Gemeenteblad van Heemskerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2023, 365383 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2023, 365383 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Cultuur gemeente Heemskerk 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijving
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Artikel 1.3 Algemene voorwaarden en verplichtingen cultuursubsidies
Naast de bepalingen in de ASV zijn de volgende algemene voorwaarden van toepassing op het verstrekken van cultuursubsidies:
Noodzakelijkheidscriterium: cultuursubsidie wordt uitsluitend verleend als door de aanvrager wordt aangetoond dat deze noodzakelijk is om haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd, te kunnen uitvoeren of realiseren. Indien de aanvrager naar het oordeel van het college over voldoende eigen middelen beschikt (of kan beschikken) om haar (kern)activiteit(en) te kunnen uitvoeren, dan kan de cultuursubsidie op grond daarvan worden geweigerd.
Eigen financiële bijdragen: de aanvrager moet aantonen in hoeverre eigen (organisatie)middelen, contributies, donaties, financiële bijdragen van deelnemers en/of bezoekers dan wel andere inkomsten worden ingezet voor de uitvoering of realisering van haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor cultuursubsidie wordt aangevraagd. Uitgangspunt daarbij is dat zowel van de organisatie zelf als van leden, deelnemers en/of bezoekers een reële eigen bijdrage wordt gevraagd, zulks naar het oordeel van het college.
Voorliggende voorzieningen: indien activiteiten naar het oordeel van het college in aanmerking kunnen komen voor een subsidie in het kader van een andere subsidieregeling of fonds, dan gelden de andere regelingen of fondsen als voorliggende voorziening ten opzichte van de Subsidieregeling Cultuur 2023.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur
Artikel 2.1 Jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur
De jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur zijn bedoeld om een sterke infrastructuur in Heemskerk in stand te houden op het gebied van cultuur en die, naar het oordeel van het college, gericht zijn op het uitvoeren dan wel realiseren van het gemeentelijk cultuurbeleid zoals vastgelegd in de Cultuurvisie 2021-2024 ‘Levendig en Karakteristiek Heemskerk’.
De jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur wordt verleend als financiële bijdrage in de niet door andere inkomsten gedekte kosten van de betreffende activiteit(en) van de cultuurorganisatie en wordt door het college beoordeeld en bepaald aan de hand van de door de aanvrager ingediende activiteitenbegroting.
De in activiteitenbegroting op te nemen kosten dienen direct verbonden te zijn aan de uitvoering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Eventuele indirecte kosten mogen alleen in de activiteitenbegroting worden opgenomen indien en voor zover deze in redelijkheid toerekenbaar zijn aan de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zulks ter beoordeling van het college.
Artikel 2.4 Aanvragen jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur
De aanvraag om in aanmerking te komen voor de jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur moet worden ingediend overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 4 van de ASV. Aanvullend dient het formulier Format jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur te worden ingediend waarin de aanvrager aangeeft hoe en in hoeverre zij voldoet aan de gestelde voorwaarden zoals bepaald in artikel 2.2 of 2.3. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente.
Artikel 2.5 Verdeelregels jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur
Indien door het toekennen van de jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur vanuit een subsidiebudget waarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, het subsidieplafond dreigt te worden overschreden, past het college een zodanige generieke korting toe op de toe te kennen bedragen, zodat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.
Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies amateurkunst
Artikel 3.1 Jaarlijkse subsidies amateurkunst
Een jaarlijkse subsidie voor amateurkunst is bedoeld als financiële bijdrage in de jaarlijkse onkosten van de kernactiviteit(en) van een amateurkunstvereniging. Amateurkunstverenigingen kunnen in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst op grond van de bepalingen in dit hoofdstuk indien:
De bepalingen in dit hoofdstuk zijn overeenkomstig van toepassing op stichtingen waarvan de kernactiviteit van de stichting het beoefenen van amateurkunst is en waarbij inwoners actief deelnemen aan activiteiten van de stichting en daarvoor een vaste jaarlijkse of maandelijkse financiële bijdrage betalen aan de stichting.
