Gemeenteblad van Zoeterwoude
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoeterwoude | Gemeenteblad 2023, 35220 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoeterwoude | Gemeenteblad 2023, 35220 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Bomenverordening 2022 Gemeente Zoeterwoude
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bomen Effect Analyse (BEA): Als in de buurt van een boom bouw-, aanleg-, of herinrichtingsprojecten plaatsvinden kan dit effect hebben op de boom. Een Bomen Effect Analyse is een gestandaardiseerde methode om het effect van de bouw op de boom te beoordelen. Een boomtechnisch deskundige voert de BEA uit, volgens de richtlijnen van het Handboek Bomen van het Norminstituut Bomen;
Boom: Een houtachtig, opgaand gewas, levend of afgestorven. De stamdiameter moet minimaal 25 centimeter zijn. De omtrek moet minimaal 79 cm zijn. Beide maten zijn gemeten op 130 centimeter boven de grond als het gemaaid is (maaiveld). Als een boom meer stammen heeft, meten we de diameter van de dikste stam;
Boomstructuur: Een lijn- of vlakvormige groep bomen die als eenheid te herkennen is. De gemeente vindt deze structuren belangrijk en heeft deze daarom opgenomen op een structurenkaart. Een boomstructuur heeft een ecologische of ruimtelijke functie, bijvoorbeeld in een (weg)berm of langs het water, of in een park. Dit kan een hoofdstructuur zijn, of een groene verbinding door het dorp. De structuur kan ook een historische oorsprong hebben in de geschiedenis van Zoeterwoude;
Ecologische waarde: De waarde die een houtopstand heeft omdat deze belangrijk is voor het voortbestaan van bepaalde planten en dieren. Het gaat hierbij om een structurele functie voor een bepaalde dier- of plantensoort. Bijvoorbeeld als groeiplaats voor een bijzondere kortsmossoort, of als vaste verblijfplaats voor vleermuizen. Ook een streekeigen boomsoort kan als autochtoon plantmateriaal belangrijk zijn voor de omgeving.
Herplantfonds: Het herplantfonds is ingesteld door het college van burgemeester en wethouders. In het herplantfonds storten houders van een omgevingsvergunning geld als financiële compensatie voor het vellen van een boom of houtopstanden. Ook worden financiële compensaties, voor het vellen van bomen of houtopstanden zonder vergunning of melding, gestort in het herplantfonds
Openbaar toegankelijke ruimte: in het geval van houtopstanden is het een plaats die voor het publiek toegankelijk is. Hieronder vallen ook privéterreinen die niet zijn afgegrensd van de openbare ruimte door inrichting, beplanting of begroeiing. Deze terreinen zijn feitelijk openbaar zoals beschreven in de Wegenverkeerswet. Een voorbeeld hiervan is een parkeerplaats bij een flatgebouw. Als er een slagboom of een hek voor staat is het terrein niet openbaar.
In Zoeterwoude is de afstand tot de erfgrens voor bomen, hoger dan 6 meter, 2 meter. Voor bomen tot 6 meter is de afstand tot de erfgrens 1 meter. Voor heggen en heesters is de afstand 0,5 m.
Hoofdstuk 3 Activiteiten met betrekking tot bomen en houtopstanden
Artikel 3.1 Activiteiten met betrekking tot houtopstanden
Deze paragraaf gaat over de activiteiten die een negatieve invloed hebben op de houtopstanden in gemeente Zoeterwoude. Deze activiteiten omvatten:
Artikel 3.4 Indienen aanvraag kapvergunning voor waardevolle houtopstand en bij aantasting boomstructuren
De aanvrager levert bij de aanvraag in ieder geval de volgende stukken en documenten:
Een rapport van een boomveiligheidscontrole, uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige. Als de vergunning voor vellen wordt aangevraagd omdat daarmee letsel of ernstige schade wordt voorkomen moet een boomveiligheidscontrole worden uitgevoerd. Het letsel of ernstige schade moet het mogelijke gevolg zijn van een teruglopende conditie. De controle moet worden uitgevoerd door een boomtechnisch deskundige.
