Gemeenteblad van Bergen (NH)
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen (NH) | Gemeenteblad 2023, 323137 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen (NH) | Gemeenteblad 2023, 323137 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening gemeenschappelijke rekenkamer BUCH 2023
De raad van de gemeente Bergen NH:
Gelet op o.a. artikel 81a (personele unie) en 149 van de Gemeentewet;
Gelet op het advies van de BUCH-raadswerkgroep financiële aspecten d.d. 19 april 2023;
Gelet op het advies van de auditcommissie d.d. 1 juni 2023;
HOOFDSTUK 2 - TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REKENKAMER
Artikel 3 Klankbordgroep gezamenlijke rekenkamer
Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer BUCH. De klankbordgroep bestaat uit twee of drie raads- of commissieleden per deelnemende gemeente en wordt ondersteund door een of meer griffiers of griffiemedewerkers van de deelnemende gemeenten. Deze klankbord groep heet in de BUCH-gemeenten: BUCH-raadswerkgroep financiële aspecten.
Daarnaast is de klankbordgroep belast met de werving en selectie van de leden (inclusief de voorzitter) van de rekenkamer, voorbereiding van de (her)benoeming, het voorbereiden van het tijdelijk op non-actief stellen en het ontslag van de leden van de rekenkamer alsmede het voorbereiden en uitvoeren van de (tussen)evaluatie van de samenwerking, zulks ter ondersteuning en advisering van de raden van de deelnemende gemeenten. Ook het jaarplan en het jaarverslag van de Rekenkamer BUCH worden met de klankbordgroep besproken.
Artikel 4 Benoeming en samenstelling gemeenschappelijke rekenkamer
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de secretariële ondersteuning.
HOOFDSTUK 3 - FINANCIËLE ASPECTEN
Het budget van de rekenkamer bedraagt € 0,75 per inwoner per jaar. Dit bedrag wordt ieder jaar geïndexeerd op 1 januari op basis van de prijsmutatie Bruto Binnenlands Product (pBBP) volgens de mei-circulaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken van het voorafgaande jaar en jaarlijks aangepast aan het aantal inwoners per 1 januari van het betreffende jaar.
De rekenkamer stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Voor wat betreft de inzet van de financiële middelen geldt een streven van 70% voor onderzoekskosten en van 30% voor andere kosten. Het jaarverslag en het jaarplan van de rekenkamer worden besproken met de BUCH-raadswerkgroep financiële aspecten (de klankbordgroep rekenkamer BUCH).
Artikel 10 Openbaarheid/geheimhouding
Om de onderzoeken van de rekenkamer naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamer ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamer en de door de rekenkamer aangewezen onderzoekers en deskundigen, e.e.a. met inachtneming van de Wet Open Overheid.
HOOFDSTUK 4 - WERKWIJZE VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REKENKAMER
Jaarlijks voor 1 november biedt de rekenkamer een jaarplan met begroting voor het volgende jaar ter kennisgeving aan, aan de gemeenteraden, nadat deze voor wat betreft planning en tijdsbesteding zijn afgestemd met de betreffende organen/instellingen. In het jaarplan is in ieder geval opgenomen welke onderzoeken de rekenkamer overweegt op te pakken, voorzien van een evenwichtige verdeling van te plegen onderzoeken in de deelnemende gemeenten.
Artikel 12 Uitvoering van het onderzoek en rapportage, hoor- en wederhoor
De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste 10 werkdagen bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport (in welke vorm dan ook) aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest.
De rekenkamer stelt daarna het bestuur van de gemeente(n) waarop het onderzoek betrekking heeft in de gelegenheid om binnen een door de rekenkamer te stellen termijn, die tenminste 15 werkdagen bedraagt, hun zienswijze op het onderzoeksrapport (in welke vorm dan ook) aan de rekenkamer kenbaar te maken.
Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen, de zienswijze van betrokkenen en de reactie van de rekenkamer op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college(s) van burgemeester en wethouders en de overige betrokkenen, aan de betrokken gemeenteraden aangeboden.
Artikel 13 Behandeling rapporten
De betreffende gemeenteraden bepalen op welke wijze zij de rapporten (van welke vorm dan ook) behandelen en bespreken.
Artikel 14 Monitoring aanbevelingen
De gemeenteraad beslist welke aanbevelingen van de rekenkamer worden overgenomen. De aanbevelingen worden integraal afgewogen waarbij rekening gehouden wordt met o.a. capaciteit en middelen e.d. die gemoeid zijn met de uitvoering van de aanbevelingen en hoe deze zich verhouden tot (wettelijke en politieke) prioriteringen en belangen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-323137.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.