Artikel 3.2 Categorie indeling jaarlijkse subsidies amateurkunst
Categorie Instrumentale muziek: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Instrumentale muziek indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college primair is/zijn gericht op het maken van muziek via het bespelen van instrumenten in groepsverband.
Categorie Zangkunst: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Zangkunst indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college primair is/zijn gericht op het zingen in groepsverband.
Categorie Toneelkunst: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Toneelkunst indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college primair is/zijn gericht op het toneelspelen in groepsverband.
Categorie Beeldende kunst en overige kunstuitingen: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Beeldende kunst en overige kunstuitingen indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college niet kan worden ingedeeld in de categorieën zoals omschreven in het eerste, tweede of derde lid.
Artikel 3.3 Berekeningsgrondslag jaarlijkse subsidies amateurkunst
Artikel 3.4 Aanvragen jaarlijkse subsidie amateurkunst
De aanvraag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst moet, in afwijking van het bepaalde in artikel 12, lid 1 van de ASV, tussen 1 september en 1 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, elektronisch worden ingediend bij het college door middel van het webformulier op de website van de gemeente.
Artikel 3.5 Verdeelregels jaarlijkse subsidies amateurkunst, toepassen generieke korting
Indien voor de jaarlijkse subsidies amateurkunst een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van de jaarlijkse subsidies amateurkunst zal leiden tot overschrijding van het voor deze subsidies vastgestelde subsidieplafond, dan past het college een zodanige generieke korting toe op de bedragen genoemd in de tabel in artikel 3.3 dat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.
Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen eenmalige cultuursubsidies
Artikel 4.1 Eenmalige cultuursubsidie
Een eenmalige cultuursubsidie wordt verleend als financiële bijdrage voor activiteiten, niet zijnde de (kern)activiteiten zoals bedoeld in hoofdstuk 3 en niet zijnde activiteiten waarvoor organisaties subsidie ontvangen in de culturele infrastructuur zoals bedoeld in hoofdstuk 2, die naar het oordeel van het college een aantoonbare bijdrage leveren aan de realisatie van één van de, of meerdere doelstellingen uit de cultuurvisie:
Artikel 4.2 Nadere bepalingen eenmalige cultuursubsidie
Samenwerking: Bij de voorbereiding en uitvoering van de activiteit wordt door de subsidieaanvrager nauw samengewerkt met minimaal één Heemskerkse of regionale organisatie in de cultuur en/of het sociaal domein. Met nauwe samenwerking wordt in ieder geval bedoeld dat iedere betrokken partij:
een actieve bijdrage levert aan de voorbereiding en uitvoering van de activiteit.
Het college kan afwijken van de bepalingen in dit lid indien de activiteit uitsluitend tot doel heeft nieuwe leden te werven voor haar amateurkunstvereniging middels promotie dan wel een kennismakings- en/of wervingsprogramma. De eenmalige subsidie wordt voor dat geval gemaximeerd op €500,-.
Voldoende draagvlak en tegengaan versnippering: Een eenmalige cultuursubsidie wordt uitsluitend verleend voor activiteiten die onderscheidend zijn, een toegevoegde waarde hebben voor de gemeenschap in Heemskerk en niet leiden tot verdubbeling of versnippering (‘meer van hetzelfde’), zulks ter beoordeling door het college.
Voorts kan het college aan het verstrekken van een cultuursubsidie de volgende verplichtingen verbinden:
Mede mogelijk gemaakt door: Het college kan aan het verlenen van een cultuursubsidie de verplichting verbinden dat bij alle communicatie-uitingen die betrekking hebben op de activiteit(en) waarvoor een cultuursubsidie is verstrekt, via naamsvermelding en/of het gebruik van het gemeentelogo vermeld wordt dat de betreffende activiteit(en) mede mogelijk zijn gemaakt door een bijdrage van de gemeente Heemskerk.
