Gemeenteblad van IJsselstein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
IJsselstein | Gemeenteblad 2023, 309841 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
IJsselstein | Gemeenteblad 2023, 309841 | beleidsregel |
Integraal Veiligheidsplan IJsselstein 2023-2026
Een bezoeker van IJsselstein leest op de website www.inijsselstein.nl het volgende:
“IJsselstein is een mooi en fijne plek om te wonen, ondernemen en te recreëren. Onze inwoners, ondernemers, verenigingen en gemeente zijn trots op ons IJsselstein.”
“Onze stad is gebouwd op historisch besef, ondernemerszin en bovenal gedrevenheid. Gedreven om elkaar niet alleen te ontmoeten, maar om er samen wat van te maken. Alles om samen vooruit te komen. Hier word je blij (van). Leven, werken, recreëren, hier wil je zijn.”
Dit geldt natuurlijk niet enkel voor onze bezoekers, maar juist ook voor onze inwoners en ondernemers. Om er voor te blijven zorgen dat wij allemaal wonen, werken, recreëren en verblijven in een omgeving waar we ons veilig voelen, is het belangrijk dat we daar blijvend aandacht aan besteden.
We zien dat de veiligheidscijfers in IJsselstein zich blijven verbeteren, gevolgd door de veiligheidsgevoelens van onze inwoners. Maar we zien ook dat de samenleving zich blijft ontwikkelen en dat daar nieuwe of veranderde verschijningsvormen van criminaliteit bij horen.
Daarom blijft het nodig om ons, in gezamenlijkheid, in te zetten voor de veiligheid in IJsselstein.
Dat doen we samen met veel verschillende partners. Zowel voor de hand liggende zoals politie, zorg, scholen, woningbouwcorporatie en het openbaar ministerie, als met minder bekende partners zoals het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (het RIEC) of het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht. Uiteindelijk voor, maar nadrukkelijk ook met onze inwoners en ondernemers. Of deze nu verenigd zijn in scholen, verenigingen of vrijwilligersorganisaties of individueel. Ik roep iedereen op om zich binnen zijn of haar mogelijkheden bij te dragen aan een veiligere stad. Als iedereen dat doet, dan zullen we die veilige stad ook behouden!
Daarom werken we samen aan een veilig IJsselstein, gisteren, vandaag en morgen!
Op 11 april 2019 is het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 (Hierna IVP) door de gemeenteraad vastgesteld. In dat IVP stonde vier prioriteiten centraal:
Om de veiligheid in IJsselstein te waarborgen werkten we samen met onze partners, waaronder politie en bewoners. We namen verschillende maatregelen en zetten interventies in. Dit zien we terug in de beleving van veiligheid in de GemeenteBeleidsmonitor 2021.
Zoals aangegeven hebben de afgelopen vier jaar een viertal prioriteiten centraal gestaan. De gemeente heeft op basis van die prioritering diverse interventies gepleegd. Hieronder volgt een weergave van die inspanningen.
Vanaf juli 2020 is de drugsaanpak door de invoering van Damocles-beleid (de beleidsregels toepassing 13b Opiumwet) versterkt. Bij besluit van 1 juli 2020 zijn beleidsregels vastgesteld waarin is aangegeven hoe deze bevoegdheid zal worden toegepast. In 2020 is in de binnenstad een eerste integrale controleactie geweest, waarbij meerdere locaties zijn bezocht. In 2021 is hier een vervolg aan gegeven in de vorm van 6 integrale controles. In december 2022 hebben meerdere controles op een industrieterrein plaatsgevonden.
In 2020 is een weerbaarheidsscan opgesteld. Dit biedt inzicht in de weerbaarheid van de organisatie tegen ondermijning.
Begin 2022 is een Operationeel projectleider tegengaan jonge aanwas van start gegaan. De projectleider verrijkt het beeld in onze gemeente op het gebied van Jonge aanwas en ontwikkelt samen met de partners zoals, politie, OM en het RIEC een effectieve, proactieve aanpak met als doel de jonge aanwas in de cocaïnehandel duurzaam terug te dringen.
