Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2023, 317495 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2023, 317495 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Onderwijskansen gemeente Haarlem 2023
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze Subsidieregeling en de daarop berustende bepalingen wordt (mede) verstaan onder:
Zij-instromer: een nieuw aangestelde beroepskracht in de VVE-peuteropvang of het VVE- basisonderwijs die nog geen scholing in een erkend VVE-programma heeft gevolgd. Deze beroepskracht heeft een passende beroepskwalificatie en voldoet aan de taalnorm, maar heeft nog geen scholing in een erkend VVE-programma gevolgd.
Hoofdstuk 2. (VVE-)Peuteropvang
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie vertrekken voor de volgende activiteiten:
Van het in lid 1 en lid 2 van dit artikel bepaalde maximale urenaantal en leeftijdsbegrenzing kan worden afgeweken indien er een indicatie is van de Jeugdgezondheidszorg Kennemerland dat een groter aantal uren noodzakelijk maakt en/of het aanbod langer doorloopt als de leeftijd van vier jaar is bereikt. Dit kan enkel na overleg met en goedkeuring door de gemeente.
Artikel 7. Aanvraagprocedure en beslistermijn
Een aanvraag voor een subsidie voor (VVE-)peuteropvang kan uiterlijk 1 november in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidiebetrekking heeft, worden ingediend.
Bij deze aanvraag voegt de houder voor VVE-peuteropvang een inhoudelijke toelichting toe, volgens een door het college beschikbaar gesteld format. In deze toelichting wordt beschreven hoe in het subsidie(aanvraag)jaar wordt gewerkt/gewerkt gaat worden aan de subsidiedoelen, het Kwaliteitskader onderwijskansen in Haarlem, en door de gemeente in overleg met de houders hiervan afgeleide onderwerpen.
Artikel 9. Hoogte subsidiebedrag per VVE-lokaal
De subsidie benoemd in lid 1 van dit artikel is bedoeld voor de uitvoering van VVE (inclusief huisvestings-, opleidings-, materiaal- en management- en coördinatiekosten, taakuren en ouderbetrokkenheid, de inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker) conform het wettelijk kader en het gestelde in het Kwaliteitskader onderwijskansen in Haarlem.
Ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage per kind dat (VVE-)peuteropvang geniet. Ouders in:
de in artikel 5 lid 1 onder c genoemde doelgroep betalen voor VVE-peuteropvang voor minimaal 480 uur en maximaal 540 uur per anderhalf jaar een inkomensafhankelijke bijdrage conform het gestelde in lid 3 van dit artikel. Voor de overige uren voorschoolse educatie, tot totaal minimaal 480 uur en maximaal 540 uur per anderhalf jaar, wordt in overeenstemming met gemeentelijk beleid geen ouderbijdrage in rekening gebracht. De basis voor het betalen van de ouderbijdrage is de maandelijkse betaling; ouders betalen over de helft van het maandelijks af te nemen uren peuteropvang een ouderbijdrage, over de andere helft is geen ouderbijdrage verschuldigd;
de in artikel 5 lid 1 onder d genoemde doelgroep betalen voor VVE-peuteropvang voor minimaal 480 uur en maximaal 540 uur per anderhalf jaar het fiscaal maximum aan de houder en kunnen (een gedeelte) terugvragen via de Belastingdienst. Voor de overige uren voorschoolse educatie, tot totaal minimaal 480 uur en maximaal 540 uur per anderhalf jaar, wordt in overeenstemming met gemeentelijk beleid geen ouderbijdrage in rekening gebracht. De basis voor het betalen van de ouderbijdrage is de maandelijkse betaling; ouders betalen de helft van het maandelijks af te nemen uren peuteropvang volledig zelf maar over de andere helft is geen ouderbijdrage verschuldigd;
Het inkomen wordt door de houder bepaald op basis van het verzamelinkomen over het voorgaande kalenderjaar. Dit inkomen wordt bepaald aan de hand van de door ouders te overleggen inkomensverklaring. Indien het verwachte verzamelinkomen wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de inkomensverklaring(en), dan dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor minimaal drie maanden voorafgaand aan plaatsing op een peuterplek.
