Definitieve verkeersbesluit tot realisatie van een (landbouw/vracht)sluis op de Pastoorsweg (t.h.v. treinbaanpad) in Vaassen

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE

Overwegingen ten aanzien van het besluit

gelet op:

artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 15, lid 2 WVW 1994, voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen van of verwijdering van fysieke voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van een fysieke afsluiting (landbouw/vracht)sluis en de verkeersborden 'gesloten voor alle motorvoertuigen' (beter bekend als model C12), ‘doodlopende weg’ (beter bekend onder model L8), ‘vooraankondiging doodlopende weg’ (beter bekend onder model L9-2l en L92r) en de onderborden 'uitgezonderd landbouwverkeer (beter bekend als model OB55), onderbord 'uitgezonderd vrachtverkeer' (beter bekend onder model OB11) cf. bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

De Pastoorsweg is gelegen buiten de bebouwde kom van Vaassen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe;

 

overwegende dat:

Dat er op de Pastoorsweg, tussen de Kornoeljestraat en de inrit naar de tennisclub, in 2016 reeds een geslotenverklaring is ingesteld, uitgezonderd ten behoeve van aanwonenden’.

Doel van deze maatregel was/is om het doorgaande verkeer te verbieden om zo de veiligheid van de verkeersdeelnemers en de leefbaarheid voor de aanwonenden te vergroten;

Er in 2014 onvoldoende draagvlak was voor een fysieke afsluiting en daarom gekozen is voor deze maatregel met alleen bebording;

Uit verkeerstellingen (begin september 2020) blijkt dat dat toch nog een significant deel gebruik blijft maken van de Pastoorsweg;

Uit de tellingen blijkt dat circa 300 motorvoertuigen op een gemiddelde werkdag gebruik maken van deze weg;

Gezien het beperkte aantal bestemmingen op dit wegvak is naar verwachting een deel van dit verkeer, doorgaand verkeer is (onder doorgaand verkeer verstaan wij in dit geval verkeer dat oneigenlijk gebruik maakt van dit wegvak);

Om het ‘oneigenlijk gebruik’ beter inzichtelijk te krijgen, is op 22 april 2022 een beknopt kentekenonderzoek uitgevoerd in de ochtend- (7-9u) en avondspits (16-18u). Hieruit blijkt dat 30% van het verkeer als doorgaand verkeer is aan te merken. Van deze 30% kwam ongeveer 1/3 vanuit de Kornoeljestraat of reed hier naar toe. Dit onderzoek geeft een beeld, maar is mogelijk niet representatief voor de gehele dag en/of het gemiddelde in een jaar;

Dat frequente handhaving van deze maatregel door de politie en/of BOA’s praktisch niet haalbaar is;

dat bewoners hinder en verkeersonveiligheid ervaren van het oneigenlijk verkeer;

Dat om deze hinder te verminderen een fysieke maatregel gewenst is;

in het verleden is aangegeven dat een fysieke maatregel in beeld komt bij de realisatie van de vlotte en veilige fietsroute Apeldoorn-Epe’, omdat daarmee tevens de verkeersveiligheid bij de fietsoversteek wordt verbeterd;

De realisatie van deze vlotte fietsroute echter naar verwachting nog enkele jaren zal duren;

Er daarom in april 2022 nogmaals een enquête is uitgevoerd, mede naar aanleiding van de zorgen van de bewoners omtrent de komst van een tijdelijke vestiging van de DEKA-supermarkt en de mogelijke toename van ‘sluipverkeer’ via de Pastoorsweg-noord;

Op de enquête die wij in april 2022 hebben verstuurd, ontvingen wij 33 reacties. 22 adressen geven aan de voorkeur te hebben voor wel afsluiten. 11 adressen geven de voorkeur aan niet afsluiten;

Dat - mede op basis van de mening van de meerderheid - besloten is een verkeersbesluit in procedure te brengen tot fysieke afsluiting van de Pastoorsweg middels een (landbouw/vracht)sluis;

Er een brede belangenafweging is gemaakt waarin een aantal argumenten de doorslag heeft gegeven om over te gaan tot een fysieke afsluiting;

Met name op het zuidelijke deel is de rijbaan smal met circa 4,0 meter waarbij een voetpad ontbreekt (er is alleen een smalle rabatstrook aanwezig);

Het smalle wegprofiel in combinatie met het huidige autoverkeer en het aanwezige fietsverkeer/scholieren is niet wenselijk vanuit verkeersveiligheid;

Daarnaast wordt er gewerkt aan de plannen om het fietspad (treinbaanpad) op te waarderen;

