Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2023, 313190 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2023, 313190 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening noodsteun energie en huur voor maatschappelijke organisaties Purmerend 2023
In deze verordening wordt verstaan onder:
Maatschappelijke organisaties:
Stichtingen en verenigingen, dorpshuizen en culturele instellingen met een maatschappelijke functie, zonder winstoogmerk, gevestigd in de gemeente Purmerend en waarmee gemeente Purmerend een structurele subsidierelatie heeft als bedoeld in de ASP 2022 en de Nadere regels amateurkunst Purmerend 2023.
Deze subsidieverordening is van toepassing op maatschappelijke organisaties in het kader van de in artikel 4 genoemde omstandigheden en onder de in artikel 5 genoemde voorwaarden.
Artikel 4 Subsidiabele omstandigheden
Onder ernstige verslechtering wordt verstaan dat organisaties worden geconfronteerd met ernstige betalingsproblemen waardoor er binnen zes maanden niet meer kan worden voldaan aan de betalingsverplichtingen en/of dat organisaties binnen één jaar een ontoelaatbare vermindering van het eigen vermogen hebben.
De subsidie wordt verstrekt indien de maatschappelijke organisatie:
Financiële onderbouwing kan overleggen: jaarcijfers, begroting, huurcontracten 2019 tot en met 2023 dan wel stukken met betrekking tot de stijging van de huurprijs, en/of de eindafrekeningen energie vanaf 2019 tot en met 2022 of stukken met betrekking de energietarieven en verbruik 2023. Indien de gegevens voor 2022 nog niet beschikbaar zijn, dan zoveel mogelijk relevante informatie.
Het college kan de artikelen in deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van het voortbestaan van maatschappelijke organisaties, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 29 juni 2023
de griffier,
R.J.C. van der Laan
de voorzitter,
E. van Selm
Toelichting met betrekking tot de artikelen uit de verordening
Toelichting op artikelen 1 t/m 4 – opbouw regeling
De subsidieverordening richt zich op maatschappelijke organisaties, gevestigd in gemeente Purmerend, waarmee gemeente Purmerend een structurele subsidierelatie heeft. Aangezien een aantal sportverenigingen op basis van de Subsidieverordening sport- en recreatieactiviteiten Purmerend 2017 subsidie ontvangt via SPURD, is een bepaling opgenomen dat deze verenigingen ook een beroep op subsidie energie en huur kunnen doen. Er is voor gekozen om uit te gaan van gesubsidieerde maatschappelijke partners, aangezien wordt gewerkt met een subsidieplafond en het op dit moment lastig is een precieze inschatting te maken van het beroep dat op de subsidiemogelijkheid wordt gedaan. Bovendien zijn er diverse andere ondersteunings-mogelijkheden voor ondernemers en andere niet maatschappelijke partners, en biedt de hardheidsclausule die in deze subsidieverordening is opgenomen de mogelijkheid om van deze bepaling af te wijken.
Op basis van de regelingen die vergelijkbare gemeenten hebben en tot nu toe ontvangen vragen van maatschappelijke partners, is gekozen voor een subsidieplafond van € 500.000,-. Een subsidie wordt verstrekt aan maatschappelijke partners die een ernstige verslechtering van hun financiële positie hebben door hoge energieprijzen en/of hoge huurprijzen.
Toelichting op artikel 4, lid 2 – ernstige verslechtering van de financiële situatie
Onder ernstige verslechtering wordt verstaan dat organisaties worden geconfronteerd met ernstige betalingsproblemen waardoor zij binnen zes maanden niet meer kunnen voldoen aan de betalingsverplichtingen en/of er binnen een jaar sprake is van een ontoelaatbare vermindering van het eigen vermogen. Maatgevend bij de beoordeling van de ernstige verslechtering van de financiële positie van de maatschappelijke organisatie is de liquiditeit van de organisatie die subsidie noodsteun energie en huur aanvraagt. Daarbij wordt de hoogte en samenstelling van het eigen vermogen in de beoordeling meegenomen. Hierbij wordt maatwerk toegepast, waarbij wordt gekeken wat passend is bij financiële situatie van de maatschappelijke organisatie die een beroep op de subsidie noodsteun energie en huur doet.
