Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2023, 333144 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2023, 333144 | beleidsregel |
Beleidsregels voor openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen Heemstede 2023
Het college van de gemeente Heemstede;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 in samenhang met artikel 24 en hoofdstuk E van de bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Beleidsregels voor openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen Heemstede 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
elektrische auto: een personen- of bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c, van de Wegenverkeerswet 1994 en die is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en die geheel of gedeeltelijk – met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km - door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie wordt geleverd door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto. Dit kan een volledig elektrisch aangedreven auto zijn of een hybride auto. Een hybride auto maakt voor de aandrijving gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor.
verkeersbesluit: een besluit van het college, op basis van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12, aanhef en onder a, onder I, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarmee de parkeerplaatsen bij een openbare oplaadpaal worden gereserveerd voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van het plaatsen van verkeersbord E8c.
samenwerkingsovereenkomst: een overeenkomst tussen de gemeente en een exploitant van openbare oplaadpalen met afspraken onder welke voorwaarden de exploitant een oplaadpaal op de openbare weg in de gemeente mag plaatsen en om rechten en verplichtingen vast te leggen. Deze overeenkomst heeft betrekking op het plaatsen, beheren en onderhouden van één of meerdere oplaadpalen op één of meerdere oplaadplekken in de gemeente. In deze overeenkomst verklaart de exploitant deze regeling te onderschrijven en te zullen naleven.
Hoofdstuk 2 Strategische en vraaggestuurde plaatsing oplaadpalen in de openbare ruimte
Artikel 2 Strategische plaatsing en vraaggestuurde plaatsing
Alleen een exploitant kan bij het college een aanvraag voor het plaatsen van een oplaadpaal op de openbare weg indienen. De gemeente faciliteert de plaatsing enkel met de procedures, zoals het verkeersbesluit en heeft geen invloed op de exploitatie van oplaadpalen door derden. De exploitant is verantwoordelijk voor het bevestigen van de aanvraag (communicatie met aanvragers), de investering, de plaatsing en het beheer en onderhoud van de oplaadpaal.
Een aanvrager kan op ieder moment een aanvraag voor het plaatsen van een oplaadpaal rechtstreeks bij een exploitant indienen. Op de website van de gemeente is een overzicht opgenomen van een aantal exploitanten, die een aanvraag in behandeling kunnen nemen. Deze lijst is niet uitputtend en niet vermelde exploitanten kunnen ook de gemeente benaderen voor realisatie van een oplaadpaal. Zie verder artikel 4.
Hoofdstuk 3 Strategische plaatsing oplaadpalen
Artikel 3 Plaatsing zonder aanvraag
De gemeente kan gebiedsgericht, zonder aanvraag, op strategische locaties oplaadpalen (laten) plaatsen als de (huidige en toekomstige) vraag kan worden onderbouwd. Een oplaadpaal kan zonder aanvraag worden geplaatst, als er voldaan is aan minimaal één van de hierna genoemde criteria:
Hoofdstuk 5 Toetsingscriteria voor elektrische oplaadpalen in de openbare ruimte (vraaggestuurd)
De aanvraag voor een oplaadpunt moet bedoeld zijn voor een elektrische auto, zoals gedefinieerd in artikel 1.
Het college verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst met de exploitant is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de oplaadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening van de exploitant komen. Schade aan het verkeersbord/de verkeerspaal of een aanrijdbeveiliging betaalt de gemeente wel.
Een oplaadpunt wordt gerealiseerd als:
het oplaadpunt voor iedereen altijd toegankelijk is. Hiermee wordt ingezet op meervoudig gebruik van het oplaadpunt. Dat betekent dat het oplaadpunt niet per se op de aangevraagde plek komt, maar op een centrale plek op loopafstand van de aangevraagde plek. De plek wordt in afstemming met de netwerkbeheerder bepaald. Een oplaadpunt heeft zodoende altijd een openbaar karakter en wordt nooit op kenteken aangelegd, met uitzondering van artikel 6, tweede lid.
de aanvrager niet de mogelijkheid heeft binnen een straal van 350 meter rondom het adres de auto op te laden bij een al bestaande oplaadvoorziening of de bestaande oplaadpunt(en) binnen een straal van 350 meter rondom het adres voor meer dan 8.000 kWh op jaarbasis in gebruik is. Monitoring van gebruik vindt plaats door de netbeheerder.