Artikel 3.6 Herplanten bij vergunning of melding;
Aan de vergunning en bij melding wordt het voorschrift verbonden dat herplant moet plaatsvinden. Het college geeft bij een vergunningverlening hiervoor een termijn, welke ten laatste in het eerstvolgende plantseizoen is, en eventueel aanvullende aanwijzingen voor de manier waarop de herplant moet plaatsvinden.
Als het aantoonbaar niet mogelijk is een boom te herplanten volgens de herplantladder, dan kan bij de aanvraag voor een kapvergunning een onderbouwde aanvraag voor financiële compensatie ingediend worden. Voor een boom waarop een meldplicht (artikel 3.3) rust, moet dan alsnog een vergunning aangevraagd worden. Voor financiële compensatie gelden aanvullende bepalingen (artikel 3.7).
Artikel 3.8 Herplant-/instandhoudingsplicht bij vellen zonder vereiste vergunning
Voor het vellen, verwijderen op andere wijze teniet doen van een waardevolle boom of boomstructuur is een vergunning nodig. Als deze niet is afgegeven en de boom toch geveld wordt zal het college herplant opleggen. Indien herplant niet mogelijk is zal de gemeente financiële compensatie eisen. De financiële compensatie is voor rekening van de eigenaar van de grond waar de boom of bomenstructuur opstaat of de persoon die verantwoordelijk is voor de tenietdoening. De hoogte van de financiële compensatie is gelijk aan de vervangingswaarde. Bij bomen wordt de hoogte bepaald op basis van de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen (NVTB). De financiële compensatie wordt gestort in het herplantfonds. Naast de financiële compensatie zal het college het verplichten om de boom te herplanten. De herplantplicht wordt verder besproken in artikel 3.6
Indien een houtopstand waarop een vergunningsplicht als bedoeld in artikel 3.2 van toepassing is, in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevindt dan wel aan degene die op een andere manier als aansprakelijke aan te wijzen is, de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen.
Hoofdstuk 4 Beheer en onderhoud
Als sprake is van een dode/terminale/onstabiele boom die direct gevaar oplevert voor bebouwing, bewoners, gebruikers van het perceel of weggebruikers, kan deze met spoed (binnen een dag) gekapt moeten worden. De burgemeester kan hiervoor toestemming geven, in het kader van de openbare orde en veiligheid. De beheerder is door de burgemeester gemandateerd voor het nemen van het besluit tot noodkap.
Artikel 4.3 Bestrijding iepziekte en andere boomziekten
Als op een erf of terrein één of meer bomen aanwezig zijn die volgens het college gevaar opleveren voor het verspreiden van een boomziekte of voor vermeerdering van de ziekteverspreiders zoals insecten, is de rechthebbende die daarvoor door het college is aangeschreven verplicht binnen de daarvoor gegeven termijn:
Artikel 4.4 kabel en/of leidingwerkzaamheden in de nabijheid van bomen
De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld op basis van de Richtlijnen NVTB (Nederlandse vereniging van taxateurs van bomen). De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats conform het civiele aansprakelijkheidsrecht. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Artikel 4.5 activiteiten in de nabijheid van bomen
Als in de nabijheid van gemeentelijke houtopstanden werkzaamheden gaan plaatsvinden die mogelijk een negatief effect hebben op de houtopstand, is de uitvoerder verplicht een Boom Effect Analyse op te stellen van en voorafgaand aan de werkzaamheden. Het is verplicht de daaruit voortvloeiende maatregelen met betrekking tot bescherming van de houtopstand op te volgen.
Bij aangerichte schade ten gevolge van de aanleg, instandhouding en opruiming van werkzaamheden in de nabijheid van bomen, laat gemeente Zoeterwoude het herstel laten verrichten door een door de gemeente geselecteerde aannemer. De marktconforme kosten worden aan de uitvoerder doorberekend. De uitvoerder wordt hiervan vooraf (schriftelijk of per mail) op de hoogte gebracht door de gemeente Zoeterwoude;
De schade aan bomen wordt achteraf vastgesteld op basis van de Richtlijnen NVTB (Nederlandse vereniging van taxateurs van bomen). De aansprakelijkheidsstelling voor de schade vindt plaats volgens het civiele aansprakelijkheidsrecht. Het totale schadebedrag wordt opgebouwd uit de getaxeerde schade inclusief taxatiekosten, beredderingskosten en overige bijkomende kosten zoals voor verhalen van schade.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-35220.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.