Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2023, 312707 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2023, 312707 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan
Onderwerp: maatregelen kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras. De bouw van deelplan A is in 2019 van start gegaan, waarvoor het verkeersbesluit in juni 2019 is genomen. De bouw van deelplan B is in 2020 van start gegaan waarvoor het verkeersbesluit in maart 2020 is genomen.
In het verkeersbesluit van deelplan B is aangegeven dat de Robert Kochstraat nog niet in zijn geheel 30 km/u zou worden. Destijds is aangegeven dat de overgang van 50 km/u naar 30 km/u ter hoogte van de Robert Kochstraat nummer 3 ligt en dat het laatste deel tot aan de Kamerling Onneslaan in een ander deelplan wordt meegenomen. Dit deelplan heeft de naam “De Haak” gekregen en omvat in feite het kruispunt Robert Kochstraat met de Kamerlingh Onneslaan.
De Kamerlingh Onneslaan is en blijft een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/u. De Robert Kochstraat is ook aangewezen als gebiedsontsluitingsweg, maar krijgt een maximum snelheid van 30 km/u. In dit verkeersbesluit gaat het om het laatste deel van de Robert Kochstraat, tussen huisnummer 3 en de Kamerlingh Onneslaan.
Omdat de Robert Kochstraat ondergeschikt wordt aan de Kamerlingh Onneslaan wordt de huidige voorrangsbocht aangepast naar een standaard voorrangskruispunt. Hoewel het gebruikelijk is om een overgang van een 50 km/u weg naar een 30 km/u weg vorm te geven als uitritconstructie wordt in dit geval de voorrang geregeld met voorrangsborden en haaientand-markering. De reden hiervoor is dat de bus van de Robert Kochstraat gebruikt maakt. Bevondien kruisen twee gebiedsontsluitingswegen elkaar.
Omdat de Robert Kochstraat een 30 km/u zone wordt, worden de kruispunten met de Curiestraat en het hof Robert Kochstraat 3 t/m 41 vormgegeven als gelijkwaardige kruispunten die op een plateau komen te liggen. De Curiestraat wordt echter in dit verkeersbesluit nog buiten de 30 km/u zone gehouden omdat de weginrichting van deze bestaande straat nog niet voldoet voor 30 km/u. Bij groot onderhoud in de toekomst komt dat aan de orde. Het kruispunt met de Robert Kochstraat wordt wel alvast gelijkwaardig vormgegeven en de 30 km/u bebording in de Curiestraat komt om die reden op enige afstand van het kruispunt te staan om verwarring te voorkomen. Omdat de Kamerlingh Onneslaan wordt voorzien van fietsstroken komen de vrijliggende fietspaden parallel aan de Kamerlingh Onneslaan te vervallen. En omdat de fietsers op een 30 km/u weg op de rijbaan fietsen komt het vrijliggende fietspad parallel aan de Robert Kochstraat ook te vervallen. Langs zowel de Robert Kochstraat als de Kamerlingh Onneslaan worden deze ingericht als trottoir.
Tot slot wordt de bushalte op de Kamerlingh Onneslaan verplaatst naar de Robert Kochstraat.
De maatregelen zijn conform de Mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp. Daarnaast wordt met de maatregelen beoogd de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid te waarborgen.
Maatregelen (bebording en belijning)
Naast bovenstaande maatregelen worden verkeersborden J26 en J38 verwijderd, evenals de onderborden OB712. Dit betreffen echter geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen.
De aan te brengen maatregelen staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 1711702042-DO-BB-01.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie.
De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de omgeving.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer gaat over de Kamerlingh Onneslaan. Door deze conform de bestaande delen, waarop fietsstroken aanwezig zijn, aan te leggen is deze weg goed en veilig ontworpen. Onder meer ook omdat de Kamerlingh Onneslaan, ondanks de ontsluitende functie relatief weinig verkeer moet afwikkelen. De functie van de Robert Kochstraat als gebiedsontsluitingsweg blijft gehandhaafd, maar deze weg wordt afgewaardeerd naar 30 km/u. De maatregelen zijn hiermee in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.
Ondanks het opheffen van het vrijliggende fietspad langs de Kamerlingh Onneslaan zijn de maatregelen in het belang van langzaam verkeer. Er ontstaat namelijk een uniforme situatie waarbij de gehele Kamerlingh Onneslaan is voorzien van fietsstroken. In de huidige situatie ligt op het middelste deel van de Kamerlingh Onneslaan een vrijliggend fietspad waardoor er op vier locaties overgestoken wordt om van/naar deze vrijliggende fietspaden te komen. Deze oversteekbewegingen komen te vervallen waardoor fietsers en automobilisten continu zicht op elkaar hebben en dat komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
Voor voetgangers is er in de nieuwe situatie aan weerszijden van zowel de Robert Kochstraat als de Kamerlingh Onneslaan een ruim trottoir aanwezig en dat komt ten goed aan hun comfort en veiligheid.
De belangen van het openbaar vervoer worden licht geschaad. Dit heeft vooral te maken met het comfort in de bus door het aanbrengen van klinkers in de rijbaan van de Robert Kochstraat en plateaus terwijl er nu asfalt ligt. De maximumsnelheid is en blijft 30 km/u. Echter, omdat de verkeerssituatie veilig en duidelijk wordt, worden de belangen van het openbaar vervoer ook gediend door de maatregelen. Bovendien heeft nadrukkelijk afstemming met Connexxion plaatsgevonden over de herinrichting waarbij er bewust een standaard voorrangsregeling is toegepast met voorrangsborden een haaientanden in plaats van een fysieke uitritconstructie.
De belangen van nood- en hulpdiensten worden licht geschaad door de 30 km/u inrichting met plateaus. Het aantal plateaus is echter beperkt, waarbij de weg conform de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig is ingericht. De verkeerssituatie wordt wel veilig en duidelijk en bovendien ook overzichtelijker. De bereikbaarheid is en blijft gegarandeerd.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer én langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer die zeer licht worden geschaad door de weginrichting van een 30 km/u zone.
De maatregelen zijn conform de mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp welke is geparticipeerd met de omgeving. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 27-06-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 1711702042-DO-BB-01, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het uitbreiden van een 30 km/u zone door het verwijderen en aanbrengen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Vakdisciplines,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-312707.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.