Verkeersbesluit instellen 30 km/u zone op de Van der Aartweg

Nr. 2022/1647300

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Van der Aartweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Van der Aartweg in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Van der Aartweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de Van der Aartweg gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en de weg daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat op deze weg thans nog een snelheidslimiet van 50 km/u geldt;

dat met het vaststellen van de mobiliteitsvisie (op 23 september 2021) ten principale besloten is dat alle straten in Haarlem 30 km/u worden met uitzondering van de wegen met een stroomfunctie;

dat de instemming van de bewoners van Haarlem impliciet is gegeven met het vaststellen van het Mobiliteitsbeleid Haarlem;

dat bij de behandeling van het verkeersveiligheidsbeleid in de gemeenteraad nadrukkelijk is gevraagd om de snelle invoer van een maximumsnelheid van 30 km/u in straten in Haarlem;

dat in de optiek van de raad er veel zogenaamde quick wins zijn te behalen;

dat de wethouder heeft toegezegd dat hij snel aan de slag gaat met deze quick wins;

dat door het college een informatienota (kenmerk 2021/651797) aan de raad is verzonden;

dat de kernboodschap hierin is dat bij de behandeling van het verkeersveiligheidsbeleid in de gemeenteraad nadrukkelijk is gevraagd om de snelle invoer van een maximumsnelheid van 30 km/u in straten in Haarlem;

dat ten behoeve van het realiseren van deze quick wins een stappenplan is opgesteld met als doel het onderzoeken in welke straten in Haarlem op korte termijn 30 km/u ingevoerd kan worden;

dat, overeenkomstig dit stappenplan en na inventarisatie en analyse, op 7 december 2021 een eerste gesprek met een vertegenwoordiger van de politie heeft plaatsgevonden en is gekeken naar de gebieden om consistente 30 km/u zones te krijgen;

dat daarnaast zijdelings is gekeken naar het Afwegingskader 30 km/h van het CROW dat november 2021 is opgesteld;

dat op basis van het gesprek met de gebiedsverbinder en ondanks het negatief advies van de politie de bovengenoemde weg is voorgesteld;

dat op 19 juli 2022 het Plan van aanpak Haarlem 30 km/uur middels een collegebesluit is vastgesteld, waarin deze straat wordt genoemd als quick-win 30;

dat naar mening van het college van Burgemeester en Wethouders gelet op artikel 15 BABW de Van der Aartweg de kenmerken heeft van een verblijfsgebied;

dat deze kenmerken onder andere zijn omschreven in de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

dat de op voornoemde weg in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse;

dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving;

dat het conform de wegencategorisering zoals deze is opgenomen in de SOR wenselijk is om het snelheidsregime van voornoemde weg aan te passen naar 30 km/h;

dat de Van der Aartweg dan ook aangewezen wordt als een 30 km/h gebied (zonale toepassing);

dat deze maatregel gerealiseerd kan worden door het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zonale toepassing, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van verkeersborden A1-30 (zonale toepassing, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregel;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat bovengenoemde verkeersmaatregel uitgevoerd kan worden omdat de in te stellen maximumsnelheid in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse en de inrichting van de weg in overeenstemming is met hetgeen bij afzonderlijke borden is voorgeschreven;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie negatief heeft geadviseerd. Een en ander is uitgebreid beschreven in een adviesbrief. Kort samengevat stelt de politie dat zij niet akkoord gaat met dit verkeersbesluit en heeft bezwaar tegen de publicatie en het uitvoeren van de in dit besluit genoemde maatregelen. Doordat deze weg doodlopend is, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, en enkel toegang geeft tot een kleinschalig wooncomplex en sportterreinen heeft de weg een duidelijke verblijfsfunctie. Echter komt de inrichting in het geheel niet overeen met de inrichtingseisen vanuit Duurzaam Veilig en de richtlijnen van het CROW voor de inrichting van een erftoegangsweg en verblijfsgebied. Op het eerste wegvak vanaf de Vondelweg is de rijbaan te breed uitgevoerd en past niet binnen het gestelde in het ASW2021. Verder ontbreken op dit rechte wegvak de snelheidsremmers. Aan de zijde van de Vondelweg ontbreekt een poortconstructie. Hoewel het niet de verwachting is dat de rijsnelheid en de V85 binnen deze zone boven de maximumsnelheid komt breng ik u toch dit negatieve advies uit ten aanzien van dit concept verkeersbesluit.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-30 (zonale toepassing, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, een 30 km/h zone in te stellen op de Van der Aartweg.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven