Regionale Subsidieregeling Innovatie Beschermd wonen

Gemeenten Best, Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel de Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre

2022 t/m 2025

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend dat het in de vergadering van 6 december 2022 heeft besloten

  • Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • Gelet op de Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven.

Overwegende dat het noodzakelijk is nadere regels vast te stellen voor het subsidiëren van innovatie Beschermd wonen binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015, de Regiovisie Doorcentralisatie Beschermd wonen en de Samenwerkingsovereenkomst Beschermd wonen

 

vast te stellen de regionale Subsidieregeling Innovatie Beschermd wonen

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de ASV Eindhoven.

  • 2.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    de regio: de beschermd wonen regio Eindhoven zijnde Best, Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel de Mierden, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre;

  • b.

    Beschermd wonen: een Wmo maatwerkvoorziening voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid die (op dat moment) niet zelfstandig kunnen leven zonder begeleiding;

  • c.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • d.

    ASV Eindhoven: Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven;

  • e.

    regiovisie: de Regiovisie Doordecentralisatie Beschermd wonen 2022-2026 die in 2022 in alle 15 regiogemeenten is vastgesteld;

  • f.

    afschalen: doen afnemen naar lichtere vormen van zorg en ondersteuning;

  • g.

    voorziening Beschermd wonen: een woonlocatie waar 24 uur per dag toezicht nodig is, een zelfstandige woonruimte waar begeleiding op afstand of op afroep beschikbaar is;

  • h.

    innovatie: toepassing van vernieuwing en/of verbetering van een product, proces, samenwerking, werk- en organisatievorm of leefsituatie, met als doel een ontwikkeling en bepaald voordeel te realiseren binnen (de context van) Wmo Beschermd wonen;

  • i.

    inkoop Beschermd wonen: instrument om inhoudelijke en financiële afspraken te maken in de regio Eindhoven Wmo Beschermd Wonen met aanbieders van Beschermd wonen. De nieuwe inkoopperiode start 1-1-2023.

  • j.

    reguliere financiering: gebruikelijke, bestaande middelen. Binnen deze context zijn voorbeelden: middelen Wmo Beschermd wonen, gemeentelijke (welzijns-)subsidies of Wmo gelden, budgetten woningcorporaties, financiering zorgkantoor of zorgverzekeraar, bijdrage van cliënten/deelnemers;

  • k.

    de beoordelingscommissie: een commissie die de kwaliteit van de aanvragen beoordeelt en het college adviseert over de subsidieverlening.

  •  

Artikel 2 Doel

  • 1.

    De subsidieregeling heeft tot doel bij te dragen aan de ambities van de regio en het realiseren van de regiovisie Beschermd wonen:

  • a.

    creëren van de juiste condities en ondersteuning op alle leefgebieden, zodat mensen met een psychische kwetsbaarheid zoveel als mogelijk onderdeel uitmaken van de (lokale) samenleving; of

  • b.

    voorkomen van instroom in Beschermd wonen; of

  • c.

    afschalen van ondersteuning Beschermd wonen naar lichtere vormen; of

  • d.

    stimuleren van (duurzame) uitstroom van cliënten uit Beschermd wonen; of

  • e.

    bijdragen aan een passende spreiding van voorzieningen beschermd wonen in de regio; of

  • f.

    bijdragen aan de uitstroom van clienten naar de herkomstgemeente.

  • 2.

    Met de subsidieregeling wil de regio, in aanvulling op lid 1, innovatie binnen Wmo Beschermd wonen stimuleren en – indien gebleken effectief – borgen binnen reguliere financiering.

 

Artikel 3 Subsidieaanvrager

  • Voor subsidie komen aanvragen van rechtspersonen en natuurlijke personen in aanmerking.

 

Artikel 4 De te subsidiëren activiteit

  • 1.

    De activiteit draagt bij aan het onder artikel 2 gestelde doel in deze subsidieregeling.

  • 2.

    Bij bewezen positief resultaat en aantoonbare behoefte, noodzaak of doorontwikkeling kan de subsidie – op basis van een nieuwe aanvraag - nog eenmaal worden verleend.

