Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan

Onderwerp: maatregelen kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan

Nummer: X.2023.04686

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

     

Overwegingen en motivatie

In het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras. De bouw van deelplan A is in 2019 van start gegaan, waarvoor het verkeersbesluit in juni 2019 is genomen. De bouw van deelplan B is in 2020 van start gegaan waarvoor het verkeersbesluit in maart 2020 is genomen.

In het verkeersbesluit van deelplan B is aangegeven dat de Robert Kochstraat nog niet in zijn geheel 30 km/u zou worden. Destijds is aangegeven dat de overgang van 50 km/u naar 30 km/u ter hoogte van de Robert Kochstraat nummer 3 ligt en dat het laatste deel tot aan de Kamerling Onneslaan in een ander deelplan wordt meegenomen. Dit deelplan heeft de naam “De Haak” gekregen en omvat in feite het kruispunt Robert Kochstraat met de Kamerlingh Onneslaan.

De Kamerlingh Onneslaan is en blijft een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/u. De Robert Kochstraat is ook aangewezen als gebiedsontsluitingsweg, maar krijgt een maximum snelheid van 30 km/u. In dit verkeersbesluit gaat het om het laatste deel van de Robert Kochstraat, tussen huisnummer 3 en de Kamerlingh Onneslaan.

Omdat de Robert Kochstraat ondergeschikt wordt aan de Kamerlingh Onneslaan wordt de huidige voorrangsbocht aangepast naar een standaard voorrangskruispunt. Hoewel het gebruikelijk is om een overgang van een 50 km/u weg naar een 30 km/u weg vorm te geven als uitritconstructie wordt in dit geval de voorrang geregeld met voorrangsborden en haaientand-markering. De reden hiervoor is dat de bus van de Robert Kochstraat gebruikt maakt. Bevondien kruisen twee gebiedsontsluitingswegen elkaar.

Omdat de Robert Kochstraat een 30 km/u zone wordt, worden de kruispunten met de Curiestraat en het hof Robert Kochstraat 3 t/m 41 vormgegeven als gelijkwaardige kruispunten die op een plateau komen te liggen. De Curiestraat wordt echter in dit verkeersbesluit nog buiten de 30 km/u zone gehouden omdat de weginrichting van deze bestaande straat nog niet voldoet voor 30 km/u. Bij groot onderhoud in de toekomst komt dat aan de orde. Het kruispunt met de Robert Kochstraat wordt wel alvast gelijkwaardig vormgegeven en de 30 km/u bebording in de Curiestraat komt om die reden op enige afstand van het kruispunt te staan om verwarring te voorkomen. Omdat de Kamerlingh Onneslaan wordt voorzien van fietsstroken komen de vrijliggende fietspaden parallel aan de Kamerlingh Onneslaan te vervallen. En omdat de fietsers op een 30 km/u weg op de rijbaan fietsen komt het vrijliggende fietspad parallel aan de Robert Kochstraat ook te vervallen. Langs zowel de Robert Kochstraat als de Kamerlingh Onneslaan worden deze ingericht als trottoir.

Tot slot wordt de bushalte op de Kamerlingh Onneslaan verplaatst naar de Robert Kochstraat.

De maatregelen zijn conform de Mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp. Daarnaast wordt met de maatregelen beoogd de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid te waarborgen.

 

 

Maatregelen (bebording en belijning)

  • 1.

    De volgende maatregel wordt getroffen:

  • a.

    Het uitbreiden van een 30 km/u zone (verwijderen en aanbrengen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:

  • b.

    In de Robert Kochstraat, ter hoogte van huisnummer 3 (verwijderen);

  • c.

    In de Robert Kochstraat, ter hoogte van de Kamerlingh Onneslaan (aanbrengen);

  • d.

    In de Curiestraat, ter hoogte van de Robert Kochstraat (aanbrengen);

  • e.

    In de Joes Kloppenburghof, ter hoogte van de Kamerlingh Onneslaan (aanbrengen);

 

  • 2.

    Het intrekken van de voorrangsregeling (verwijderen borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op de volgende locaties;

  • a.

    Het kruispunt Robert Kochstraat met het entree naar huisnummers 3 t/m 41;

  • b.

    Het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan;

  • c.

    Het kruispunt Robert Kochstraat – te verwijderen fietspad t.h.v. Robert Kochstraat 3;

 

  • 3.

    Het instellen van een voorrangsregeling (aanbrengen borden B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan;

 

  • 4.

    Het opheffen van het fietspad (verwijderen borden G11 RVV 1990) op de volgende locaties;

  • a.

    2x ter hoogte van de Robert Kochstraat 3;

  • b.

    1x ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Curiestraat;

  • c.

    3x ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan;

 

  • 5.

    Het aanduiden van fietsstroken (aanbrengen 1-1 markering en fietssymbolen artikel 1 RVV 1990 op de Kamerlingh Onneslaan, tussen de Robert Kochstraat en de Zeemanlaan;

 

  • 6.

    Het intrekken van de richting aan welke automobilisten de middengeleider op de rijbaan dienen te passeren (verwijderen borden D2 RVV 1990) op de volgende locaties;

  • a.

    2x op de Kamerlingh Onneslaan ter hoogte van de Robert Kochstraat;

  • b.

    2x op de Kamerlingh Onneslaan ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats;

 

  • 7.

    Het verplaatsen van een bushalte (verwijderen en aanbrengen borden L3 RVV 1990) op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Kamerlingh Onneslaan, ten noorden van de Robert Kochstraat (verwijderen);

  • b.

