Regels Adviesraad Sociaal Domein Opmeer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opmeer,

 

Gelet op:

  • Artikel 84 van de Gemeentewet;

  • Artikel 2.1.3, lid 3 Wmo; artikel 18, lid 4 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Opmeer 2023 en artikel 16 Verordening Beschermd wonen en Beschermd thuis gemeente Opmeer 2023;

  • Artikel 47 Participatiewet en artikel 2 Verordening Cliëntparticipatie Bijzondere Bijstand;

  • Artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 17 Verordening Jeugdhulp 2020 gemeente Opmeer.

Overwegende dat:

  • het voor personen, waaronder in ieder geval cliënten die gebruik maken van ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • het voor personen, als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet en hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op de bijzondere bijstand, de individuele studietoeslag en de individuele inkomenstoeslag;

  • het voor personen, waaronder in ieder geval cliënten die gebruik maken van ondersteuning vanuit de Jeugdhulp of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid van de Jeugdhulp;

  • cliëntparticipatie onmisbaar is voor de totstandkoming en uitvoering van beleid waarin de cliënt centraal staat;

Besluit:

In te stellen de Adviesraad Sociaal Domein Opmeer;

Vast te stellen de Regels Adviesraad Sociaal Domein Opmeer.

 

Besluit

  • 1.

    De Adviesraad Sociaal Domein Opmeer in te stellen.

  • 2.

    De regels ‘Adviesraad Sociaal Domein Opmeer’ vast te stellen.

  • 3.

    De profielschets ‘Leden Adviesraad Sociaal Domein Opmeer’ vast te stellen.

  • 4.

    De gemeenteraad te informeren over het vaststellen van de regels en de profielschets middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

  • 5.

    De ‘Nadere regels cliëntparticipatie Opmeer’ in te trekken.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regels betekent:

  • -

    Het college van B&W: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opmeer;

  • -

    De Adviesraad Sociaal Domein Opmeer: het adviesorgaan in het kader van cliëntparticipatie die het college gevraagd en ongevraagd adviseert over onderwerpen over het Sociaal Domein, afgekort Adviesraad;

  • -

    Sociaal Domein: activiteiten en voorzieningen die voortvloeien uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag en individuele studietoeslag (vanuit de Participatiewet), de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de wet Inburgering, de Jeugdwet en Leerlingenvervoer (vanuit wet op het primair onderwijs, de wet op de expertisecentra en de wet op het voortgezet onderwijs).

  • -

    Ambtelijk contactpersoon: Een ambtenaar die is aangesteld om de Adviesraad bij te staan.

  • -

    Behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op het thema waarop de Adviesraad adviseert.

  • -

    Achterban: cliënten en/of hun vertegenwoordigers, belangengroeperingen en overige belanghebbenden in het sociaal domein.

  • -

    Portefeuillehouder: het lid van het college van B&W dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor het Sociaal Domein.

Artikel 2. Opstarten van de Adviesraad

  • 1.

    Er is een overgangsperiode tot de beoogde start van de Adviesraad op 1 november 2023. In deze overgangsperiode worden de leden gezocht voor de Adviesraad.

  • 2.

    Tot de leden van de Adviesraad zijn benoemd, is de werkwijze van de in 2019 gestarte pilot van cliëntparticipatie van toepassing.

  • 3.

    Er komt een wervingsadvertentie.

  • 4.

    Potentiële leden van de Adviesraad kunnen zich aanmelden bij de ambtelijk contactpersoon, waarna selectiegesprekken plaatsvinden.

  • 5.

    De selectie vindt plaats op basis van een profielschets. Deze profielschets wordt vastgesteld door het college.

  • 6.

    De selectiegesprekken worden gehouden door de selectiecommissie bestaande uit tenminste het afdelingshoofd en/of coördinator Sociaal Domein en de ambtelijk contactpersoon.

Artikel 3. Samenstelling van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit een oneven aantal leden, woonachtig in de gemeente Opmeer. Het minimum aantal leden is vijf en het maximale aantal leden is zeven personen.

  • 2.

    De Adviesraad is zoveel mogelijk een afspiegeling van de inwoners van de gemeente Opmeer en er wordt gestreefd naar een evenredige verdeling over de diverse onderwerpen, waaronder zoveel als mogelijk cliënten die gebruik maken van Wmo, Jeugdhulp of Bijzondere Bijstand of hun vertegenwoordigers.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad voldoen aan het door het college van B&W vastgestelde profiel.

