Actualisatie Beleid Zonneparken gemeente Schagen

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Schagen maken bekend dat op dinsdag 11 juli de gemeente Raad van Schagen de Actualisatie Beleid Zonneparken gemeente Schagen gewijzigd heeft vastgesteld ten opzichte van het ontwerp naar aanleiding van zienswijzen en een amendement.

 

Inhoud Actualisatie

Met de onderhavige actualisatie van het Beleid Zonneparken wordt getracht te voorzien in het mogelijk maken van grote zonneparken binnen bepaalde zoekgebieden, als ook in het verbeteren van de afhandeling van (vergunningen voor) zonneparken in het algemeen. Deze informatie van het vastgestelde beleid wordt hieronder aangegeven en is ook te vinden op de website.

 

Besluit

 

  • 1.

    In te stemmen met de actualisatie “Beleid zonneparken gemeente Schagen, bestaande uit “Kaart beleid zonneparken” en het gewijzigde “Was/Wordt voorstel”

  • 2.

    De bijbehorende kaart met aangepaste zoekgebieden vast te stellen en als input aan te bieden ten behoeve van de herijking van de RES in 2024

Was-wordt

 

Vastgestelde regel 11 februari 2020

Voorstel nieuwe regel

Motivatie

(Binnen Agrarisch en Bollencentratie, en Overige gebieden)

 

Regels voor Agrarisch buiten bouwblok

 

Regels voor Agrarische gronden

Op agrarische gronden buiten het bouwblok zijn zonneparken toegestaan als wordt voldaan aan het volgende:

  • 1.

    De locatie voor een zonnepark is aansluitend op het bouwblok van een agrarisch bedrijf;

  • 2.

    De totale omvang van het zonnepark niet groter is dan 2 hectare (inclusief het oppervlakte van een eventueel reeds al aanwezige zonnepark binnen het bouwblok);

  • 3.

    De locatie voor een zonnepark is niet aansluitend op een reeds bestaand zonnepark, tenzij sprake is van het aanvullen van een bestaande zonnepark tot de maximale oppervlakte als bedoeld in het tweede lid.

U moet een financieel plan, participatieplan en inpassingsplan aan ons geven. Deze plannen worden door de gemeente beoordeeld.

Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing.

 

Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Regels voor Agrarisch buiten bouwblok

 

Regels voor Agrarische gronden

Op agrarische gronden buiten het bouwblok zijn zonneparken toegestaan als wordt voldaan aan het volgende:

  • 1.

    De locatie voor een zonnepark is aansluitend op het bouwblok van een agrarisch bedrijf;

  • 2.

    De totale omvang van het zonnepark niet groter is dan 2 hectare (inclusief het oppervlakte van een eventueel reeds al aanwezige zonnepark binnen het bouwblok);

  • 3.

    De locatie voor een zonnepark is niet aansluitend op een reeds bestaand zonnepark, tenzij sprake is van het aanvullen van een bestaande zonnepark tot de maximale oppervlakte als bedoeld in het tweede lid.

U moet een financieel plan, participatieplan, inpassingsplan en een ecologisch plan aan ons geven. Deze plannen worden door de gemeente beoordeeld. Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing.

 

Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Voor nadere regels vanuit de provincie wordt verwezen naar het dan geldende provinciaal beleid.

Verder mogen buiten het bouwvlak ten behoeve van eigen gebruik zonnepanelen worden geplaatst zonder over te leggen plannen tot 1,5 meter hoog.

Een ecologisch plan is toegevoegd als eis vanuit de ‘Kwaliteitsimpuls’zonneparken’van de provincie.