Artikel 4.4 Verdelingscriteria eenmalige cultuursubsidies
Indien voor de eenmalige cultuursubsidies een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van subsidieaanvragen, op volgorde zoals bedoeld in lid 2, leidt tot overschrijding van het subsidieplafond, worden deze subsidieaanvragen op grond van artikel 4:25, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geweigerd.
Hoofdstuk 5 Nadere bepalingen waarderingssubsidie voor jubilea
Artikel 5.1 Waarderingssubsidie voor jubilea
Een waarderingssubsidie, zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV, wordt eenmalig verstrekt aan een cultuurstichting of amateurkunstvereniging, gevestigd in Heemskerk, die een jubileum viert in het kader van het 25-, 50-, 75-, 100- of 125-jarig bestaan van de stichting of vereniging.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 15 augustus 2023.
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris,
de burgemeester,
Algemene en hoofdstukgewijze toelichting
De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.
Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraad ook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.
Subsidie = uitvoering van beleid
Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgelegde beleidsdoelen en maatschappelijke effecten, samen met de subsidie ontvangende organisaties, te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein, waarin onder andere de te subsidiëren activiteiten, doelgroepen en de verdeling van de door de raad in de begroting opgenomen subsidiemiddelen nader worden omschreven.
In deze subsidieregeling zijn de subsidieregels voor het cultuurbeleid van de gemeente nader uitgewerkt. Het inhoudelijk beleidskader voor deze subsidieregeling wordt gevormd door de Cultuurvisie 2021-2024 ‘Levendig en Karakteristiek Heemskerk’, die op 17 december 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Het verstrekken van cultuursubsidies op basis van deze subsidieregeling is bovenal bedoeld om actieve en passieve manieren om kunst te beleven door de inwoners van Heemskerk te ondersteunen en te stimuleren.
Hiervoor is allereerst een sterke culturele infrastructuur nodig om in het cultuuraanbod voor inwoners te voorzien. De professionele organisaties zijn hierin een steunpilaar en verbinder voor de andere organisaties in het culturele veld. De organisaties samen vormen een sterke culturele infrastructuur die samenwerken binnen en buiten het culturele veld, een breed en divers publiek aanspreken, bezig zijn met vernieuwing en voor alle inwoners zichtbaar zijn. De subsidieverstrekking voor organisaties in de culturele infrastructuur is nader geregeld in hoofdstuk 2 van de subsidieregeling.
Naast de organisaties in de culturele infrastructuur zijn de amateurkunstverenigingen van belang voor het culturele leven in Heemskerk. De subsidie voor de amateurkunst is bedoeld om amateurkunstverenigingen financieel te ondersteunen in hun reguliere amateurkunstaanbod voor de Heemskerkse inwoners. Actieve cultuurparticipatie van amateurkunst wordt op deze manier gestimuleerd. Tevens zijn amateurkunstverenigingen van onschatbare waarde voor het sociale klimaat in Heemskerk. De subsidieverstrekking voor amateurkunstverenigingen is nader geregeld in hoofdstuk 3 van deze subsidieregeling.
Verder zijn de eenmalige cultuursubsidies vanuit deze regeling bedoeld om een impuls te geven aan de doelstellingen uit de gemeentelijke cultuurvisie. Dit is nader geregeld in hoofdstuk 4 van deze subsidieregeling. Cultuurorganisaties worden uitgenodigd om nieuwe initiatieven te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor nieuwe doelgroepen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Naast de begripsomschrijvingen zijn in dit hoofdstuk een aantal algemene zaken opgenomen. Zo is in artikel 1.2 bepaald dat de subsidies in het kader van deze regeling expliciet zijn bedoeld voor stichtingen of verenigingen zonder winstoogmerk die gevestigd zijn in Heemskerk dan wel haar activiteiten volledig of grotendeels in Heemskerk (of voor de inwoners van Heemskerk) uitvoeren.
