Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2023, 367243 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2023, 367243 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels uitgifte parkeervergunningen en garageplaatsen 2023
Burgemeester en wethouders van gemeente Gooise Meren;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Overwegende dat burgemeester en wethouders, in het kader van artikel 3 tweede lid van de Parkeerverordening 2023, de bevoegdheid hebben om nadere regels te stellen voor het aanvragen en verlenen van parkeervergunningen;
Overwegende dat burgemeester en wethouders op grond van artikel 160, eerste lid, onder e van de Gemeentewet bevoegd zijn tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten;
Overwegende dat deze nadere regels aangeven wanneer burgemeester en wethouders een parkeervergunning voor het parkeren op straat, dan wel een abonnement voor parkeren in de gemeentelijke parkeergarages uitgeven;
de Nadere regels uitgifte parkeervergunningen en garageplaatsen gemeente Gooise Meren 2023
Hoofdstuk 1 – ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2. Aanvraag en geldigheid parkeervergunning of garageabonnement
Aanvragen voor een parkeervergunning of garageabonnement worden per categorie als bedoeld in artikel 3 van de Parkeerverordening 2023 behandeld op volgorde van binnenkomst. Indien de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen geldt als datum van ontvangst de dag waarop de gevraagde aanvulling is ontvangen.
Artikel 3. Werkwijze bij de invoering van gereguleerd parkeren
Bij invoering van betaald parkeren en / of vergunning parkeren in een deelrayon wordt bij gelijktijdige aanvraag van meerdere parkeervergunningen voor één geregistreerd woonadres die allen aan de vereisten voor een parkeervergunning voldoen, degene die het langst staat ingeschreven op een woonadres als eerste vergunninghouder aangemerkt, tenzij de aanvragers anders verzoeken
Bij invoering van betaald parkeren en / of vergunning parkeren wordt op de aanvragen voor een parkeervergunning bewoner die binnen de gestelde termijn zijn ingediend en voldoen aan de vereisten voor een eerste parkeervergunning, als eerste beslist. Hierna wordt beslist op de aanvragen voor een parkeervergunningbewoner die binnen de gestelde termijn zijn ingediend en voldoen aan de vereisten voor een tweede parkeervergunning.
Artikel 6. Bouwontwikkelingen (ruimtelijke ontwikkelingen)
Bij nieuwbouw en/of sloop/nieuwbouw en/of functiewijzigingen van gebouwen, waarvoor na de publicatie datum van deze Nadere Regels een omgevingsvergunning is uitgegeven, komen nieuwe bewoners en bedrijven niet in aanmerking voor een parkeervergunning als bedoeld in artikel 7 (parkeervergunning bewoners) en artikel 10 (parkeervergunning bedrijven).
Het college kan in afwijking van het eerste lid adressen aanwijzen waar bewoners en bedrijven wel in aanmerking komen voor een maximum aantal eerste of volgende parkeervergunningen, als de parkeerplaatsen die op grond van de ‘Richtlijnen voor parkeernomen’ zijn vereist voor de bouwontwikkeling of functiewijziging geheel of gedeeltelijk in de openbare ruimte liggen of worden gerealiseerd.
Bij nieuwbouw en/of sloop/nieuwbouw en/of functiewijzigingen van gebouwen, waarvoor voor de publicatie datum van deze Nadere Regels een omgevingsvergunning is uitgegeven, kan het college adressen aanwijzen waar bewoners en bedrijven niet in aanmerking komen voor een eerste of volgende parkeervergunning, en deze adressen plaatsen op de Adressenlijst uitsluiting parkeervergunning(en) als:
Artikel 8. Parkeervergunning bewoner
In afwijking van het tweede lid kan een parkeervergunning bewoner worden verstrekt aan een persoon die een auto deelt met een persoon die in de Basisregistratie Personen staat ingeschreven op een ander woonadres in een ander rayon in gereguleerd gebied en op grond van het derde lid houder is van een voertuig, als beide personen voor het betreffende kenteken staan ingeschreven bij de Vereniging Gedeeld Autogebruik.
