Nota reserves en voorzieningen 2022-2026 Nederweert

1. Samenvatting

1.1 Inleiding

Voor u ligt de nieuwe nota reserves en voorzieningen.

De tot nu toe geldende nota reserves en voorzieningen is opgesteld in 2017. In het verleden boden we elke 4 jaar een geactualiseerde nota reserves & voorzieningen aan, onafhankelijk van de raadsperiode. Naar aanleiding van het recent uitgevoerde financiële verdiepingsonderzoek van de provincie, kregen we het advies de actualisatie van deze nota te koppelen aan de start van de nieuwe raadsperiode. Dat is de reden waarom wij nu, bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode, u de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen aanbieden. Op deze manier worden het kader voor reserves en voorzieningen voor deze raadsperiode vastgelegd en vastgesteld.

1.2 Doel van de nota reserves en voorzieningen

De nota reserves en voorzieningen beschrijft de stand van zaken van de reserves en voorzieningen, waarbij het volgende behandeld wordt:

  • inzicht in de aard en de reden van de gevormde reserves en voorzieningen;

  • inzicht in de financiële positie van de gemeente;

  • bevordering van de afwegingsfunctie van de raad

De nu voorliggende “Nota reserves en voorzieningen Nederweert 2022-2026” gaat in op een aantal ontwikkelingen die relevant zijn voor de manier waarop omgegaan wordt met reserves en voorzieningen door de gemeente Nederweert.

1.3 Indeling nota

Deze nota is als volgt ingedeeld:

Hoofdstuk 1 Samenvatting

Hoofdstuk 2 Kaders

Hoofdstuk 3 Reserves

Hoofdstuk 4 Voorzieningen

Hoofdstuk 5 Overzicht reserves en voorzieningen

1.4 Richtlijnen

In deze paragraaf zijn de relevante richtlijnen met betrekking tot reserves en voorzieningen opgenomen. Deze richtlijnen zijn als volgt:

  • 1.

    Reserves en voorzieningen kunnen uitsluitend worden ingesteld op basis van daartoe strekkende raadsbesluiten.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders is gemachtigd om reserves in te stellen en hierin middelen, beschikbaar gesteld voor een éénmalig doel, -onderwerp of –taak, te storten die in het betreffende jaar (t) niet zijn uitgeven.

  • 3.

    Tevens is het college gemachtigd om over deze door het college ingestelde reserves te beschikken ter realisering van het oorspronkelijk doel, onderwerp of taak in het volgende begrotingsjaar (t+1)

  • 4.

    Er wordt geen beleid vastgesteld over stille reserves anders dan dat daadwerkelijke realisaties van stille reserves (boekwinsten) worden toegevoegd aan de Algemene reserve.

  • 5.

    Beheersplannen welke gerelateerd zijn aan voorzieningen worden periodiek geactualiseerd met in achtneming van de wettelijke kaders.

  • 6.

    Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de raad om een uitspraak te doen over het weerstandsvermogen. De algemene reserve maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit, waarbij de als streefnorm voor het weerstandsvermogen tenminste 1,0 wordt gehanteerd.

  • 7.

    Toevoegingen en onttrekkingen van de algemene reserve woningbouwexploitatie en de algemene reserve industrieterreinexploitatie, als gevolg van wijziging van het risicoprofiel van lopende grondexploitaties, worden ten laste c.q. ten gunste gebracht van deze algemene reserves.

  • 8.

    Toevoegingen en onttrekkingen aan voorzieningen (verplichtingen, verliezen en risico’s), ingesteld op basis van artikel 44 lid 1a en 1b, komen ten laste c.q. ten gunste van de algemene reserve

  • 9.

    Toevoegingen en onttrekkingen aan voorzieningen met betrekking tot grondexploitaties komen ten gunste c.q. ten laste van de algemene reserves woningbouwexploitatie c.q. industrieterreinexploitatie.

  • 10.

    Toevoegingen en onttrekkingen aan egalisatievoorzieningen, ingesteld op basis van artikel 44 lid 1c, komen ten laste c.q. ten gunste van de exploitatie van het betreffende boekjaar.

  • 11.

    Het vrijvallen van reserves en voorzieningen komt ten gunste van de algemene reserve.

  • 12.

    Het vrijvallen van voorzieningen m.b.t. de grondexploitatie komt ten gunste van de algemene reserves woningbouwexploitatie c.q. industrieterreinexploitatie.

  • 13.

