Burgemeester en wethouders van Purmerend maken bekend dat zij met toepassing van artikel 2.12 lid 1 onder a onder 30 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) op 8 augustus 2023 een omgevingsvergunning voor de herontwikkeling op het perceel Waterlandlaan 1-57 te Purmerend. Daarnaast heeft het college op dezelfde datum het besluit genomen tot vaststelling van een hogere waarde in het kader van de Wet geluidhinder.
Het project Terrazza behelst het realiseren van 291 appartementen, 6 bedrijfsunits in de plint en een parkeergarage op maaiveld-niveau. Het is het eerste grote herontwikkelingsproject in het Waterlandkwartier, waarbij leegstaande bebouwing wordt gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw.
Op 27 juli 2023 heeft de gemeenteraad verklaard geen bedenkingen te hebben tegen het afwijken van het bestemmingsplan “De Gors e.o. 2010” ten behoeve van het project Terrazza.
Op 27 juli 2023 heeft de gemeenteraad besloten om voor het project Terrazza toepassing te geven aan de coördinatieregeling (artikel 3.30 Wet ruimtelijke ordening). Deze coördinatieregeling biedt de mogelijkheid om voor een project de procedures voor samenhangende besluiten voor de omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan en voor bouwen op grond van de Wabo, en het besluit hogere waarde op grond van de Wet geluidhinder, samen te voegen. Daarbij is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast.
De besluiten omgevingsvergunning, hogere waarde en verklaring van geen bedenkingen liggen met ingang van maandag 14 augustus 2023 tot en met maandag 25 september gedurende zes weken ter inzage.
U kunt de besluiten opvragen via vergunning@purmerend.nl of via telefoonnummer 0299-452452, onder vermelding van het locatieadres. De stukken worden u dan toegezonden. Deze zijn ook als bijlage gevoegd bij de kennisgeving op www.officielebekendmakingen.nl. De omgevingsvergunning is ook te raadplegen via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (ID-code: NL.IMRO.0439.OVTERRAZZA2023-va01). Bijlagen zoals tekeningen en berekeningen zijn in te zien op het stadhuis. Alle stukken kunnen daarnaast in aanwezigheid van een betrokken ambtenaar op het stadhuis digitaal worden ingezien na het maken van een afspraak via vergunning@purmerend.nl of telefonisch via 0299-452452.
Rechtsmiddelen
Gedurende bovengenoemde termijn van zes weken kan beroep ingesteld worden bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit is alleen mogelijk voor degenen die tijdig een zienswijze tegen de ontwerpbesluiten hebben ingediend, dan wel aan kunnen tonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest hun zienswijze tijdig in te dienen. Daarnaast is dit mogelijk voor degenen die geen zienswijze tegen de ontwerpbesluiten hebben ingediend maar wel een persoonlijk, rechtstreeks belang bij de besluiten hebben. Ingeval van beroep bent u griffierecht verschuldigd. U moet het beroepschrift ondertekenen. Hierin staat ten minste:
· uw naam
· de datum
· een omschrijving van het besluit waartegen u beroep instelt
· de gronden van uw beroep
U kunt een beroepschrift sturen naar postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Ook kunt u digitaal beroep instellen bij genoemd beroepsorgaan via https://loket.raadvanstate.nl/digitaal-loket/. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Het instellen van beroep heeft geen schorsende werking op de besluiten. Hiervoor kunt u indien u beroep heeft aangetekend, een voorlopige voorziening vragen. Een dergelijk verzoek kunt u alleen doen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het verzoek om voorlopige voorziening kan worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook hiervoor bent u griffierecht verschuldigd.
Crisis en Herstelwet
Op deze gecoördineerde behandeling van het besluit voor de omgevingsvergunning en het besluit hogere grenswaarde is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen de besluiten. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Indien binnen de beroepstermijn geen gronden zijn aangevoerd, wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. In het beroepschrift dient vermeld te worden dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.