Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2023, 386119 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2023, 386119 | beleidsregel |
Rectificatie: Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Schiedam
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de onjuiste versie is gepubliceerd. De oorspronkelijke publicatie is op 28 september 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2022, 433437.]
Hoofdstuk 1 Algemene begrippen
De raad heeft een agendacommissie waarvan de taken en samenstelling zijn vastgelegd in het Reglement voor de agendacommissie. Het presidium stelt het reglement voor de agendacommissie vast.
Artikel 5 De raadscommissie en subcommissies
De raad wordt ondersteund door de raadscommissie, als bedoeld in artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet. De taken en samenstelling van de raadscommissie zijn vastgelegd in het Reglement voor raadscommissie. De raadscommissie is bevoegd één of meer vaste subcommissies in te stellen om de commissie van advies te dienen of een taak van de commissie uit te voeren. De taken van de subcommissies zijn vastgelegd in reglementen. Het presidium stelt het reglement voor de raadscommissies en de reglementen voor de subcommissies vast.
Artikel 7 Werkgeverscommissie griffie
De raad legt de wijze waarop hij invulling geeft aan de werkgeverstaak jegens de griffier, plaatsvervangend griffier en overige medewerkers van de griffie vast in het Reglement voor de werkgeverscommissie griffie. De leden van de werkgeverscommissie worden benoemd door de raad. Het presidium stelt het reglement vast.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Artikel 10 Benoeming wethouders
De commissie houdt een zitting waarvoor de kandidaat wethouder wordt uitgenodigd en waarbij deze in de gelegenheid wordt gesteld een toelichting te geven over de aan de commissie verstrekte informatie. De commissie kan aanvullende informatie vragen aan de kandidaat wethouder. Bij deze zitting geldt geen spreekrecht voor het publiek.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Hoofdstuk 3 Raadsvergaderingen
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 16 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het Stadskantoor ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 17 Procedure rapporten Rekenkamer
Ten aanzien van een aan de raad van Schiedam aangeboden rapport van de Rekenkamer wordt in de eerst mogelijke vergadering van de agendacommissie het traject van behandeling bepaald.
Het traject van behandeling behelst plaatsing op de agenda van de eerstvolgende raadscommissie en afdoening van het rapport in de daaropvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Behandeling in commissie en raad vindt plaats op basis van een door de agendacommissie op te stellen conceptraadsvoorstel.
Ter bevordering van een efficiënte inzet van de controle instrumenten van de raad, vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats. Het overleg vindt plaats tussen de Rekenkamer, een vertegenwoordiger van de auditcommissie, de concern-controller en het Kenniscentrum MVS, onder voorzitterschap van de burgemeester. De griffier is secretaris van dit overleg.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. De voorzitter stelt de desbetreffende spreker in de gelegenheid de woorden welke tot de vermaning aanleiding hebben gegeven, terug te nemen of verontschuldigingen aan te bieden voor zijn houding. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem het woord ontzeggen.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de gemeentesecretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de concept-notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de notulen bij de griffier te worden ingediend.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 32 Gebruik van mobiele devices
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, zijn mobiele telefoons, tablets en andere communicatiemiddelen toegestaan als ondersteuning van de werkzaamheden, tenzij het gebruik ervan de orde van de vergadering verstoort. Dit ter beoordeling van de voorzitter.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Artikel 35 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 37 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Hoofdstuk 4 Instrumenten van de raad
Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die zijn ingediend door leden van de raad die de presentielijst hebben getekend en in de vergadering aanwezig zijn.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de commissie of de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld.
Indien één of meer leden de raad willen voorstellen nader onderzoek in te stellen naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur wordt daarvoor een schriftelijk voorstel ingediend bij de voorzitter onder opgave van een omschrijving van het onderwerp van onderzoek, voorzien van een motivering.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 50 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht voor het sluiten van de vergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 54 Opheffing geheimhouding
Indien de raad, op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-386119.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.