 

Artikel 5 Subsidievereisten

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteit wordt in één of meerdere gemeenten in de regio uitgevoerd;

  • b.

    de activiteit is schaalbaar en toepasbaar in andere gemeenten in de regio;

  • c.

    de aanvrager is aantoonbaar deskundig, heeft verankering in de lokale situatie en is samenwerkingspartner binnen een netwerk;

  • d.

    de activiteit levert een bijdrage aan de regionale kennis over Beschermd wonen en methodieken voor ondersteuning aan de doelgroep;

  • 2.

    Indien na afloop van de activiteit waarvoor subsidie wordt verleend, sprake is van continuering van de activiteit, moeten de uitgaven hiervoor vanuit eigen of reguliere financiering worden gedekt.

 

Artikel 6 Subsidieweigering

  • 1.

    Aanvragen worden geweigerd wanneer voor het behalen van de resultaten de aanvragen afhankelijk zijn van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan.

  • 2.

    Geen subsidie wordt verleend aan een activiteit die via de inkoop Beschermd wonen wordt vergoed of waarvoor elders reguliere financiering mogelijk is.

  • 3.

    Geen subsidie wordt verleend indien is sprake is van een onevenredige verhouding tussen de totale kosten en het beoogde resultaat van de activiteit;

  • 4.

    Geen subsidie wordt verleend indien sprake is van een onevenredige verhouding tussen de subsidieaanvraag en de gecontracteerde tarieven voor maatwerkvoorziening Beschermd wonen.

 

Artikel 7 Subsidieplafond en verdeling van de subsidie

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt voor de jaren 2023, 2024 en 2025 door het college vastgesteld.

  • 2.

    Indien meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten van deze regeling en de som van de aanvragen het subsidieplafond overstijgt, vindt een ranking plaats waarbij subsidies verleend kunnen worden totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Indien de aanvrager een natuurlijk persoon betreft, geldt een maximum subsidie van € 10.000,-.

 

Artikel 8 Aanvraagprocedure

  • 1.

    Voorafgaand aan een subsidieaanvraag, dient de aanvrager een beknopte projectbeschrijving in met daarin de activiteit, de gemeente(n) waar de activiteit plaatsvindt, de relevantie en een inschatting van het budget.

  • 2.

    Op basis van deze projectbeschrijving krijgt de aanvrager een advies in relatie tot de subsidieaanvraag.

  • 3.

    De aanvrager dient - in aanvulling op de ASV Eindhoven- de subsidieaanvraag in, op het door het college vastgestelde aanvraagformulier.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven, moeten subsidieaanvragen vòòr de eerste dag van de nieuwe tranche zijn ingediend, willen zij worden meegenomen in de desbetreffende tranche.

Artikel 9 Beoordeling aanvraag

  • 1.

    De beoordeling van de subsidieaanvragen vindt jaarlijks plaats in drie tranches: 1 januari, 1 mei en 1 oktober.

  • 2.

    De subsidieaanvragen die volledig zijn, worden ter beoordeling voorgelegd aan de beoordelingscommissie.

  • 3.

    De subsidieaanvragen worden op deze subsidieregeling en het beoordelingsformulier (bijlage 1) beoordeeld.

  • 4.

    De beoordelingscommissie brengt aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven een advies uit over de subsidieaanvragen.

 

Artikel 10 Verplichtingen

In aanvulling op artikel 13 in de ASV Eindhoven is de subsidieontvanger verantwoordelijk dat:

  • a. de activiteit binnen 3 maanden na subsidieverlening is gestart;

  • b. de publicaties over de activiteiten en de projectaanpak vrij toegankelijk zijn voor de regio en kunnen worden ingezet voor algemene communicatie over de subsidieregeling;

  • c. wanneer sprake is van externe communicatie over de activiteit, vermeld wordt dat gebruik is gemaakt van de subsidieregeling;

  • d. het resultaat van de activiteit wordt gemonitord, conform het format in de aanvraag.

 

Artikel 11 Beslistermijn (en wijze van besluitvorming)

In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven met betrekking tot de beslistermijn, beslist het college binnen 8 weken na de eerste dag van de in artikel 9.1 genoemde tranche.

 

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan bepalingen in deze regeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en looptijd

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag volgend op haar bekendmaking en geldt tot en met 31 december 2025.

 

 

Eindhoven, 6 december 2022.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Naar boven