Gemeenteblad van Heerenveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerenveen | Gemeenteblad 2023, 391965 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerenveen | Gemeenteblad 2023, 391965 | beleidsregel |
Beleidsregel handhavingsarrangement bijzondere wetten horeca gemeente Heerenveen
De burgemeester van de gemeente Heerenveen;
gelet op artikel 4:3 van de Algemene wet Bestuursrecht, de toepasselijke bepalingen van de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Heerenveen en de Alcoholwet,
vast te stellen de navolgende beleidsregel handhavingsarrangement bijzondere wetten horeca gemeente Heerenveen.
Het handhavingsarrangement bevat beleidsregels over de wijze waarop gemeente, politie en Openbaar Ministerie optreden bij overtredingen van de Alcoholwet.
Het handhavingsarrangement biedt duidelijkheid bij de aanpak van horecagerelateerde overlast en geweld in het uitgaansgebied en het tegengaan van de verstrekking van alcohol aan minderjarigen.
Indien bij het toezicht overtredingen worden geconstateerd, dan wordt gehandeld volgens het in dit arrangement opgenomen stappenplan.
De burgemeester beoogt met dit document duidelijkheid te verschaffen aan horecaexploitanten, verstrekkers van alcoholhoudende drank én toezichthouders over de naleving van de horeca wet- en regelgeving. Er wordt beoogd om schadelijk alcoholgebruik onder jongeren en alcoholgerelateerde openbare ordeproblemen, zoals overlast, agressie en geweld tegen te gaan. Door het bekendmaken van dit beleid is voor een ieder duidelijk welke maatregel hij kan verwachten na een overtreding. Hier kan een preventieve werking van uitgaan.
De burgemeester is primair verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. De burgemeester verstrekt in die hoedanigheid exploitatievergunningen voor niet-alcohol bedrijven.
De burgemeester is ook bevoegd voor de handhaving en vergunningverlening van de Alcoholwet. Dit vanwege diens verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid.
Het toezicht op de naleving wordt uitgevoerd door de gemeentelijke toezichthouders en de politie. Daarbij wordt in voorkomende gevallen ook samengewerkt met extern ingehuurde BOA’s/toezichthouders.
Bestuursrechtelijk en strafrechtelijk optreden
De nadruk van de handhaving van deze regelgeving blijft conform de eerder gemaakte afspraken liggen op bestuursrechtelijk terrein. De samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie blijft van essentieel belang.
Het gaat echter wel om twee gescheiden trajecten. Het bestuursrechtelijk en het strafrechtelijke traject kunnen zowel los van elkaar als gelijktijdig worden toegepast.
Het strafrechtelijke traject is een aangelegenheid van het Openbaar Ministerie en niet van de gemeente. Daarom komt in dit stappenplan voornamelijk de bestuursrechtelijke aanpak aan de orde.
Bij de overtredingen van de Alcoholwet wordt in dit arrangement aangesloten bij de indeling van categorieën zoals die ook door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit wordt gehanteerd. Overtredingen van de Alcoholwet zijn in een aantal gevallen ook economische delicten die strafrechtelijk vervolg kunnen worden.
Het handhavingsarrangement geldt als beleidsregel in de zin van artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze moeten op grond van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt door publicatie.
Op grond van artikel 4:84 Awb wordt overeenkomstig gehandeld, tenzij dit voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Ernst, aard of combinatie van overtredingen
Het is denkbaar dat tegelijkertijd verschillende overtredingen worden begaan. Het achtereenvolgens of tegelijkertijd overtreden van verschillende voorwaarden kan leiden tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in de overheidsreactie op afzonderlijke overtredingen. Ook de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden kunnen aanleiding zijn om te besluiten tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in het handhavingsarrangement.
Proportionaliteit en subsidiariteit
Een bestuursrechtelijke handhavingsmaatregel moet aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit voldoen. Dit houdt in dat de maatregel niet verder mag strekken dan noodzakelijk en dat bij de keuze uit verschillende bevoegdheden geen zwaardere bevoegdheid wordt gebruikt dan de concrete situatie vereist. De feiten en omstandigheden van de situatie spelen dan ook een rol bij de beoordeling of een maatregel nodig is, en zo ja, welke maatregel. De proportionaliteit en subsidiariteit zijn in het handhavingsbeleid ingebouwd. De burgemeester toetst elke zaak op zijn merites, aan de hand van dit beleid.
