Gemeenteblad van Houten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Houten | Gemeenteblad 2023, 378777 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Houten | Gemeenteblad 2023, 378777 | beleidsregel |
Rectificatie: Beleidsregel bijzondere bijstand gemeente Houten 2023
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat in de oorspronkelijke publicatie de toelichting en financiële bijlage ontbraken. De oorspronkelijke publicatie is op 17 juli 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 311841.]
Het college van de gemeente Houten;
besluit vast te stellen de volgende
Hoofdstuk 2 Algemeen (Basisvoorwaarden bij toekenning)
Artikel 5 Draagkracht (periode)
Bij een wijziging van het inkomen, het vermogen of de woon- en gezinssituatie kan de hoogte van de draagkracht volledig worden herzien. Dit vindt plaats op initiatief van het dagelijks bestuur of nadat belanghebbende feiten en omstandigheden heeft gemeld die van invloed zijn op het recht op of de hoogte van de bijzondere bijstand.
Artikel 6 Draagkracht (inkomen)
Bij de vaststelling als bedoeld in het tweede lid geldt als uitgangspunt bij de inrichtingsnorm dat de inrichting voorziet in de voedingskosten. In het geval er niet wordt voorzien in voeding, maar er wel voedingsgeld beschikbaar wordt gesteld, is dit geen middel voor de bijstand.
Wordt er voedingsgeld ontvangen en is er sprake van een volledig pakket thuis (vpt), dan wordt alleen dat deel van het voedingsgeld als middel aangemerkt dat samen met de overige middelen boven de toepasselijke inkomensgrens exclusief vakantietoeslag uitkomt.
Hoofdstuk 3 Kostensoorten (Uitwerking specifieke kostensoorten)
Paragraaf 2. Woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen
Artikel 13 Kosten voor woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen
Aan een aantal klantgroepen kan bijzondere bijstand toegekend worden voor de kosten zoals genoemd in lid 1 onder a en b van dit artikel, omdat bij deze klantgroepen in beginsel aangenomen wordt dat er sprake is van noodzakelijke kosten door bijzondere individuele omstandigheden. Het gaat om de volgende klantgroepen:
In geval van een koelkast, wasmachine, kookplaat en/of een matras geldt, in afwijking van lid 3, dat maximaal 100% van de NIBUD richtprijzen van toepassing is, op voorwaarde dat belanghebbende deze nieuw aanschaft. Dit geldt alleen voor aanvragen buiten de aanvragen voor de volledige kosten voor woninginrichting.
Bij kamerbewoning van een kale kamer bedraagt de hoogte van de bijzondere bijstand voor kosten van de woninginrichting een bedrag van 60% van de NIBUD richtprijzen die gelden voor één volwassene, met uitzondering van volledig gemeubileerde kamers. Bij gestoffeerde kamerbewoning kan bijzondere bijstand worden verstrekt voor ontbrekende noodzakelijke inrichting.
Paragraaf 3. Bewindvoering, mentorschap en curatele
Artikel 14 Bewindvoering, mentorschap en curatele
De hoogte van de bijzondere bijstand is gelijk aan de werkelijke kosten, maar bedragen maximaal de forfaitaire tarieven zoals deze zijn vastgesteld in de ministeriële regeling ‘Regeling curatoren, bewindvoerders en mentoren’. Indien de kantonrechter een afwijkend bedrag vaststelt, is de hoogte van de bijzondere bijstand gelijk aan dit afwijkende bedrag, mits dit bedrag gefactureerd wordt.
In afwijking van artikel 11 Pw en artikel 3 lid 2 van deze beleidsregel komen de griffiekosten die in relatie staan tot de bewindvoeringskosten wel in aanmerking voor bijzondere bijstand als deze al voldaan zijn en dateren van langer dan drie maanden voorafgaand aan de aanvraagdatum. Dit kan alleen als de aanvraag bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten wel binnen drie maanden na het opkomen van de kosten is ingediend.
Artikel 15 Medische kosten en tandartskosten
Indien er in het huidige kalenderjaar bijzondere bijstand voor medische kosten en/of tandartskosten is toegekend, wordt verwacht dat belanghebbende met ingang van het volgende kalenderjaar is overgestapt naar de collectieve zorgverzekering (basisverzekering en aanvullende verzekering) dan wel een andere passende zorgverzekering en hiervan gebruik maakt. Vanaf het nieuwe kalenderjaar kan er geen bijzondere bijstand meer verstrekt worden voor medische kosten en/of tandartskosten die vergoed zouden worden op basis van de collectieve zorgverzekering.