In 2022 heeft een voorlichtingsbijeenkomst over ondermijning voor ambtenaren plaatsgevonden. Ook heeft een ondermijningsactie plaatsgevonden op bedrijventerrein Lagedijk. Samen met het RIEC, de politie, ODRU en de belastingdienst zijn verschillende bedrijven bezocht.
Daarnaast is een intern meldpunt opgericht waar medewerkers terecht kunnen om melding te maken van ondermijnende criminaliteit in IJsselstein. De gemeente IJsselstein heeft de afgelopen jaren diverse bestuursrechtelijke maatregelen opgelegd naar aanleiding van het dealen van drugs. Dit betreft het opleggen van Last Onder Dwangsommen en sluiten van woningen.
Vanaf 2022 krijgen de medewerkers van de gemeente IJsselstein in het kader van bewustwording een introductiecursus “basiskennis informatieveiligheid”. Elke twee weken krijgen zij een vraag over informatieveiligheid per e-mail.
De gemeente heeft een regisserende rol in de aanpak van ernstige woonoverlast, en organiseert het noodzakelijke overleg met de personen en instanties betrokken bij de woonoverlast. In het casusoverleg wordt de overlastsituatie besproken, de achtergrond, de ernst, welke instrumenten al zijn ingezet, met welk resultaat (mildere instrumenten, bevoegdheden woningcorporatie, wettelijke kaders op gebied van openbare orde en veiligheid, wonen, drugs, etc.), het resultaat en welke mogelijkheden er zijn tot verbetering van de situatie. In het casusoverleg worden afspraken gemaakt welke interventies (in welk verband en door welke instanties) zullen worden ingezet, en wordt de casusregie belegd.
Buurtbemiddeling is samen met de samenwerkingspartners betrokken bij de aanpak van woonoverlast op wijkniveau. Regelmatig ontvingen de Boa’s meldingen van jongerenoverlast. Het probleem dat zich voordeed is dat de boa’s deze jongeren wegstuurden, maar niet naar een plek konden verwijzen waar de jongeren samen konden zijn zonder voor overlast voor de omgeving te zorgen. Door het in mei 2022 plaatsen van de JOP op de Zeemanlaan hebben de jongeren een plek om samen te komen. We zien dit ook terug in de overlastmeldingen; deze laten een daling zien.
Veilige en leefbare wijken, winkelgebieden en bedrijventerreinen
In het IVP 2019 – 2022 lag de prioriteit onder andere bij veilige en leefbare wijken. Voor wijkveiligheid werkten we gebiedsgericht: de wijkboa’s samen met politie en jongerenwerk. Twee handhavers van gemeente IJsselstein hebben de opleiding wijkgericht werken gevolgd. Ook is een beleidsplan opgesteld voor de integrale aanpak van Zorg en Overlast. Hierin is meegenomen wat de positie is van het Meldpunt Zorg en Overlast.
In 2019 is het beleidskader cameratoezicht IJsselstein opgesteld. Hierin is de strategie en kaders ten aanzien van het cameratoezicht voor de jaren 2019-2022 vastgelegd. In 2020 is een tijdelijke camera geplaatst op het Kloosterplantsoen en in 2021 op het Journaalpad. Elk jaar heeft de burgemeester het aanwijzingsbesluit Cameratoezicht gemeente IJsselstein vastgesteld. In het besluit wijst de burgemeester de gebieden aan waar in het kader van handhaving van de openbare orde cameratoezicht plaatsvindt.
In 2021 heeft een campagne plaatsgevonden om de inwoners te informeren en tips te geven hoe zij de kans op een autokraak kunnen verkleinen. Vanuit de gemeente zijn meerdere acties uitgezet. Zo zijn huis aan huis brieven bezorgd waarin tips werden gegeven om de kans op een (auto) inbraak te verkleinen. In oktober 2021 is naar aanleiding van een inbraakgolf een Burgernetbericht gestuurd waarin gewaarschuwd werd voor autokraken. Er is tevens een schouw met inwoners gelopen waarin tips werden gegeven om autokraken te voorkomen.