 

Gebleken is dat de mogelijkheden voor deze categorie van zonneparken worden ingeperkt door de provinciale omgevingsregeling. Deze schrijft voor dat deze aansluiten bij bestaand stedelijk gebied of een dorpslint. Binnen zoekgebieden grote zonneparken wil de provincie wel afwijken met een ontheffing. In de nabije toekomst kunnen (delen van) deze gebieden worden aangewezen als stimuleringsgebied

 

Wanneer zonnepanelen worden geplaatst voor eigen gebruik zijn deze aan te merken als agrarische bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Deze zijn tot 1,5 hoog toegestaan buiten het bouwvlak. Hiervoor zijn geen van de vier te overleggen plannen noodzakelijk

Voor ‘eigen gebruik’wordt als uitgangspunt gehanteerd dat maximaal 2 MegaWatt-piek wordt opgewekt, inclusief eventueel al aanwezige zonnepanelen binnen het bouwblok, al dan niet op daken.

Regels voor Agrarisch binnen bouwblok (binnen Agrarisch, Bollenconcentratie, Weidevogelleefgebied, Overige gebieden)

 

Op agrarische gronden binnen het bouwblok zijn zonneparken toegestaan als wordt voldaan aan het volgende:

Het om een agrarisch bouwblok gaat waarbij de bedrijfsbebouwing die aanwezig is op het perceel al is voorzien van zonnepanelen*. In het geval gebruik wordt gemaakt van deze regel, verlenen wij geen medewerking aan latere vergroting van het bouwvlak voor realisering van extra agrarische bedrijfsbebouwing. Binnen een agrarisch bouwblok is de aanleg van een zonnepark in overeenstemming met de bestemming.

U moet laten weten hoe het zonnepark landschappelijk wordt ingepast en dit wordt beoordeeld door de gemeente.

*Indien het aantoonbaar (verzekering)technisch niet mogelijk blijkt te zijn om zonnepanelen op de aanwezige bedrijfsbebouwing te plaatsen kan de gemeente afwijken van deze eis.

Procedure:

Bij het toepassen van deze regel is de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing;

Disclaimer: Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Regels voor Agrarisch binnen bouwblok 

 

Op agrarische gronden binnen het bouwblok zijn zonneparken toegestaan als wordt voldaan aan het volgende:

Het om een agrarisch bouwblok gaat waarbij de bedrijfsbebouwing die aanwezig is op het perceel al is voorzien van zonnepanelen*. In het geval gebruik wordt gemaakt van deze regel, verlenen wij geen medewerking aan latere vergroting van het bouwvlak voor realisering van extra agrarische bedrijfsbebouwing. Binnen een agrarisch bouwblok is de aanleg van een zonnepark in overeenstemming met de bestemming.

 

*Indien het aantoonbaar (verzekering)technisch niet mogelijk blijkt te zijn om zonnepanelen op de aanwezige bedrijfsbebouwing te plaatsen kan de gemeente afwijken van deze eis.

 

Procedure:

Deze zonnepanelen kunnen zonder omgevingsvergunning worden gerealiseerd, mits niet hoger dan 2 meter.

Disclaimer: Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden

Binnen het bouwvlak wordt ervan uitgegaan dat er sprake is van eigen gebruik voor het bouwperceel, ook als minder dan 50% van de stroom wordt gebruikt in het eigen bedrijf en meer dan 50% wordt teruggeleverd aan het net, dit zou ook zo zijn bij zonnepanelen op het dak, deze zijn ook vergunningvrij, of er nu wel niet aan het net teruggeleverd.

 

Gebleken is dat het gebied binnen het bouwperceel kan worden aangemerkt als achtererfgebied, waar binnen de regels van het bestemmingsplan tot 2 meter hoog vergunningvrij een agrarisch bouwwerk mag worden gebouwd.

Regels voor Onder lijnopstelling van windturbines (binnen agrarisch en bollenconcentratie)

 

Onder een lijnopstelling van windturbines zijn zonneparken toegestaan.

U moet een financieel plan, participatieplan en inpassingsplan aan ons geven. Deze plannen worden de gemeente beoordeeld.

Procedure:

Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing; Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Regels voor Onder lijnopstelling van windturbines

 

Onder een lijnopstelling van windturbines zijn zonneparken toegestaan.