    Toevoegingen en onttrekkingen aan de algemene reserve zijn alleen geoorloofd door een afzonderlijk raadsbesluit.

  • 14.

    Het rekeningsaldo wordt toegevoegd aan de Algemene reserve tenzij de gemeenteraad anders besluit

2. Kaders

In dit hoofdstuk wordt een samenvatting gegeven van het wettelijk kader en wordt specifiek

ingegaan op de afspraken die met betrekking tot de reserves en voorzieningen gelden binnen de

gemeente Nederweert. Dit laat onverlet dat vigerende wetgeving in o.a. de Gemeentewet, BBV, GTK2020 en de notitie BBV altijd boven deze nota uitgaan.

2.1. Financiële verordening

Het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen is bepaald op basis van de gestelde kaders die in de financiële verordening (ex artikel 212 van de Gemeentewet) staan en maakt onderdeel uit van het algemeen financieel beleid van de gemeente.

 

In artikel 11 van de Financiële verordening Nederweert 2022 staat het volgende:

 

  • 1.

    In de beleidsbegroting, de financiële begroting, het jaarverslag en de jaarrekening vindt geen toerekening van rente over de reserves en voorzieningen aan de taakvelden plaats indien er geen sprake is van externe financiering.

  • 2.

    Het college biedt de raad eenmaal per vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. Deze nota wordt door de raad behandelt en vastgesteld:

    • o

      a. de vorming en besteding van reserves;

    • o

      b. de vorming en besteding van voorzieningen.

  • 3.

    Bij een voorstel voor de instelling van een (bestemmings)reserve wordt minimaal aangegeven:

    • o

      a. het specifieke doel van de reserve;

    • o

      b. de voeding van de reserve;

    • o

      c. de maximale hoogte van de reserve;

    • o

      d. en de maximale looptijd.

De nota reserves en voorzieningen beschrijft de stand van zaken van de reserves en voorzieningen, waarbij het volgende behandeld wordt:

  • inzicht in de aard en de reden van de gevormde reserves en voorzieningen;

  • inzicht in de financiële positie van de gemeente;

  • bevordering van de afwegingsfunctie van de raad.

2.2 Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

In het BBV is het juridische kader is opgenomen in de artikelen 43 , 44 en 45 . De inhoud van deze artikelen geeft aan wanneer er sprake is van een reserve dan wel voorziening.

2.3 Gemeenschappelijk financieel toezichtkader (GTK 2020)

Bij wet is geregeld dat Gedeputeerde Staten in elke provincie toezicht houden op de ontwikkeling van de financiële posities van gemeenten. Zo wordt voorkomen dat gemeenten een structureel tekort op de begroting krijgen dat zij zelf niet kunnen oplossen. De uitgangspunten voor het financieel toezicht in de provincie Limburg zijn vastgelegd in het “Gemeenschappelijk financieel toezichtkader” (GTK 2020). Hierin zijn ook bepalingen opgenomen over reserves en voorzieningen

2.4 Integrale afwegingsmomenten en informatievoorziening

Uitgaande van de integrale afweging worden voorstellen met financiële gevolgen zo veel mogelijk voorgelegd aan de raad op een moment waarop de actuele financiële positie van de gemeente in beeld wordt gebracht. Dit is bij de vaststelling van de kadernota en/of de begroting .

Onttrekkingen uit reserves voor de uitvoering van vastgesteld beleid en onttrekkingen uit voorzieningen van wettelijk geoormerkte middelen kunnen door het college van B&W worden uitgevoerd, voor zover die niet al zijn geautoriseerd bij de begroting en waarvan besluitvorming niet uitgesteld kan worden tot het eerstvolgende integrale afwegingsmoment,. Terugkoppeling vindt plaats bij het eerst volgende integrale afwegingsmoment.

 

In het BBV is het volgende bepaald t.a.v. de informatievoorziening bij de jaarrekening:

Overzicht reserves (op grond van art. 54 BBV) met de volgende onderdelen :

  • aard en reden van elke reserve

  • toelichting op toevoegingen en onttrekkingen

  • saldo aan het begin van het begrotingsjaar;

  • de toevoegingen of onttrekkingen uit hoofde van het voorgaande boekjaar

  • de toevoegingen of onttrekkingen bij het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

  • verminderingen in verband met afschrijvingen op activa waarvoor een specifieke bestemmingsreserve is gevormd;

  • saldo aan het einde van het begrotingsjaar.