Naar aanleiding van signalen die de gemeente in de zomer van 2021 van inwoners heeft ontvangen inzake jongerenoverlast (lawaai maken, troep achterlaten, vernielingen en intimidatie van bewoners) heeft een bijeenkomst plaatsgevonden. Hierbij waren buurtbewoners, handhavers, een jongerenwerker en een beleidsmedewerker OOV aanwezig. Vervolgens is een plan van aanpak opgesteld. Zo zijn met meerdere jongeren die tot de groep overlastgevers behoorden op het gemeentehuis gesprekken gevoerd en zijn concrete afspraken gemaakt. De inzet heeft ervoor gezorgd dat het aantal meldingen van jongerenoverlast in de wijk sterk is afgenomen.
In december 2021 en in oktober 2022 organiseerden we succesvolle wijkschouwen. Verschillende groepen, bestaande uit boa’s politieagenten en bewoners zijn de wijken in gegaan om bewoners bewust te maken van de inbraakrisico’s die er zijn. De reacties van inwoners waren zeer positief.
Voor de periode van een half jaar (tot september 2021) is een projectleider voor leefbaarheid IJsselveld-Oost aangesteld vanuit team Veiligheid (OOV). De projectleider heeft de leefbaarheid en veiligheid in de wijk geanalyseerd en samen met de betrokken professionals bekeken welke maatregelen er nodig zijn om de leefbaarheid en veiligheid verder te vergroten. Dit heeft geresulteerd in concrete conclusies en aanbevelingen die door de bestaande samenwerkingspartners worden opgepakt.
In mei 2022 is een Jongeren Ontmoetingsplek (JOP) geplaatst. Het plaatsen van de JOP zorgt ervoor dat de jongeren een plek hebben waar zij samen kunnen zijn zonder dat zij voor overlast voor de omgeving zorgen. De (jeugd)boa’s zien in hun dagelijkse rondes dat de JOP veelvuldig en door diverse jongerengroepen wordt gebruikt. De gesprekken voor het plaatsen van een tweede JOP worden gevoerd.
In IJsselstein werken we met de zogenoemde groepsaanpak. In dit operationele overleg worden afspraken gemaakt om het gedrag van jongerengroepen te beïnvloeden en negatieve individuen uit de groepen in te brengen in het casus overleg.
Het bedrijventerrein Lagedijk heeft sinds 2018 het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Het overleg, dat tot doel heeft om samen te werken om de veiligheid van personen, een ongestoord en rechtmatig gebruik van goederen en zaken op de bedrijventerreinen te bevorderen, wordt sindsdien 2 keer per jaar onder regie van de gemeente georganiseerd.
In april 2019 hebben de ondernemers in de binnenstad van IJsselstein in samenwerking met de gemeente IJsselstein, de politie, de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) behaald. Door de coronasituatie is in samenspraak met het CCV besloten om het keurmerk veilig ondernemen binnenstad op te pakken als de coronasituatie voorbij is. De coronaperiode is zeker voor de ondernemers een onzekere periode geweest, waarbij de aandacht vooral is gericht op het behoud van de onderneming. Het traject zal in overleg met het CCV en de ondernemers opnieuw worden opgepakt.
Ketensamenwerking en stimuleren van actieve wederkerigheid
De afgelopen jaren heeft de gemeente IJsselstein inwoners betrokken bij uiteenlopende veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken. Dit hebben wij gedaan door het organiseren van wijkschouwen, het versturen van Burgernetberichten en in nauw contact te staan met de beheerders van de Whatsappgroepen.
In 2020 is de gemeente IJsselstein een samenwerkingsverband met Meld Misdaad Anoniem aangegaan omdat wij het belangrijk vinden dat inwoners gebruik kunnen maken van alle mogelijke manieren van melden. We hebben de ogen en oren van onze inwoners nodig om alle vormen van criminaliteit op te sporen en aan te pakken.
De afgelopen jaren is er onder andere via de sociale media kanalen en bewonersbrieven ingezet om Waaks!, Burgernet(app) en de WhatsAppgroepen onder de aandacht te brengen. Ook heeft de gemeente IJsselstein zich aangesloten bij het project Hackshield. Via deze online game worden kinderen opgeleid tot 'cyberagent'. Dankzij de kennis die ze via deze online game hebben opgedaan, zijn ze in staat om hun omgeving en familie te wijzen op de actuele risico’s van cybercrime.