Vergoedingen van medische kosten zijn nooit hoger dan de vergoedingen zoals opgenomen in de polisvoorwaarden bij de zorgverzekeraar waarmee de gemeente een collectief arrangement heeft afgesloten. De vergoeding waarop belanghebbende recht heeft op basis van zijn of haar huidige zorgverzekering wordt hierop in mindering gebracht.
Artikel 18 Reiskosten – en fietsvergoeding voor statushouders
Deze bijzondere bijstand geldt voor statushouders en hun gezinsleden jonger dan 18 jaar met een uitkering op grond van de Pw of met een minimuminkomen die een inburgeringscursus of extra taalonderwijs volgen bij een onderwijsinstelling waarmee de gemeente een samenwerkingsovereenkomst gesloten heeft.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten van 4 juli 2023,
De secretaris,
A. Barink
de burgemeester,
G.P. Isabella
Toelichting bij de beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Houten
Deze beleidsregel maakt onderscheid in een algemeen deel met basisvoorwaarden voor het toekennen van bijzondere bijstand en een deel met een lijst van specifieke kostensoorten. Uitgangspunt is artikel 35 van de Participatiewet. Voor de inwoners begunstigende afwijkingen zijn vastgelegd in het beleid dat is vastgesteld door de Lekstroomgemeenten.
Het aantal aanvragen van een specifieke kostensoort bepaalt de volgorde in deze beleidsregel. De kostensoort komt voor indien sprake is van een afwijking van artikel 35 van de Participatiewet. Een aantal kostensoorten die vaak aangevraagd wordt, staat ook in dit beleid. Ondanks dat toekenning op basis van artikel 35 Pw sec mogelijk is. De ervaring leert dat het benoemen van deze kostensoorten zowel voor aanvrager als behandelaar duidelijkheid geeft over de afhandeling hiervan.
Recht op maatwerk/gelijk effect
De bedoeling van de Participatiewet is het garanderen van het bestaansminimum. De Participatiewet gaat er complementair vanuit dat inwoners in eerste instantie zelf middelen kunnen verwerven. Daarom is het belangrijk om inwoners te ondersteunen om zo snel mogelijk duurzaam werk te vinden, of als dat niet lukt vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding. De drie hoofddoelen van het sociaal domein (1. Het leiden van een menswaardig bestaan, 2. Het complementaire karakter van de wetgeving en 3. Het bevorderen van de zelfredzaamheid) komen dan ook samen in de Participatiewet.
Om de grondwaarde van de Participatiewet, het garanderen van het bestaansminimum, goed te kunnen uitvoeren is de mogelijkheid om maatwerk te leveren vastgelegd in artikel 18, eerste lid Pw: ‘Het college stemt de bijstand en de daaraan verbonden verplichtingen af op de omstandigheden, mogelijkheden en middelen van de belanghebbende.’ Dit artikel biedt heel veel ruimte aan de gemeente om rekening te houden met de persoonlijke situatie van de aanvrager.
Het geeft ruimte aan de behandelaar om de aanvraag met het benodigde maatwerk af te handelen. Maatwerk waarin rekening gehouden wordt met de persoonlijke omstandigheden van de inwoner en waarin een gelijk effect voor alle inwoners gerealiseerd kan worden.
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Artikel 1 Omschrijving van begrippen
In artikel 1 lid 2 is een aantal klantgroepen benoemd. Voor deze klantgroepen zijn bij voorbaat een aantal van de criteria om in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand, zoals genoemd in artikel 35 Pw, vastgesteld. Er is iets bijzonders aan de hand waardoor de persoonlijke omstandigheden bijzonder zijn. De behandelaar hoeft geen onderzoek naar dit onderdeel te doen en de aanvrager hoeft hierover geen gegevens te overleggen.
De groep jongeren in de overgang van 18- naar 18+ die vanuit een instelling zelfstandig gaan wonen is aan deze klantengroepen toegevoegd, aangezien deze groep in sommige gevallen over het hoofd gezien wordt en tussen wal en schip dreigt te raken. Door deze groep specifiek te benoemen wordt hier extra aandacht voor gevraagd.
Hoofdstuk 2 Algemeen (Basisvoorwaarden bij toekenning)
Alle bijzondere bijstandsaanvragen gaan in beginsel gepaard met de toets of de gevraagde kosten voorzienbaar waren, ervoor gereserveerd kon worden en of er voldoende draagkracht aanwezig is. Dit geldt ook voor de in deze beleidsregel genoemde kostensoorten en voor alle klantgroepen.