Overzicht voorzieningen(op grond van art. 55 BBV) met de volgende onderdelen:

  • aard en reden van elke voorziening;

  • toelichting op toevoegingen en onttrekkingen;

  • saldo aan het begin van het begrotingsjaar

  • toevoegingen

  • ten gunste van de rekening van baten en lasten vrijgevallen bedragen

  • de aanwendingen

  • saldo aan het einde van het begrotingsjaar

In deze nota nemen we de bovengenoemde overzichten op wat betreft de aard en reden van de reserves en voorzieningen. Bij de jaarrekening verwijzen we dan voor dit onderdeel naar deze nota, waardoor we de jaarrekening compact kunnen houden.

2.5 Verschillen reserves en voorzieningen

Het instellen van een reserve en voorziening is de bevoegdheid van de raad op basis van art. 189 Gemeentewet, waarin het budget recht van de raad is geregeld.

Verder zijn er wezenlijke verschillen tussen reserves en voorzieningen. ondanks het feit dat ze vaak samen in een adem worden genoemd.

 

Reserves kunnen in principe vrij worden bestemd. De gemeenteraad kan aan reserves een bepaalde bestemming geven en de bestemming wijzigen.

 

Voorzieningen daarentegen worden gevormd omdat daar verplichtingen of risico’s tegenover staan waarbij omvang en tijdstip van optreden onzeker zijn. De raad kan de bestemming van voorzieningen niet wijzigen. Voorzieningen moeten dekkend zijn voor de achterliggende verplichtingen of risico's waarvoor ze zijn gevormd.

 

Onderstaand een verkort overzicht wat een reserve en voorziening inhoudt:

 

Omschrijving

Reserve

Voorziening

Verantwoordelijkheid

Instellen - gemeenteraad

Beschikken - gemeenteraad

Instellen - gemeenteraad

Beschikken - college

Onderdeel van

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Wijziging bestemming

Mogelijk

Niet mogelijk

Aanwending vrij

Ja

Alleen voor bestemd doel

Dotatie

Resultaat bestemmend uit exploitatie

Resultaat bepalend uit exploitatie

Onttrekking

Resultaat bestemmend uit exploitatie

Uit voorziening

Financiële onderbouwing

Niet verplicht

Verplichte onderbouwing

Indeling

Algemene reserve

Bestemmingsreserve

Voorziening voor:

Verplichtingen en verliezen

Bestaande risico’s

Egalisatie van kosten

Vervangingsinvesteringen

Bijdragen van derden

 

3. Reserves

Reserves ontstaan door overschotten op de balans of worden planmatig gerealiseerd voor een bestedingsdoel. De gemeenteraad beslist over de voeding en de besteding van de reserves.

 

Er zijn 2 soorten reserves namelijk:

  • 1.

    De algemene reserve

  • 2.

    De bestemmingsreserves

De algemene reserve is in de eerste plaats bedoeld ter financiële afdekking van risico’s (weerstandsvermogen) en wordt ook ingezet voor de dekking van incidentele lasten.

Dit in tegenstelling tot een bestemmingsreserve. Dit is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven.

3.1 Instellen van een reserve

Het instellen van een nieuwe bestemmingsreserves moet voldoen aan een aantal criteria om vastgesteld te worden door de raad. Het gaat om de volgende criteria:

  • 1.

    Bij een voorstel voor de instelling van een bestemmingsreserve wordt minimaal aangegeven.

    • a.

      het specifieke doel van de reserve;

    • b.

      de voeding van de reserve;

    • c.

      de maximale omvang van de reserve;

    • d.

      de looptijd van de reserve.

  • 2.

    Een bestemmingsreserve blijft alleen bestaan als het nut en de noodzaak onomstotelijk vast staan. Als dat niet zo is wordt het saldo toegevoegd aan de algemene reserve.

  • 3.

    Er vindt een jaarlijkse herijking plaats in de jaarrekening.

3.2 Reserve alleen ter dekking incidentele lasten

Onttrekkingen aan reserves zijn incidentele dekkingsmiddelen. Daarom worden er geen structurele lasten ten laste van de reserves gebracht. Er is 1 uitzondering:

  • bestemmingsreserve kapitaallasten; deze reserve zetten we in voor de dekking van de jaarlijkse kapitaallasten

3.3 Wijzigen van bestemmingsreserves

Het principe van een bestemmingsreserve is, dat de gemeenteraad te allen tijde het doel of de bestemming kan wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is dus altijd een raadsbesluit nodig. Er is 1 uitzondering:

  • bestemmingsreserve gevormd uit een bestemmingsheffing; het betreft hier middelen uit de riool- of afvalstoffenheffing welke ontstaan zijn als afwijking t.o.v. de begroting als gevolg van efficiency- en aanbestedingsvoordelen

3.4 Opheffen bestemmingsreserves

  • 1.

    Wanneer het doel op basis waarvan een bestemmingsreserve is gevormd op enig moment vervalt, dan heft de raad de reserve op door middel van een besluit.

  • 2.

    Bij opheffing van een bestemmingsreserve voegen we het restantbedrag toe aan de algemene reserve, tenzij de gemeenteraad anders besluit.

3.5 Gebruik van reserves

  • 1.

    Onttrekkingen en dotaties worden geraamd en vastgesteld door een raadsbesluit

  • 2.

    Als geraamde onttrekkingen uit de reserve bij de nacalculatie niet noodzakelijk zijn, worden deze niet onttrokken aan de desbetreffende reserve.

  • 3.

    Op het moment dat de raad een egalisatiereserve heeft ingesteld kunnen tekorten en overschotten voor dat doel worden onttrokken of toegevoegd zonder dat daarvoor een apart raadsbesluit nodig is.

  • 4.

    Negatieve (bestemmings)reserves zijn niet toegestaan. Indien een negatieve reserve dreigt, dient tijdig aan de raad gemotiveerd te worden voorgesteld om te besluiten tot een extra storting, dan wel tot bijstelling van het beoogde doel of een andere wijze van dekking.

  • 5.

    Het college van burgemeester en wethouders is gemachtigd om reserves in te stellen en hierin middelen, beschikbaar gesteld voor een éénmalig doel, -onderwerp of –taak, te storten die in het betreffende jaar (t) niet zijn uitgeven.

  • 6.

    Tevens is het college gemachtigd om over deze door het college ingestelde reserves te beschikken ter realisering van het oorspronkelijk doel, onderwerp of taak in het volgende begrotingsjaar (t+1).

3.6 Rentetoerekening aan reserves

Het toevoegen van rente aan reserves is wettelijk niet toegestaan.

4. Voorzieningen

Voorzieningen worden opgenomen om achterliggende verplichtingen en risico’s te dekken, waarvan omvang en tijdstip van optreden onzeker zijn. Voorzieningen worden ook gevormd om gelijkmatige verdeling van lasten te creëren.

 

Er zijn 5 soorten voorzieningen:

  • 1.

    Verplichtingen en verliezen:

    de omvang van de verplichting of het verlies is op de balansdatum onzeker, doch redelijkerwijs te schatten;

  • 2.

    Risico’s:

    op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;

  • 3.

    Egalisatie van kosten (onderhoudsvoorziening)

    kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren

  • 4.

    Vervangingsvoorziening:

    de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b (investeringen met economisch nut)

  • 5.

    Bijdragen van derden:

    van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen, bedoeld in artikel 49, onderdeel b ( specifieke uitkeringen van de Nederlandse en Europese overheid).

4.1 Instellen van een voorziening

Het instellen van een nieuwe voorzieningen moet voldoen aan een aantal criteria om vastgesteld te worden door de raad. Het gaat om de volgende criteria:

  • 1.

    Bij een voorstel voor de instelling van een voorziening wordt minimaal aangegeven.

    • a.

      het specifieke doel van de voorziening;

    • b.

      de voeding van de voorziening;

    • c.

      de onderbouwing van de voorziening

  • 2.

    Er vindt een jaarlijkse herijking plaats in de jaarrekening.

  • 3.

    Het instellen van voorzieningen, welk een rechtstreeks gevolg is vanuit de bedrijfsvoering en wettelijke regelingen, kan achteraf bij de vaststelling van de jaarrekening (toelichting op de balans) worden geformaliseerd. Het college is daarom bevoegd binnen de geldende budgettaire kaders tot het instellen of opheffen van voorzieningen. Dit vereist een expliciet collegebesluit.

4.2 Wijzigen doel of bestemming voorziening

Het doel van een voorziening kan niet wijzigen vanwege het verplichtende karakter en de harde kaders. Indien het doel niet meer bestaat of is veranderd, heft de raad de voorziening op. Indien het doel van een voorziening verandert, gelden zo nodig de criteria voor het instellen van een nieuwe voorziening.

4.3 Opheffen voorziening

Een voorziening heft de raad op als een verplichting of een risico waarvoor een voorziening is ingesteld, is weggevallen. Het saldo van een voorziening komt door een vrijval ten gunste van de exploitatie.