De criminaliteitscijfers laten zien dat de afgelopen jaren de criminaliteit in IJsselstein een dalende trend kent. IJsselstein volgt hiermee de trend die in de hele eenheid Midden-Nederland zichtbaar is. (2020 laat een afwijking van de trend zien die verklaarbaar is door de coronapandemie. Dit leverde een stijging op van met name winkeldiefstal, fraude en incidenten jongerenoverlast). De laatste twee jaren is zelf een significante afname te zien van de totale criminaliteit.
Hoewel voor een meerjarenbeleidsplan uiteraard niet één jaar representatief is, volgt hieronder een gedetailleerde weergave van de criminaliteitscijfers van 2022. Deze geven een weergave van de ontwikkeling per onderwerp.
In 2022 is de totale geregistreerde criminaliteit in IJsselstein nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2021. Dit is gunstiger dan de gemiddelde regionale ontwikkeling van +3%.
Opvallende daler is het aantal woninginbraken (-44%), terwijl er een regionale stijging van +4% was. Ook is er sprake van een daling van het aantal autokraken (-43%), dit is een grotere daling dat de gemiddelde regionale ontwikkeling (-10). fraude laat ook een sterkere daling zien (-38%) ten opzichte van de regionale ontwikkeling van (-28%).
Opvallende stijger is de toename van het aantal registraties van overlast van personen met verward gedrag (+45%). Het aantal registraties van brom-, snor-, fietsendiefstal laat bijna een verdubbeling zien (+93%). Dit is sterker dan de regionale ontwikkeling van +19%. Het aantal registraties van winkeldiefstal is meer dan verdubbeld in IJsselstein (van 15 naar 38).
In het najaar van 2021 is in IJsselstein de GemeenteBeleidsmonitor 2021 uitgevoerd, waarin veel actuele beleidsonderwerpen zijn voorgelegd aan burgers. Er is onder andere aandacht besteed aan leefbaarheid en veiligheid, sociale kwaliteit en sociale kracht, wijkgericht werken en de openbare ruimte. Dit onderzoek is een vervolg op voorgaande metingen die vanaf 2007 tweejaarlijks worden gedaan. 5.662 inwoners zijn uitgenodigd om aan het onderzoek mee te doen. Hiervan hebben er uiteindelijk 1.368 meegedaan, een respons van 24%.
Hieronder is een weergave van de veiligheidsbeleving opgenomen.
De beleving van veiligheid zegt iets over de sociale kwaliteit van woonbuurten. Het gaat hierbij niet om het rapportcijfer voor veiligheid, maar om een samengestelde indicator, op basis van sociale overlast en veiligheidsgevoel
Op basis van deze variabelen is een score van 7,0 berekend voor de veiligheidsbeleving in de gemeente IJsselstein. Deze score is gelijk aan de score in 2019 en iets lager dan in 2017 (resp. 7,0 en 7,2).
Ook is overlast in de buurt onderzocht. Hieronder een weergave van mensen die overlast ervaren.
Inwoners ervaren het meeste overlast van asociale mensen/huishoudens, 28% ervaart hiervan veel- en 59% een beetje overlast. Het dealen van drugs zorgt bij zes op de tien inwoners een beetje (45%) tot veel (14%) overlast. Daarnaast leidt het illegaal onderverhuren van woningen bij iets meer dan de helft van de inwoners tot een beetje (42%) tot veel (12%) overlast. Inwoners ervaren in verhouding wat minder overlast van wietplantages en/of drugslaboratoria (74% geen overlast). Ook van verwarde mensen op straat ervaren inwoners relatief minder overlast (34% een beetje en 5% veel).
Ondanks dat de meeste van deze illegale activiteiten zaken in IJsselstein Zuidwest minder vaak voorkomen, ervaren de inwoners die aangeven dat dit voorkomt wel vaker overlast hiervan. Dit geldt het meest voor asociale mensen/huishoudens (98%), mensen met een extreme of radicale overtuiging (85%) en illegale onderverhuur van woningen (82%), maar ook voor wietplantages en/of drugslaboratoria (64%) en verwarde mensen op straat (48%).
