Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 339079 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 339079 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Aangepast Sporten
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Agenda sporten en bewegen: de agenda sporten en bewegen 2019-2022, die een aantal overkoepelende uitgangspunten op het gebied van sportstimulering verbindt en verenigt die zijn vastgesteld in het sportbeleid 2019-2022, het coalitieakkoord 2022-2026: ‘Amsterdams Akkoord’ en de sportvisie 2025 ‘De Sportieve Stad’;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling is van toepassing op het beleidsterrein sport.
Het doel van deze subsidieregeling is de sport en beweegdeelname van mensen met een beperking te verhogen.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en hoogte subsidie
Het college kan een periodieke subsidie verlenen voor de volgende activiteiten:
Activiteiten op het gebied van de Amsterdamse ondersteuningsstructuur voor sporten en bewegen voor mensen met een beperking en het sport- en beweegaanbod, gericht op (waar mogelijk structureel en zelfstandig) sporten en bewegen van Amsterdammers met een beperking, met name jeugd op het speciaal onderwijs.
Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking subsidieplafonds vast.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen als:
Specifiek voor artikel 4, vierde lid, onder a en b: indien er aanspraak wordt gemaakt op gelden vanuit de Rijksregeling ‘Brede Regeling Combinatiefuncties’ voor de interventies sportloket, coördinatie speciaal onderwijs en sportzorgtraject en er niet wordt voldaan aan de verplichting van 60% cofinanciering.
Artikel 11 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Artikel 12 Verantwoording subsidies vanaf € 20.000
In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling:
Artikel 13 Intrekking Subsidieregeling Gehandicaptensport en overgangsbepaling
De Subsidieregeling Gehandicaptensport wordt ingetrokken, met dien verstande dat:
Een aanvraag om verlening en vaststelling van subsidie op grond van artikel 4, eerste lid onder a en b op grond van de Subsidieregeling Gehandicaptensport waarop bij de inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist wordt afgedaan volgens de bepalingen van de Subsidieregeling Gehandicaptensport, zoals die luidden op het tijdstip onmiddellijk voorafgaande aan de inwerkingtreding van deze regeling;
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juli 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
De subsidieregeling Aangepast Sporten volgt de subsidieregeling Gehandicaptensport op. De belangrijkste wijzigingen in de subsidieregeling zijn:
De toelichting valt uiteen in twee delen:
In het Algemene deel van de Toelichting wordt ingegaan op:
Het subsidierecht is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De gemeente Amsterdam heeft dit nader geregeld in de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA) waarin onder andere staat dat het college binnen de kaders van de gemeentebegroting nadere subsidieregelingen kan vaststellen.
De grondslag voor deze Subsidieregeling is derhalve gelegen in de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013.
In deze subsidieregeling worden bepalingen uit de ASA niet herhaald. Er wordt alleen aangegeven waar van de ASA wordt afgeweken of waar wordt aangevuld op hetgeen in de ASA is bepaald.
Aangepast Sporten beleid van de gemeente Amsterdam
Doelstellingen van de gemeente Amsterdam op Aangepast Sporten beleid.
De doelstellingen die de gemeente Amsterdam heeft met betrekking tot sport en bewegen voor mensen met een beperking zijn geformuleerd in de Sportvisie 2025, geconcretiseerd in de Agenda Sport & Bewegen 2019-2022.
Visie van de gemeente Amsterdam.
Artikel 3: doel subsidieregeling
Sport & bewegen van het Amsterdams akkoord, (coalitieakkoord 2022-2026).
De regeling draagt bij aan de volgende prioriteiten uit het coalitieakkoord:
En draagt bij aan drie specifieke thema’s:
En daarbij dragen de activiteiten bij aan het doel om mensen met een beperking d.m.v. sport en beweegactiviteiten te ondersteunen bij het vergroten en verbeteren van hun fysieke en mentale gezondheid en hun positie in de samenleving.
Artikel 4: Subsidiabele activiteiten en hoogte subsidie
Het doel van deze subsidieregeling is om sportdeelname te verhogen, omdat de sportparticipatie van mensen met een beperking aanzienlijk lager is dan bij mensen zonder een beperking. Het doel van de gemeente Amsterdam is om de sportdeelname te verhogen.
