Gemeenteblad van Meppel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meppel | Gemeenteblad 2023, 36861 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meppel | Gemeenteblad 2023, 36861 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsverordening Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Meppel
De Raad van de gemeente Meppel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2022,
Dat het gewenst is om heldere regels te stellen voor het innemen van een ligplaats met een historisch schip in de binnenstad van Meppel;
het de bedoeling is om ligplaatsen op een eerlijke en transparante wijze te verdelen over de belangstellenden;
de huidige bewoners belang hebben bij meer zekerheid over de continuïteit van hun ligplaats, die voor hen de woonplaats is;
Gelet op artikel 149 Gemeentewet, de Havenverordening gemeente Meppel en de Havengeldverordening
Vast te stellen de Wijzigingsverordening Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Meppel
De Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Meppel wordt als volgt gewijzigd:
I In hoofdstuk 1”Algemene bepalingen” wordt artikel 1.1. “Begripsomschrijvingen” gewijzigd door aan de opsomming in alfabetische volgorde de volgende begrippen toe te voegen in de begrippenlijst onder vernummering van de overige begrippen:
II In hoofdstuk 2 ’Aanwijzingen in de fysieke leefomgeving’ wordt in afdeling 2.1 ‘Bebouwde kom’ paragraaf 2.2.2 ‘Marktplaatsen’ en artikel 2.2.2.1 ‘Inrichting van de markt; branche-indeling’ vernummerd naar ‘paragraaf 2.1.2’ en ‘artikel 2.1.2.1’
III In hoofdstuk 2 “Aanwijzingen in de fysieke leefomgeving” wordt in afdeling 2.2. in paragraaf 2.2.2 historische vaartuigen de volgende tekst ingevoegd.
Paragraaf 2.2.2. Historische vaartuigen
Artikel 2.2.2.1. Toepassingsgebied
IV In hoofdstuk 6 “procedurele bepalingen” wordt in afdeling 6.2 na paragraaf 6.2.3 ‘Advies bij omgevingsvergunning monument’ een nieuwe paragraaf 6.2.4 opgenomen met daarin het navolgende artikel:
Artikel 6.2.4.1. Stichting Historische Schepen Meppel
V In hoofdstuk 3 “Activiteiten in de fysieke leefomgeving” wordt in afdeling 3.4. “Activiteiten op of bij wegen of bij wateren in beheer bij de gemeente” na paragraaf 3.4.6 “Stand- en marktplaatsen” de volgende tekst ingevoegd.
Artikel 3.4.7.1. Vaste ligplaatsvergunning historisch schip en wachtlijst
Artikel 3.4.7.2 Schepencarrousel
Voor een schip dat voor het eerst ligplaats inneemt na minimaal drie maanden geen gebruik te hebben gemaakt van op een van de volgens het eerste lid aangewezen plaatsen en dat voldoet aan de overige criteria van het eerste lid wordt een ontheffing krachtens artikel 2.4. lid 3 van de Havenverordening geacht te zijn verleend voor de duur overeenkomstig het tweede lid.
Artikel 3.4.7.3 Gebruik vaste ligplaats
Indien vergunninghouder zijn vaste ligplaats gedurende een periode van een week of langer, om welke reden dan ook, niet zal gebruiken, moet dat vooraf gemeld worden aan de havenmeester. De havenmeester is gerechtigd om de betreffende vaste ligplaats gedurende de betreffende periode toe te wijzen aan een ander, zonder dat vergunninghouder rechten kan doen gelden op verrekening van het havengeld. De vergunninghouder behoudt het recht gebruik te maken van de vaste ligplaats gedurende de vergunningsperiode.
Artikel 3.4.7.4 Tijdelijk andere ligplaats
De havenmeester kan de vergunninghouder tijdelijk een andere ligplaats aanwijzen in verband met activiteiten, onderhoudswerkzaamheden of iets dergelijks.
Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 december 2022
Burgemeester en wethouders van Meppel,
W.J. Spoelstra,
Griffier.
R.T.A. Korteland,
Voorzitter.
Historische schepen zijn permanent bewoonde vaartuigen van tenminste 50 jaar oud die zijn getoetst aan criteria uit paragraaf 2.2.2. De toetsing gebeurt aan de hand van een aantal criteria door Stichting Historische Schepen Meppel. De gemeente kan, als het schip aan de toetsingscriteria voldoet een vergunning afgeven voor het innemen van een vaste ligplaats met een historisch schip. Omwille van beknoptheid is niet voor alle artikelen een toelichting geschreven maar zijn met name de wijzigingen ten opzichte van eerder beleid toegelicht.
Er zijn 6 vaste ligplaatsen aangewezen voor historische schepen en 2 reserve vaste ligplaatsen. De permanente vaste ligplaatsen hebben een adres aangewezen gekregen door de gemeente. Bij de aanwijzing van de vaste ligplaatsen in 2008 is zorgvuldig onderzoek gedaan naar de juiste plekken en is er voorlichting en inspraak geweest met de omwonenden.