U moet een financieel plan, participatieplan, inpassingsplan en een ecologisch plan aan ons geven. Deze plannen worden door de gemeente beoordeeld.

Procedure:

Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing; Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Een ecologisch plan wordt toegevoegd aan de vereisten vanuit de ‘Kwaliteitsimpuls’zonneparken’van de provincie.

 

Verder een tekstuele correctie

Regels voor Natuur-duin, strand, overig, openbare gronden, waterbergingen en/of andere semi-openbare gronden

 

Voor percelen met deze functie geldt dat er eerst een haalbaarheidsonderzoek moet worden gedaan. Hierbij dient uitdrukkelijk getoetst te worden aan wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wet natuurbescherming. Waarbij in ieder geval de volgende onderwerpen onderzocht moeten worden die goedgekeurd moeten worden door de gemeente:

  • Financieel plan

  • Inpassingsplan

  • Participatieplan

  • Mogelijkheden netaansluiting

Procedure:

Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing. Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Regels voor Natuur-duin, strand, overig, openbare gronden, waterbergingen en/of andere semi-openbare gronden

 

Voor percelen met deze functie geldt dat er eerst een haalbaarheidsonderzoek moet worden gedaan. Hierbij dient uitdrukkelijk getoetst te worden aan wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de Wet natuurbescherming. Waarbij in ieder geval de volgende onderwerpen onderzocht moeten worden die goedgekeurd moeten worden door de gemeente:

  • Financieel plan

  • Inpassingsplan

  • Participatieplan

  • Mogelijkheden netaansluiting

  • Ecologisch plan

Procedure:

Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing. Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Een ecologisch plan wordt toegevoegd aan de vereisten vanuit de ‘Kwaliteitsimpuls’zonneparken’van de provincie.

Weidevoqelleefqebied

 

Regels voor Agrarische gronden buiten het bouwblok binnen weidevogelleefgebied

 

Op agrarische gronden binnen het weidevogelleefgebied zijn geen zonnepanelen toegestaan buiten het bouwblok.

Weidevoqelleefqebied

 

Regels voor Agrarische gronden buiten het bouwblok binnen weidevogelleefgebied

 

Op agrarische gronden binnen het weidevogelleefgebied zijn geen zonnepanelen toegestaan buiten het bouwblok.

 

Hiervan kan worden afgeweken indien daardoor het graslandkarakter en de functie van de gronden als broed- en foerageergebied voor weidevogels niet onevenredig wordt of kan worden aangetast, en dat activiteiten, buiten de huidige agrarische activiteiten, slechts toelaatbaar zijn indien zij het 'weidevogelleefgebied' niet verstoren.

 

Voor het overige gelden dezelfde regels als elders voor zonneparken buiten het bouwvlak.

 

Wel is bij ‘eigen gebruik’ steeds de regulier voorbereidingsprocedure van toepassing voor de afzonderlijk in het bestemmingsplan vereiste omgevingsvergunning voor bepaalde werken en werkzaamheden

Gebleken is dat zonnepanelen, mits goed ingepast, niet altijd een weidevogelgebied hoeven aan te tasten. Ook zijn sommige als weidevogelleefgebied aangewezen gebieden dat feitelijk nog niet, ze zijn dan aangewezen voor hun potentieel, niet voor de actuele waarden. Afgewogen moet dan worden of deze potentie nog daadwerkelijk wordt gerealiseerd.

 

Voorts zijn binnen de provinciale omgevingsvereordening er minder en kleinere weidevogelhabitats aangewezen dan in de vorige verordening, waar de aanduiding weidevogelleefgebied in de bestemmingsplannen op is gebaseerd.

 

Alsdan kan het zijn dat er feitelijk geen aantasting van weidegevogelleefgebied plaatsvindt.

 

Dit moet dan bij ‘eigen gebruik’ worden beoordeeld aan de hand van het in het bestemmingsplan opgenomen aanlevergunningenstelsel voor het aanleggen van energieleidingen c.q. het scheuren van grasland.