Dit kan betekenen dat kostensoorten die in deze beleidsregel genoemd worden geheel of gedeeltelijk afgewezen worden op deze gronden.
Artikel 3 De wijze en het tijdstip van aanvragen
Opgekomen kosten. Wat is het? We sluiten hiervoor aan bij actuele jurisprudentie.
Of een aanvraag voor kosten in aanmerking komt voor bijzondere bijstand is het allereerst van belang wanneer de kosten zijn opgekomen. Dat wil zeggen: is de aanvraag tijdig ingediend? Het dagelijks bestuur heeft geen beleidsruimte bij de beantwoording van de vraag op welk moment kosten opkomen (op welke moment de kosten zijn gemaakt), maar wel op welk moment de aanvraag moet worden ingediend na het opkomen van de kosten.
In deze gevallen moet in de regel een aanvraag vooraf worden ingediend, omdat anders de noodzaak van de kosten niet kan worden vastgesteld. Je dient de aanvraag in op het moment dat je weet dat er kosten aan zitten te komen waarvoor je een vergoeding wenst. Ook kunnen de mogelijkheden om de kosten te voorkomen achteraf niet altijd meer beoordeeld worden.
Er kunnen zich situaties voordoen waarin vooraf aanvragen niet kan worden gevraagd van een belanghebbende. Denk daarbij aan een spoedbezoek aan de tandarts in het weekend.
Artikel 6 Draagkracht (inkomen)
De vrijlatingen genoemd in lid 2 zijn gelijk aan de vrijlatingen die gelden voor de algemene bijstand.
Individuele inkomenstoeslag en individuele studietoeslag worden niet als middel aangemerkt.
Voedingskosten zien op eten en drinken. Het gaat om al het gebruikelijke eten en drinken. Naast de 3 maaltijden omvat het ook voldoende drinken, tussendoortjes, fruit, koffie, thee en dergelijke. Het eten en drinken moet voldoen aan de basale kwaliteitseisen van bijvoorbeeld het Voedingscentrum.
In lid 3 wordt onderscheid gemaakt tussen persoonlijke kosten en gezamenlijke kosten. Gezamenlijke kosten zien o.a. op woonlasten, boodschappen en verzekeringen.
Artikel 7 Draagkracht (vermogen)
De toepasselijke bijstandsnorm genoemd in lid 3 betreft de feitelijke bijstandsnorm die een belanghebbende ontvangen heeft.
Artikel 8 Terugbetaling lening
In de hiervoor geldende beleidsregels bijzondere bijstand waren de artikelen 8 en 9 bekend onder de artikelen 13 en 14. Laatstgenoemde artikelen zijn nog als zodanig genoemd in artikel 9 van de Beleidsregels terugvordering en invordering Werk en Inkomen Lekstroom 2018. Daarvoor kan nu dus gelezen worden: “dit dient te worden bezien in samenhang met artikel 8 en 9 van de beleidsregels bijzondere bijstand 2023”.
Hoofdstuk 3 Kostensoorten (Uitwerking specifieke kostensoorten)
De titel van het artikel benoemt de kostensoort. Vervolgens legt het artikel uit wie voor deze kostensoort in aanmerking komt. Afwijkende voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen staan in de daaropvolgende leden. Tot slot benoemt het artikel de hoogte en de duur van de bijzondere bijstand.
Artikel 10 Incidentele woonkosten
Lid 1 geeft een aantal mogelijke kostensoorten aan. Deze kosten moeten per onderdeel aangevraagd worden.
Indien een huurovereenkomst direct ingaat op de eerste van de maand, dan wordt alleen bijzondere bijstand verstrekt voor die eerste hele maand minus huurtoeslag.
Onder de bijzondere bijstand voor woninginrichting kan een kostenpost vervoerskosten vallen. Te denken valt aan de kosten voor het ophalen van spullen die op marktplaats gekocht worden.
Een belanghebbende kan ook voor kosten komen te staan vanwege een verhuizing op verzoek van de woningbouwvereniging van groot naar beter passend. Onderzocht moet worden welke kosten de woningbouwvereniging in dit soort gevallen vergoed. Te denken valt aan transport- en stofferingskosten. Overige te maken kosten kunnen mogelijk in aanmerking komen voor vergoeding.
Leenbijstand moet worden terugbetaald. De terugbetaling van leenbijstand start na het verstrijken van de eerste 3 maanden na toekenning van de bijzondere bijstand.
