VKB Straatexperiment Elzent Noord - De Bergen 13 juli 2023

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

- Don Boscostraat

- Deken van Somerenstraat, tussen kruising Grote Berg - Deken van Somerenstraat en kruising Don Boscostraat - Deken van Somerenstraat

- Zwembadweg

- Paradijslaan

- Jan Smitzlaan, tussen kruising Edenstraat – Jan Smitzlaan en kruising Jan Smitzlaan - Jacob Catslaan

- Jan Smitzlaan, tussen kruising Jan Smitzlaan - Elzentlaan en kruising Jan Smitzlaan – P CznHooftlaan

- P Czn Hooftlaan

- Stratumsedijk, tussen kruising Stratumsedijk – Bomanshof en kruising Stratumsedijk – Jan Smitzlaan

- Hertogstraat, tussen kruising Hertog Hendrik van Brabantplein – Hertogstraat en kruising Hertogstraat – P Czn Hooftlaan - Stratumsedijk

- Grote Berg, tussen kruising Kleine Berg – Grote Berg en kruising Grote Berg – Wal

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • *

    Het instellen en wijzigen van eenrichtingswegen.

  • *

    Het instellen van een verplicht fietspad

  • *

    Het instellen van een rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen

  • *

    Het instellen van een verplichte rijrichting

  • *

    Het instellen van gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen

  •  

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • *

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • *

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • *

    het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Aanleiding

Vanuit de wijk Den Elzent en De Bergen zijn in het verleden meldingen en klachten binnengekomen over het autoverkeer (sluipverkeer) dat door de wijk rijdt. Het betreft hier twee wijken in het centrum van de vijfde grootste stad van Nederland met ruim 243.730 inwoners Naar aanleiding van deze klachten en meldingen zijn er verschillende participatie bijenkomsten geweest waaruit verder onderzoek is voortgezet. Uit de gesprekken, onderzoeken en tellingen blijkt dat er (zeer) veel tegenstrijdige belangen zijn.

Het blijkt van belang dat de verkeersveiligheid verbeterd moet worden, dan wel de leefbaarheid naar een aanvaardbaarder niveau getild moet worden. Om dit te bereiken dient het doorgaand verkeer (sluipverkeer) in de wijken worden tegengehouden. In overleg met de belanghebbenden is gekeken naar verbeteringen voor de korte- en lange termijn.

Belangenafweging

De dynamiek in dit centrumgebied maakt het onmogelijk om op dit moment besluiten te nemen waarvan op voorhand gesteld kan worden dat deze besluitvorming op de lange termijn ook passend is voor de aanwezige, diverse problematiek. Daarom wordt gekozen voor een praktijkopstelling met twee varianten met een nadere monitoring van de voorgestelde maatregelen.

In het bijgevoegde document “Onderbouwing straatexperiment De Bergen en den Elzent Noord”, wat onderdeel uitmaakt van onderhavig verkeersbesluit, staat uitgebreid beschreven welke belangen spelen, hoe deze belangen ten opzichte van elkaar zijn gewogen en waarom welke maatregelen nu worden voorgesteld, als experiment onder de vlag van het Masterplan.

In de startnotitie van het Masterplan is expliciet opgenomen dat we ook langs de lijn van straatexperimenten de situatie in de stad willen verbeteren.

De planning is dat in oktober 2023 gestart wordt met de uitvoering van de maatregelen en in april 2024 bezien wordt of deze maatregelen volstaan en van kracht kunnen blijven, (toch) aanpassing behoeven of teruggedraaid moeten worden.

Tot april 2024 zal monitoring plaatsvinden door enquêtes, onderzoek en tellingen. Indien uit de tellingen of onderzoek blijkt dat het verkeersbeeld verslechterd of overwegend negatief gereageerd wordt in een enquête, kan dat redenen geven om de ingevoerde maatregelen in te trekken. Tot april 2024 is het mogelijk dat kleine aanvullende maatregelen genomen worden om situaties te verbeteren.

Deze maatregelen worden alleen uitgevoerd na samenspraak met belanghebbenden uit De Bergen en den Elzent Noord.

Situatie 1: Deze maatregelen staan gepland om in oktober 2023 te worden uitgevoerd.

 

Situatie 2: Deze maatregelen staan gepland om in januari 2024 te worden uitgevoerd.

 

Dit verkeersbesluit strekt zich alleen tot de maatregelen van situatie 1 van het straatexperiment.

Het verkeersbesluit ten behoeve van de maatregelen voor situatie 2 wordt op een later tijdstip genomen.

Samenspraak

In een aantal bijeenkomsten met de betrokken partijen is de situatie geanalyseerd (o.a. op basis van telonderzoek), zijn verschillende mogelijke oplossingsrichtingen verkend en nader afgewogen en is een concept-eindvoorstel gepresenteerd in de wijk

Deze regels dienen de volgende in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde verkeersbelangen:

  • in 2020 is een samenspraak traject gestart met vertegenwoordigers uit de betrokken wijk om te komen tot een oplossing voor de hiervoor geschetste problematiek.

  • Op 10 mei 2022 zijn met gecombineerde werkgroepen uit de Bergen en Elzent onderzoeksresultaten gepresenteerd en verschillende oplossingsrichtingen besproken om de problematiek in de wijken aan te pakken.

  • In en na de zomer 2022 zijn vervolgens alle buurten afzonderlijk gehoord en gestimuleerd om te komen tot consensus waarin elke buurt zich kan vinden.

  • Op 8 november 2022 zijn vervolgens daaruit voorvloeiende resterende oplossingsvarianten op opnieuw plenair met de partijen besproken.