Artikel 11. Parkeervergunning bedrijf
De uitgifte van een tweede parkeervergunning is gekoppeld aan het aantal fulltime medewerkers en het bruto vloeroppervlak (m² bvo) van het bedrijf conform onderstaand overzicht.
Als een persoon in de Basisregistratie Personen staat ingeschreven op een woonadres dat gelijk is aan het vestigingsadres van zijn bedrijf of beroep, wordt de aanvraag voor een eerste parkeervergunning op dit adres automatisch een aanvraag voor een parkeervergunning bewoner. Voor de aanvraag van een tweede en volgende parkeervergunning gelden de vereisten voor een parkeervergunning bedrijf. Een uitgegeven parkeervergunning bewoner wordt afgetrokken van het aantal parkeervergunningen bedrijf waarvoor de aanvrager in aanmerking komt.
Artikel 17. Garageabonnement belanghebbenden
Bewoners en bedrijven in rayons Stationsgebied Naarden/Bussum, Bussum Oost, Bussum Zuid, Bussum West en Muiden kunnen een garageabonnement voor belanghebbenden aanvragen voor een openbare parkeergarage waarvoor de gemeente abonnementen uitgeeft in het rayon waar de aanvrager zijn woon- of vestigingsadres heeft.
Met deze nadere regels geeft het college aan hoe zij haar bevoegdheid tot het uitgeven van parkeervergunningen en garageabonnementen invult. Het college geeft daarbij weer aan welke doelgroepen zij parkeervergunningen en garageabonnementen uitgeeft en welke vereisten daarvoor gelden. De bevoegdheid die het college in deze nadere regels verder invult, is neergelegd in artikel 3, tweede lid van de Parkeerplaatsenverordening 2023 artikel 160, eerste lid onder b en e van de Gemeentewet.
Tegen het besluit om al dan niet een parkeervergunning te verlenen staat op grond van de Algemene wetbestuursrecht (Awb) bezwaar open. Omdat de verhuur van een garageplaats een privaatrechtelijke handeling is, kan tegen het besluit om al dan niet een garageabonnement uit te geven geen bezwaar worden gemaakt.
Met een parkeervergunning wordt de verschuldigde parkeerbelasting voor het parkeren op een belanghebbenden parkeerplaats vooruit betaald. Een parkeervergunning geeft geen garantie dat er altijd een parkeerplaats beschikbaar is in het gebied waarvoor de vergunning is uitgegeven. Als een vergunninghouder, bijvoorbeeld vanwege ruimtegebrek in het eigen rayon, in een ander rayon parkeert, moet hij dat op rechtmatige wijze doen.
Artikel 2 Aanvraag en geldigheid
De aanvragen worden bij binnenkomst verdeeld naar categorie vergunning en vervolgens per vergunningssoort op volgorde van ontvangstdatum behandeld. Als een aanvraag onvolledig is, krijgt de aanvrager de gelegenheid om de ontbrekende gegevens of documenten aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag compleet is als ontvangstdatum.
Een parkeervergunning of garageabonnement is in de regel geldig vanaf het moment dat het vergunningsgeld of abonnementsgeld is betaald.
Een bewoner kan een parkeervergunning overdragen aan een huisgenoot wanneer beiden minimaal zes maanden staan ingeschreven op hetzelfde woonadres in de BRP. Hierdoor hoeven bewoners die binnen hetzelfde huishouden gezamenlijk gebruik maken van de auto bij wisseling van de auto niet opnieuw op de wachtlijst voor een parkeervergunning.
Bij verhuizing naar een ander adres kan een parkeervergunning niet worden meegenomen, tenzij de vergunninghouder binnen hetzelfde (deel)rayon verhuist en op het nieuwe adres nog niet het maximum aantal parkeervergunningen is verstrekt. Voor bewoners kan dit tot gevolg hebben dat een eerste parkeervergunning wordt omgezet naar een tweede parkeervergunning of andersom.