Voorts zijn in artikel 1.3 de algemene uitgangspunten voor subsidieverstrekking opgenomen zoals het college die op 12 mei 2020 heeft vastgelegd in de Notitie Uitgangspunten en planning actualisering subsidieregels 2020.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur
In dit hoofdstuk is geregeld dat cultuurorganisaties die met hun activiteiten een wezenlijke bijdrage leveren aan het culturele leven en de culturele infrastructuur in Heemskerk hiervoor een financiële bijdrage kunnen ontvangen. Zij vormen, samen met de amateurkunstverenigingen, het basisaanbod op gebied van cultuur in Heemskerk en zijn gericht op het uitvoeren dan wel realiseren van het gemeentelijk cultuurbeleid.
Culturele organisaties die in aanmerking kunnen komen voor een jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur zijn onder te verdelen in twee categorieën: professionele organisaties en vrijwilligersorganisaties. De reden voor deze verdeling is dat van een professionele organisatie meer verwacht kan worden omdat zij meer middelen en kennis in huis heeft. Een vrijwilligersorganisatie draait op de kracht van vrijwilligers en is daardoor kwetsbaarder. Van de professionele organisaties stellen we daarom de voorwaarde dat zij een actief ondersteuningsaanbod hebben in het culturele veld van Heemskerk en samen met de partners in het culturele werkveld een platform of netwerk organiseren voor kennisdeling, innovatie en kruisbestuiving op gebied van cultuur. Aan de vrijwilligersorganisaties in de culturele infrastructuur kan de verplichting worden gesteld dat zij deelnemen aan dit platform/netwerk. De professionele organisaties zijn op deze manier een steunpilaar en verbinder voor de andere organisaties in het culturele veld. Ook zoeken en stimuleren de professionele organisaties de verbinding van cultuur met andere werkvelden zoals het sociaal domein, de sport of het lokale bedrijfsleven. Met de professionele organisaties worden tevens prestatieafspraken gemaakt.
Bovendien moeten culturele organisaties die in aanmerking willen komen voor een jaarlijkse subsidie in de categorie vrijwilligersorganisatie of professionele organisatie:
Deze voorwaarden komen voort uit de aandachtspunten en doelstellingen uit het gemeentelijk cultuurbeleid. Cultuurparticipatie van inwoners in Heemskerk kan namelijk worden vergroot als het cultuuraanbod goed zichtbaar is, een organisatie haar activiteiten vernieuwt en daarbij wordt gestreefd naar inclusie en het bereiken van een brede en diverse groep om nieuw publiek te bereiken en bestaand publiek opnieuw aan te spreken. Samenwerking versterkt deze elementen omdat kennis wordt gedeeld, activiteiten op elkaar worden afgestemd en nieuwe initiatieven kunnen ontstaan. Van belang is ook de samenwerking met organisaties in het sociaal domein om nieuwe doelgroepen te bereiken. Actief of passief deelnemen aan cultuur heeft tevens een sociaal aspect en kan daardoor bijdragen aan de mentale en fysieke gezondheid van de inwoners in Heemskerk.
De organisaties in de categorie professionele organisaties kunnen via de bepalingen in artikel 7 van de ASV in aanmerking komen voor een meerjaarlijkse subsidie.
Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies amateurkunst
In dit hoofdstuk is geregeld dat amateurkunstverenigingen jaarlijks financieel ondersteund kunnen worden in hun reguliere amateurkunstaanbod om actieve participatie van amateurkunst te stimuleren. Daarnaast zijn de amateurkunstverengingen van belang voor het sociale leven en welzijn van de inwoners van Heemskerk. De subsidie wordt daarbij gebaseerd op de aanname: hoe groter het aantal Heemskerkse leden, hoe groter de maatschappelijke betekenis. De jaarlijkse subsidie amateurkunst heeft dus het karakter van een ‘ledensubsidie’. Daar zijn wel enkele belangrijke differentiaties in aangebracht:
Enerzijds is een verdeling gemaakt in de vier categorieën instrumentale muziek, zangkunst, toneelkunst en beeldende kunst en overige kunstuitingen. De hoogte van het subsidiebedrag per Heemskerks lid is gedifferentieerd. Het bepalen van deze bedragen is een discretionaire bevoegdheid van het college. Uiteraard is bij deze bepaling onder andere gekeken naar de voor de betreffende amateurkunst benodigde faciliteiten en de daaraan verbonden kosten, het beschikbare budget voor amateurkunst en de hoogte van de subsidie die amateurkunstverenigingen de laatste jaren hebben ontvangen. Op basis hiervan is een afweging gemaakt en zijn ledenbedragen per categorie vastgesteld. Deze bedragen kunnen jaarlijks door het college worden aangepast zodat het college kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de beschikbare subsidiemiddelen zo optimaal mogelijk kan inzetten.