Niet opgenomen

Zoekgebied grote zonneparken

Regels voor gronden binnen het zoekgebied grote zonneparken

 

Op gronden binnen het zoekgebied grote zonneparken zijn zonneparken toegestaan als wordt voldaan aan het volgende:

  • a.

    de aaneengesloten oppervlakte aan zonnepanelen in het zoekgebied zal in een goede landschappelijke verhouding moeten staan in relatie tot de totale oppervlakte van het zoekgebied;

  • b.

    meervoudig ruimtegebruik met ook een landbouwfunctie en/of natuur en/of landschap en recreatie;

  • c.

    creëren van natuurwaarden in het gebied of in de onmiddellijke omgeving daarvan;

  • d.

    een bepaalde termijn, die maximaal 25 jaar bedraagt, waarbij na het verstrijken deze termijn de vóór de verlening van de omgevingsvergunning bestaande toestand wordt hersteld en de opstelling met zonnepanelen wordt verwijderd en waarbij hiervoor financiële zekerheid wordt gesteld;

  • e.

    bijdrage aan het inpassen van zonneparken in een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit.

U moet een gecombineerd financieel en participatieplan, inpassingsplan en een ecologisch plan aan ons geven. Deze plannen worden door de gemeente beoordeeld.

 

Bij het toepassen van deze regel is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing.

 

Disclaimer:

Het kan bij toetsing van het initiatief blijken dat er een andere procedure van toepassing is. Dit is slechts een eerste indicatie welke procedure verwacht wordt. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

In dit nieuwe beleid worden gebieden voor grote zonneparken ingevoegd in de bestaande beleidskaart. Deze zijn gebaseerd op de RES zoekgebieden, maar wel nader bezien op planologische haalbaarheid. De zoekgebieden zijn daardoor wat kleiner dan de oorspronkelijke RES zoekgebieden.

 

Binnen een zoekgebied grote zonneparken kunnen binnen het hele gebied zonnepark worden toegestaan groter dan 2 hectare. Kleiner kan overigens ook.

 

Om te voorkomen dat deze zoekgebieden volledig worden ingevuld is daarvoor een landschappelijk criterium opgenomen. Het is doorgaans niet de bedoeling dat het hele zoekgebied wordt volgebouwd, uitgezonderd kleinere afzonderlijk begrensde delen. Er valt evenwel niet een vaste maat voor te geven. Wat concreet landschappelijk verantwoord is zal moeten bepaald bij de concrete afgifte van omgevingsvergunningen. Naarmate in een groter deel van een zoekgebied meer vergunningen zijn afgegeven zal dit intensiever worden getoetst.

 

Ook is meervoudig ruimtegebruik een vereiste. Landbouw, natuur, landschap en recreatie moeten ook in het zonnepark aanwezig blijven. Natuurwaarden zijn belangrijk, niet alleen In het gebied zelf, maar ook in de nabije omgeviing. Dit is meer dan het ecologisch plan voor het zonnepark zelf.

 

Vanuit provinciaal beleid geldt de voorwaarde van tijdelijkheid tot maximaal 25 jaar.

Voorwaarden

 

Financieel plan =

In het financiële plan moet in ieder geval aandacht worden besteed aan het volgende: Een deel van de opbrengsten (financieel en/of elektrisch) van het zonnepark, gezamenlijk minstens 7%, terugvloeit in de samenleving. Waarvan 3,5% gestort wordt in een nog op te richten fonds en 3,5% door middel van participatie in de samenleving terugvloeit. Wanneer niet kan worden voldaan aan 3,5% participatie zal 7% van de opbrengst gestort worden in het fonds.