    Op de Robert Kochstraat, ten westen van de Kamerlingh Onneslaan (aanbrengen);

 

Naast bovenstaande maatregelen worden verkeersborden J26 en J38 verwijderd, evenals de onderborden OB712. Dit betreffen echter geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen.

De aan te brengen maatregelen staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 1711702042-DO-BB-01.

 

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de omgeving.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer gaat over de Kamerlingh Onneslaan. Door deze conform de bestaande delen, waarop fietsstroken aanwezig zijn, aan te leggen is deze weg goed en veilig ontworpen. Onder meer ook omdat de Kamerlingh Onneslaan, ondanks de ontsluitende functie relatief weinig verkeer moet afwikkelen. De functie van de Robert Kochstraat als gebiedsontsluitingsweg blijft gehandhaafd, maar deze weg wordt afgewaardeerd naar 30 km/u. De maatregelen zijn hiermee in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

Ondanks het opheffen van het vrijliggende fietspad langs de Kamerlingh Onneslaan zijn de maatregelen in het belang van langzaam verkeer. Er ontstaat namelijk een uniforme situatie waarbij de gehele Kamerlingh Onneslaan is voorzien van fietsstroken. In de huidige situatie ligt op het middelste deel van de Kamerlingh Onneslaan een vrijliggend fietspad waardoor er op vier locaties overgestoken wordt om van/naar deze vrijliggende fietspaden te komen. Deze oversteekbewegingen komen te vervallen waardoor fietsers en automobilisten continu zicht op elkaar hebben en dat komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Voor voetgangers is er in de nieuwe situatie aan weerszijden van zowel de Robert Kochstraat als de Kamerlingh Onneslaan een ruim trottoir aanwezig en dat komt ten goed aan hun comfort en veiligheid.

Openbaar vervoer

De belangen van het openbaar vervoer worden licht geschaad. Dit heeft vooral te maken met het comfort in de bus door het aanbrengen van klinkers in de rijbaan van de Robert Kochstraat en plateaus terwijl er nu asfalt ligt. De maximumsnelheid is en blijft 30 km/u. Echter, omdat de verkeerssituatie veilig en duidelijk wordt, worden de belangen van het openbaar vervoer ook gediend door de maatregelen. Bovendien heeft nadrukkelijk afstemming met Connexxion plaatsgevonden over de herinrichting waarbij er bewust een standaard voorrangsregeling is toegepast met voorrangsborden een haaientanden in plaats van een fysieke uitritconstructie.

Nood- en hulpdiensten

De belangen van nood- en hulpdiensten worden licht geschaad door de 30 km/u inrichting met plateaus. Het aantal plateaus is echter beperkt, waarbij de weg conform de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig is ingericht. De verkeerssituatie wordt wel veilig en duidelijk en bovendien ook overzichtelijker. De bereikbaarheid is en blijft gegarandeerd.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer én langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer die zeer licht worden geschaad door de weginrichting van een 30 km/u zone.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen zijn conform de mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp welke is geparticipeerd met de omgeving. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 27-06-2023 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 1711702042-DO-BB-01, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het uitbreiden van een 30 km/u zone door het verwijderen en aanbrengen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:

 

  • a.

    In de Robert Kochstraat, ter hoogte van huisnummer 3 (verwijderen);

  • b.

    In de Robert Kochstraat, ter hoogte van de Kamerlingh Onneslaan (aanbrengen);

  • c.

    In de Curiestraat, ter hoogte van de Robert Kochstraat (aanbrengen);

  • d.

    In de Joes Kloppenburghof, ter hoogte van de Kamerlingh Onneslaan (aanbrengen);

 

  • 2.

    Het intrekken van de voorrangsregeling door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990 op de volgende locaties;

  • a.

    Het kruispunt Robert Kochstraat met het entree naar huisnummers 3 t/m 41;

  • b.

    Het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan;

  • c.

    Het kruispunt Robert Kochstraat – te verwijderen fietspad t.h.v. Robert Kochstraat 3;

 

  • 3.

    Het instellen van een voorrangsregeling door het aanbrengen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990 op het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan;

 

  • 4.

    Het opheffen van het fietspad door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties;

  • a.

    2x ter hoogte van de Robert Kochstraat 3;

  • b.

    1x ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Curiestraat;

  • c.

    3x ter hoogte van het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan;

 

  • 5.

    Het aanduiden van fietsstroken door het aanbrengen van een 1-1 markering en fietssymbolen art. 1 RVV 1990 op de Kamerlingh Onneslaan, tussen de Robert Kochstraat en de Zeemanlaan;

 

  • 6.

    Het intrekken van de richting aan welke automobilisten de middengeleider op de rijbaan dienen te passeren door het verwijderen van borden conform model D2 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties;

  • a.

    2x op de Kamerlingh Onneslaan ter hoogte van de Robert Kochstraat;

  • b.

    2x op de Kamerlingh Onneslaan ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats;

 

  • 7.

    Het verplaatsen van een bushalte door het verwijderen en aanbrengen van borden conform model L3 uitbijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Kamerlingh Onneslaan, ten noorden van de Robert Kochstraat (verwijderen);

  • b.

    Op de Robert Kochstraat, ten westen van de Kamerlingh Onneslaan (aanbrengen);

 

  • 8.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17-7-2023.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

J. Went

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven