Tijdelijke gedoogregeling Pilot Terrassen 2023

In de raadsvergadering van 21 juni 2023 is unaniem een motie vreemd aan de orde van de dag aangenomen, waarin wordt verzocht om in 2023 een pilot te realiseren waarin uitgebreide terrassen worden toegestaan, in lijn met de terrassen in coronatijd. Het college heeft besloten om deze motie uit te voeren middels een gedoogregeling. De regeling maakt het mogelijk om bij wijze van pilot te gedogen dat ondernemers een groter terras voeren, met het oog op toekomstige herziening van het terrassenbeleid. In de regeling is opgenomen hoe de ondernemers een gedoogbeslissing aan kunnen vragen en waar deze aanvraag op getoetst wordt.

 

Tijdelijke gedoogregeling Pilot Terrassen 2023

 

Deze tijdelijke gedoogregeling geldt vanaf het moment van elektronische bekendmaking tot 6 november 2023 en houdt in dat:

 

Gedoogd wordt dat ondernemers tijdelijk hun terras vergroten.

 

Voor de uitbreiding van de terrassen moeten horecabedrijven een aanvraag voor een gedoogbeslissing indienen bij de burgemeester.

 

Waaraan wordt de aanvraag voor de gedoogbeslissing getoetst?

  • 1.

    De aanvraag wordt getoetst aan het horecabeleid. Alleen bedrijven die normaliter ook een terras mogen voeren, komen in aanmerking voor vergroten. Terrassen bij detailhandel en soortgelijke ondernemingen zijn niet toegestaan, conform reguliere regelgeving.

  • 2.

    De aanvraag wordt getoetst aan Openbare Orde en Veiligheid (OOV), conform Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Aandachtspunten in het toetsen aan OOV zijn onder meer, maar niet beperkt tot, ruimte voor hulpdiensten, looproutes en toegankelijkheid van het gebied voor overige gebruikers, geluidsoverlast.

  • 3.

    Schriftelijke toestemming van de grondeigenaar van het gewenste terras is vereist. Indien de gemeente grondeigenaar is, wordt voor het verlenen van toestemming gekeken of het huidige gebruik van de grond het mogelijk maakt om deze grond tijdelijk in gebruik te nemen als terras.

  • 4.

    Schriftelijke instemming van de direct aanwonenden van het gewenste terras met de gevraagde uitbreiding is vereist.

Wat moet u ten minste aanleveren bij uw aanvraag?

  • -

    Schriftelijk verzoek om in aanmerking te komen voor gedoogbeslissing, dit mag in de vorm van een brief die u kunt insturen naar gemeente@terschelling.nl

  • -

    Situatietekening, met ligging en afmetingen van huidig en gewenst terras

  • -

    Schriftelijke toestemming van de grondeigenaar, of bewijs dat de grond uw eigendom is

  • -

    Schriftelijke instemming van de direct aanwonenden van het gewenste terras

Denkt u hier nog wel aan:

  • -

    Totdat uw gedoogbeslissing verleend is, mag het terras niet uitgebreid worden, ook al sluit uw aanvraag aan op de regelgeving. Enkel een gedoogbeslissing geeft recht op uitbreiding.

  • -

    Wanneer de terrasuitbreiding zich op gemeentegrond bevindt zal hiervoor precario geheven worden. Precario bedraagt €5,91 per m2 per maand op een A-locatie en €4,68 per m2 per maand op een B-locatie.

  • -

    Looproutes in straten die niet volledig voor verkeer zijn afgesloten dienen conform APV art. 2:10 minimaal 1,25m breed te zijn. Dit betreft in ieder geval de Oosterburen.

  • -

    Het betreft een pilot en geen permanente situatie. Houdt u hier rekening mee met de inrichting van uw terras.

  • -

    Tijdens evenementen nabij een horecagelegenheid geldt een verbod op de uitbreiding van de terrassen, zodat het evenement hier geen hinder van kan ondervinden. Daarnaast moet er door ondernemers rekening worden gehouden met begrafenissen.

  • -

    De aanvraag wordt onder meer getoetst aan Openbare orde en veiligheid. Mocht echter gedurende de periode waarvoor de beslissing afgegeven is blijken dat ondanks de toetsing vooraf de ontstane situatie onwenselijk blijkt te zijn vanuit oogpunt van Openbare orde en veiligheid, dan kan worden besloten om de verleende gedoogbeslissing vroegtijdig in te trekken.

Terschelling, 22 juli 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong,

secretaris/directeur

C.M. van de Pol,

burgemeester

De burgemeester van de gemeente Terschelling,

C.M. van de Pol.

Naar boven