  • De gemaakte afweging is in een conceptvoorstel voor een aangepaste verkeerscirculatie op 1 december 2022 gepresenteerd op een inloopavond in de wijk Bergen Zuid.

  • In februari 2023 is op basis van de binnengekomen reacties tijdens de inloopavond het concept-eindvoorstel opgesteld. Dit voorstel is naar de betrokken vertegenwoordigers verzonden met het verzoek daarop te reageren.

  • Het aangepast voorstel is bestuurlijk afgestemd en de aanpassingen zijn in mei 2023 middels een eindvoorstel voorgelegd aan de betrokken vertegenwoordigers uit de wijk.

Advies politie

De voorgestelde maatregelen in het kader van situatie 1 zijn met de politie en veiligheidsregio afgestemd. De adviezen zijn meegenomen in de uitwerking van deze situatie. Vanuit de politie en de veiligheidsregio is de is gesteld dat tijdens de praktijkopstelling de brug aan de Paradijslaan ten alle tijden toegankelijk blijven als secundaire aanrijroute voor de hulpdiensten. Daarom worden twee overrijdbare paaltjes geplaatst in plaats van twee vaste palen. De effecten hiervan worden samen met de politie en veiligheidsregio geëvalueerd en aangepast indien noodzakelijk

Het verkeersbesluit is aan de regiopolitie voorgelegd. Zij heeft wel ingestemd met de voorgestelde verkeersmaatregel(en).

Nieuwe inrichting

De onderstaande afbeeldingen geven een goed beeld van de nieuwe inrichting

Besluit

Het verkeersbesluit nemebn voor:

Ten aanzien van de Grote Berg

  •  

  • Het opheffen van de verplichte rijrichting rechtdoor, uitgezonderd bouwverkeer, fietsers en bromfietsers, door middel van het verwijderen van de borden model D04 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden OB54 en “uitgezonderd bouwverkeer”.

  •  

Ten aanzien van de Deken van Somerenstraat/ Zwembadweg

  • Het instellen van eenrichtingsweg op de Deken van Somerenstraat, uitgezonderd fietsers en bouwverkeer, door middel van het plaatsen van de borden model C03 en C02 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden model OB52 en “uitgezonderd bouwverkeer”.

  • Het instellen van eenrichtingsweg op de Zwembadweg, uitgezonderd fietsers, door middel van het plaatsen van de borden model C03 en C02 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden model OB52.

    Ten aanzien van de Paradijslaan

  • *

    Het instellen van twee locaties als parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen door middel van het plaatsen van de borden model E07 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden model OB501-L en OB501-R

  • *

    Het instellen van eenrichtingsverkeer door middel van het plaatsen van de borden model C03, C02 en C04-R volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden model OB52.

  • *

    Het instellen van een verplichtfietspad door middel van het plaatsen van de borden model G11 volgens bijlage 1 van het RVV 1990.

Ten aanzien van de Stratumsedijk/Hertogstraat/P czn Hooftlaan/Tesselschadelaan

  • *

    Het instellen een verplichte rijrichting rechtsaf op de Tesselschadelaan door middel van het plaatsen van de bord model D05r volgens bijlage 1 van het RVV 1990

  • *

    Het instellen een verplichte rijrichting rechtdoor op de Stratumsedijk door middel van het plaatsen van de bord model D04 volgens bijlage 1 van het RVV 1990

  • *

    Het instellen een verplichte rijrichting rechtdoor en linksaf op de Stratumsedijk door middel van het plaatsen van de bord model D06L volgens bijlage 1 van het RVV 1990

  • *

    Het instellen een rijbaan uitsluitend voor lijnbussen en op de P czn Hooftlaan door middel van het plaatsen van de bord model F13 volgens bijlage 1 van het RVV 1990

  • *

    Het instellen een rijbaan uitsluitend voor lijnbussen en op de P czn Hooftlaan door middel van het plaatsen van de bord model F13 volgens bijlage 1 van het RVV 1990

  •  

Ten aanzien van de Jan Smitzlaan

  • *

    Het instellen van eenrichtingswegen uitgezonderd fietsers, door middel van het plaatsen van de borden model C03 en C02 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden model OB52

De maatregelen zijn aangegeven op tekeningen VKO-20230049 gedateerd op 7-6-2023 en opgenomen in de bijlagen bij dit verkeersbesluit.

Bijlagen

Bijlage 1 Ontwerptekeningen

  • *

    VKO-20230049-Deken van Somerenstraat - Zwembadweg

  • *

    VKO-20230049-Elzentlaan - Dr Schaepmanlaan

  • *

    VKO-20230049-Jan Smitzlaan oost

  • *

    VKO-20230049-Jan Smitzlaan west

  • *

    VKO-20230049-Paradijslaan midden

  • *

    VKO-20230049-Paradijslaan noord

  • *

    VKO-20230049-Paradijslaan zuid

  • *

    VKO-20230049-Stratumsedijk - P Czn Hooftlaan

Bijlage 2: Onderbouwing straatexperiment De Bergen en de Elzent Noord

 

 

 

Eindhoven, 13-7-2023

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

Ad Hekman

hoofd Verkeer, Milieu en Duurzaamheid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bezwaarprocedure

Belangehebbenden kunnen, tot uiterlijk 8 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, ter attentie van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur, afdeling Juridische zaken, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste:

de naam en het adres van de indiener;

de dagtekening;

een omschrijving van het besluit waartegenhet bezwaar is gericht;

degronden van het bezwaar.

 

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit. Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven