Gemeenteblad van Nederweert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2023, 31235 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2023, 31235 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nota reserves en voorzieningen 2022-2026 Nederweert
Voor u ligt de nieuwe nota reserves en voorzieningen.
De tot nu toe geldende nota reserves en voorzieningen is opgesteld in 2017. In het verleden boden we elke 4 jaar een geactualiseerde nota reserves & voorzieningen aan, onafhankelijk van de raadsperiode. Naar aanleiding van het recent uitgevoerde financiële verdiepingsonderzoek van de provincie, kregen we het advies de actualisatie van deze nota te koppelen aan de start van de nieuwe raadsperiode. Dat is de reden waarom wij nu, bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode, u de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen aanbieden. Op deze manier worden het kader voor reserves en voorzieningen voor deze raadsperiode vastgelegd en vastgesteld.
1.2 Doel van de nota reserves en voorzieningen
De nota reserves en voorzieningen beschrijft de stand van zaken van de reserves en voorzieningen, waarbij het volgende behandeld wordt:
De nu voorliggende “Nota reserves en voorzieningen Nederweert 2022-2026” gaat in op een aantal ontwikkelingen die relevant zijn voor de manier waarop omgegaan wordt met reserves en voorzieningen door de gemeente Nederweert.
In dit hoofdstuk wordt een samenvatting gegeven van het wettelijk kader en wordt specifiek
ingegaan op de afspraken die met betrekking tot de reserves en voorzieningen gelden binnen de
gemeente Nederweert. Dit laat onverlet dat vigerende wetgeving in o.a. de Gemeentewet, BBV, GTK2020 en de notitie BBV altijd boven deze nota uitgaan.
Het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen is bepaald op basis van de gestelde kaders die in de financiële verordening (ex artikel 212 van de Gemeentewet) staan en maakt onderdeel uit van het algemeen financieel beleid van de gemeente.
In artikel 11 van de Financiële verordening Nederweert 2022 staat het volgende:
De nota reserves en voorzieningen beschrijft de stand van zaken van de reserves en voorzieningen, waarbij het volgende behandeld wordt:
2.2 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
In het BBV is het juridische kader is opgenomen in de artikelen 43 , 44 en 45 . De inhoud van deze artikelen geeft aan wanneer er sprake is van een reserve dan wel voorziening.
2.3 Gemeenschappelijk financieel toezichtkader (GTK 2020)
Bij wet is geregeld dat Gedeputeerde Staten in elke provincie toezicht houden op de ontwikkeling van de financiële posities van gemeenten. Zo wordt voorkomen dat gemeenten een structureel tekort op de begroting krijgen dat zij zelf niet kunnen oplossen. De uitgangspunten voor het financieel toezicht in de provincie Limburg zijn vastgelegd in het “Gemeenschappelijk financieel toezichtkader” (GTK 2020). Hierin zijn ook bepalingen opgenomen over reserves en voorzieningen
2.4 Integrale afwegingsmomenten en informatievoorziening
Uitgaande van de integrale afweging worden voorstellen met financiële gevolgen zo veel mogelijk voorgelegd aan de raad op een moment waarop de actuele financiële positie van de gemeente in beeld wordt gebracht. Dit is bij de vaststelling van de kadernota en/of de begroting .
Onttrekkingen uit reserves voor de uitvoering van vastgesteld beleid en onttrekkingen uit voorzieningen van wettelijk geoormerkte middelen kunnen door het college van B&W worden uitgevoerd, voor zover die niet al zijn geautoriseerd bij de begroting en waarvan besluitvorming niet uitgesteld kan worden tot het eerstvolgende integrale afwegingsmoment,. Terugkoppeling vindt plaats bij het eerst volgende integrale afwegingsmoment.
In het BBV is het volgende bepaald t.a.v. de informatievoorziening bij de jaarrekening:
Overzicht reserves (op grond van art. 54 BBV) met de volgende onderdelen :
Overzicht voorzieningen(op grond van art. 55 BBV) met de volgende onderdelen:
In deze nota nemen we de bovengenoemde overzichten op wat betreft de aard en reden van de reserves en voorzieningen. Bij de jaarrekening verwijzen we dan voor dit onderdeel naar deze nota, waardoor we de jaarrekening compact kunnen houden.