4.4 Gebruik van voorzieningen

  • 1.

    Onttrekkingen en dotaties worden geraamd en vastgesteld door een raadsbesluit

  • 2.

    Als geraamde onttrekkingen uit de voorziening bij de nacalculatie niet noodzakelijk zijn, worden deze niet onttrokken aan de desbetreffende voorziening.

  • 3.

    Op het moment dat de raad een voorziening heeft ingesteld kunnen niet geraamde onttrekkingen en dotaties plaatsvinden voor dat doel waarvoor de voorziening is ingesteld, zonder dat daarvoor een apart raadsbesluit nodig is.

  • 4.

    Negatieve voorzieningen zijn niet toegestaan. Indien een negatieve voorziening dreigt, dient tijdig aan de raad gemotiveerd te worden voorgesteld om te besluiten tot een extra storting, dan wel tot bijstelling van het beoogde doel of een andere wijze van dekking.

  • 5.

    Indien er bij een onderhoudsvoorziening sprake is van achterstallig onderhoud mag dit niet ten laste worden gebracht van de daarvoor ingestelde onderhoudsvoorziening maar moet de dekking op een andere wijze plaatsvinden.

  • 6.

    De voorziening ingesteld voor toekomstige vervangingsinvesteringen (ex artikel 44, lid 1, sub d BBV), mag niet gebruikt worden om boekwaarden van eerdere, bestaande investeringen af te boeken.

  • 7.

    Indien een voorziening onderhoud (artikel 44, lid 1, sub c BBV) onvoldoende is onderbouwd dan komen deze gelden in een voorziening ex. artikel 44, lid 2 BBV. Dit geldt ook voor de baten uit lokale heffingen die aan het einde van het belastingjaar niet zijn besteed omdat begrote investeringen en (onderhouds)werkzaamheden niet zijn uitgevoerd.

  • 8.

    Toevoegingen aan voorzieningen gebeuren ten laste van het programma, waarop de betreffende gelden zijn ontvangen dan wel waaruit de verplichting is voortgekomen. Zij maken daardoor deel uit van het rekening- resultaat vóór bestemming (resultaatbepaling).

  • 9.

    Onttrekkingen aan de voorzieningen komen niet meer in de exploitatie tot uiting, maar vinden rechtstreeks in de voorziening plaats. Indien de activiteit namelijk ook weer ten laste van de exploitatie zou lopen, zou het bedrag van de aanwending tweemaal als een last verantwoord worden.

4.5 Rentetoerekening aan voorzieningen

Rentetoevoegingen aan voorzieningen zijn niet toegestaan, met uitzondering van voorzieningen welke zijn berekend op basis van contante waarde.

5. Overzicht reserves en voorzieningen

De overzichtstabellen van de reserves en de voorzieningen staan op de volgende pagina’s weergegeven.

6. Slotbepalingen

6.1 Intrekking oude nota

De nota reserves en voorzieningen 2017-2021 van de gemeente Nederweert, zoals vastgesteld bij besluit van 11 juli 2017, wordt ingetrokken

6.2 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking na publicatie en bekendmaking.

6.3 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald onder de naam “Nota reserves en voorzieningen 2022-2026 Nederweert”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 juli 2022.

De raad voornoemd,

De plv. raadsgriffier,

Z. Rakili

De voorzitter,

B.M.T.J. Op de Laak

Bijlage 1: Overzicht reserves

 

Nummer

Omschrijving

Aard

Reden

100010

Algemene reserve

Algemene reserve

Dekking van incidentele uitgaven en vorming weerstandsvermogen

100011

Algemene reserve woningbouw

Algemene reserve

Dekking nadelige saldi grondexploitaties woningbouw

100012

Algemene reserve industrieterreinen

Algemene reserve

Dekking nadelige saldi grondexploitaties industrieterreinen

100111

Reserve vorming en opleiding

Bestemmingsreserve

Egalisatie tussen begroting en realisatie van het budget "vorming en opleiding" en "kwaliteitsverbetering bestuurlijke & ambtelijke organisatie"

100135

Reserve verplichtingen jaarrekening

Bestemmingsreserve

Het realiseren van beschikbaar gestelde eenmalige kredieten in komende boekjaar

100137

Reserve fusieschool De Kerneel

Bestemmingsreserve

Het dekken van de jaarlijkse kapitaallasten van de bouw van de fusieschool De Kerneel.