Door het opnemen van dit artikel wordt de financiële weerbaarheid van de maatschappelijke organisaties in de afweging tot extra subsidie meegewogen. Dit artikel is opgenomen, aangezien er ook maatschappelijke organisaties zijn die de prijsstijgingen op het gebied van energie en huur binnen de indexatie van de reguliere subsidie en/of hun eigen vermogen kunnen opvangen. Er is ondanks de prijsstijgingen geen sprake van financiële nood en het activiteitenaanbod voor de inwoners van Purmerend komt niet in gevaar.
Voorwaarden en hoogte van de subsidie (artikelen 5 en 6)
In artikel 5, lid 1 staat opgenomen dat de maatschappelijke partner dient aan te tonen gebruik te hebben gemaakt of gebruik te gaan maken van de op het moment van de aanvraag beschikbare regelingen inzake tegemoetkoming energiekosten en/of energiebesparende maatregelen. Om maatschappelijke partners hierin bij te staan, is in de toelichting van de verordening een overzicht opgenomen van de op dit moment bekende regelingen voor wat betreft energie en duurzaamheid.
Deze voorwaarde is opgenomen om duurzaamheid in de gemeente te bevorderen, maar ook om inzicht te krijgen in de handelingen die maatschappelijke partners zelf hebben gedaan om energielasten te beperken en op die manier financieel gezond te blijven. Aangezien verduurzaming niet altijd meteen op korte termijn financieel effect heeft, is besloten tot deze subsidieverordening.
Om voor een subsidie op basis van deze subsidieverordening in aanmerking te komen, dient de maatschappelijke partner diverse financiële stukken te overleggen te weten:
De hoogte van een subsidie bedraagt maximaal 90% van het verschil tussen de definitieve energie- en/of huurlasten van 2022 of verwachte energie- en/of huurlasten 2023 en de gemiddelde energie- en/of huurlasten over de jaren 2019, 2020 en 2021. Er is gekozen voor maximaal 90% van het verschil, aangezien de maatschappelijke partners jaarlijks ook een indexatie van de reguliere subsidie ontvangen en daarin ook een compensatie voor prijsstijgingen zit.
Aangezien in de cijfers over 2019 t/m 2021 een coronaeffect kan zitten, is in artikel 6, lid 2 het volgende opgenomen: als het gemiddelde over de jaren 2019, 2020 en 2021 als gevolg van COVID-19 dusdanig afwijkt van het reguliere tarief voor energie en/of huur uit de periode voor COVID-19 (tot en met 2019), wordt voor de berekening uitsluitend gebruik gemaakt van de cijfers uit 2019.
Door de lockdownperioden in de jaren 2020 en 2021 hebben enkele maatschappelijke partners lagere energielasten gehad en/of minder huur betaald. Aangezien door dit coronaeffect het verschil tussen het gemiddelde over 2019 t/m 2021 en de cijfers van 2022 of 2023 groter wordt, zou de subsidie ten onrechte hoger worden dan noodzakelijk is op basis van reguliere (begrote) jaarcijfers van de betreffende maatschappelijke partner.
Ook staat in artikel 5, lid 2 opgenomen dat alleen subsidie wordt verstrekt voor zover de maatschappelijke partner met een subsidie op grond van de ASP 2022 minder subsidie heeft gehad dan waar op grond van het gestelde in artikel 6 aanspraak op kan worden gemaakt. Dit lid is opgenomen, aangezien er maatschappelijke partners zijn die begin 2023 vooruitlopend op deze subsidieverordening een financiële tegemoetkoming hebben ontvangen om ernstige financiële knelpunten te voorkomen. De ontvangen compensatie vooruitlopend op deze subsidieverordening dient bij een subsidieverzoek op basis van deze subsidieverordening te worden verrekend in de berekening van de hoogte van het subsidiebedrag.
Aanvragen en verantwoorden subsidie (artikel 7 en 8)
Maatschappelijke partners kunnen na vaststelling en publicatie van de subsidieverordening een subsidieaanvraag indienen. Aangezien op basis van de subsidieverordening afwijkende informatie/stukken ten opzichte van de reguliere subsidies wordt gevraagd om een verzoek te kunnen beoordelen, zijn de formulieren voor subsidie aanvragen en subsidie vaststellen aangepast.