En anderzijds wordt ook gekeken naar de samenstelling van het ledenbestand. Actieve leden die behoren tot de doelgroep jeugd en jongvolwassenen worden bij de subsidieberekening hoger gewaardeerd dan de doelgroep volwassenen (28 jaar en ouder). Want: jong geleerd is oud gedaan. Daarnaast zijn jonge leden noodzakelijk voor continuïteit en het voortbestaan van een amateurkunstvereniging. De meeste leden bij amateurkunstverenigingen zijn volwassenen of senioren. De gemeente wil de amateurkunstverenigingen stimuleren meer jeugd en jongvolwassenen te werven.
De tot stand gekomen berekeningsgrondslag voor de jaarlijkse subsidies amateurkunst heeft hiermee een objectief karakter gekregen, terwijl tegelijk gedifferentieerd wordt naar het verschil in financiële draagkracht per categorie amateurkunst en verschil in doelgroepen. Belangrijk hierbij is dat deze ledensubsidie niet bedoeld is als dekking voor alle kosten van de amateurkunstvereniging maar als een generieke bijdrage in deze kosten.
Een voorwaarde voor het verstrekken van een jaarlijkse subsidie amateurkunst is dat de vereniging zich minimaal één keer per jaar presenteert aan de inwoners van Heemskerk. Dit kan in de vorm zijn van een optreden, uitvoering, expositie etc. Deze presentatie moet openbaar toegankelijk zijn. Hiermee laat de vereniging zich actief zien aan de inwoners van Heemskerk, waardoor het cultuuraanbod zichtbaar is en ze tevens iets teruggeeft aan de gemeenschap.
Aanvragen voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst kunnen uitsluitend worden ingediend in de maand september. Dit komt omdat de peildatum voor de ledenaantallen op 1 september is gesteld. Tegelijk schrijft de ASV voor dat aanvragen voor een jaarlijkse subsidie voor 1 oktober moeten worden ingediend.
Om een succesvolle subsidieaanvraag te kunnen indienen, worden hoge eisen gesteld aan de ledenadministratie van de amateurkunstvereniging. Een volledig en correct ledenoverzicht voor de subsidieaanvraag is op de eerste plaats belangrijk voor een juiste subsidieberekening en de rechtmatigheid van de subsidie. Maar daarnaast biedt dit ook veel uitgebreider inzicht in deelname aan de amateurkunst in Heemskerk. Uiteraard worden bij een eventuele controle van de opgegeven ledenaantallen door de gemeente de privacyregels in acht genomen.
Bij de verdeling van het voor de jaarlijkse subsidie amateurkunst beschikbare budget kan het voorkomen dat het totaalbedrag van alle aanvragen groter is dan het beschikbare budget. Als daarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, dan is het college wettelijk verplicht een zodanig aantal aanvragen af te wijzen dat een budgetoverschrijding niet plaatsvindt. Om dat te voorkomen ziet het college zich in die situatie genoodzaakt om een generieke (voor alle aanvragers procentueel gelijke) korting toe te passen. Zo kunnen ondanks het begrensde subsidiebudget toch alle subsidieaanvragen (groten)deels worden gehonoreerd.
Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen eenmalige cultuursubsidies
De cultuursubsidies in dit hoofdstuk zijn vooral gericht op het geven van een impuls aan de doelstellingen uit de gemeentelijke cultuurvisie. Cultuurorganisaties worden met de subsidiemogelijkheden in dit hoofdstuk uitgenodigd om nieuwe culturele activiteiten te ontwikkelen. Zichtbaarheid, vernieuwing en samenwerking zijn hierbij een voorwaarde.