Artikel 12 Doorbetaling vaste lasten bij kortdurend verblijf in detentie
Uitzondering maatschappelijk belang
Het verlies van de woning tijdens detentie kan grotere maatschappelijke consequenties met zich meebrengen. Vanzelfsprekend wordt eerst gekeken naar de mogelijkheden van belanghebbende om zelf de kosten van zijn woning te voldoen. Gedacht kan worden aan de huur zelf betalen vanuit opgebouwde reserves (spaargeld) dan wel de woning tijdelijk onder te verhuren.
Als die mogelijkheden er niet zijn, kan bij wijze van uitzondering bijzondere bijstand worden verstrekt.
Paragraaf 2. Woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen
Artikel 13 Kosten voor woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen
Met dit bedrag worden spullen aangeschaft met betrekking tot de inrichting van de woning. Dit bedrag kan ook worden aangewend voor de aanschaf van onderstaande spullen:
Deze lijst is niet limitatief.
Hierbij is rekening gehouden met de mogelijkheid om sommige spullen tweedehands aan te schaffen.
Verf, behang, en vloerbedekking
De vergoeding voor verf, behang en vloerbedekking wordt niet als lening verstrekt, maar om niet, in tegenstelling tot de rest van de kosten voor (een gedeeltelijke) woninginrichting.
De vergoeding voor genoemde kosten, die om niet wordt verstrekt, moet in mindering gebracht worden op de leenbijstand die wordt toegekend voor de complete woninginrichting.
Complete woninginrichting wordt in beginsel niet toegekend aan belanghebbenden die:
Gedeeltelijke woninginrichting
Bijzondere bijstand kan worden toegekend voor de goederen die nog aangeschaft moeten worden. De aanvrager moet zelf een overzicht verstrekken waarop staat welke spullen nodig zijn.
Woninginrichting en statushouders
Bij het toekennen van kosten voor woninginrichting aan statushouders vinden twee momenten van betaling plaats. De eerste betaling vindt plaats zodra een woning toegewezen is. De tweede betaling na het overleggen van de aankoopbonnen/bewijzen van spullen voor de woninginrichting.
Bij gezinshereniging in het kader van taakstelling komt een deel van het gezin bij de reeds gevestigde familieleden wonen.
Voor duurzame gebruiksgoederen geldt het principe dat een normaal gebruik een normale levensduur oplevert. Bijzondere bijstand kan niet worden toegekend wanneer duurzame gebruiksgoederen verwijtbaar de gebruikelijke levensduur niet hebben behaald.
Paragraaf 3. Bewindvoering , mentorschap en curatele
Artikel 14 Bewindvoering , mentorschap en curatele
Machtiging van de rechtbank in verband met wijziging tarief dan wel andere kosten die noodzakelijk zijn geacht door de rechtbank (te denken aan PGB-beheer, verhuiskosten etc).
Bijzondere bijstand voor kosten bewindvoering, mentorschap en curatele moet zo snel als mogelijk aangevraagd worden. In principe geldt de termijn van 3 maanden na de datum waarop de rechter uitspraak heeft gedaan. De bijzondere bijstand wordt dan toegekend vanaf de dag van de uitspraak. Mocht bijvoorbeeld pas 4 maanden na de uitspraak een aanvraag worden ingediend, dan wordt 1 maand afgewezen en 3 maanden toegekend.
Artikel 15 Medische- en tandartskosten
Gebruik is gemaakt van de woorden ‘en/of’: meestal zal het gaan om medische kosten óf tandartskosten, maar in een enkel geval (denk aan aangezichtsletsel) kan het gebeuren dat iemand voor zowel medische kosten als tandartskosten komt te staan. In zo’n geval kan voor beide soorten kosten bijzondere bijstand worden toegekend.
Kronen komen niet in aanmerking voor bijzondere bijstand. De reden daarvoor is gelegen in het feit dat het niet de goedkoopst adequate oplossing is.
Kosten die medisch noodzakelijk worden geacht:
Deze lijst is niet limitatief.
Kosten die esthetisch of preventief worden geacht:
Deze lijst is niet limitatief.
Het gaat om medisch noodzakelijke behandelingen, die acuut en niet uitstelbaar zijn.
Bij zeer uitzonderlijke situaties kan gedacht worden aan:
Deze lijst is niet limitatief.
Paragraaf 5. Collectieve zorgverzekering
Artikel 17 De voorwaarden en gemeentelijke bijdrage
Bij studenten wordt gekeken naar het besteedbaar inkomen.