De stappen in de handhavingstabel gelden als uitgangspunt. Wanneer feiten en omstandigheden hier aanleiding toe geven, kan de burgemeester afwijken van dit uitgangspunt. Zo kan worden besloten om een stap over te slaan en niet bij een eerste constatering van de overtreding een waarschuwing te geven, maar meteen de maatregel te nemen die bij de volgende constatering zou volgen. Bij het afwijken van de tabel, wordt dit goed gemotiveerd.
Voor de meeste overtredingen geldt dat een maatregel als bedoeld in de diverse tabellen een geldigheidsduur heeft van een jaar. Dit betekent dat wanneer binnen een jaar nadat de eerste overtreding is geconstateerd weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap in de tabel.
Bij overtredingen in de categorie E (verstoring openbare orde) geldt een geldigheidsduur van twee jaar.
Indien vereiste spoed zich verzet tegen het gunnen van een termijn, bijvoorbeeld vanwege de ernst van de overtreding, kan gebruik worden gemaakt van spoedeisende bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 5:31, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht. In dat geval kan het besluit tot toepassing van bestuursdwang onmiddellijk worden uitgevoerd. Om dezelfde reden kan dan worden afgezien van het kenbaar maken van het voornemen tot toepassing van bestuursdwang.
Na de uitvoering van de spoedeisende bestuursdwang moet zo snel mogelijk het besluit tot toepassen van bestuursdwang worden verzonden of uitgereikt aan de bovenstaande partijen.
Nalevingshulp betekent dat de ondernemer informatie krijgt over de geldende wet- en regelgeving. Door nalevingshulp te bieden wil de gemeente ervoor zorgen dat ondernemers zich beter aan de wet houden. Bij nalevingshulp wordt alleen ter plekke mededeling gedaan en wordt de overtreding schriftelijk vastgelegd in het inspectieverslag. Het is ook mogelijk dat een jurist (telefonisch) contact opneemt en de regels verduidelijkt. Er volgt geen aanschrijving. Nalevingshulp geldt voor de geringe overtredingen
Toelichting opleggen bestuurlijke boete
Naast de bestuursrechtelijke handhaving via de waarschuwing en de last onder dwangsom is het in een aantal gevallen mogelijk om een bestuurlijke boete op te leggen. De bijlage bij het Alcoholbesluit bevat een overzicht waarin de overtredingen zijn vermeld, de bijbehorende categorie en boetebedrag. Voor een actueel overzicht van de geldende boetebedragen, moet deze bijlage geraadpleegd worden via wetten.overheid.nl.
Artikel 7.3 van het Alcoholbesluit bevat een aantal bepalingen die betrokken moeten worden bij het bepalen van het juiste boetebedrag:
Het in de kolommen I en II opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete wordt met 50% verhoogd, indien aan de natuurlijke persoon of de rechtspersoon aan wie de overtreding kan worden toegerekend, door de burgemeester of Onze Minister een bestuurlijke boete is opgelegd wegens overtreding van hetzelfde artikel van de wet en er nog geen twaalf maanden zijn verlopen sinds die eerdere bestuurlijke boete onherroepelijk is geworden.
Het in de kolommen I en II opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete wordt met 100% verhoogd, indien aan de natuurlijke persoon of de rechtspersoon aan wie de overtreding kan worden toegerekend, door de burgemeester of Onze Minister tweemaal of vaker een bestuurlijke boete is opgelegd wegens overtreding van hetzelfde artikel van de wet en er nog geen twaalf maanden zijn verlopen sinds de eerste van die bestuurlijke boetes onherroepelijk is geworden.
De NVWA houdt per 1 juli 2021 toezicht op het gebied van de verkoop van alcohol en hanteert daarbij een interventiebeleid. Dit interventiebeleid is neergelegd in het ‘Specifiek interventiebeleid NVWA Alcoholwet (IB02-SPEC 29, versie 2) en raadpleegbaar via wetten.overheid.nl. Grondslag voor het interventiebeleid is de Alcoholwet en het daarop gebaseerde Alcoholbesluit. In de bijlage bij dit interventiebeleid is een tabel opgenomen met daarin de specifieke interventies op de Alcoholwet door de NVWA. Deze bijlage is te raadplegen via: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045534/2021-09-01#Bijlage
Toezicht door de NVWA richt zich op online en fysieke winkels (zoals supermarkten, slijters en webshops, maar ook bierkoeriers en online eetbezorgdiensten). Het toezicht op de horeca blijft een taak van de gemeenten. De NVWA richt met haar toezicht op de volgende categorieën:
Vaststelling en inwerkingtreding
Dit arrangement wordt vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Heerenveen. Het arrangement treedt de dag na bekendmaking in werking.