De cultuurparticipatie kan worden vergroot als cultuuractiviteiten beter zichtbaar zijn. Een voorwaarde om in aanmerking te komen voor een eenmalige cultuursubsidie is dan ook een promotie- en/of communicatieplan om de activiteit goed zichtbaar te maken voor de inwoners.
Om een nieuw publiek te bereiken en bestaand publiek steeds opnieuw aan te spreken is vernieuwing in het culturele aanbod in Heemskerk van belang. Daarom is een voorwaarde voor een eenmalige cultuursubsidie dat een activiteit aantoonbaar vernieuwend is of bijdraagt vernieuwing/verandering/verbreding in het culturele veld. Bijvoorbeeld doordat ze nieuwe doelgroepen aanboren (via het ouderen- of jongerenwerk, zorginstellingen) of het cultuuraanbod verbreden.
Meer en betere samenwerking door cultuurorganisaties en verenigingen in het culturele veld onderling en met het sociaal domein is een belangrijke doelstelling in het gemeentelijk beleid. Samenwerking met verschillende partijen vergroot het draagvlak en de zichtbaarheid van een activiteit, stimuleert vernieuwing en kan hierdoor zorgen voor een grotere cultuurparticipatie van (nieuwe) doelgroepen. Het samenwerken met anderen is dan ook een vereiste om in aanmerking te komen voor een eenmalige cultuursubsidie. Met wie en op welke wijze er wordt samengewerkt en wat daarbij de beoogde inzet/bijdrage van een ieder is, dient in (het projectplan bij) de subsidieaanvraag te worden beschreven. Uitzondering hierop is een eenmalige subsidie om meer leden te werven voor een amateurkunstvereniging.
De hoogte van de eenmalige cultuursubsidie wordt gebaseerd op de door de organisatie opgestelde activiteiten- of projectbegroting. Daarbij wordt ook nadrukkelijk rekening gehouden met de andere (mogelijke) inkomsten, bijdragen en fondsen, die als ‘voorliggend’ worden beschouwd. De eenmalige cultuursubsidie zal daarom niet hoger zijn dan het bedrag dat daadwerkelijk nodig is om de activiteiten of het project financieel mogelijk te maken.
De eenmalige cultuursubsidies in dit hoofdstuk hebben een eenmalig karakter en zijn dus gericht op een projectmatige aanpak van de organisatie. In de ASV is bepaald dat eenmalige subsidies voor een periode van maximaal 2 jaar worden verleend en maximaal één keer kunnen worden verlengd, mits de totale subsidieperiode daarmee niet langer dan die 2 jaar wordt. Indien de organisatie het project of de ontwikkelde activiteit na de subsidieperiode wil doorzetten zal het moeten worden opgenomen in het reguliere aanbod van de cultuurorganisatie, dan wel in die van een partnerorganisatie waarmee nauw is samengewerkt. De activiteit zal dan voortaan bekostigd moeten worden uit de reguliere middelen van de organisatie. Op deze manier blijven de eenmalige cultuursubsidie budgetten beschikbaar voor nieuwe en vernieuwende initiatieven.
Hoofdstuk 5 Nadere bepalingen waarderingssubsidies voor jubilea
In dit hoofdstuk is een regeling getroffen voor het verstrekken van eenmalige cultuursubsidies als blijk van waardering voor de vele jaren waarin een vereniging of stichting uit het culturele veld een bijdrage heeft geleverd aan de Heemskerkse gemeenschap. De hoogte van deze ‘jubileumsubsidie’ wordt uitsluitend bepaald aan de hand van het aantal jaren dat de vereniging of stichting bestaat. Noch de omvang of de activiteiten van de vereniging of stichting, noch de aard van eventuele jubileumactiviteiten wegen daarbij mee. Dat betekent dat deze subsidie een waarderingssubsidie is zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-365383.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.