Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 38811 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 38811 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot het vaststellen van regels over economische stimulering binnen het gebiedsgerichte werken (subsidieregeling Economische stimulering binnen het gebiedsgerichte werken Amsterdam 2023)
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 160 lid 1 sub b. van de Gemeentewet,
Artikel 3 (Bevoegdheid raad en college) lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013,
Artikel 4 (subsidieplafond) lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
besluit 20 december 2022 de volgende regeling vast te stellen:
subsidieregeling Economische stimulering binnen het gebiedsgerichte werken Amsterdam 2023
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
bedrijveninvesteringszone (biz): een afgebakend gebied, zoals een winkelstraat of een bedrijventerrein, waarin de gemeente op basis van de biz-wet voor een periode van ten hoogste vijf jaren een bijdrage heft onder de gebruikers en eigenaren van onroerende zaken niet zijnde woningen en dit geld uitkeert aan de biz-vereniging, waarmee ondernemers en eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving;
Artikel 1.2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Hoofdstuk 2. Verbetering fysieke structuur
Het doel van deze subsidieregeling is het renoveren van kleinschalige winkel- en bedrijfsruimtes door subsidie te verlenen voor de renovatie van bedrijfsruimtes waardoor de verhuurbaarheid verbetert, de praktische bruikbaarheid en de uitstraling van het pand wordt verhoogd, het pand beter voldoet aan de eisen van de markt en de duurzaamheid van het object toeneemt.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Het dagelijks bestuur kan eenmalige subsidie verstrekken voor een van de volgende activiteiten:
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door eigenaren, huurders van bedrijfs- of winkelruimte en ondernemersverenigingen.
Artikel 2.5 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Naast de gegevens die de aanvrager moet overleggen op grond van artikel 5 van de ASA dient de aanvrager te overleggen:
Hoofdstuk 3. Gebiedsgebonden ondernemersinitiatieven
Het doel van de subsidieregeling is het mogelijk maken van initiatieven van ondernemersverenigingen die gericht zijn op het verbeteren van het economisch functioneren van het gebied.
In gebieden waar geen ondernemersvereniging actief is kan in afwijking van het in artikel 3.3 lid 1. subsidie voor de in artikel 3.2. lid 1 gemelde activiteiten voor een periode van één jaar worden aangevraagd door meerdere ondernemers tezamen. Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door ondernemers van wie de onderneming is gevestigd in het gebied waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. In aanvulling op artikel 5 van de ASA overlegt de aanvrager volgens artikel 3.3 lid 2 een ondertekende verklaring waaruit blijkt dat in het gebied voldoende draagvlak bestaat onder de ondernemers voor een initiatief gericht op het verbeteren van het economisch functioneren van het gebied.
Hoofdstuk 4. Straatmanagement en parkmanagement
Artikel 4.1 Doel van de subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is het economisch functioneren van winkelgebieden en bedrijventerreinen duurzaam te versterken en in stand te houden door subsidie te verlenen voor de inzet van straatmanagement en parkmanagement door de ondernemersvereniging.
Bij straatmanagement voor inspanningen die bijdragen aan:
Bij parkmanagement voor activiteiten die bijdragen aan:
Artikel 4.2 Subsidiabele activiteiten
Het dagelijks bestuur kan een eenmalige subsidie verstrekken voor straatmanagementactiviteiten en parkmanagementactiviteiten.
Artikel 4.3 De hoogte van de subsidie
Het dagelijks bestuur verleent de subsidie als volgt:
de hoogte van de subsidie wordt gebaseerd op een normbedrag voor de loonkosten van een straatmanager of parkmanager van € 70.000,- per jaar bij een 40-urige werkweek wanneer er sprake is van een vast inhuurcontract. Wanneer sprake is van inhuur op declaratiebasis bedraagt het normbedrag voor de loonkosten van een straatmanager of parkmanager € 50,- per uur.
Artikel 4.5 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 20 december 2022.