Voorwaarden

 

Financieel plan =

In het financiële plan moet in ieder geval aandacht worden besteed aan het volgende:

 

Initiatiefnemer verplicht zich om een financiële bijdrage te voldoen aan het ‘Fonds zonneparken Schagen’. Deze financiële bijdrage zal bestaan uit een eenmalig te voldoen bedrag dat wordt vastgesteld naar evenredigheid van de omvang van het zonnepark en wel op basis van het netto zonoppervlakte van het zonnepark per hectare op basis van onderstaande tabel:

 

Hectare Afdracht per hectare

  • < 1

    -

  • 1-2

    € 1.900

  • 2

    € 3.800

  • 3

    € 6.300

  • 4

    € 7.500

  • 5

    € 8.300

  • 10

    € 9.800

  • 20

    € 10.500

Tabel 1. Afdracht per hectare naar omvang (excl. B.T.W.)

Bij zonneparken, die tot 25 jaar mogen blijven staan, moet een financiële zekerheid worden gesteld voor het verwijderen van de zonnepanelen na afloop van de termijn.

Op grond van de raadsinformatiememo van 14 april is de handelwijze aangaande het financiële plan veranderd en ook zo gepubliceerd op de website. Dit is evenwel niet als zodanig in de raad vastgesteld. Daarom wordt dit punt nu alsnog in deze beleidsaanpassing verwerkt.

 

Er wordt nu niet meer uitgegaan van percentages van de opbrengsten, maar van een vaste afdracht per hectare.

 

Voorts is nu toegevoegd dat er – conform de provinciaal beleid – er financiële zekerheid moet worden gesteld voor het verwijderen van de zonnepanelen na afloop van de termijn van 25 jaar, Dit als die termijn in de vergunning wordt gesteld. voor het verwijderen van de zonnepanelen na afloop van de termijn.

 

Dit kan desgewenst worden geëffectueerd door het storten van een jaarlijkse waarborgsom op rekening van de gemeente van 4% van de geraamde verwijderingskosten (dit is 100 % na 25 jaar). Dit kan worden uitgewerkt in de te sluiten exploitatieovereenkomst voor het project.

Voorwaarden

(nog niet opgenomen)

Extra voorwaarde toevoegen:

 

Ecologisch plan =

in een ecologisch inrichtings- en beheerplan moet in ieder geval aan de volgende punten aandacht worden besteed;

  • 1.

    Beschrijving van de uitgangssituatie (aangetroffen nog voordat de grond geroerd is) met daarin minimaal de

    • -

      Biotische situatie

    • -

      Abiotische situatie

  • 2.

    Beschrijving van de mogelijkheden voor natuurwaarden (binnen de context van een zonnepark)

  • 3.

    Beschrijving van de lokale doelsoorten

  • 4.

    Een beschrijving van de voor deze doelsoorten noodzakelijke elementen (bijvoorbeeld: rietland, bloemrijke bermen, specifieke opstellingsaanpassingen zoals brede tussenruimtes etc.)

  • 5.

    Beheermaatregelen die noodzakelijk zijn voor het behouden van deze soorten en elementen.

Deze omschrijving is ontleend aan de Kwaliteitsimpuls zonneparken.

 

Een ecologisch plan wordt alleen geëist in de onbebouwde (agrarsiche gebieden): buiten bouwvlak, onder windturbine opstellingen, in zoekgebieden grote zonneparken, Natuur-duin, strand, overig, openbare gronden, waterbergingen en/of andere semi-openbare gronden

Voorwaarden

(nog niet opgenomen)

Gecombineerd financieel en participatieplan (binnen zoekgebieden grote zonneparken)

 

Er dient aan omwonenden en de gemeente een plan te worden gepresenteerd waarin staat hoe bewoners financieel kunnen participeren en medezeggenschap kunnen uitoefenen op het project.

Door de initiatiefnemer wordt tijdig en proactief gecommuniceerd. Er dient aan de gemeente een lijst te worden gegeven van omwonenden die worden uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt besproken op welke manier inwoners financieel kunnen participeren alsmede hoe zij mee kunnen praten over hoe het zonnepark er uit komt te zien qua uiterlijke vorm, opstelling en kleurgebruik van de panelen.