Inventarisatie Veiligheidstrends Midden Nederland 2022
Het Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland heeft in 2022 een trendinventarisatie gemaakt. Deze trendinventarisatie bevat een overzicht van de belangrijkste veiligheidstrends van dit moment, gebaseerd op diverse trendrapportages en onderzoeken van Overheid en wetenschap, kwalitatieve kennis van veiligheidsprofessionals in Midden-Nederland en diverse statistieke bronnen. Ze beschrijven de ontwikkelingen die naar verwachting de komende jaren grote impact hebben op de openbare orde en veiligheid in Midden-Nederland.
Samengevat worden de volgende trends waargenomen:
Uitgangspunten, randvoorwaarden en samenhang
Een goede balans tussen preventie en repressie
Belangrijk voor effectief veiligheidsbeleid zijn keuze van prioriteiten en een passend en volledig pakket maatregelen. Er moet een logische opbouw en samenhang zitten in de combinatie van maatregelen. Eén van de belangrijke elementen waar we naar kijken is de verhouding tussen preventieve en repressieve maatregelen. Bij elk vraagstuk zorgen we voor een passende combinatie van preventie en repressie. Daarnaast zetten we in op het vergroten van de (maatschappelijke, maar ook de bestuurlijke) weerbaarheid.
Aan veiligheid werken we samen
Bij complexe maatschappelijke (veiligheids-) problemen heeft niet één partij de oplossing in handen. Een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, netwerkpartners en inwoners. Integrale samenwerking is hier extra belangrijk. Daar werken we de komende jaren verder aan. Afstemming met partners is nodig voor een totaalaanpak. Als we gezamenlijke bevoegdheden bundelen en optreden als één overheid werken we efficiënter en slagvaardiger.
We willen samenlevingsgericht werken
We vergroten de weerbaarheid en zelfredzaamheid van inwoners. Onze inwoners mogen verwachten dat we ons inzetten voor veiligheid. Maar de gemeente kan niet overal voor zorgen. Inwoners zijn zelf ook verantwoordelijk als het om veiligheid gaat.
Informatie en context gestuurd werken
Een goede informatiepositie is belangrijk. Kwantitatief vanuit cijfers en kwalitatief vanuit signalen van partners en wijken. Door te investeren in een goede informatiepositie kunnen we eerder problemen signaleren, maatregelen gerichter inzetten, scherpe keuzes maken en tijdig bijsturen. Wij wegen niet alleen beschikbare informatie. We maken keuzes in nauwe verbinding met en geïnspireerd door onze maatschappelijke context.
Geen wijk of buurt is hetzelfde. Om goed in te kunnen spelen op de veiligheidsvraagstukken die op lokaal-, wijk- of buurtniveau spelen, werken wij maatwerkgericht. Wij zijn actief in de wijken, de wijkteams en de bredere wijkaanpak. Wij betrekken onze inwoners bij vraagstukken die hen aangaan. Onze handhavers zijn zichtbaar, aanspreekbaar en staan in direct contact met onze inwoners, organisaties en bedrijven. De handhavers werken intensief samen met de politie. Zo gaan we (jeugd)overlast tegen, vergroten we de veiligheid en dragen wij bij aan leefbare wijken en dorpen.
Wij werken rechtmatig met oog voor de menselijke maat
Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en handhaving van een groot aantal wetten, taken en regels. Wij doen dit zorgvuldig en nemen daarbij de rechten en plichten van onze inwoners, bedrijven en organisaties in acht. We passen maatwerk toe waar dat kan en waken voor willekeur. Op persoonlijk niveau bieden we kansen door te luisteren en te helpen. Als de samenleving te veel hinder en overlast ervaart of als gevaar dreigt, stellen we ook duidelijke grenzen.
Het veiligheidsbeleid is door de grote maatschappelijke veranderingen minder voorspelbaar. Als de situatie erom vraagt, wijken wij af van de voorgenomen plannen en spelen wij in op de context en actualiteit. Dit kan gevolgen hebben voor de inzet van onze mensen en middelen.