Een houder van een garageabonnement belanghebbenden in een openbare parkeergarage of parkeerterrein kan bij verhuizing binnen het gereguleerd gebied het abonnement meenemen als op het nieuwe adres nog niet het maximumaantal parkeervergunningen is verstrekt en als wordt voldaan aan het gestelde in artikel 15.
Als een aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden die aan het verlenen van een vergunning zijn gesteld, wordt de aanvraag geweigerd. Ook wanneer de aanvrager nog parkeerbelasting van een eerder verleende parkeervergunning verschuldigd is, kan een aanvraag worden geweigerd.
Artikel 3 Werkwijze bij de invoering van gereguleerd parkeren
Als in een gebied gereguleerd parkeren wordt ingevoerd, worden de bewoners en bedrijven in het gebied daar ruim van te voren via verschillende kanalen over geïnformeerd. Hierbij worden zij actief gewezen op de mogelijkheid om binnen de gestelde termijn een parkeervergunning aan te vragen. Na afloop van de aanvraagtermijn wordt voor alle ontvangen vergunningaanvragen beoordeeld of zij voldoen aan de vereisten voor vergunningverlening. Bij de bewonersvergunningen (waartoe wij ook parkeervergunningen particulier autodelen rekenen) wordt bovendien vastgesteld welke aanvragen worden aangemerkt als eerste vergunning op adres, en welke aanvragen als tweede vergunning. De toewijzing van tweede parkeervergunningen is pas mogelijk als alle (tijdig aangevraagde) eerste vergunningen zijn uitgegeven. Als het aantal aangevraagde parkeervergunningen dat aan de vereisten voldoet voor een parkeervergunning hoger is dan het uitgiftequotum, wordt de volgorde voor uitgifte bepaald door loting.
Bij de vaststelling van uitgiftequota wordt gekeken naar het totale aantal reguliere parkeerplaatsen en de parkeerdruk in het betreffende deelrayon. Parkeerplaatsen en parkeerdruk zijn binnen een rayon echter niet altijd evenredig verdeeld. De parkeersituatie in één straat of klein gebied hoeft dus niets te zeggen over de parkeersituatie in het rayon als geheel. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat in één specifieke straat vaak voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn, terwijl het in de rest van het deelrayon juist erg druk is. Om die reden wordt voor vaststelling van de uitgiftequota altijd naar de situatie in het hele rayon gekeken.
Bij vaststellen van de uitgiftequota per vergunningssoort is het uitgangspunt dat de verschillende vergunninghouders niet continu (24/7) in het rayon parkeren. De uitgiftequota voor bewoners en bedrijven in één rayon kunnen bij elkaar opgeteld bijvoorbeeld hoger zijn dan 100%. Hierbij is het uitgangspunt dat bedrijven veelal tijdens kantooruren parkeren en bewoners vooral ’s avonds en in de weekenden. Gebaseerd op de bovenstaande uitgangspunten is de basisverdeling: 90% bewoners, 10% bezoekers en 30% bedrijven van de beschikbare parkeerplaatsen. Afhankelijk van de werkelijke verhouding tussen woningen en bedrijven in een rayon, wordt het percentage van parkeervergunningen voor bedrijven bijgesteld. Afhankelijk van doelgroepen die een deelauto organisatie bedient, worden deelauto’s meegerekend met parkeervergunningen bewoner of met parkeervergunningen bedrijf.
Omdat de parkeersituatie in (deel)rayons kan veranderen worden de quota ieder twee jaar opnieuw vastgesteld. Als er sprake is van een grote wijziging in het aantal parkeerplaatsen, of als er veel signalen komen van bewoners over hoge of juist lage parkeerdruk (die worden bevestigd door de uitkomsten van parkeerdrukmetingen), kan een uitgiftequotum ook tussentijds worden aangepast.