2.5 Verschillen reserves en voorzieningen
Het instellen van een reserve en voorziening is de bevoegdheid van de raad op basis van art. 189 Gemeentewet, waarin het budget recht van de raad is geregeld.
Verder zijn er wezenlijke verschillen tussen reserves en voorzieningen. ondanks het feit dat ze vaak samen in een adem worden genoemd.
Reserves kunnen in principe vrij worden bestemd. De gemeenteraad kan aan reserves een bepaalde bestemming geven en de bestemming wijzigen.
Voorzieningen daarentegen worden gevormd omdat daar verplichtingen of risico’s tegenover staan waarbij omvang en tijdstip van optreden onzeker zijn. De raad kan de bestemming van voorzieningen niet wijzigen. Voorzieningen moeten dekkend zijn voor de achterliggende verplichtingen of risico's waarvoor ze zijn gevormd.
Onderstaand een verkort overzicht wat een reserve en voorziening inhoudt:
Reserves ontstaan door overschotten op de balans of worden planmatig gerealiseerd voor een bestedingsdoel. De gemeenteraad beslist over de voeding en de besteding van de reserves.
Er zijn 2 soorten reserves namelijk:
De algemene reserve is in de eerste plaats bedoeld ter financiële afdekking van risico’s (weerstandsvermogen) en wordt ook ingezet voor de dekking van incidentele lasten.
Dit in tegenstelling tot een bestemmingsreserve. Dit is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven.
Het instellen van een nieuwe bestemmingsreserves moet voldoen aan een aantal criteria om vastgesteld te worden door de raad. Het gaat om de volgende criteria:
3.2 Reserve alleen ter dekking incidentele lasten
Onttrekkingen aan reserves zijn incidentele dekkingsmiddelen. Daarom worden er geen structurele lasten ten laste van de reserves gebracht. Er is 1 uitzondering:
3.3 Wijzigen van bestemmingsreserves
Het principe van een bestemmingsreserve is, dat de gemeenteraad te allen tijde het doel of de bestemming kan wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is dus altijd een raadsbesluit nodig. Er is 1 uitzondering:
Voorzieningen worden opgenomen om achterliggende verplichtingen en risico’s te dekken, waarvan omvang en tijdstip van optreden onzeker zijn. Voorzieningen worden ook gevormd om gelijkmatige verdeling van lasten te creëren.
Er zijn 5 soorten voorzieningen:
Egalisatie van kosten (onderhoudsvoorziening)
kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren
4.1 Instellen van een voorziening
Het instellen van een nieuwe voorzieningen moet voldoen aan een aantal criteria om vastgesteld te worden door de raad. Het gaat om de volgende criteria:
Het instellen van voorzieningen, welk een rechtstreeks gevolg is vanuit de bedrijfsvoering en wettelijke regelingen, kan achteraf bij de vaststelling van de jaarrekening (toelichting op de balans) worden geformaliseerd. Het college is daarom bevoegd binnen de geldende budgettaire kaders tot het instellen of opheffen van voorzieningen. Dit vereist een expliciet collegebesluit.
4.2 Wijzigen doel of bestemming voorziening
Het doel van een voorziening kan niet wijzigen vanwege het verplichtende karakter en de harde kaders. Indien het doel niet meer bestaat of is veranderd, heft de raad de voorziening op. Indien het doel van een voorziening verandert, gelden zo nodig de criteria voor het instellen van een nieuwe voorziening.
Een voorziening heft de raad op als een verplichting of een risico waarvoor een voorziening is ingesteld, is weggevallen. Het saldo van een voorziening komt door een vrijval ten gunste van de exploitatie.
Indien een voorziening onderhoud (artikel 44, lid 1, sub c BBV) onvoldoende is onderbouwd dan komen deze gelden in een voorziening ex. artikel 44, lid 2 BBV. Dit geldt ook voor de baten uit lokale heffingen die aan het einde van het belastingjaar niet zijn besteed omdat begrote investeringen en (onderhouds)werkzaamheden niet zijn uitgevoerd.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 juli 2022.
De raad voornoemd,
De plv. raadsgriffier,
Z. Rakili
De voorzitter,
B.M.T.J. Op de Laak
Bijlage 2: Overzicht voorzieningen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-31235.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.