Dit doel kan worden bereikt door sportclubs te ondersteunen die aangepast sporten aanbieden of willen aanbieden. Daarbij wordt voor subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 lid 1a een vergelijking gemaakt met de kosten die een sportclub met aanbod voor mensen met een beperking moet maken ten opzichte van een sportclub voor mensen zonder een beperking. Het gaat om de extra kosten en niet om het gehele aanbod te ondersteunen, vandaar het gemaximaliseerde bedrag van € 5.000 per aanbieder. Om beide mogelijk te maken, en jaarlijks een afweging te kunnen maken, betreft het een eenmalige subsidie. Voor sommige sportclubs geldt dat zij dit slechts 1 of 2 keer nodig hebben, voor andere aanbieders geldt dat ondersteuning meerdere jaren noodzakelijk of zelfs structureel nodig is.
Activiteiten die voor subsidie onder artikel 4 lid 1 aanmerking zouden kunnen komen zijn: het opleiden van trainers en bestuursleden, kostenvergoeding voor extra kosten voor vervoer naar uitwedstrijden, extra kosten voor bijvoorbeeld huur van een sportaccommodatie maar ook aanschaf van aangepaste sportmaterialen. Vervoer naar trainingen is de verantwoordelijkheid van de sporter zelf. Hier zijn andere regelingen voor, zowel via de gemeente Amsterdam als landelijk via Special Heroes. Voor bouwkundige aanpassingen zijn andere subsidiemogelijkheden bij de gemeente Amsterdam.
Voor uitwedstrijden moet inzichtelijk zijn het aantal uitwedstrijden voor het komende boekjaar alsmede een overzicht van het aantal uitwedstrijden van het vorige boekjaar met de daadwerkelijke kosten. Per uitwedstrijd is maximaal een bedrag van € 300 beschikbaar en voor uitwedstrijden van mensen met een hoge dwarslaesie is de maximale bijdrage voor sportclubs € 700. Uit de begroting moet blijken dat het vervoer niet volledig wordt gesubsidieerd maar dat ook andere inkomsten worden opgevoerd (bijvoorbeeld eigen bijdrage van deelnemers).
Anderzijds moet de sportparticipatie stijgen door het ondersteunen van periodieke activiteiten, zoals bedoeld in artikel 4 a en b die zich richten op mensen met een beperking, voornamelijk jeugd. De activiteiten zijn ter voorkoming en vermindering van inactiviteit en uitsluiting bij jeugdigen en volwassenen met een beperking. En daarbij met name gericht vermindering van het tekort aan sport- en beweegparticipatie, vermindering van overgewicht, tegengaan van exclusie, terugdringen en/of vermindering van motorische achterstand, vergroten van zelfredzaamheid en inclusie en verminderen van mentaal disbalans.
Artikel 8: Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Het college heeft een aanvraagformulier vastgesteld. Deze moet volledig worden ingevuld en is onderdeel van de subsidieaanvraag.
Uit de begroting moet voor de activiteiten onder artikel 4 lid 1 duidelijk blijken dat het om meerkosten gaat, wat zijn de extra kosten die sportclubs maken ten opzichte van kosten die sportclubs maken voor mensen zonder beperking. Voor de vervoersregeling naar uitwedstrijden gelden de tarieven zoals vermeld in artikel 4 lid 1 en de daarbij behorende toelichting. Voor de overige kosten, zoals cursussen en huur, moeten de extra kosten inzichtelijk gemaakt worden. Uit de begroting moet ook blijken wat de bijdrage van derden (niet zijnde gemeente Amsterdam) is, en voor welke kosten de subsidie is bestemd.
Artikel 10: Aanvullende verplichtingen
Vanaf 1 januari 2022 moeten alle sportclubs die een samenwerking/relatie met de gemeente Amsterdam hebben, voldoen aan de basisregels. De basiseisen zijn ingevoerd om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Het gebruik maken van een gemeentelijke subsidieregeling zoals deze regeling valt onder een samenwerking. Dat betekent dat een aanvrager moet voldoen aan de volgende basiseisen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-339079.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.