De straal van 350 meter betreft een richtlijn. In de gevallen dat het niet mogelijk is een oplaadpunt te realiseren binnen 350 meter van het adres, kan hiervan worden afgeweken. Het oplaadpunt dient in dat geval binnen een straal van uiterlijk 700 meter rondom het adres van de aanvrager te worden gerealiseerd.
Het college weigert een aanvraag als:
de aanvraag geldt voor winkelgebieden en op parkeerplaatsen die zijn aangelegd voor winkels/bedrijven. Hier worden in ieder geval geen aanvragen voor een oplaadpunt gehonoreerd. Strategische plaatsing, zonder aanvraag, door of in opdracht van de gemeente is hier wel mogelijk, om tot een dekkend oplaadnetwerk te komen;
Artikel 11 Dubbele oplaadvoorziening
Een oplaadlocatie wordt voorzien van een dubbele oplaadvoorziening. Hiermee kunnen twee elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Per oplaadlocatie wijst het college twee parkeerplaatsen aan voor het opladen van elektrische auto’s. In uitzonderlijke gevallen kan het college hiervan afwijken.
De parkeerdruk is geen toetsingscriterium voor het plaatsen van elektrische oplaadpalen. Doordat ervan uitgegaan mag worden dat een conventionele brandstofauto is uitgewisseld voor een elektrisch voertuig, leidt dat op de drukke momenten tot eenzelfde parkeervraag en niet per definitie tot een hogere parkeerdruk. Als in een situatie alsnog een afweging gemaakt moet worden tussen het faciliteren van brandstofvoertuigen versus elektrische voertuigen, prevaleert het belang van de elektrische voertuigen.
Hoofdstuk 6 Communicatie naar bewoners
Artikel 14 Bekendmaking verkeersbesluiten oplaadpalen
Het publiceren van verkeersbesluiten gebeurt in het Gemeenteblad, dat alleen digitaal beschikbaar is via www.officielebekendmakingen.nl. Direct omwonenden (belanghebbenden) worden hierover van te voren schriftelijk (per brief) geïnformeerd. Daarnaast publiceert de gemeente alle verkeersbesluiten op de webpagina: https://www.heemstede.nl/over-de-gemeente/bekendmakingen-publicaties
Hoofdstuk 7 Uitzonderingen plaatsingsbeleid
Artikel 15 Afwijken van beleid
Het college is bevoegd om in uitzonderlijke gevallen af te wijken van het bovenstaande, voor zover deze niet strijdig zijn met een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en de exploitant. Dit is alleen mogelijk als blijkt dat de toepassing van de beleidsregels leidt – of zou leiden – tot uitzonderlijk harde gevolgen.
Hoofdstuk 8 Elektrische oplaadpunten op privéterrein
Artikel 16 Particulier oplaadpunt op eigen terrein met parkeren op openbare weg Indien een particulier zelf een oplaadpaal wil realiseren op eigen terrein of vanuit een kabel vanuit het eigen terrein op wil opladen door middel van een snoer naar de openbare weg, dan is dit mogelijk. De gemeente financiert deze particuliere oplaadpunten echter niet. Ook geldt hiervoor dat er geen openbare parkeerplaatsen of parkeerruimte op de openbare mag worden voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor één of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto’s is bedoeld.
Het snoer is hierbij van de gebruiker van het e-laadpunt (autobezitter). De gebruiker draagt een schuldaansprakelijkheid voor het gebruik en het neerleggen van het snoer. Oftewel de gebruiker is aansprakelijk voor de eventuele schade als iemand over het snoer struikelt. Het snoer maakt namelijk geen onderdeel uit van de openbare weg en daarmee behoort het niet tot de weguitrusting. De risicoaansprakelijkheid van de gemeente als wegbeheerder is daarom hier niet aan de orde.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-333144.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.