  • 4.

    Het college van B&W benoemt de leden van de Adviesraad voor vier jaar.

  • 5.

    Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode.

  • 6.

    Voor iedere (her-)benoeming doet de Adviesraad een aanbeveling aan het college van B&W.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek;

    • b.

      Bij verhuizing buiten de gemeente Opmeer;

    • c.

      Door een besluit van het college van B&W op schriftelijk verzoek van de Adviesraad of na advies van de Adviesraad;

    • d.

      Als het lidmaatschap van de Adviesraad niet verenigbaar is met de in artikel 3, lid 8 genoemde functies of werkzaamheden.

  • 8.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      Een formele benoeming in de gemeenteraad;

    • b.

      Werkzaamheden voor een fractie van de gemeenteraad;

    • c.

      Een functie als werknemer in dienst of in opdracht van de gemeente Opmeer;

    • d.

      Functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de Adviesraad en taken van die functie.

  • 9.

    De Adviesraad benoemt uit zijn midden een voorzitter en secretaris voor een termijn van vier jaar.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden

Artikel 4. Gevraagd en ongevraagd advies

  • 1.

    Het college van B&W vraagt de Adviesraad om advies voor de besluitvorming over visiestukken, beleidskaders, verordeningen, nadere regels en beleidsregels die gaan over cliënten in Opmeer in het Sociaal Domein.

  • 2.

    Het college betrekt de Adviesraad zoveel als mogelijk bij de start van beleid, voordat de formele adviesvraag aan de orde is.

  • 3.

    De Adviesraad brengt binnen vier weken het advies uit aan het college.

  • 4.

    Indien spoed vereist is, kan in overleg met de Adviesraad, de behandelend ambtenaar en ambtelijk contactpersoon worden afgeweken van het genoemde termijn in artikel 4 lid 3.

  • 5.

    De Adviesraad kan daarnaast ongevraagd advies geven over ontwikkelingen in het Sociaal Domein.

  • 6.

    Door de portefeuillehouder wordt op elk advies, gevraagd of ongevraagd, een schriftelijke reactie gegeven. Indien de portefeuillehouder een advies niet of niet geheel overneemt, wordt daarvoor een argumentatie gegeven.

  • 7.

    Het uitgebrachte advies en de schriftelijke reactie hierop worden als bijlage toegevoegd aan de collegebesluit, samen met een korte samenvatting in de paragraaf ‘burgerparticipatie’. Als het college hierover een raadsvoorstel voorlegt aan de raad, dan wordt dit ook toegevoegd aan het raadsvoorstel.

  • 8.

    De Adviesraad adviseert niet over:

    • a.

      Individuele klachten, bezwaar- en beroepschriften of andere zaken met betrekking tot een individueel persoon.

    • b.

      De werkprocessen en bedrijfsvoering van de gemeente Opmeer.

  • 9.

    De leden van de Adviesraad, en eventueel geconsulteerde achterban, zijn verplicht informatie, welke aan hen uit hoofde van hun lidmaatschap van de Adviesraad vertrouwelijk of onder embargo is verstrekt, vertrouwelijk te behandelen.

Artikel 5. Achterban

  • 1.

    De Adviesraad stelt zich tot taak zoveel mogelijk haar achterban te informeren en actief te betrekken door hen te informeren en te raadplegen en geeft in het advies aan hoe de achterban is betrokken.

  • 2.

    De Adviesraad kan de achterban raadplegen door de organisatie van onder andere thema- of werkgroepen, themabijeenkomsten of sociale media.

Artikel 6. Ondersteuning Adviesraad

Het college van B&W zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad. Hiertoe:

  • a.

    zorgt het ervoor dat adviesaanvragen en conceptbeleid de secretaris tijdig bereiken;

  • b.

    stelt het behandelend ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de Adviesraad is verzocht;

  • c.

    zorgt het ervoor dat aan de Adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de Adviesraad;

  • d.

    verstrekt het de benodigde informatie over beleidsontwikkelingen op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming;

  • e.

    stelt het voldoende budget beschikbaar voor scholing en ontwikkeling;

  • f.

    ziet het erop toe dat de Adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

  • g.

    stelt het desgevraagd een vergaderruimte ter beschikking;

Artikel 7. Ambtelijk contactpersoon

  • 1.