 

Met het plan streeft de initiatiefnemer naar minimaal 50% eigendom door bewoners. Indien 50% lokaal eigendom niet haalbaar blijkt moet een financiële bijdrage worden voldaan aan het ‘Fonds Schagen’. Deze financiële bijdrage zal bestaan uit een eenmalig te voldoen bedrag dat wordt vastgesteld naar evenredigheid van de omvang van het zonnepark en wel op basis van de netto zonoppervlakte.

In het financiële deel van het plan moet in ieder geval aandacht worden besteed aan het volgende:

Initiatiefnemer verplicht zich om een financiële bijdrage te voldoen aan het ‘Fonds zonneparken Schagen’. Deze financiële bijdrage zal bestaan uit een eenmalig te voldoen bedrag dat wordt vastgesteld naar evenredigheid van de omvang van het zonnepark en wel op basis van het netto zonoppervlakte van het zonnepark per hectare.

Wijzigingen naar aanleiding van amendement raadsvergadering 11 juli 2023

 

Er dient aan omwonenden en de gemeente een plan te worden gepresenteerd waarin staat hoe bewoners financieel kunnen participeren en medezeggenschap kunnen uitoefenen op het project. Door de initiatiefnemer wordt tijdig en proactief gecommuniceerd. Er dient aan de gemeente een lijst te worden gegeven van omwonenden die worden uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt besproken op welke manier inwoners financieel kunnen participeren alsmede hoe zij mee kunnen praten over hoe het zonnepark er uit komt te zien qua uiterlijke vorm, opstelling en kleurgebruik van de panelen.

(Bovenstaande tekst is niet gewijzigd)

Indien 50% lokaal eigendom niet haalbaar blijkt, moet het voorstel (voorzien van een financieel plan en een participatie plan) altijd worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

De initiatiefnemer wordt verplicht om een financiële bijdrage te leveren aan het 'Fonds zonneparken Schagen'. Deze financiële bijdrage bestaat uit een eenmalig te voldoen bedrag dat wordt vastgesteld naar evenredigheid van de omvang van het zonnepark en wel op basis van de netto zonoppervlakte van het zonnepark per hectare.

(Bovenstaande tekst is toegevoegd n.a.v. het amendement)

In de RES NHN is afgesproken dat we streven naar minimaal 50% lokaal eigendom. Lokaal eigendom is een belangrijk middel om draagvlak voor de energietransitie te versterken, want hiermee blijven de baten van een project in de regio en profiteert de omgeving ervan. Om de RES uitvoerbaar te maken in Schagen is het nodig om een beleidswijziging door te voeren binnen de zoekgebieden grote zonneparken.

 

In deze beleidswijziging wordt de ruimtelijke participatie gecombineerd met financiële participatie. Dit betreft een streven. Lukt dit niet dan is een bijdrage in het zonnefonds verplicht.

Algemeen

(nog niet opgenomen)

Toevoegen:

 

Wanneer wordt gesproken over ‘aaneengesloten oppervlakte’ van zonnepanelen worden hierbij niet meegerekend de tussenruimtes die noodzakelijk zijn voor een goede inrichting en beheer, zowel uit technisch-economisch oogpunt, als landschappelijk en/of ecologisch oogpunt. Bij de aaneengesloten oppervlakte worden wel meegerekend de inpassingstroken, die rondom het zonnepanelenveld nodig zijn van uit beheer en/of landschappelijk of ecologisch oogpunt.

Met name vanwege de toegevoegde eis van een ecologisch plan zullen soms tussenruimtes tussen de zonnepanelen gecreëerd moeten worden. Hierbij kan dan niet langer worden uitgegaan van een compacte fysiek aaneengesloten plaatsing. Het moet niet zo zijn dat deze eis er toe leidt dat er minder zonnepanelen worden geplaatst per zonnepark. Daarom worden dergelijke tussenruimtes niet gerekend tot de aaneengesloten oppervlakte. De inpassingsstroken erom heen worden daartoe wel gerekend, omdat deze onlosmakelijk bij het zonnepark horen.

 

Naar boven