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Toelichting bij de subsidieregeling
Deze subsidieregeling beoogt het gebiedsgerichte werken te ondersteunen door subsidie instrumenten in te stellen die de lokale economische structuur van deze gebieden kunnen versterken. Dit gebeurt door de ondersteuning van lokale ondernemersinitiatieven, de inzet van straatmanagement en het kwalitatief op peil houden van de bedrijfsruimten in het gebied. Uitgangspunt van deze regeling is dat ondernemers samenwerken in activiteiten waarbij het economisch functioneren van het gebied wordt versterkt en zo bijdragen aan de verbetering van het woon- werk- en leefklimaat in het gebied.
Deze regeling is een regeling zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Uitsluitend lokale ondernemersverenigingen komen in aanmerking voor subsidie. Vertegenwoordigers van ondernemers met een groter bereik dan het winkelgebied, zoals brancheverenigingen, MKB-Amsterdam, VAC, ORAM, zijn uitgesloten omdat zij een bovenlokaal belang dienen. Zij kunnen wel optreden als samenwerkingspartner van een lokale ondernemersorganisatie. Onder ondernemersverenigingen vallen ook biz-verenigingen.
Hoofdstuk 2. Verbetering fysieke structuur
Dit hoofdstuk beoogt de ondersteuning van eigenaren en gebruikers bij het verbeteren van hun bedrijfspand zoals een winkel, werkplaats of kantoor. Hiermee wordt de fijnmazige structuur van winkels en bedrijfsruimten in de gemeente in stand gehouden en worden gebieden aantrekkelijk gehouden voor winkeliers en het winkelend publiek. Dit bevordert het in stand houden en verbeteren van een goed woon-, werk- en leefklimaat in de gemeente.
De regeling ondersteunt maatregelen die een duurzame en langdurige bijdrage hieraan leveren door fysieke verbeteringen aan deze bedrijfsruimten te bevorderen. Hierdoor worden deze ruimten geschikt gehouden voor gebruik in de nabije toekomst. Door deze ondersteuning worden eigenaar en gebruiker mede gestimuleerd om niet te kiezen voor verplaatsing van hun bedrijf naar een beter geoutilleerd werkgebied maar te kiezen voor verbetering van hun huidige werkomgeving.
Dit artikel beoogt het algemeen bestuur instrumenten te geven om het beleid te ondersteunen om een disbalans in functies in een gebied te herstellen. Voor sommige gebieden geldt dat de economische structuur verstoord wordt door een aanbod dat een negatief effect heeft op het woon-, werk- en leefklimaat ter plaatse. In beleidsnota’s, gebiedsplannen en bestemmingsplannen wordt aangegeven waar verbetering gewenst is. Voorbeelden van deze verstoring zijn een overconcentratie aan functies als coffeeshops, souvenirwinkels, sekswinkels, en winkels in geestverruimende paddenstoelen. Wanneer het beleid er op gericht is om deze functies in aantal te laten afnemen, ligt het niet in de rede om de bedrijfsruimten waarin deze functies zijn gevestigd, toekomstbestendig te maken, zonder het gebruik ervan te wijzigen.
Hoofdstuk 3. Gebiedsgebonden ondernemersinitiatieven
Dit hoofdstuk beoogt lokale initiatieven van ondernemersverenigingen, die gericht zijn op het beter economisch functioneren van het gebied waarin de ondernemersvereniging opereert, eenmalig te faciliteren.
In de gebiedsplannen van de 23 gebieden binnen de gemeente Amsterdam worden de doelen geformuleerd voor een goed ondernemersklimaat.
Het hoofdstuk draagt het karakter van een ‘oliekannetjesregeling’ waarmee de gebieden snel kunnen inspelen op lokale ondernemersinitiatieven. De regeling ondersteunt dergelijke initiatieven met een financiële bijdrage. Dit veronderstelt een bijdrage van de ondernemersvereniging, in ieder geval in mensuren en een financiële bijdrage aan het initiatief. Omdat de bestuurskracht en financiële mogelijkheden van ondernemersverenigingen sterk verschillen, is het aan het dagelijks bestuur om te beoordelen wat een realistische en redelijke bijdrage is.