    Het college wijst een ambtenaar aan als ambtelijk contactpersoon.

  • 2.

    De ambtelijk contactpersoon is aanspreekpunt voor zowel de Adviesraad, de behandeld ambtenaar als voor het college voor zaken die betrekking hebben op de cliëntparticipatie voor het Sociaal Domein.

  • 3.

    Tot de taken van deze ambtelijk contactpersoon behoren onder andere het verstrekken van relevante informatie aan de Adviesraad, zoals ontwikkelingen in het Sociaal Domein, (beleids)stukken die ter advisering worden voorgelegd, relevante bijeenkomsten die worden georganiseerd door de gemeente en de (jaar)agenda van de gemeenteraad.

  • 4.

    De Adviesraad (of een afvaardiging ervan) en de ambtelijk contactpersoon overleggen in ieder geval twee keer per jaar.

  • 5.

    De Adviesraad (of een afvaardiging ervan) overlegt in ieder geval één keer per jaar met de Portefeuillehouder en de ambtelijk contactpersoon.

Artikel 8. Huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad maakt een Huishoudelijk reglement.

  • 2.

    Het Huishoudelijk reglement van de Adviesraad vermeldt hoe de Adviesraad zijn werkzaamheden wil gaan uitvoeren, met betrekking tot onder andere de frequentie van vergaderingen, de werkwijze met betrekking tot adviezen, het ophalen van informatie bij de achterban, het aanstellen en de taken van de voorzitter en secretaris.

  • 3.

    In het Huishoudelijk regelement wordt opgenomen dat de overlegvergaderingen van de Adviesraad openbaar zijn tenzij bijzondere agendapunten om beslotenheid vragen.

  • 4.

    Het college van B&W stelt het Huishoudelijk reglement vast na advies van de Adviesraad.

Artikel 9. Budget Adviesraad

  • 1.

    De begroting van de gemeente Opmeer vermeldt ieder jaar een budget voor de Adviesraad.

  • 2.

    Dit budget is bedoeld voor:

    • a.

      Lidmaatschap Koepel Adviesraden Sociaal Domein;

    • b.

      Een onkostenvergoeding van de leden van de Adviesraad;

    • c.

      Uitgaven op het gebied van scholing/training en deskundigheidsbevordering;

    • d.

      Overige uitgaven die nodig zijn om als Adviesraad te kunnen werken.

Artikel 10. Vergoeding aan de leden

  • 1.

    De leden van de Adviesraad ontvangen per kalenderjaar een bedrag als onkostenvergoeding en vergoeding voor deelname aan de vergaderingen. De vergoeding wordt uitgekeerd in de vorm van een vrijwilligersvergoeding.

  • 2.

    De vergoeding voor de voorzitter en secretaris bedraagt € 210 per half jaar. Dit wordt in januari en juni uitbetaald.

  • 3.

    De vergoeding voor de overige leden van de Adviesraad bedraagt € 150 per half jaar. Dit wordt in januari en juni uitbetaald.

Artikel 11. Verantwoording, evaluatie en wijzigingen

  • 1.

    De Adviesraad brengt ieder jaar schriftelijk verslag uit aan het college van haar activiteiten en bevindingen over het afgelopen jaar. Dit verslag verschijnt uiterlijk 1 april over het afgelopen jaar.

  • 2.

    Binnen twee jaar na inwerkingtreding van deze regels evalueren de Adviesraad en het college van B&W de onderlinge samenwerking, de werkwijze en deze regels. Indien nodig worden vervolgens de regels aangepast.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 12. Onvoorziene situaties

In situaties waarin deze regels niet of niet naar redelijkheid voorzien, beslist het college van B&W.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regels treden in werking op de dag na de publicatie.

  • 2.

    Deze regels worden aangehaald als: Regels Adviesraad Sociaal Domein Opmeer.

Aldus vastgesteld op 22 augustus 2023,

Het college van burgemeester en wethouders van Opmeer,

M.A.S. Winder

Gemeentesecretaris

G.J. van den Hengel

Burgemeester

Naar boven