Verkeersbesluit

 

Datum: 22 augustus 2023

Onderwerp: Verkeersbesluit voor het afsluiten van de veerpoort in Schoonhoven voor gemotoriseerd verkeer en het vervangen en verwijderen van oude bebording en/of het plaatsen van nieuwe bebording.

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Krimpenerwaard; namens die en gemandateerd aan, Erik Molenaar, teammanager advies openbare ruimte

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Besluit

Uit oogpunt van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is afsluiting van de Veerpoort in Schoonhoven voor gemotoriseerd verkeer gewenst. Op 4 juli 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel tot volledige afsluiting van de Veerpoort voor gemotoriseerd verkeer.

 

Overwegend

dat Buiten de Veerpoort, Veerstraat, Scheepmakershaven en Wal gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Schoonhoven;

 

dat Buiten de Veerpoort, Veerstraat, Scheepmakershaven en Wal in beheer zijn bij de Gemeente Krimpenerwaard;

 

dat Buiten de Veerpoort, Veerstraat, Scheepmakershaven en Wal wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

 

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

 

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard is gemandateerd aan de teammanager Team advies Openbare Ruimte;

 

dat met deze maatregel sluipverkeer richting Ammerstol/Bergambacht wordt tegengegaan en de verkeersveiligheid in de Veerpoort en op het kruispunt met de Korte Dijk vergroot;

 

dat er een duidelijkere verkeerssituatie ontstaat in het gebied Buiten de Veerpoort.

 

dat de kwaliteit van de openbare verblijfsruimte Buiten de Veerpoort toeneemt;

 

dat de bevoorrading van de noodhaven, de brasserie en de toegang voor nood- en hulpdiensten mogelijk blijft;

 

op grond van bovenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders dat deze maatregel gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen en verwijderen van onderstaande verkeersborden (zoals aangegeven op de bijgevoegde tekening):

 

  • Buiten de Veerpoort; door het plaatsen van het C12 verkeersbord van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van Buiten de Veerpoort 1a te Schoonhoven/Brasserie de Veerpoort, wordt een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen ingesteld.

  • Buiten de Veerpoort; het verwijderen van het oude C18 verkeersbord, gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van lading, breder zijn dan 2m.

  • in de Veerstraat uit de richting Schoonhoven-centrum aan de rechterzijde voor de Veerpoort; het verouderde C6 verkeersbord – gesloten voor voertuigen op meer dan twee wielen – verwijderen en het plaatsen van het C12 verkeersbord – gesloten voor alle motorvoertuigen.

  • op de Wal en Scheepmakershaven; verwijderen van de twee stuks C12 verkeersborden – gesloten voor alle motorvoertuigen - en de L8 verkeersborden inclusief onderborden uit de RVV OB108 - doodlopende weg uitgezonderd bestemmingsverkeer.

  • op de Scheepmakershaven en in de Veerstraat; het verwijderen van het E1 verkeersbord – parkeerverbod – op de Scheepmakershaven en de drie stuks E2 verkeersborden – parkeerverbod – in de Veerstraat en het plaatsen van het E01zb verkeersbord – zone parkeerverbod – op de hoek van de Veerstraat vanuit Schoonhoven centrum in de richting van de veerpoort. Aan de achterzijde van dit verkeersbord wordt het E01ze verkeersbord - einde zone parkeerverbod – geplaatst.

  • in de Veerstraat; het verwijderen van het C6 verkeersbord – gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen – inclusief het onderbord na 75m op de hoek van Veerstraat, het door middel van het plaatsen van verkeersbord L8 – doodlopende weg – inclusief onderbord uitgezonderd (brom)fietsers uit het RVV OB54.

  • op de Scheepmakershaven; het verwijderen van het C1 verkeersbord – gesloten voor beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee – inclusief het onderbord uitgezonderd ontheffingskaarthouders en het onderbord uitgezonderd fietsers.

 

dat dit gebruik geregeld is in artikel 62 van het RVV 1990, namelijk: ‘weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden’;

 

dat het belang van een goede en logische verkeerscirculatie prevaleert boven het vrijelijk kunnen kiezen van de kortste rijroute;

 

dat om bovenstaande redenen de Veerpoort wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden C8, C12, E1 en L8 en verwijderen van de verkeersborden C1,C6,C12,C18,E1,E2 en L8 – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel voorts strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

 

dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht; dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

 

dat de politie heeft ingestemd met de hierboven genoemde verkeersmaatregel.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres:

 

Gemeente Krimpenerwaard

Postbus 51

2820 AB Stolwijk

 

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

Naam en adres;

Datum;

Een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

De gronden/motivering van het bezwaar;

Dient u namens iemand anders het bezwaar in, stuur dan een volmacht mee.

 

Wij maken u erop attent dat door het indienen van een bezwaarschrift dit besluit niet wordt geschorst. Naast dit bezwaarschrift kunt u, indien u een spoedeisend belang heeft, tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Afschriften

Een kopie van dit besluit is verzonden naar het politiekorps Hollands Midden en de afdeling Beheer Openbare Ruimte.

 

Stolwijk,

 

 

Erik Molenaar

Teammanager Advies Openbare Ruimte

Naar boven