CATEGORIE A. ADMINISTRATIEVE TEKORTKOMINGEN ALCOHOLWET
B. ERNSTIGE OVERTREDINGEN (GEEN ACUTE (GEVAAR)SITUATIE)
C. ERNSTIGE OVERTREDINGEN (DIRECT VAN INVLOED OP GEZONDHEID (VAN JONGEREN) EN/OF OPENBARE ORDE)
D. OVERIGE GEBODEN EN VERBODEN APV
Diverse APV artikelen, bijvoorbeeld:
|
|
art. 2:10 lid 6 APV jo. art. 2 Nadere regels ten aanzien van terrassen gemeente Heerenveen |
E. VERSTORING OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
De kwalificatie ‘ernstig geweld’ is in ieder geval van toepassing indien sprake is van incidenten waarbij gedreigd is of gebruik is gemaakt van één of meer vuurwapens, waarbij één of meer dodelijke slachtoffer(s) zijn gevallen, waarbij één of meer slachtoffer(s) ernstig gewond is/zijn geraakt, bij steekincidenten, bij grootschalige vechtpartijen al dan niet met slachtoffer(s), bij ernstige zedendelicten (zoals verkrachting) en bij zware mishandeling.
Er is sprake van schijnbeheer als degene die zich voordoet als beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende van een horeca-inrichting niet de feitelijke beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende is. Schijnbeheer kan in verschillende vormen voorkomen. Er kan sprake zijn van een situatie waarbij een persoon niet als beheerder/exploitant/leidinggevende op vergunning staat vermeld, maar wel in de functie van werknemer als exploitant of leidinggevende optreedt. Het door een andere persoon laten exploiteren van een horeca-inrichting omdat men zelf – vanwege antecedenten of het ontbreken van de vereiste diploma’s – niet in aanmerking komt voor een vergunning, is een andere variant. Hiervoor ontvangt diegene dan vaak een financiële vergoeding. In deze gevallen is de vergunning op grond van onjuiste gegevens en bescheiden verleend en kan het bestuur besluiten de vergunning in te trekken.
Overlast in en vanuit de inrichting wordt aangemerkt als een incident (categorie 1). De aanwezigheid van overlast wordt afgeleid uit politiemutaties en/of registraties bij het Meldpunt overlast. Ook anonieme meldingen kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van overlast. Als voorbeelden van overlast kunnen worden genoemd: parkeeroverlast, stank, vervuiling, geluidhinder door komende en gaande bezoekers, lastigvallen van passanten, het op luidruchtige wijze exploiteren van een terras en het blokkeren van de doorgang c.q. de openbare weg. Indien de overlast zich concentreert rond bepaalde nachtelijke uren, kan op grond van artikel 2:30, lid 4 APV ook worden gekozen voor het tijdelijk vaststellen van andere sluitingstijden.
**Specifieke uitwerking sanctiestrategie bij overtreding van artikel 20 lid 1 Alcoholwet
*De ratio om direct op te treden bij alcoholverstrekkers die een artikel 35 ontheffing hebben in tegenstelling tot eerst een waarschuwing bij reguliere horeca, is dat juist bij incidentele festiviteiten waar veel mensen / jeugd tegelijk samenkomen, van tevoren wordt gewezen op de noodzakelijke aandacht voor alcohol schenken (tijdens de ontheffingsprocedure).
Indien men bij een eenmalige festiviteit dan alleen een waarschuwing kan verwachten wanneer men zich niet houdt aan de leeftijdsgrenzen, terwijl een hercontrole op korte termijn eveneens niet mogelijk is, zou dit onvoldoende effectief zijn en onvoldoende prikkel voor evenementenorganisatoren om de leeftijdsgrenzen voor alcoholverstrekking bij evenementen goed na te leven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-391965.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.