Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2023, 389073 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2023, 389073 | beleidsregel |
Uitvoeringsregels inschrijving wachtlijst en toewijzing woonwagenstandplaatsen
In deze uitvoeringsregels inschrijving wachtlijst woonwagenstandplaatsen beschrijft de gemeente welke regels er gelden voor inschrijving op de wachtlijst voor woonwagenstandplaatsen. Tevens wordt beschreven hoe de inschrijving voor de wachtlijst en de toewijzing van standplaatsen verloopt.
Woonwagenbeleid en verhuurbeleid
De gemeente heeft op basis van actueel landelijk beleid eigen lokaal beleid opgesteld over woonwagens en de verhuur van standplaatsen. Als onderdeel van dit beleidskader zijn uitvoeringsregels opgesteld over de inschrijving voor de wachtlijst woonwagenstandplaatsen en de toewijzing van standplaatsen.
Inschrijvings- en toewijzingsregels voor vrijkomende standplaatsen
De gemeente heeft voor de verdeling van toekomstige vrijkomende standplaatsen duidelijke regels gemaakt. Deze regels bepalen op welke wijze een vrijkomende standplaats wordt toegewezen. Het oude model van ‘wie het langst staat ingeschreven, heeft het eerste recht’, is niet meer van deze tijd en past niet binnen het actuele landelijk beleid. Dit landelijk beleid richt zich namelijk op de bescherming van de culturele identiteit van woonwagenbewoners. Deze culturele identiteit bestaat uit twee aspecten:
Bij het opstellen van regels voor inschrijving en toewijzing is zo veel als mogelijk rekening gehouden met behoud van de culturele identiteit van woonwagenbewoners.
Alleen standplaatszoekende woonwagenbewoners die een aantoonbare band hebben met de gemeente Twenterand kunnen zich inschrijven. Dit betekent het volgende:
Wat betekent aantoonbare band:
Met ‘inkomen uit Twenterand’ wordt het volgende bedoeld 1 :
2. Hoe verloopt de inschrijving?
Inschrijven kan via een inschrijfformulier. Dit formulier staat op de website van de gemeente (www.twenterand.nl/woonwagen).
Wie hulp nodig heeft met het invullen van het formulier kan contact opnemen met de woonwagen coördinator.
3. Welke stukken moeten met het inschrijfformulier worden meegestuurd?
4. Kosten van inschrijven en verlengen
Wie zich wil inschrijven moet inschrijfkosten betalen. De inschrijfkosten bedragen € 20,00 en kan worden voldaan via het inschrijfformulier.
Elke inschrijving heeft een geldigheidsduur van 1 kalenderjaar.2 De inschrijving kan daarna jaarlijks worden verlengd. De kosten voor verlenging bedragen € 5,00 per jaar. Voordat de inschrijfperiode eindigt aan het einde van het kalenderjaar moet de inschrijving zijn verlengd. De inschrijver is zelf verantwoordelijk voor het tijdig verlengen van de inschrijving door de kosten voor de verlenging te voldoen. Wanneer niet op tijd wordt verlengd vervalt de inschrijving.
De lijst geregistreerde standplaatszoekenden wordt niet openbaar gemaakt wegens de AVG (= Algemene Verordening Gegevensbescherming). Dus wegens privacyregels worden gegevens van mensen op de ‘wachtlijst’ niet openbaar gemaakt.
Personen die op de wachtlijst staan krijgen jaarlijks een brief waarin wordt verzocht de kosten voor de verlenging te betalen. In deze brief staat vermeld hoeveel punten zijn opgebouwd op het moment van het versturen van deze brief.
In het geval van verhuizing is de inschrijver zelf verantwoordelijk voor het tijdig doorgeven van het nieuwe woonadres aan de coördinator woonwagenzaken via woonwagen@twenterand.nl.
5. Wat gebeurt er na inschrijving?
De gemeente controleert de binnengekomen inschrijving en of de inschrijfkosten zijn betaald. De datum van ontvangst van de betaling zal gelden als moment van inschrijving.
Als het inschrijfformulier volledig is ingevuld en de juiste bijlagen compleet zijn, wordt het aantal startpunten toegekend. De startpunten zijn als volgt ingedeeld:
Als de inschrijving compleet is, wordt een bevestiging van inschrijving verstuurd met daarop de toegekende startpunten.
Een ingeschreven standplaatszoekende bouwt maandelijks een extra punt op. Bij gelijk aantal punten krijgt iemand van hogere leeftijd voorrang op anderen met hetzelfde aantal punten. Bij gelijke leeftijd en puntenaantal wordt er geloot.
Als op enig moment een standplaats vrijkomt, wordt dit medegedeeld aan de drie hoogst genoteerde standplaatszoekenden die op de wachtlijst staan. Degene met het hoogst aantal punten mag als eerste aangeven of hij/zij deze standplaats accepteert.
De standplaatszoekende mag de vrijgekomen standplaats weigeren, zonder dat dit leidt tot verlies van de opgebouwde punten. Weigeren mag maximaal twee keer. Als u de derde keer weigert, verliest u uw plek op de wachtlijst en kunt u zich opnieuw inschrijven.
Als alle drie aangeschreven standplaatszoekenden weigeren, wordt de standplaats aangeboden aan de vierde op de wachtlijst, enzovoorts.
7. Acceptatie en contractvorming
Als de standplaatszoekende een vrijgekomen standplaats aangeboden krijgt, dient de standplaatszoekende bij huur een recente verhuurdersverklaring te kunt overhandigen (maximaal 3 maanden oud).
In navolging van de ‘Beleidsregel Bibob Twenterand 2018’, (art. 3.1) kan de rechtspersoon met een overheidstaak de Wet Bibob (de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) toepassen met betrekking tot vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is.
Als de standplaatszoekende aan de voorwaarden voldoet, wordt een huurcontract voorgelegd. Na ondertekening gaat de huurperiode in. Als de vrijgekomen standplaats een koopstandplaats betreft, kan de betreffende standplaatszoekende de standplaats kopen. Huren is in dat geval niet mogelijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-389073.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.