Artikel 12. Verantwoording (VVE-)peuteropvang
Jaarlijks verantwoordt de subsidieontvanger over de uitvoering van (VVE-)peuteropvang door middel van een toelichting op de inhoudelijke informatie zoals bij aanvraag is ingediend (zie artikel 7 lid 2 sub a) en een cijfermatige verantwoording over het gebruik van de (VVE-)peuteropvang en de ontvangen ouderbijdragen toe. Het college stelt voor de verantwoording formats ter beschikking.
Hoofdstuk 3. Onderwijskansenactiviteiten
Artikel 13. Subsidiabele activiteiten
Het college kan subsidie verstrekken voor het aanbieden van activiteiten gericht op vergroten van (onderwijs-)kansen en/of het bieden van een rijke ontwikkelomgeving voor Haarlemse kinderen in de leeftijd 0 tot en met 13 jaar.
Subsidie op het gebied van onderwijskansenactiviteiten kan uitsluitend worden aangevraagd door een onderwijs-, jeugd- of welzijnsorganisatie die werkzaam is in Haarlem, waar kinderen in de leeftijd 0 tot en met 13 jaar gebruik van kunnen maken.
Artikel 15. Aanvraagprocedure onderwijskansenactiviteiten
Voor organisaties die middelen aanvragen binnen deze Subsidieregeling gelden de volgende procedures:
Artikel 16. Weigeringsgronden onderwijskansenactiviteiten
Het college kan geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:
gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de gevraagde subsidie niet doelmatig zal worden besteed in verband met een bezoldiging door het schoolbestuur die hoger is dan de maximale bezoldiging als bedoeld in artikel 2.3. van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector.
Als een organisatie of schoolbestuur binnen één tijdvak van het college verschillende subsidies ontvangt van elk minder dan € 125.000,- , maar die tezamen meer bedragen dan € 125.000,- , is de organisatie of het schoolbestuur eveneens verplicht een controleverklaring te verstrekken als bedoeld in het tweede? lid.
Het college kan op verzoek van de organisatie of het schoolbestuur in het kader van de aanvraag om vaststelling van de subsidie als bedoeld in het eerste lid, uitsluitend voor het indienen van de controleverklaring bedoeld in het tweede lid uitstel verlenen tot 20 weken na afloop van het gesubsidieerde tijdvak.
Hoofdstuk 4. De Verrijkte Schooldag
Artikel 19. Verdeling middelen programma de Verrijkte Schooldag
Voor basisscholen geldt dat de middelen worden toegekend op basis van een door de gemeente en onderwijsorganisaties in bestuurlijk overleg vastgestelde formule en het wegings- en spreidingscijfer van de basisschool.
Artikel 20. Weigeringsgronden programma de Verrijkte Schooldag
Artikel 16 is overeenkomstig van toepassing op een subsidieaanvraag voor het programma de Verrijkte Schooldag. In aanvulling op artikel 16, kan het college de aanvraag van een subsidie voor het programma de Verrijkte Schooldag weigeren wanneer:
Artikel 23. Vaststelling van het subsidiebedrag
De vaststelling van de subsidie peuteropvang vindt plaats op basis van het werkelijke aantal bezette (VVE-)peuterplekken, het werkelijk gehanteerde tarief en de totaal in rekening gebrachte ouderbijdragen en kan een terugvordering tot gevolg hebben als houder minder bezette (VVE-) peuterplekken heeft gerealiseerd dan het aantal waarop de hoogte van de subsidieverlening was gebaseerd.
Artikel 24. Weigerings- en intrekkingsgronden
In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in de Algemene subsidieverordening kan het college de aanvraag weigeren, dan wel de subsidie intrekken wanneer de aanvrager niet voldoet aan de eisen van deze regeling.
Artikel 25. Algemene verplichtingen
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Haarlem is de ontvanger van een subsidie verplicht te voldoen aan de voorwaarden en verplichtingen uit deze regeling.
De Uitvoeringsregeling Subsidies Onderwijskansenbeleid gemeente Haarlem, vastgesteld september 2021, wordt ingetrokken.
Bezwaarschriften gericht tegen een beschikking op een aanvraag krachtens de Uitvoeringsregeling Subsidies Onderwijskansenbeleid gemeente Haarlem, in werking getreden op 2 mei 2020, worden afgedaan met toepassing van de Uitvoeringsregeling Subsidies Onderwijskansenbeleid gemeente Haarlem, in werking getreden op2 mei 2020.
Deze Subsidieregeling wordt na vaststelling door het college bekendgemaakt in het elektronische gemeenteblad.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-317495.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.