Er is in 2018 door de gemeenteraad een bijzondere permanente vaste ligplaats aangewezen voor het schip de Vereeniging III. Mocht dit schip definitief vertrekken, dan wordt opnieuw bezien of de plek gehandhaafd blijft als historische vaste ligplaats. Door deze vaste ligplaats nu op te nemen in het reglement historische schepen wordt het toepasselijke regime gelijk voor alle vaste ligplaatsen voor historische schepen.
De reserve-vaste ligplaatsen zijn feitelijk ook permanente vaste ligplaatsen. Ze zijn nog niet in gebruik genomen als vaste ligplaats en hebben nog geen adres toegewezen gekregen. Mocht het aantal belangstellenden voor een vaste ligplaatsvergunning toenemen dan kunnen deze plaatsen in gebruik genomen worden.
Per vaste ligplaats is een maximaal toelaatbare scheepslengte opgenomen. Dit heeft te maken met de ruimtelijke mogelijkheden van de vaste ligplaats en tot zichtlijnen in het openbaar gebied. Bij het aanmeren van een schip moet worden bedacht dat de op de kaart aangegeven symbolen voor de vaste ligplaats indicatief zijn. Het kan dus voorkomen dat een schip langs de kade iets naar voren of naar achteren wordt gelegd vanwege de beschikbare toegang tot het schip in relatie tot bijvoorbeeld op de kade aanwezige objecten zoals een boom of de aansluitingen voor nutsvoorzieningen. Dit verschilt per schip.
Omdat het een beperkt aantal beschikbare vergunningen in de gemeente betreft is daarop de jurisprudentie over schaarse rechten van toepassing. Deze brengt met zich mee dat de gemeente een regime moet invoeren waarbij meerdere belanghebbenden een gelijke kans op een vergunning kunnen krijgen. De verordening gaat uit van een eerlijke verdeelmethode maar maakt een uitzondering voor de uiterlijke termijn voor de vergunning. Het verlenen van vergunningen voor onbepaalde tijd kan worden gerechtvaardigd met het oog op het belang van de bewoners.
Bij schaarse vergunningen geldt als hoofdregel dat deze niet voor onbepaalde tijd worden verleend en dat de vergunningen ook niet voor een te lange periode worden verleend zodat bevoordeling kan worden voorkomen. Uit rechtspraak volgt echter wel dat er voor de tijdelijkheid van een vergunning principieel minder redenen bestaan indien een vergunning geen betrekking heeft op een economische activiteit, omdat van een onevenredige bevoordeling van gegadigden in economische zin geen sprake is.
Nu hiervan sprake is bij de vaste ligplaatsvergunningen voor historische schepen en er ook bij de vaste ligplaatsvergunningen voor historische schepen geen sprake is van een grotere vraag dan dat er aanbod is, lijkt hier geen sprake van een onevenredige bevoordeling van gegadigden. Vanuit het oogpunt van dwingende reden van algemeen belang, mede gelet op de bescherming van het recht op wonen (artikel 8 EVRM), het recht van vrije vestiging (artikel 12 IVBPR) en het rechtszekerheidsbeginsel, kan hiervoor een rechtvaardiging worden gevonden dat bij de schaarse vaste ligplaatsvergunningen voor wonen op een historisch schip en op een woonschip wordt afgeweken van het uitgangspunt dat schaarse vergunningen niet voor onbepaalde tijd worden verleend.
Zevende lid, overdracht vergunning
De bedoeling van de regeling is dat de schipper / eigenaar / bewoner van een historisch schip een vergunning krijgt om permanent vaste ligplaats in te nemen. De vergunning kan niet op naam van een derde worden gesteld. Het is de bedoeling om het eigenaren mogelijk te maken hun schip aan te meren en langere tijd te blijven. Onderdeel van de regeling is ook dat ze minimaal 1x per jaar hun plek verlaten; het is immers een vergunning voor een varend schip. Dit aspect verdraagt zich niet met verhuur aan derden die het schip uitsluitend voor bewoning zouden kunnen gebruiken.
De vergunning kan worden verleend voor een vaste ligplaats voor een historisch schip. Met zo’n vergunning kan het hele jaar gebruik gemaakt worden van een ligplaats. Er is geen sprake meer van “winterligplaatsen”. Wel kunnen schepen die lid zijn van de schepencarroussel een periode van 3 maanden liggen op daartoe aangewezen plaatsen, ook in de winterperiode.