Voor gemeentelijke parkeergarages is het uitgiftequotum in de regel gelijk aan het aantal voor abonnementhouders beschikbare plaatsen. In openbare garages wordt een deel gereserveerd voor abonnementhouders en parkeren daarnaast bezoekers. Een deel van de uitgiftequota in gemeentelijke parkeergarages kan worden gereserveerd voor bewoners die een parkeervergunning inleveren of voor andere bijzondere doeleinden. Hierbij gaat het om initiatieven die tot doel hebben het parkeren van auto’s op straat terug te dringen. Voor de gemeentelijke garages worden de uitgiftequota per doelgroep jaarlijks vastgesteld.
Als in een rayon meer parkeervergunningen worden aangevraagd dan het vastgestelde uitgiftequotum, worden de aanvragen op een wachtlijst geplaatst. Bepalend voor de volgorde op de wachtlijst is de datum waarop de aanvraag voldoet aan de vereisten voor een parkeervergunning. Aanvragers die vanwege werk, gezondheid, of andere persoonlijke omstandigheden graag een auto dicht bij het woon- of vestigingsadres willen parkeren krijgen dus geen voorrang op de wachtlijst.
Hetzelfde geldt voor bewoners die in een straat wonen waar de parkeerdruk gemiddeld (veel) lager is dan in het rayon als geheel. Uitgiftequota worden vastgesteld op basis van de situatie in het gehele rayon. Omdat de parkeerdruk binnen een gebied niet altijd evenredig is verdeeld, kan het voorkomen dat in rayons waar een wachtlijst is, straten zijn waar toch vaak voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn.
Artikel 6 Bouwontwikkelingen (ruimtelijke ontwikkelingen)
Onder bouwontwikkelingen wordt zowel verstaan nieuwbouw van panden (inclusief locaties waar na sloopnieuw gebouwd wordt) als splitsing of functiewijziging van panden. In het laatste geval gaat het bijvoorbeeld om bedrijfspanden waar woningen worden gerealiseerd (of andersom). Bij bouwontwikkelingen is het uitgangspunt dat de extra parkeerbehoefte niet mag worden afgewenteld op de openbare ruimte. Gebruikers komen daardoor in principe niet in aanmerking voor een parkeervergunning. Dit geldt ook als op het moment dat de omgevingsvergunning wordt verstrekt er nog geen gereguleerd parkeren is op de betreffende locatie. Een uitzondering kan worden gemaakt als (een deel van) de parkeerbehoefte is gerealiseerd in de openbare ruimte. Het college kan in dat geval wel het aantal parkeervergunningen beperken en deze voor de ontwikkeling beschikbaar te stellen. Hierbij is het uitgangspunt dat het aantal uit te geven parkeervergunningen, opgeteld bij het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein, gelijk is aan de minimum parkeernorm. Bij ontwikkelingen waarvoor voor datum van publicatie van deze Nadere Regels een omgevingsvergunning is verstrekt, geldt dat het college adressen kan uitsluiten van een eerste en/of volgende parkeervergunning(en) als er bij de ontwikkelingen voldoende parkeerplaatsen zijn gerealiseerd op eigen terrein. We spreken van voldoende parkeerruimte als het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein binnen de norm valt zoals die is vastgesteld in de Richtlijnen voor parkeernormen.
Artikel 7 Eigen parkeervoorziening
In een gemeente waar parkeerruimte schaars is, is het belangrijk om de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Een eigen parkeervoorziening, waaronder ook een parkeerabonnement belanghebbenden in een gemeentelijke parkeergarage en/of een individuele gehandicaptenparkeerplaats worden verstaan, wordt daarom afgetrokken van het aantal parkeervergunningen waarvoor een bewoner of bedrijf in aanmerking komt. Dat geldt ook als de parkeerplaats niet als zodanig wordt gebruikt, maar bijvoorbeeld voor het stallen van fietsen of andere goederen. Ook wanneer een eigen parkeerplaats/garage is verbouwd, waardoor het niet meer mogelijk is om er een auto te parkeren, telt de plek mee als eigen parkeervoorziening. De enige uitzondering hierop zijn eigen parkeerplaatsen en -garages die voor datum van publicatie van deze Nadere Regels met omgevingsvergunning zijn verbouwd en daarmee een andere bestemming hebben gekregen.
