocatie Oudelandsedijk Tholen);

  • -

    dat het cameratoezicht in het met dit besluit aan te wijzen gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht: kenbaarheid van cameratoezicht, proportionaliteit en subsidiariteit;

  • -

    dat de belangen van openbare orde en veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden, het voorkomen van overlast en het wegnemen van het onveiligheidsgevoel van de bewoners en het ongehinderd kunnen uitoefenen van publieke taken door ambtenaren in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de burgers bij bescherming van de persoonlijke levenssfeer;

  • -

    dat de duur van de aanwijzing en de omvang van het aan te wijzen gebied proportioneel zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

BESLUIT VAST TE STELLEN:

 

AANWIJZINGSBESLUIT CAMERATOEZICHT OUDELANDSEDIJK TE THOLEN 2021

 

Artikel 1

  • 1.

    Het volgende gebied in de gemeente Tholen is aangewezen als gebied waar cameratoezicht plaatsvindt als bedoeld in artikel 2:77 van de “Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen”: dat deel van de Oudelandsedijk en van de Oudelandseweg, zoals aangeduid op de kaart, welke als bijlage is gevoegd bij dit aanwijzingsbesluit en welke kaart onderdeel uitmaakt van dit aanwijzingsbesluit.

  • 2.

    De uitvoering van het cameratoezicht is opgedragen aan de politie eenheid Zeeland-West-Brabant.

  • 3.

    De politie eenheid Zeeland-West-Brabant bekijkt de beelden indien er incidenten zijn of hebben plaatsgevonden, schade wordt geconstateerd, er klachten of meldingen worden ingediend of indien er aangifte wordt gedaan.

  • 4.

    De opgenomen camerabeelden worden ten hoogste achtentwintig (28) dagen bewaard. Als er een concreet vermoeden is dat de beelden noodzakelijk zijn voor de opsporing van een strafbaar feit of voor het treffen van een bestuursrechtelijke maatregel, dan mogen de opgenomen camerabeelden worden bewaard tot het moment dat de beelden niet meer bruikbaar zijn voor dat doel.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking van dit besluit en geldt gedurende negen (9) maanden vanaf de dag van bekendmaking. Als verlenging van de periode van cameratoezicht noodzakelijk is, kan de burgemeester opnieuw een aanwijzingsbesluit nemen.

 

Artikel 3

Dit besluit wordt aangehaald als: “Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2021”.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 24 november 2021.

De burgemeester van Tholen

 

M.L. Sijbers

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken bij de burgemeester van Tholen, Postbus 51 4690 AB Tholen. Hiervoor kan een bezwaarschrift worden ingediend. In het bezwaarschrift dient de naam en het adres worden vermeld, de dagtekening, het kenmerk of de omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Een kopie van het besluit waartegen het bezwaar zich richt moet worden meegezonden. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Na indiening van een bezwaarschrift bestaat de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant te Breda. De uitspraak van de voorzieningenrechter kan inhouden dat de werking van dit besluit wordt geschorst.

 

WIJZIGING AANWIJZINGSBESLUIT CAMERATOEZICHT OUDELANDSEDIJK TE THOLEN 2021

 

DE BURGEMEESTER VAN THOLEN,

 

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet, artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen en de Wet Politiegegevens;

 

overwegende:

  • -

    dat de burgemeester op 24 november 2021 het Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2021 heeft vastgesteld;

  • -

    dat de burgemeester met voornoemde besluit overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen heeft besloten tot plaatsing van vaste camera's ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats en ten aanzien van alle voor het publiek toegankelijke parkeerterreinen in het kader van de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

  • -

    dat de motivering voor deze aanwijzing in het voornoemde besluit is opgenomen;

  • -

    dat de kaart bij het aanwijzingsbesluit van 24 november 2021 wordt gewijzigd in de kaart die bij dit wijzigingsbesluit is gevoegd;

  • -

    dat door deze wijziging wordt verduidelijkt dat het rode vlak, waarbinnen zich standplaatsen bevinden die privé in gebruik zijn, niet valt onder het aangewezen gebied.

BESLUIT VAST TE STELLEN:

 

WIJZIGING AANWIJZINGSBESLUIT CAMERATOEZICHT OUDELANDSEDIJK TE THOLEN 2021

 

  • I.

    De bij het Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2021 gevoegde kaart wordt vervangen door de kaart, welke bij dit wijzigingsbesluit is gevoegd.

  • II.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking van dit besluit.

  • III.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Wijziging Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2021”.

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 17 december 2021.

De burgemeester van Tholen

 

M.L.P. Sijbers

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken bij de burgemeester van Tholen, Postbus 51 4690 AB Tholen. Hiervoor kan een bezwaarschrift worden ingediend. In het bezwaarschrift dient de naam en het adres worden vermeld, de dagtekening, het kenmerk of de omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Een kopie van het besluit waartegen het bezwaar zich richt moet worden meegezonden. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Na indiening van een bezwaarschrift bestaat de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant te Breda. De uitspraak van de voorzieningenrechter kan inhouden dat de werking van dit besluit wordt geschorst.

Bijlage 2: Aangewezen gebied (binnen de rode kaders. Het rode vlak valt buiten het aangewezen gebied).

Bijlage 3 Locatie camera’s

Naar boven