Om de bureaucratische lasten voor de maatschappelijke partners zoveel mogelijk te beperken, zijn de formulieren zo aangepast dat alleen om de informatie over de energie- en/of huurlasten wordt gevraagd.
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot uiterlijk 1 oktober 2023. Voor deze deadline is gekozen, aangezien de behandeltermijn voor subsidiebeoordelingen maximaal 13 weken betreft en de subsidieverordening komt te vervallen op 31 december 2023 aangezien deze subsidie-mogelijkheid alleen betrekking heeft op 2022 en 2023.
Subsidies met betrekking tot energie en/of huurlasten 2022 worden direct vastgesteld. Hiervoor is gekozen aangezien deze subsidies worden gebaseerd op definitieve cijfers over het jaar 2022. Deze zullen niet meer veranderen, waardoor aparte verantwoording niet noodzakelijk is. Subsidies met betrekking tot energie- en/of huurlasten 2023 worden verleend en hierover dient aparte verantwoording te worden afgelegd, waarbij de maatschappelijke partner de definitieve cijfers dient te overleggen.
Toelichting met betrekking tot artikel 5 – reeds bestaande regelingen als bedoeld in onderdeel a
Gemeente Purmerend – subsidie duurzame energiemaatregelen (ook voor maatschappelijke partners). Meer informatie op: https://purmerend.nl/subsidies-en-belastingen/subsidieregelingen/subsidie-duurzame-energiemaatregelen
N.B. Maatschappelijke partners in een gemeentelijk pand worden niet belast met de verduurzaming; dat wordt door de gemeente opgepakt.
Herbestemming, restauratie en verduurzaming monumenten Noord-Holland. Meer informatie op: https://www.noord-holland.nl/Loket/Producten_en_Diensten/Producten_op_alfabet/H/Herbestemming_restauratie_en_verduurzaming_monumenten_Noord_Holland_subsidie
Verduurzaming culturele instellingen Noord-Holland. Meer informatie op: https://www.noord-holland.nl/Loket/Producten_en_Diensten/Producten_op_alfabet/V/Verduurzaming_culturele_instellingen_Noord_Holland_subsidie
Waterrecreatie: duurzaamheid en innovatie. Meer informatie op: https://www.noord-holland.nl/Loket/Producten_en_Diensten/Producten_op_alfabet/W/Waterrecreatie_Duurzaamheid_en_Innovatie_subsidie
Verduurzaming dorpshuizen, buurthuizen en wijkcentra Noord-Holland. Meer informatie op: https://www.noord-holland.nl/Loket/Producten_en_Diensten/Producten_op_alfabet/V/Verduurzaming_dorpshuizen_buurthuizen_en_wijkcentra_Noord_Holland_subsidie
Verduurzaming sportaccommodaties Noord-Holland. Meer informatie op: https://www.noord-holland.nl/Loket/Producten_en_Diensten/Producten_op_alfabet/V/Verduurzaming_sportaccommodaties_Noord_Holland_subsidie
Verduurzamingsinitiatieven woningcorporaties Noord-Holland. Meer informatie op: https://www.noord-holland.nl/Loket/Producten_en_Diensten/Producten_op_alfabet/V/Verduurzamingsinitiatieven_woningcorporaties_Noord_Holland_subsidie
Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA). Deze regeling is momenteel gesloten, maar op de website staat de aankondiging dat de regeling naar verwachting in januari 2024 weer open gaat. Meer informatie over deze regeling is te vinden op: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/dumava
En er is ook nog een regeling voor btw compensatie. Het doel van de regeling is het stimuleren van de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen voor sportverenigingen en sportstichtingen. Activiteiten gericht op energiebesparing, toegankelijkheid, circulariteit en klimaatadaptatie komen in aanmerking voor 10% aanvullende subsidie (30% totaal). Meer informatie op: Aanvullende subsidie BOSA 2023. https://www.dus-i.nl/subsidies/s/stimulering-bouw-en-onderhoud-sportaccommodaties
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-313190.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.