Als bij woningen een gezamenlijke parkeervoorziening is op eigen terrein, kunnen de adressen worden uitgesloten van een eerste en/of tweede parkeervergunning. Hiermee wordt voorkomen dat bewoners, bijvoorbeeld om financiële redenen, kiezen voor een parkeervergunning op straat, met als gevolg dat de parkeervoorziening op eigen terrein leeg staat. Het college stelt een lijst vast van adressen die zijn uitgesloten van een eerste en/of tweede parkeervergunning op adres. Deze adressenlijst wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 8 Parkeervergunning bewoner
De parkeervergunning bewoner is bedoeld voor bewoners in gereguleerd gebied die zelf een auto bezitten of langdurig een lease- of bedrijfsauto tot hun beschikking hebben en geen eigen parkeergelegenheid tot hun beschikking hebben. Om te bepalen of een aanvrager in gereguleerd gebied woont, wordt gekeken naar de inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Bewoners die (nog) niet op het aanvraagadres staan ingeschreven komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning. Dat geldt ook voor bewoners die voordat zij verhuizen in hun nieuwe huis gaan klussen, en voor bewoners die zich om andere redenen (nog) niet op het aanvraagadres willen of kunnen inschrijven.
De parkeervergunning bewoner is bedoeld voor het parkeren van een auto die de bewoner zelf gebruikt. Daarom kunnen bewoners alleen een parkeervergunning aanvragen voor een auto die op eigen naam staat (of op naam van de partner), of voor een auto van een bedrijf of leasemaatschappij. Als de auto op naam staat van een bedrijf, is een extra vereiste dat de aanvrager in dienst is bij, of werkzaam is voor, het betreffende bedrijf. Bewoners die, bijvoorbeeld vanwege de kosten voor de verzekering, gebruik maken van een auto die op naam staat van een familielid of bekende, komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning, omdat immers niet vastgesteld kan worden dat de aanvrager ook daadwerkelijk (dagelijks) gebruiker is van de auto.
In alle rayons worden per adres maximaal twee parkeervergunningen uitgegeven. Als in rayons minimaal een jaar geen tweede parkeervergunningen zijn uitgegeven aan bewoners, en het is op grond van de huidige vergunning uitgifte niet aannemelijk dat de uitgifte van tweede parkeervergunningen weer mogelijk wordt, kan het college besluiten in deze rayons geen tweede parkeervergunningen meer uit te geven. In dat geval wordt de bestaande wachtlijst voor tweede parkeervergunningen opgeheven.
De uitgifte van eerste parkeervergunningen heeft voorrang op de uitgifte van tweede parkeervergunningen. Een tweede parkeervergunning kan daarom alleen worden uitgegeven totdat 3% van het uitgiftequotum beschikbaar is. Deze laatste 3% is uitsluitend bestemd voor de uitgifte van eerste vergunningen.
Bewoners komen alleen in aanmerking voor een parkeervergunning in hun eigen rayon. Voor bewoners die een elektrische auto rijden kan hierop een uitzondering worden gemaakt. Deze doelgroep kan ten behoeve van het opladen van de auto een uitbreiding krijgen op hun parkeervergunning, voor laadpalen in een aangrenzend rayon, bijvoorbeeld als in het eigen rayon onvoldoende laadpalen zijn. Bewoners die om andere redenen liever in een ander rayon parkeren, bijvoorbeeld omdat die parkeerplaatsen handiger gesitueerd zijn, komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning voor een ander rayon.
Bewoners in gereguleerd gebied kunnen, ongeacht of zij zelf een parkeervergunning hebben, een bezoekersvergunning aanvragen.
Artikel 10 Mantelzorg/thuiszorgvergunning
Bewoners in gereguleerd gebied, die mantelzorg of thuiszorg ontvangen kunnen een Mantelzorg- en Thuiszorgvergunning aanvragen. Met deze vergunning kunnen mantelzorgers en thuiszorgmedewerkers in een rayon parkeren.
Artikel 11 Parkeervergunning bedrijf
Bedrijven die gevestigd zijn in gereguleerd gebied kunnen een of meerdere parkeervergunning(en) bedrijf aanvragen. De parkeervergunning(en) word(en) uitgegeven op de bedrijfsnaam, zoals die bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Het aantal vergunningen waarvoor een bedrijf in aanmerking komt is afhankelijk van het aantal medewerkers dat in dienst is en het bruto vloeroppervlak van het bedrijfspand. Voor bepaling van het aantal medewerkers in dienst is de inschrijving bij de Kamer van Koophandel leidend. Voor bepaling van het bruto vloeroppervlak moeten bedrijven een kopie van de koop- of huurovereenkomst overleggen van het pand waar de aanvrager is gevestigd. Parkeervoorzieningen op eigen terrein worden afgetrokken van het aantal toe te wijzen parkeervergunningen.
Als een bedrijf is gevestigd op het woonadres van de eigenaar, dan wordt de aanvraag voor een eerste parkeervergunning automatisch een aanvraag voor een parkeervergunning bewoner. De aanvrager komt daarnaast in aanmerking voor een parkeervergunning bedrijf als is voldaan aan de vereisten voor een tweede parkeervergunning bedrijf. Hiermee wordt voorkomen dat bewoners die niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning, bijvoorbeeld omdat het maximumaantal parkeervergunningen op het adres is verstrekt, zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel met als enige doel alsnog een parkeervergunning te verkrijgen.
Artikel 12 Tijdelijke parkeervergunning werkzaamheden
Bedrijven die voor het uitvoeren van werkzaamheden moeten parkeren op een belanghebbendenplaats kunnen daarvoor een parkeervergunning werkzaamheden aanvragen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om onderhoudswerkzaamheden, waarbij materialen en/of onderdelen uit het voertuig gebruikt worden, of om verhuizingen.
Artikel 13 Parkeervergunning autodeelorganisatie
Autodeelorganisaties die deelauto’s hebben met een vaste parkeerplaats kunnen voor de betreffende auto een parkeervergunning autodeelorganisatie aanvragen. Als de deelauto in een ander deelrayon wordt geparkeerd, moet op andere wijze parkeergeld worden betaald.
Artikel 14 Parkeervergunning voor professionele zorgverleners
In de gemeente Gooise Meren geregistreerd staande professionele zorgverleners met patiënten en/of cliënten in gereguleerd gebied, kunnen ten behoeve van het uitvoeren van hun werk een parkeervergunning voor professionele zorgverleners aanvragen.
Artikel 15 Parkeervergunning standhouders weekmarkt
Marktstandplaatshouders kunnen via de marktmeester een parkeervergunning markten aanvragen voor het parkeren van een voertuig dat niet bij de marktkraam geparkeerd wordt. De vergunning wordt afgeven voor een specifieke locatie conform een aanwijzingsbesluit.
Artikel 16 Functionele parkeervergunning
De vermelde instellingen / organisaties kunnen een functionele parkeervergunning aanvragen als vanuit hun functie handhavende en onderzoekstaken of zorgverlenende taken in het gereguleerd gebied verrichten.
Artikel 17 Garageabonnement belanghebbenden
Een garageabonnement voor belanghebbenden wordt op verzoek uitgegeven in plaats van een parkeervergunning. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een garageabonnement belanghebbenden zijn hetzelfde als voor een parkeervergunning bewoner of een parkeervergunning bedrijf. Bewoners en bedrijven kunnen, als in hun rayon een openbare gemeentelijke parkeergarage is gevestigd een abonnement voor belanghebbenden aanvragen. Bewoners en bedrijven in Bussum Centrum kunnen kiezen voor een gemeentelijke parkeergarage in een ander rayon.
Artikel 18 Garageabonnement overige doelgroepen
Iedereen die in een gemeentelijke parkeergarage wil parkeren, kan daarvoor een garageabonnement overige doelgroepen aanvragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-367243.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.