We kijken hiervoor naar de hoogte van de daadwerkelijke lening plus de bijverdiensten. Er wordt rekening gehouden met de daadwerkelijk ontvangen inkomsten.
Dit buitenwettelijk begunstigend beleid voor studenten is een wens vanuit de gemeenten om studenten met hoge zorgkosten te kunnen laten deelnemen aan de gemeentepolis. De werkwijze zorgt voor maatwerk en is makkelijk uitvoerbaar.
Beëindiging collectieve zorgverzekering
Wanneer sprake is van onder meer de volgende omstandigheden eindigt het recht op deelname aan de collectieve zorgverzekering:
Deze lijst is niet limitatief.
*Voor inwoners die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken geldt dat deelname aan de gemeentepolis onder voorwaarden wel toegestaan blijft. Het lopende recht moet beëindigd worden en de inwoner dient een nieuwe aanvraag in te dienen voor de start van het nieuwe kalenderjaar.
Bij toekenning van de kosten voor een babyuitzet wordt gekeken of sprake is van de eerstgeborene binnen een gezin. Is er eerder een kind geboren dan kunnen de spullen van de eerstgeborene gebruikt worden. Dit geldt ook als er sprake is van een samengesteld gezin waarin één van de partners al een kind heeft uit een eerdere relatie.
Wanneer sprake is van een meerling of een nakomer wordt per situatie bekeken welke (extra) vergoedingen verstrekt kunnen worden.
Deze regeling geldt aanvullend voor de gemeente Lopik. Inwoners van Lopik kunnen in eerste instantie gebruik maken van de Regeling Maatschappelijke Participatie waar het kindpakket onder valt.
Leges zijn kosten die officiële overheidsinstanties in rekening brengen voor een dienst. Bijvoorbeeld voor het verstrekken van bepaalde officiële documenten.
Financiële bijlage (Vergoedingenlijst)
Deze financiële bijlage geeft een overzicht van de vergoedingen en maakt onderdeel uit van de Beleidsregels Bijzondere Bijstand gemeente Houten 2023. Deze bedragen kunnen jaarlijks worden aangepast. Uiteraard geldt dit niet voor de normen die landelijk worden vastgesteld.
De gemeenten hebben de volgende inkomensgrenzen vastgesteld:
Voor de berekening van de draagkracht telt het inkomen dat meer bedraagt dan de vastgestelde inkomensgrens afgezet tegen de voor de belanghebbende toepasselijke bijstandsnorm mee.
De hoogte van de toekenning om niet, voor verf, behang, en vloerbedekking (stofferingskosten) is vastgesteld op de volgende bedragen:
N.B. Bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op de NIBUD Prijzengids 2022-2023
Indien de daadwerkelijke kosten in totaal of voor één specifiek onderdeel lager zijn, dan wordt de bijzondere bijstand toegekend ter hoogte van de daadwerkelijke kosten.
Belanghebbende met 1-persoonshuishouden kan de vloer overnemen voor € 300,-. Wij vergoeden voor de kosten van de vloer € 300,- in plaats van de hogere bedragen die zijn vastgesteld met behulp van de NIBUD richtprijzen.
Voor de kosten van woninginrichting van een meerderjarig kind dat komt inwonen moet gekeken worden naar verstrekking van de volgende kosten:
stoffering, bed, kast, bureau met bureaustoel.
Bij een vast bedrag kan worden uitgegaan van € 400,- (gebaseerd op 60% van de Nibud richtprijzen) inclusief € 100,- voor stofferingskosten.
De hoogte van de overbruggingsuitkering wordt als volgt berekend:
Voor een meerderjarig kind dat komt inwonen door een gezinshereniging geldt dat er een overbruggingsuitkering wordt verstrekt van € 200,-.
N.B. Bovenstaande grenzen en bedragen gelden voor 2023.
Reiskostenvergoeding voor statushouders
Voor het jaar 2023 is de vergoeding voor het reizen met de auto naar de onderwijsinstelling € 0,21 per kilometer.
Voor de hoogte van de vergoeding voor het reizen met het OV naar de onderwijsinstelling wordt verwezen naar de website van OV-reisplanner www.9292.nl.
opbaren in uitvaartcentrum, incl. condoleancebezoek of opbaren thuis, excl. dagelijkse controle en koeling overledene |
|
N.B. Bovenstaande bedragen zijn gebaseerd op de NIBUD Prijzengids 2022-2023
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-378777.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.