De regeling beoogt kleinschalige initiatieven te ondersteunen en wil deze niet beperken door een limitatieve lijst. Voorbeelden van subsidiabele activiteiten zijn: verfraaiing van de openbare ruimte boven het niveau dat de gemeente financiert, optredens van kerstkoren, acties die aansluiten op een culturele gebeurtenis in een nabijgelegen museum of instelling, culturele evenementen zoals ‘De nacht van de poëzie’, sportgebeurtenissen, foodfairs en braderieën, feestelijke lokale gebeurtenissen en overvaltrainingen, organiseren bijeenkomsten voor ondernemers, opstellen brancheringsplan, uitvoeren KVO audit, ontwikkelen website, ontwerpen logo, organiseren straatfeest.
Het is niet mogelijk om in hetzelfde boekjaar voor dezelfde activiteit meerdere subsidies voor gebied gebonden ondernemersinitiatieven aan te vragen. Voor de organisatie van een sinterklaasfeest kan bijvoorbeeld maar een keer subsidie worden aangevraagd.
Hoofdstuk 4. Straatmanagement en parkmanagement
De omgeving waarin bedrijven functioneren is mede bepalend voor het succes van deze bedrijven. Door deze omgeving in gezamenlijkheid aan te pakken zijn bedrijven beter in staat aan veranderingen en bedreigingen het hoofd te bieden en kansen te verzilveren. Een belangrijk instrument om deze samenwerking gestalte te geven is straatmanagement en parkmanagement.
Functieomschrijving straatmanager:
Een straatmanager staat voor het gemeenschappelijk belang van het winkelgebied. De straatmanager speelt een actieve rol bij het ontwikkelen en versterken van een duurzame concurrentiepositie van een winkelgebied. De straatmanager werkt samen met de lokale ondernemers, vastgoedeigenaren, politie, bewoners en gemeente rond thema’s als visieontwikkeling, branchering, leegstand, beheer en openbare ruimte, bereikbaarheid, veiligheid en promotie en marketing.
De straatmanager is namens de lokale ondernemers een verbindende schakel in de samenwerking tussen vertegenwoordigers van andere belanghebbenden, zoals politie, vastgoedeigenaren, bewoners en de gemeentelijke gebiedsmakelaars en gebiedsbeheerders. Straatmanagers zijn actief betrokken bij de totstandkoming van de gebiedsagenda en het gebiedsplan.
De straatmanager voert deze activiteiten uit namens de ondernemersvereniging. Het bestuur van de ondernemersvereniging is verantwoordelijk voor het opstellen van een werkplan voor de straatmanager en de begeleiding van de werkzaamheden van de straatmanager.
Straatmanagement kent vier kerntaken:
Versterking economische structuur van de straat. Straatmanagement levert een bijdrage aan activiteiten die de economische structuur van de straat versterken, zoals het ontwikkelen van een visie, het ondersteunen van eigenaren en makelaars bij het vinden van huurders voor panden die de diversiteit en de aantrekkelijkheid van het gebied versterken en het bevorderen van de aanwezigheid van voorzieningen die de straat verbeteren (zoals pinautomaten en specifieke horecavoorzieningen ).
Verhogen van de veiligheid in de straat. Dit kan onder andere worden ingevuld door de inzet van straatmanagement in de uitvoering van het Keurmerk Veilig Ondernemen, participatie in projecten of online platforms die de veiligheid in de straat verhogen, samenwerking met de politie aan preventieprojecten en begeleiding van ondernemers bij zaken als elektronisch aangifte doen van winkeldiefstal en het uitschrijven van winkelontzeggingen.
Communicatie en promotie. Straatmanagement ondersteunt actief de communicatie tussen de ondernemers onderling als ook de algemene promotie en marketing van de straat naar buiten. Te denken valt aan gebiedsbranding projecten, het participeren in het opzetten en het onderhoud van website en social media, een ondernemersnieuwsbrief en promotionele acties en evenementen voor de straat in zijn geheel. De straatmanager ondersteunt activiteiten die het draagvlak van de winkeliersvereniging vergroten, zoals ledenwerving.
De organisatiegraad op bedrijventerreinen is laag. De gemeente wil graag de organisatiegraad op bedrijventerreinen verhogen. Parkmanagement speelt hierbij een belangrijke rol.
