Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2023, 310734 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2023, 310734 | ander besluit van algemene strekking |
Budgethouderregeling Gooise Meren 2023
De budgethouderregeling vloeit voort uit de Financiële verordening, meer specifiek hoofdstuk 6, en moet in samenhang met de mandaatregeling gezien worden. In de Financiële verordening is onder meer opgenomen dat het bestuur van de gemeente waarborgt dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig als ook doeltreffend verloopt én dat het bestuur interne regels kan opstellen voor de financiële organisatie. De mandaatregeling regelt de bevoegdheid om een besluit te nemen, de budgethouderregeling regelt de wijze waarop (deel)budgethouders hun financiële bevoegdheid mogen uitoefenen.
De budgethouderregeling geeft de financiële taken en bevoegdheden weer van de gemeentesecretaris, de directeur, de managers, de projectleiders, de concerncontroller en de griffier, die samenhangen met het budgethouderschap. In deze regeling is tevens vastgelegd hoe de budgethouders verantwoording afleggen over de inzet van de middelen en de bereikte effecten. Inkoop door een budgethouder vindt plaats binnen de gestelde kaders. Contracten worden afgesloten, inkooporders worden aangemaakt en leiden tot verplichtingen en betalingen alleen in geval hiervoor toereikend budget beschikbaar is. Het bestuur houdt de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de besteding van de middelen en het bereiken van de resultaten.
Met deze regeling is er helderheid over verantwoordelijkheden en bevoegdheden van budgethouders, bestellers en prestatieverklaarders.
In onderstaande regeling komen de volgende artikelen terug:
Budgethouderschap is de financiële bevoegdheid met de daaraan verbonden financiële verplichtingen die wordt uitgeoefend binnen de door de raad en college vastgestelde begroting en financiële kaders en conform de in dit besluit aan het doen van uitgaven gestelde voorwaarden. Tevens wordt onder budgethouderschap verstaan het beheersen en bewaken van de inzet van middelen; zowel personeel als financieel, binnen het budget.
Onder budget wordt verstaan een deel van de begroting, bestaande uit de baten en lasten (verder aangeduid als inkomsten en uitgaven) die beschikbaar zijn gesteld voor het realiseren van de doelstellingen. Op de inzet van investeringskredieten en voorzieningen is dit artikel onverkort van toepassing.
De budgethouders kunnen deelbudgethouders aanwijzen. Deze aanwijzing wordt vastgelegd in het financieel pakket, waarin is opgenomen voor welke budgetten en tot welke hoogte per budget de aangewezen deelbudgethouders verantwoordelijk zijn. De deelbudgethouder is verantwoordelijk voor de budgetuitgaven en de budgetinkomsten voor zover het gaat om de aangewezen budgetten. Als het bedrag hoger is dan het deelbudget-bedrag, is de budgethouder verantwoordelijk.
Binnen de functiegroep kan horizontaal worden vervangen. Verticaal kan alleen vervangen worden indien de vervanger in hiërarchie een hogere functie bekleedt. De rollen (deel)budgethouder en prestatieverklaarder kunnen ook bij tijdelijke vervanging niet door één en dezelfde persoon vervuld worden.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden (deel)budgethouder
De (deel)budgethouder is bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen onder de navolgende voorwaarden:
Budgetplafond: De verplichting leidt niet tot een overschrijding van betreffend budget. Indien geen budgetten op productniveau aanwezig zijn of de bestaande budgetten niet toereikend (meer) zijn, mogen géén verplichtingen aangegaan of betalingen worden verricht, zonder dat het college van B&W of gemeenteraad daar toestemming voor heeft verleend.
Artikel 4 Incidentele budgetten
Incidentele budgetten, zowel uitgaven als inkomsten, mogen niet worden aangewend voor structurele uitgaven.
De (deel)budgethouder is verantwoordelijk voor de inkomsten, welke tot zijn budget behoren. Wanneer invorderingsmaatregelen noodzakelijk zijn, worden deze door de afdeling financiën en belastingen genomen; ingeval van terugvordering of verhaal inzake maatwerkvoorzieningen sociaal domein ligt de invordering bij de desbetreffende afdeling.
Artikel 8 Overige verplichtingen van de (deel)budgethouder
Onverlet het gestelde in artikel 7 verstrekken de (deel)budgethouders op verzoek en binnen de gestelde termijn aan de afdeling Financiën & Belastingen, de concerncontroller en andere functionarissen belast met de interne control- en auditfunctie alle gegevens en stukken die zij ten behoeve van de financiële administratie, de budget- en kredietbewaking, de interne controle en de (jaar-)verslaglegging nodig hebben.
Artikel 9 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden besteller
De besteller verricht de administratieve handeling die hoort bij het bestellen van goederen of diensten (de inkoop). De besteller verricht daarmee handelingen die horen onder de verantwoordelijkheid van een (deel)budgethouder. De besteller moet zich hierbij houden aan de inkoopvoorwaarden en aanbestedingsregels. De besteller draagt zorg voor de volledigheid van alle gegevens van de crediteur en het op de juiste plek opslaan van de offerte en bij meervoudige uitvraag alle offertes. Indien de rol van besteller wordt uitgevoerd door een deelbudgethouder gaat de inkooporder worden goedgekeurd door de budgethouder.
Artikel 10 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden prestatieverklaarder
De prestatieverklaarder controleert de facturen en documenten op juistheid en volledigheid qua prestatie, activiteit en bedrag. Tevens wordt gecontroleerd of de gefactureerde diensten en/of goederen conform de offerte/verstrekte opdracht (verplichting) geleverd is. Indien de prestatieverklaarder dit niet direct zelf kan constateren kan dat worden getoetst door navraag c.q. bewijs (zoals urenstaat, termijnstaat, foto van product, etc.) van hetgeen geleverd is. Bij gebleken juistheid en volledigheid geeft hij zijn akkoord door toevoeging in het systeem.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-310734.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.