Ook daarvanuit is een fysieke afsluiting gewenst om de fietsveiligheid van het kruisend fietsverkeer te kunnen waarborgen;

Als derde sluit de voorgenomen maatregel aan op het mobiliteitsbeleid (mobiliteitsplan 2022-2032, in maart 2022 vastgesteld door de Raad). Daarin wordt gewerkt volgens het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenvervoer. Dit betekent dat lopen en fietsen voorop staan in de keuzes die gemaakt worden;

Ook is er gekeken naar mogelijke nadelen van de fysieke afsluiting;

Hieruit blijkt dat er voor bewoners vrijwel geen omrijdbeweging is van/naar de A50 en het centrum van Vaassen;

Richting de sportparken er een omrijdafstand is, maar deze extra afstand als acceptabel wordt beschouwd en deze locatie ligt bovendien op fietsafstand;

Voor leden van de tuindersvereniging uit de wijk Heggerenk er een beperkte omrijdbeweging is;

Echter deze wijk zeer dichtbij de volkstuinen ligt, waardoor dit ook een acceptabele loop- en fietsafstand betreft;

Door realisatie van een (landbouw/vracht)sluis worden verkeersonveilige manoeuvres van achteruitrijdend of kerend zwaar verkeer (inclusief vuilniswagen) voorkomen, want deze voertuigen (landbouwvoertuigen en vrachtwagens) kunnen de afsluiting wél passeren;

Er zorgen zijn over de veiligheid op de kruising Emsterweg en het parkeren bij de antiekhandel;

Verkeerskundig deze situatie acceptabel wordt geacht, maar het wel wenselijk is om onderzoek te doen welke aanvullende maatregelen gewenst en haalbaar zijn om de situatie te verbeteren;

Aan de noordzijde is voorzien in een beperkte keermogelijkheid, waar een bestuurder die te ver gereden is kan keren en niet achteruit hoeft te rijden;

Aan de zuidzijde is vooralsnog geen keerruimte aanwezig;

De te plaatsen bebording moet de bestuurders tijdig wijzen op de afsluiting, waardoor het verkeerd inrijden zoveel mogelijk wordt voorkomen;

 

Tenslotte:

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel (zijnde de fysieke afsluiting) strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel tevens strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden; 

de verkeersmaatregelen mede worden genomen in relatie tot leefbaarheid;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang worden geacht.

BESLUIT

 

  • 1.

    De Pastoorsweg in Vaassen fysiek af te sluiten voor motorvoertuigen ter hoogte van het treinbaanpad, door realisatie van een (landbouw/vracht)sluis en plaatsing van de verkeersborden 'gesloten voor alle motorvoertuigen' (C12), onderbord 'uitgezonderd landbouwverkeer (beter bekend als model OB55), onderbord 'uitgezonderd vrachtverkeer' (beter bekend onder model OB11) (cf. bijgevoegde bebordingstekening)[1]

  • 2.

    de genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op de bij dit besluit horende tekening is aangegeven;

  • 3.

    alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

  • 4.

    een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

    1. Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    2. Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

    3. RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

    4. Ruimte / team Beheer.

     

  •  

[1] De huidige geslotenverklaring en bebording vanaf de Kornoeljestraat en vanaf de zuidzijde (na inrit tennisbaan) blijft daarmee van kracht.

 

Epe, 30 januari 2023

Burgemeester en Wethouders van Epe

Namens deze,

C. Spruijt

De Afdelingsmanager Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Dat kan via de website van de gemeente Epe (www.epe.nl) of per post. In uw bezwaar legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij ons binnen zijn (gerekend vanaf publicatiedatum. Op de website van de gemeente Epe vindt u het formulier ‘bezwaar maken’. U logt in met uw DigiD (personen) of eHerkenning (bedrijven). Stuurt u liever een brief, dan moet hierin de volgende informatie staan:

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    telefoonnummer

  • 3.

    mobiele nummer

  • 4.

    e-mailadres

  • 5.

    de datum van uw bezwaarschrift

  • 6.

    het besluit waartegen u bezwaar maakt (zaaknummer of kopie besluit)

  • 7.

    de reden waarom u het niet eens bent met het besluit

  • 8.

    uw handtekening

U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:

Gemeente Epe, t.a.v. het college van burgemeester en wethouders, Postbus 600, 8160 AP Epe.

Meer informatie hierover kunt u vinden op www.epe.nl.  Voorlopige voorziening Als u de werking van dit besluit daarnaast wilt laten opschorten kunt u de rechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening stuurt u in tweevoud naar:

De voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland

Afdeling bestuursrecht

Walburgstraat 2-4

Postbus 9030

6800 EM Arnhem

Naar boven