Functieomschrijving parkmanager:
De parkmanager is een spin in het web voor het reilen en zeilen op bedrijventerreinen in Amsterdam. Zij/hij ondersteunt betrokken stakeholders en zorgt voor beweging bij de verschillende partijen. De rol van parkmanager vergt veel organisatorische en communicatieve kwaliteiten. Enerzijds moet de parkmanager zich kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de ondernemers. Anderzijds moet de parkmanager in staat zijn volwaardig gesprekspartner te zijn voor de gemeente Amsterdam en overige stakeholders. Daarnaast moet zij/hij in staat zijn kansen te signaleren, initiatieven te nemen en de parkmanagementorganisatie op het bedrijventerrein promoten. Parkmanagers zijn actief betrokken bij de totstandkoming van de gebiedsagenda en het gebiedsplan.
Een parkmanager heeft een proactieve instelling, is communicatief vaardig, is een netwerker, ondernemend en slagvaardig, kan de samenhang zien in verschillende belangen en kan goed plannen en prioriteren. Kortom, een veeleisende taak, waarbij ervaring, creativiteit, doorzettingsvermogen en flexibiliteit noodzakelijk zijn.
De parkmanager voert de activiteiten uit namens de ondernemersvereniging. Het bestuur van de ondernemersvereniging is verantwoordelijk voor het opstellen van een werkplan voor de parkmanager en de begeleiding van de werkzaamheden van de parkmanager.
De subsidiegelden zijn bedoeld voor dekking van de loonkosten of de kosten van inhuur van een straatmanager en parkmanager
De subsidie is niet bedoeld voor de uitvoering van de activiteiten van de straatmanager of parkmanager, zoals bureaukosten, promotiemateriaal, feestverlichting.
In dit artikel wordt gesproken van een eenmalige subsidie. Dit betekent dat de activiteit waaraan de subsidie verbonden is, van bepaalde duur is. Het is mogelijk meerdere malen een eenmalige subsidie te verlenen.
Artikel 4.3 sub 2 bepaalt dat subsidie alleen verleend wordt indien de ondernemersvereniging mede bijdraagt in de kosten voor de straatmanager of parkmanager. Hoe de ondernemersvereniging deze bijdrage financiert, is aan de vereniging zelf, zolang er maar geen sprake is van stapeling van overheidssubsidies. Naast de inkomsten uit contributie is het denkbaar is dat de ondernemersvereniging financiën ontvangt van pandeigenaren of uit commerciële activiteiten, zoals winst uit de organisatie van een braderie of uit giften van leden.
In artikel 4.3 sub 3 is een maximumbedrag opgenomen dat de gemeente financiert. In alle gevallen van subsidieverlening geldt dat de gemeente geen btw financiert.
Onderstaand rekenvoorbeeld is te gebruiken voor de berekening van de hoogte van de subsidie. Stel een ondernemersvereniging vraagt subsidie aan voor een straatmanager of parkmanager voor 12 uur per week. Het normbedrag is € 60.000,- per jaar bij een 40-urige werkweek. Omgerekend is dit € 70.000/ 40 = € 1.750,- per uur. Toegepast op het voorbeeld is de berekening voor het subsidiebedrag als volgt:
De straatmanager wordt voor 50% (de helft) gesubsidieerd, dus voor (12/2)=6 uur per week. De hoogte van de subsidie is dan 6 x € 1.750,- = € 10.500,- per jaar.
De regeling kent een hogere maximale bijdrage in de eerste twee subsidiejaren van 75% in plaats van 50%. Dit stelt de ondernemersvereniging in staat om zijn leden in de praktijk te overtuigen van het nut en noodzaak van straatmanagement of parkmanagement en zo draagvlak te creëren voor de substantiële bijdrage die gevraagd wordt van de leden van de ondernemersvereniging.
Wanneer een ondernemersvereniging voorafgaand aan deze regeling subsidie heeft ontvangen van het dagelijks bestuur van een stadsdeel voor de inzet van straatmanagement of parkmanagement, dan worden de jaren meegeteld in de vaststelling van het percentage van de eigen bijdrage.
Voor ondernemersverenigingen die in de afgelopen periode op andere gronden dan deze regeling een bijdrage hebben ontvangen voor straatmanagement of parkmanagement van het college of van het dagelijks bestuur, komen niet in aanmerking voor artikel 4.3, derde lid onder a. Voor deze ondernemersverenigingen geldt namelijk dat ze niet starten met de inzet van straatmanagement of parkmanagement.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-38811.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.