Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 328550 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 328550 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Evenementenfonds Amsterdam 2023 en verder
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 160 lid 1 sub b. van de Gemeentewet,
Artikel 3 (Bevoegdheid raad en college) lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013,
Artikel 4 (subsidieplafond) lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
besluit 11 juli 2023 de volgende regeling vast te stellen:
subsidieregeling Evenementenfonds 2023 en verder
Hoofdstuk 1 algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Evenement: het geheel van vergunning -of meldingsplichtige activiteiten dan wel een evenement waarvoor een melding optocht nodig is in de openbare ruimte dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft tot doel het bevorderen van evenementen die worden georganiseerd in de gemeente Amsterdam en die aansluiten bij de criteria genoemd in artikel 6.
Artikel 8 Behandeling en toetsing van de aanvragen
Indien de aanvrager voor het evenement waarvoor subsidie wordt aangevraagd een andere gemeentelijke subsidie ontvangt en die subsidie niet hoger is dan € 150.000,- kan er een aanvraag voor aanvullende subsidie op basis van deze regeling worden ingediend, mits de activiteiten gratis toegankelijk zijn en in de openbare ruimte plaatsvinden.
Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 18 juli 2023
De voorzitter
Femke Halsema
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Om subsidieaanvragen voor evenementen in Amsterdam op de juiste en op een eenduidige manier te kunnen behandelen, is behoefte aan een subsidieverordening Evenementenfonds. Deze subsidieverordening Evenementenfonds moet erin resulteren dat subsidieaanvragen voor evenementen volgens de doelstellingen van het nieuwe evenementenbeleid worden behandeld.
Evenementen zijn het geheel van activiteiten die een duurzame verbinding leggen met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, die bijdragen aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houden met de woonomgeving. Evenementen moeten de aantrekkelijkheid en positieve beleving van de stad bij bewoners en bezoekers bevorderen en positioneren de stad als leefbare, creatieve, innovatieve en dynamische hoofdstad.
In de APV zijn in de artikelen 2.40 (evenementen op de weg of het water) en 2.47 (evenementen in gebouwen) regels vastgesteld voor het houden van evenementen in Amsterdam.
Op grond van de APV kunnen evenementen vergunningen worden verleend. Wanneer een evenement op een binnen locatie wordt gehouden, is het afhankelijk van de gebruikersvergunningen of er wel of geen evenementenvergunning nodig is. Alleen evenementen waarvoor een evenementenvergunning moet worden verleend of waarvoor een evenementmelding/kennisgeving optocht voor moet worden gedaan, komen in aanmerking voor deze subsidieregeling.
Op deze subsidieregeling zijn de ASA 2013 en de Awb van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze regeling af van de bepalingen van de ASA 2013.
Voor de aanvragen in categorie I en II wordt een verdeelvoorstel Evenementenfonds vastgesteld in het college. De Adviescommissie Evenementenfonds adviseert het college daarvoor, zij doet dit aan de hand van het invullen van de bijbehorende scorelijst. Voor de aanvragen in categorie III en IV geldt dat de directeur Communicatie is gemandateerd om de aangevraagde subsidie al dan niet toe te kennen, ook op basis van een advies van de Adviescommissie Evenementenfonds.
Onder een evenement wordt verstaan het geheel van activiteiten dat een duurzame verbinding legt met de stad en haar bewoners, ondernemers en instellingen, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en zo goed mogelijk rekening houdt met de woonomgeving. Hierbij geldt dat de volgende activiteiten niet als evenement worden beschouwd:
Reguliere congressen en beurzen, omdat zij een louter business to business karakter hebben en als zodanig in besloten kring en op binnen locaties plaatsvinden. Reguliere congressen krijgen uit Externe betrekkingenbudget een bijdrage van € 5,-per persoon. Vanaf 1.000 personen wordt vanuit Externe betrekkingen maatwerk geleverd.
Met deze opsomming wordt zo veel mogelijk ingegaan op de aspecten van de organisatie van het evenement die een relatie hebben met voorwaarden die kunnen voorkomen in de evenementvergunning. In grote lijnen hebben deze aspecten betrekking op zaken die de gemeente als voorwaarde kan stellen aan de uitvoering van het evenement. Zo komt een aanvrager in principe alleen in aanmerking voor subsidie als het niet de inhoud van het evenement betreft, maar de uitvoering ervan.
