Gemeenteblad van Dordrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dordrecht | Gemeenteblad 2023, 317611 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dordrecht | Gemeenteblad 2023, 317611 | ander besluit van algemene strekking |
Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht
Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;
gezien het voorstel inzake vaststellen Vaststellen nieuw plaatsingsbeleid openbare oplaadinfrastructuur Dordrecht;
gelet op artikel 160, lid 1 onder a van de Gemeentewet en artikel 2.10A en artikel 2.12A van de Algemene plaatselijke verordening Dordrecht;
Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht
In de Nadere regels wordt verstaan onder:
CPO (Charge Point Operator): de aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt tevens beheerder van een openbaar oplaadpunt en oplaadpunt snelladen en verantwoordelijk voor de realisatie, het beheer, het onderhoud, de instandhouding, de bescherming en de exploitatie van de vergunde oplaadinfrastructuur;
verlengd privaat opladen: het opladen van een elektrisch voertuig middels een oplaadpunt gelegen op particulier terrein behorend bij een woning waarbij het elektrisch voertuig staat geparkeerd op een openbare parkeerplaats of een particuliere parkeerplaats die niet direct aansluitend aan de woning is gelegen waardoor de laadkabel gedeeltelijk door de openbare plaats loopt;
Artikel 2 Oplaadinfrastructuur
Artikel 3 Volgorde besluitvorming
De vergunning voor het plaatsen van een openbaar oplaadpunt wordt eerst van kracht en kan dus pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.
Artikel 5 Weigerings- en intrekkingsgronden
Het college kan de vergunning intrekken of wijzigen, indien:
er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de parkeerplaatsen met openbare oplaadpunten zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de CPO bezien of er een alternatieve locatie voor het openbaar oplaadpunt met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen vijf jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de CPO, wanneer de wegreconstructie later dan vijf jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt;
Artikel 6 Privaatrechtelijke toestemming
Voor het verkrijgen van privaatrechtelijke toestemming voor het gebruik van gemeentelijke eigendom op de openbare plaats in verband met het plaatsen van openbare oplaadpalen, dient de aanvrager strategisch plaatsen of de aanvrager vraaggestuurd plaatsen een overeenkomst aan te gaan met de gemeente.
Geen vergunning is vereist voor verlengd privaat opladen in die gevallen waarin de parkeerplaats op de openbare plaats waarop het elektrisch voertuig tijdens het opladen staat geparkeerd direct grenst aan de perceelsgrens van de eigenaar van dat elektrisch voertuig waardoor er geen andere gebruiksfunctie van de openbare plaats tussen de perceelsgrens en die parkeerplaats is gelegen.
Hoofdstuk 3 Vergunning strategisch plaatsen
Artikel 8 Strategisch plaatsen
Het college bepaalt de locaties waar een of meerdere openbare oplaadpunten in het kader van strategisch plaatsen mogen worden geplaatst. Deze locatie(s) zijn vastgelegd op de plankaart.
Artikel 9 Duur vergunning strategisch plaatsen
Een vergunning strategisch plaatsen wordt voor maximaal tien jaar verleend.
Hoofdstuk 4 Vergunning vraaggestuurd plaatsen
Artikel 11 Aanvraagprocedure vraaggestuurd plaatsen
Een vergunning als bedoeld in het eerste lid kan worden verleend indien:
er geen openbaar oplaadpunt aanwezig is of middels strategisch plaatsen binnen 200 meter loopafstand van de aangevraagde locatie geen openbaar oplaadpunt gerealiseerd kan worden, tenzij op het bestaande openbaar oplaadpunt onvoldoende laadruimte is. Een openbaar oplaadpunt biedt voldoende laadruimte als er nog 1 of meer parkeerplaatsen aanvullend gereserveerd kunnen worden en/of verbruik lager ligt dan gemiddeld 250 kWh/openbaar oplaadpunt/maand en/of het aantal transacties lager is dan gemiddeld 25 transacties/openbaar oplaadpunt/maand;
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Artikel 15 Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone
In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone), gelden deze parkeerregels onverminderd ook voor de parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Artikel 16 Bijzondere omstandigheden
Het college kan een artikel van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de 'Nadere regels en vrijstellingsbesluit inzake oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht' zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-317611.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.