100141

Reserve onderhoud wegen

Bestemmingsreserve

Opvangen van onvoorzien onderhoud van wegen

100142

Reserve 3Decentralisaties

Bestemmingsreserve

Dekking van het extra budget Jeugdzorg

100143

Reserve riolering

Bestemmingsreserve

Gerealiseerde efficiency & aanbestedingsresultaten op de riolering met een bestedingsverplichting aan de riolering

100144

Reserve Buitengebied in Balans

Bestemmingsreserve

Opvang van kosten projecten in het kader van majeure projecten "Buitengebied in balans".

100145

Reserve N266 - N275 Nederweert

Bestemmingsreserve

Dekking van de investeringskosten N266-N275 Nederweert

100146

Reserve langzaamverkeerbrug kanaal - N266

Bestemmingsreserve

Dekking van de investeringskosten langzaamverkeerbrug kanaal-N266

100147

Reserve bouwkosten Bs De Schrank

Bestemmingsreserve

Het dekken van een gedeelte van de jaarlijkse kapitaallasten van de nieuw-/verbouw van Bs. De Schrank

110010

Saldo begroting/rekening na bestemming

Bestemmingsreserve

Rekeningresultaat parkeren tot dat bestemming door de raad is vastgesteld

Bijlage 2: Overzicht voorzieningen

 

Nummer

Omschrijving

Aard

Reden

10001

Pensioen wethouders (contante waarde)

Verplichtingvoorziening art. 44 lid 1 letter a

In de toekomst kunnen voldoen aan pensioenverplichtingen van wethouders

10002

Dubieuze debiteuren

Risicovoorziening

Art. 44 lid 1 letter b

Dekken kosten oninbaarheid van uitstaande vorderingen debiteuren ouder dan 1 jaar

10003

Onderhoud gemeentelijke gebouwen (contante waarde)

Egalisatievoorziening

Art. 44 lid 1 letter c

Het egaliseren van kosten voor groot onderhoud van het gemeentelijk gebouwenbezit (excl. onderwijs en molens)

2100001

Onderhoud brug 15

Egalisatievoorziening

Art. 44 lid 1 letter c

Het egaliseren van kosten groot onderhoud van brug 15

2100002

N266-N275 Nederweert GOML-subsidie

Voorziening gelden van derden

Art. 44 lid 2

Ontvangen subsidiegelden met een verrplichte besteding aan de N266-N275 Nederweert

2200002

Parkeerfonds

Voorziening gelden van derden

Art. 44 lid 2

Aanleg van vervangende parkeerruimte als op eigen terrein minder parkeerplaatsen gerealiseerd worden dan de vastgestelde parkeernorm voorschrijft

5200001

Calamiteiten buitensportverenigingen

Risicovoorziening

Art. 44 lid 1 letter b

Opvangen van risico’s bij velden en banen van buitensportverenigingen

5500001

Onderhoud molens (contante waarde)

Egalisatievoorziening

art. 44 lid 1 letter c

Egalisatie van kosten groot onderhoud aan de molens

5700001

Groenfonds (Sarsven)

Voorziening gelden van derden

Art. 44 lid 2

Realisatie van groen voor rood uit de grondexploitaties

6300001

Debiteuren sociale zaken

Risicovoorziening

art. 44 lid 1 letter b

Dekken kosten oninbaarheid vordering in kader sociale uitkeringen.

7200001

Riolering (contante waarde)

Vervangingsvoorziening

art. 44 lid 1 letter d

Bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen riolering

7300001

Tariefegalisatie afvalstoffenheffing

Voorziening gelden van derden

art. 44 lid 2

Tariefegalisatie afvalstoffenheffing

8100091

Planschadevergoeding (wettelijke rente)

Risicovoorziening

art. 44 lid 1 letter b

Dekking van planschadeclaims naar aanleiding van planologische medewerking c.q. terugbetaling van gestorte bedragen incl. wettelijke rente bij uitblijven planschadeclaims, voor zover niet gedekt door exploitaties.

8200074

Tiskeswej

Verliesvoorziening

art. 44 lid 1 letter a

Opvangen geraamd exploitatietekort Tiskeswej

8200075

Salmespad

Verliesvoorziening

art. 44 lid 1 letter a

Opvangen geraamd exploitatietekort Salmespad

8200076

Centrumplan

Verliesvoorziening

art. 44 lid 1 letter a

Opvangen geraamd exploitatietekort Centrumplan

8200095

Afwerking afgesloten grondexploitaties

Verliesvoorziening

art. 44 lid 1 letter a

Dekking van kosten van werkzaamheden van afgesloten grondexploitaties.

Naar boven