Tegenwoordig wordt vooral van de grotere evenementen een hoger basisniveau geëist qua toezicht en veiligheidsvoorzieningen. Bovendien is de verantwoordelijkheid voor het ordelijk verloop van een evenement de afgelopen jaren nadrukkelijker bij de organisatie komen te liggen. Vandaar dat evenementen in de openbare ruimte en die meer veiligheid of mobiliteitsmaatregelen moeten nemen opgenomen is in de subsidiabele kosten.
Artikel 5 Categorieën aanvragen en subsidieplafond
De aangewezen categorieën en subsidieplafonds zijn specifiek van kracht voor aanvragen ingediend voor het jaar 2023 en verder.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Deze bepaling bevat ten aanzien van aanvragen vallend onder categorie I en II een regeling voor de verdeling van het subsidieplafond die afwijkt van de regeling in de ASA 2013. Er wordt voorzien in een verdeelsleutel van het beschikbare bedrag aan de hand van inhoudelijke criteria in plaats van op volgorde van binnenkomst van de aanvragen (zoals in de ASA 2013). Dat betekent dat de verschillende subsidieaanvragen tegen elkaar moeten kunnen worden afgewogen (zie hiervoor artikel 6). Om die reden is ervoor gekozen om, eveneens in afwijking van de ASA 2013, ook voor eenmalige subsidies een vaste indieningstermijn te hanteren.
Ten aanzien van categorie III geldt een toekenning op volgorde van binnenkomst.
Op grond van artikel 10 dienen subsidies uit categorie I en II vóór 1 november van het jaar waarin het evenement plaatsvindt te worden aangevraagd. Indien er nog budget over is, zal dit budget worden toegevoegd aan categorie III en zal daarmee het subsidieplafond met het onbestede bedrag worden verhoogd.
Criteria in de bijlage (bijlage 1: regeling criteria Evenementenfonds)
Met betrekking tot categorie I en II is in het schema een rating aangebracht per item. Met deze rating wordt de prioritering aangegeven. Hierbij wordt de richtlijn gehanteerd: een aanvraag dient minimaal 60 punten te scoren om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie. Daarbij staan drie thema’s centraal namelijk: de kernwaarden evenementen Amsterdam, Verbinding met de stad en Organisatorische criteria. Ten aanzien van categorie III en IV geldt tevens het minimaal te scoren aantal punten van 60. Er wordt echter verleend op basis van binnenkomst.
De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Subsidieaanvragen worden door het college getoetst op basis van de criteria uit artikel 6. Indien aan deze criteria onvoldoende punten worden toegekend (minimaal 60 punten) zal de aanvraag geweigerd worden.
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen
Artikel 10 en 11 van de ASA 2013 regelen diverse verplichtingen voor de subsidieontvanger. Er gelden daarbij nog een aantal specifieke verplichtingen. De subsidieontvanger is verplicht activiteiten op een duurzame wijze uit te voeren. Daarbij is het van belang dat de organisator heeft nagedacht over de mate waarin hij duurzaam onderneemt en de betreffende locatie gebruikt. Op het gebied van organisatie, energie, water, afval en mobiliteit zal aangetoond moeten worden dat men voor een evenementenvergunning in aanmerking kan komen. De basis hiervoor zijn de APV (artikel 2.43) en de Wet milieubeheer (artikel 1.1 tweede lid). De duurzaamheidscriteria zijn onderdeel van verschillende instrumenten waarover de gemeente beschikt om te sturen op duurzaamheid bij organisatoren. Naast de evenementenvergunning, worden de duurzaamheidscriteria ook opgenomen in de verplichtingen verbonden aan de beschikking.
De gemeente Amsterdam vindt het belangrijk om samen met Amsterdammers te zorgen voor een sociale en ondernemende stad. De gemeente wil Amsterdammers meer betrekken en laten participeren in de stad. Evenementen in de stad spelen een grote rol bij deze ontwikkeling, daarom worden de organisatoren actief betrokken bij het versterken van de zelfredzaamheid en eigen kracht van Amsterdammers en is opgenomen dat het een pre is als de subsidieontvanger mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzet bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Artikel 15 Intrekking subsidieregeling Evenementenfonds 2023
Eventuele bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van verleende en vastgestelde subsidies op grond van de Subsidieregeling Evenementenfonds 2023 worden beoordeeld op basis van de Subsidieregeling Evenementenfonds 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-328550.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.