Gemeenteblad van Hof van Twente
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hof van Twente | Gemeenteblad 2023, 342052 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hof van Twente | Gemeenteblad 2023, 342052 | beleidsregel |
Beleid ontheffing sluitingstijden horeca Hof van Twente 2023
Artikel 1 Algemene bepalingen:
Horecabedrijf: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis, jeugdsociëteit of clubhuis. Onder een horecabedrijf wordt in deze beleidsregel niet verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.
Natte horeca: een horecabedrijf in het bezit van een Alcoholwetvergunning en waarbij daadwerkelijk sprake is van de mogelijkheid alcoholhoudende dranken ter plaatse te nuttigen, met uitzondering van de horecabedrijven met de aanduiding horeca categorie 1, zoals bepaald in het ter plaatse geldende bestemmingsplan.
Artikel 2 Doorlopende ontheffingsmogelijkheid
vanaf 02.00 uur dienen als zodanig geïnstrueerde en herkenbare particuliere portiers/toezichthouders te worden ingezet bij de inrichtingen met een oppervlakte kleiner dan 1500 m2. Wanneer er aanleiding toe bestaat (bijvoorbeeld bij eerdere wanordelijkheden) kan de burgemeester besluiten dat aan de ontheffing van de sluitingstijden de voorwaarde wordt gekoppeld dat gecertificeerde en als zodanig herkenbare portiers moeten worden ingezet.
Artikel 3 Incidentele ontheffingsmogelijkheid
Horecabedrijven die vallen onder de aanduiding horeca categorie 2 of 3, kunnen bij tijdelijke gelegenheden van incidentele aard maximaal 6 keer per kalenderjaar bij de burgemeester ontheffing van de sluitingstijden aanvragen voor.
Horecabedrijven die vallen onder de aanduiding horeca categorie 1, kunnen bij tijdelijke gelegenheden van incidentele aard, bij de burgemeester maximaal 6 keer per kalenderjaar ontheffing van de sluitingstijden aanvragen voor:
Artikel 4 Algemene voorschriften
De volgende algemene voorschriften zijn van toepassing op alle ontheffingen van de sluitingstijden die verleend worden:
Artikel 5 Vastgestelde sluitingstijden feestdagen
Deze vastgestelde dagen zijn opgenomen in de APV en hiervoor hoeft geen ontheffing te worden aangevraagd.
Rosenmontag (Carnaval), 1e en 2e paasdag, Koningsdag en Koningsnacht, Hemelvaartsdag, 1e en 2e pinksterdag en 2e kerstdag.
Artikel 6 Openingstijden cafetaria's en andersoortige eetgelegenheden
Een cafetaria is een horecabedrijf als bedoeld in de APV maar kan, indien in hoofdzaak wordt gebruikt voor meeneemconsumptie, vallen onder het regime van de Winkeltijden-wet.
Gaat het in hoofdzaak om het nuttigen van ter plaatse gekochte waren, dan is er sprake van een horecabedrijf en zijn de sluitingstijden van de APV van toepassing.
Horecagelegenheden waar in hoofdzaak drink- en eetwaren worden verkocht voor gebruik elders dan ter plaatse is sprake van een winkel en is het sluitingstijdenregime van de Winkeltijdenwet van toepassing.
Artikel 7 Incidentele en collectieve festiviteiten
Zoals hierboven beschreven geldt de ontheffing van de sluitingstijden alleen voor het langer open mogen blijven en niet voor het overschrijden van de geluidnormen. Hiervoor is de melding incidentele festiviteit of de collectieve festiviteit als verwoord in resp. artikel 4:2 en 4:3 APV. Met een melding incidentele festiviteit of op een collectieve festiviteits-dag mag meer geluid worden geproduceerd dan normaliter is toegestaan. Het produceren van extra geluid is dan toegestaan tot uiterlijk 24.00 uur buiten het bebouwde gedeelte van de inrichting en tot 01.30 uur binnen het bebouwde gedeelte van de inrichting. Daarna moet het geluidsniveau worden teruggebracht tot de voor de inrichting geldende norm.
Artikel 8 Weigeringsgronden artikel 1:8 APV luidt:
De vergunning of ontheffing kan door het daartoe bevoegde gezag worden geweigerd in het belang van:
De aanvragen van incidentele en doorlopende ontheffingen worden aan deze weigeringsgronden getoetst.
Daarnaast kan een ontheffing worden geweigerd als voor dezelfde horecagelegenheid een eerder afgegeven ontheffing sluitingstijden in de afgelopen 12 maanden is ingetrokken.
Artikel 9 Intrekking/wijziging artikel 1:6 APV luidt:
De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd.
De burgemeester zal een verleende ontheffing intrekken of wijzigen indien is gebleken van bovengenoemde of indien sprake is dat de belangen van openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in het gedrang zijn gekomen.
Artikel 10 De aanvraag en behandelroute
De aanvraag voor een ontheffing kan worden ingediend door middel van een door de burgemeester vastgesteld aanvraagformulier. In het aanvraagformulier worden alle relevante vragen gesteld, zodat na het zorgvuldig invullen van dit formulier alle relevante informatie bij de gemeente aanwezig is om de afweging over de aanvraag te kunnen maken. Het aanvraagformulier dient ondertekend te worden door een natuurlijk persoon (bij een aanvraag op persoonlijke titel) of door de voorzitter en de secretaris (bij een aanvraag door een stichting of vereniging) of door de directeur (bij een aanvraag door een rechtspersoon).
De aanvraag moet minimaal 6 weken voor de datum wanneer de ontheffing nodig is, worden ingediend. De aanvraag kan ter advisering inzake de openbare orde en veiligheid aan de politie worden voorgelegd.
De politie of een buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente kan bij een horecabedrijf een overtreding constateren van de sluitingstijd of een bij een ontheffing sluitingstijden gestelde voorschrift, ingevolge artikel 2:29 APV. De politie kan een proces verbaal opmaken.
Op grond van artikel 1:6 onder c APV kan de ontheffing sluitingstijden worden ingetrokken of gewijzigd indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen. Dit kan volgens het volgende stramien:
In uitzonderlijke situaties kan zonder (voor)waarschuwing worden overgegaan tot permanente intrekking van de doorlopende ontheffing sluitingstijden.
Wordt binnen 12 maanden na het intrekken van een doorlopende ontheffing sluitingstijden een aanvraag voor een nieuwe ontheffing sluitingstijden ingediend, dan wordt deze geweigerd.
Op grond van artikel 2:30 APV kan de burgemeester de sluitingstijd tijdelijk beperken of tijdelijke sluiting bevelen. Daarbij vindt een nauwkeurige en zorgvuldige belangenafweging plaats en zal een eventuele bestuursrechtelijke sanctie in verhouding staan tot de ernst van de overtreding.
Wanneer een sanctie wordt opgelegd, kan dit volgens het volgende stramien:
In uitzonderlijke situaties kan zonder waarschuwing worden overgegaan tot het opleggen van een sanctie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-342052.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.