Meppel wil een aantrekkelijke stad zijn voor varend erfgoed. Daarom zal aansluiting worden gezocht bij de Stichting Schepencarrousel die speciale arrangementen met havens afspreekt over het ontvangen van varend monumentaal erfgoed. Omdat de criteria voor varend monumentaal erfgoed ruimer zijn dan de specifieke criteria die deze regeling hanteert voor historische schepen is er een aparte bepaling aan gewijd. Een apart gedeelte van de haven wordt aangewezen voor het ontvangen van deze schepen, zonder uitsluiting van andere schepen op die plek. Onderdeel van de afspraken met Stichting Schepencarrousel is dat een ligplaats niet langer dan drie maanden (of bij verlenging zes maanden) kan worden ingenomen. Dat is belangrijk omdat we voor deze schepen geen vaste ligplaatsen willen creëren. Als aangesloten schepen voor het eerst aanmeren wordt de ontheffing automatisch gegeven als de ligplaats is ingenomen die door de havenmeester is toegewezen Bij de verlenging moet dat wel apart worden aangevraagd, zodat er geen automatisme kan ontstaan ten aanzien van het gebruikmaken van de ontheffing. Belangrijk is ook dat periodes niet aaneengeregen kunnen worden door de haven kortstondig te verlaten. Daarom is opgenomen dat een aangesloten schip de haven minimaal drie maanden niet moet hebben aangedaan om in aanmerking te kunnen komen voor een ligplaats tegen het tarief voor een carrousselschip.
Het gebruik van de vaste ligplaats is gebonden aan regels. Voor permanente bewoning van schepen in de binnenstad gelden er hoge eisen. Het is niet de bedoeling dat bewoners een gedeelte van de kade in gebruik nemen als erf. De ruimte is er daarvoor niet, en dat zou ook het aangezicht bederven. In overleg met de bewoners plaatst de gemeente een fietsnietje zoals deze ook elders in de binnenstad gebruikt worden. Zo wordt het mogelijk om op een ordelijke manier toch een fiets in de nabijheid van het schip goed en veilig te kunnen stallen. Auto’s kunnen alleen op openbare parkeerplaatsen worden geparkeerd en niet direct bij het schip.
Als de gemeente nutsvoorzieningen heeft aangebracht bij de vaste ligplaats is de bewoner / schipper verplicht van deze voorzieningen gebruik te maken.
Een vaste ligplaats mag tijdelijk worden verlaten met het schip. Het betreft immers varend erfgoed, waarvan het belangrijk is dat dit in werkende staat wordt gehouden om ook op andere plekken zichtbaar te zijn. De havenmeester kan bij afwezigheid van een historisch schip voor kortere tijd de vrijgekomen vaste ligplaatsruimte toewijzen aan passanten.
Zodra de vaste ligplaats gedurende een groot deel van het jaar niet meer wordt ingenomen is de gemeente vrij om de vaste ligplaats aan een andere belanghebbende toe te wijzen. Men kan zodoende niet een plek voor langere tijd “bezet” houden zonder er te liggen. De termijn van 6 maanden liggen binnen een jaar werd altijd aangehouden. Dit is nu iets gepreciseerd door te werken met de term kalenderjaar. Als de vergunning lopende het kalenderjaar wordt afgegeven is het vaak niet meer mogelijk om 6 maanden te blijven liggen. Dan wordt de ligtijd naar evenredigheid bepaald. 6 maanden is 50% van een kalenderjaar. Dus bij een vergunning die is afgegeven op 1 maart resteren nog 10 maanden. Wanneer men daar 50% van neemt moet het schip dus 5 maanden binnen liggen in dat kalenderjaar in plaats van 6.
De verordening voorziet in een regeling om vergunningen die voor onbepaalde tijd zijn verleend te kunnen intrekken. Het gelijkheidsbeginsel en het rechtszekerheidsbeginsel vereisen dat een situatie die niet blijvend voldoet aan het Europees recht wel op een later moment aangepast kan worden door het gemeentebestuur.
Hiermee kan het college bij onvoorziene omstandigheden in het nautisch beheer of vaarwegbeheer ontstaan, tijdig de benodigde maatregelen nemen om de schaarse ruimte te verdelen en wordt zo de mogelijkheid geboden om vaste ligplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd om te zetten in vaste ligplaatsen voor bepaalde tijd.
Op de procedure voor intrekking en wijziging van een vergunning zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) van toepassing. Deze voorzien onder meer in de mogelijkheid voor vergunninghouder om een zienswijze in te dienen op het voorgenomen intrekkings- of wijzigingsbesluit en eventueel bezwaar te maken tegen het genomen besluit.
Stichting Historische Schepen Meppel is de vaste adviseur van de gemeente voor de beoordeling of een historisch schip voldoet aan de criteria van historische schepen. Zodra de gemeente een aanvraag ontvangt stuurt zij deze door aan de stichting met een adviesaanvraag. Het is natuurlijk mogelijk dat belangstellenden direct met Stichting Historische Schepen Meppel informatie inwinnen over de geschiktheid van hun schip voor een vaste ligplaats van een historisch schip.
Mocht onverhoopt de stichting ophouden te bestaan of tijdelijk niet in staat zijn om advies uit te brengen dan zal de gemeente advies kunnen vragen aan een andere deskundige op het gebied van historische schepen. Het toetsingskader zoals opgenomen in bijlage II blijft altijd het uitgangspunt voor de beoordelen. Op deze manier kan de continuiteit van de vergunningverlening worden gewaarborgd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-36861.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.