Gemeenteblad van Pekela
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pekela | Gemeenteblad 2023, 38028 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pekela | Gemeenteblad 2023, 38028 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatstatuut gemeente Pekela 2022 (inclusief volmacht en machtiging)
Het college van burgemeester en wethouders van Pekela, onderscheidenlijk de burgemeester van Pekela, ieder voor zover het haar of zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat het uit een oogpunt van het bewerkstelligen van een kwalitatief goede en doelmatige uitvoering van de wettelijke verplichtingen van de gemeente gewenst is taken en bevoegdheden te mandateren;
gelet op onder andere artikel 160 en 171 van de gemeentewet, artikel 3:60 van het Burgerlijk Wetboek en de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
taken en bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht en machtiging te verlenen, overeenkomstig de in dit besluit vastgestelde voorschriften en beperkingen en volgens de bij dit besluit gevoegde mandaat-, volmacht- en machtigingslijsten, verder te noemen ‘mandaatlijsten’;
Artikel 3 Algemeen mandaat aan de algemeen directeur
De Algemeen Directeur mandateert de aan hem verleende bevoegdheden door naar de managers zoals aangegeven in de mandaatlijsten.
Artikel 6. Afstemming overige regelgeving
De gemandateerde dient zich ervan te hebben vergewist dat het in mandaat te nemen besluit overeenstemt met hetgeen daarover is geregeld in andere van toepassing zijnde (wettelijke) regelingen van rijk, provincie en de gemeente Pekela.
Artikel 7. Budgettaire beperking
Voor de gemandateerde bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt dat hiervoor een toereikend bedrag in de begroting moet zijn opgenomen. De gemandateerde dient zich bij zijn handelen tevens te houden aan het bepaalde in de Budgethoudersregeling.
Waar in de mandaatlijsten de uitvoering van bepaalde regelingen wordt opgedragen, wordt deze opgedragen in de ruimste zin des woords voor zover niet in strijd met enig wettelijke of gemeentelijke bepaling of expliciete aanwijzing in de mandaatlijst. Onder uitvoering van een regeling wordt daarom mede verstaan:
Artikel 12. Nadere instructies
De mandaatgever heeft in alle gevallen de bevoegdheid om over het mandaat nadere instructies te geven.
Artikel 13. Vervallen van mandaat
De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkend besluit van de mandaatgever.
Artikel 14. Volmacht bij privaatrechtelijke rechtshandelingen
Met betrekking tot het geven van een volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn de regels inzake dit mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing.
Artikel 15. Machtiging - feitelijk handelen
Met betrekking tot het geven van een machtiging voor het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijk rechtshandeling zijn, zijn de regels inzake dit mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing.
Artikel 16. Redactie en ondertekening
In de desbetreffende ondertekening dient de mandaatverhouding als volgt tot uiting te worden gebracht:
Namens ‘het betreffende bestuursorgaan’ van Pekela,
(handtekening (onder)gemandateerde)
Artikel 17. Afhandelen standaard correspondentie
Standaard correspondentie voortvloeiende uit het takenpakket van de medewerker mag door deze medewerker zelf worden afgehandeld en ondertekend voor zover deze correspondentie geen (rechts)gevolgen heeft of kan hebben voor de gemeente.
De (direct) leidinggevende van de desbetreffende medewerker kan deze bevoegdheid beperken.
Artikel 18. Bekendmaking, registratie en ter inzagelegging
Het mandaatstatuut en de daarbij behorende mandaatlijsten worden na vaststelling bekendgemaakt door middel van publicatie van de zakelijke inhoud in het Elektronische Gemeenteblad van de gemeente Pekela
Het Mandaatstatuut en de bijbehorende mandaatlijsten worden centraal geregistreerd en liggen voor een ieder tijdens kantooruren ter inzage (op de op de website van de gemeente).
Aan de medewerkers binnen de gemeente, worden het Mandaatstatuut en de bijbehorende lijsten bekendgemaakt via het intranet.
Het Mandaatstatuut zelf als ook de bijbehorende mandaatlijsten worden elk jaar opnieuw beoordeeld op actualiteit, functionaliteit en efficiëntie en waar nodig aangepast. Eventuele wijzigingen zullen overeenkomstig het vorige artikel worden bekendgemaakt.
Vastgesteld op 1 maart 2022
Gemeente Pekela:
Het college van burgemeester en wethouders,
burgemeester, secretaris,
J. Kuin J. van der Woude
Bijlage Mandaatstatuut Pekela 2022 – Bijlage
Negatieve lijst, uitwerking volgens art. 8 lid 5 van het mandaatstatuut.
De colleges en de burgemeesters willen in alle gevallen beslissingen over de volgende onderwerpen aan zich houden:
Het starten van onderzoeken op basis van de wet Bibob;
Het nemen van besluiten op WOB verzoeken;
Het aanvragen van Europese-, rijks- dan wel provinciale subsidies t.b.v. de gemeente;
Het verrichten van privaatrechtelijke handelingen met een voorzienbaar financieel gevolg groter of gelijk aan de openbare aanbestedingsnorm voor werken, leveringen of diensten; **
Het aantrekken van lang geld (leningen met een looptijd langer dan 1 jaar) t.b.v. de gemeente;
Het besluiten op procedures waarbij zienswijzen zijn ingediend;
Het vaststellen van project- en programmavoorstellen, voorlopige en definitieve ontwerpen bij actieve grondpolitiek / PPS constructies, exploitatieopzetten en kredietverzoeken aan de raad;
Beslissen op aanvragen subsidies betrekking hebbende op vrij besteedbare budgetten (vaak kleine bedragen).
Ad.1 Als er een informatieonderzoek op basis van de wet Bibob gevraagd wordt is er sprake van een vraag aan de gemeente die dusdanig risicovol is dat het college deze bevoegdheid niet aan een uitvoerend ambtenaar wil mandateren.
Ad.2. Een informatievraag op basis van de Wet Openbaarheid Bestuur houdt in de meeste gevallen in dat er naar politiek gevoelige informatie wordt gevraagd, waarbij het college zelf de vinger aan de pols wil houden. Routine aanvragen die duidelijk om een andere reden, b.v. procedure / leges voordelen, een WOB stempel meegekregen hebben, kunnen rustig in mandaat worden afgedaan. Daar is deze regel niet voor bedoeld, ze ontberen de politieke gevoeligheid.
Ad.3. Aan Europese-, rijks- en provinciale subsidies hangen meestal uitgebreide uitvoerings- en verantwoordingsvoorschriften, waar bij het niet correct uitvoeren grote financiële risico’s worden gelopen. Door deze besluiten zelf te nemen wordt het college altijd tijdig geïnformeerd bij het ontstaan van het risico.
Ad.4. Afwijken van Europese normen is nooit toegestaan, zodra de openbaarheid in het geding is moet het college altijd in staat worden gesteld om bij afwijking van de regels zelf de afwegingen te maken. ** Dit punt zal aangepast moeten worden op basis van het nog nieuw vast te stellen beleid i.v.m. nieuwe wetgeving.
Ad.5. De grenzen van de bevoegdheden van de treasurer zijn vastgelegd in het door raad/college vastgestelde treasurystatuut, kasgeld grenzen vallen onder provinciaal toezicht. Door het invoeren van deze regel voor het herfinancieren van kort geldleningen wordt het college altijd tijdig geïnformeerd bij de wat grotere financiële acties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-38028.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.