We vinden flexibiliteit belangrijk
De actualiteit van veiligheid verschilt van dag tot dag. Veiligheidsproblematiek is onvoorspelbaar. We spelen in op actuele ontwikkelingen, lokaal, regionaal of landelijk. We benutten kansrijke initiatieven. Bij een veranderende situatie schakelen we snel met onze samenwerkingspartners.
We kijken naar het verhaal achter de cijfers
Veiligheid laat zich moeilijk in cijfers uitdrukken. We kijken daarom verder dan de cijfers uit registraties en onderzoeken. We luisteren naar signalen van stadsgenoten en samenwerkingspartners en kijken naar de vertaling van de cijfers.
We verantwoorden zo veel mogelijk via de P&C cyclus
De gemeenteraad stuurt op basis van voortgang in de planning- en controlcyclus. Tussentijds verzorgen we eventueel andere, rijkere vormen van verantwoording zoals factsheets of informatiebijeenkomsten. Voor een slagvaardige veiligheidsaanpak zijn voldoende financiële middelen onmisbaar.
Het coalitieakkoord 2022-2026 is leidend voor de uitvoering van ons beleid. Daarnaast hangt het veiligheidsbeleid samen met een groot aantal beleidsterreinen en maatschappelijke opgaven zoals welzijn, (jeugd)zorg, wonen, mobiliteit, economie, participatie en toezicht. Bij een aantal veiligheidsthema’s ligt de primaire aanpak in een ander beleidsterrein, bijvoorbeeld bij de aanpak van verkeersveiligheid.
Op landelijk niveau wordt eens per vier jaar de landelijke veiligheidsagenda vastgesteld dor de Minister van Justitie en Veiligheid. Daarin zijn landelijke beleidsdoelstellingen voor de taakuitvoering van de politie opgenomen. Onlangs is de Veiligheidsagenda 2023-2026 verschenen. Hierin zijn de volgende thema’s opgenomen:
Deze thema’s zijn binnen de eenheid Midden-Nederland door vertaald naar de regionale veiligheidsstrategie. Op het moment van schrijven is deze enkel in concept beschikbaar. De regionale veiligheidsstrategie 2023-2026 is gezamenlijk opgesteld door de politie, openbaar ministerie en gemeenten en kent de volgende prioriteiten:
Deze thema’s zijn gebaseerd op de veiligheidsagenda, maar juist ook op de specifieke context binnen onze politie eenheid. Daarnaast zijn de prioriteiten concreter geformuleerd. Gelet op de regionale samenwerking en daarmee het draagvlak op deze prioriteiten is het logisch dat deze terugkomen in het IVP van gemeente IJsselstein.
Naast landelijke thema’s en regionale prioriteiten is binnen het basisteam van de politie (De Copen, bestaande uit Montfoort, IJsselstein, Oudewater en Woerden) besloten gezamenlijke prioriteiten te benomen. Deze prioriteiten zijn:
De prioriteit zorg en veiligheid is niet teruggekomen als regionale prioriteit. De regionale veiligheidsstrategie vermeld hierover: “Enerzijds vanwege de behoefte aan focus en anderzijds omdat er de afgelopen jaren het nodige handelingsperspectief is ontwikkeld, waaronder de lokale persoonsgerichte aanpak. De komende jaren ligt het accent dan ook op het in de praktijk brengen en toepassen van het handelingsperspectief. Voor complexe casuïstiek bieden de drie Zorg- en Veiligheidshuizen expertise en een platform, bestuurlijk aangestuurd door een stuurgroep. De doorontwikkeling van de lokale verbinding van zorg met veiligheid ligt in handen van de betreffende colleges van B&W.”
Op basis van de vorige paragraaf zijn voor gemeente IJsselstein vijf veiligheidsthema’s voor de looptijd van dit beleid opgesteld. Hieronder volgen deze prioriteiten, waarbij deze toegelicht en uitgewerkt worden. Elke prioriteit wordt voorafgegaan door een samenvatting van de prioriteit uit de regionale veiligheidsstrategie 2023-2026. Hiermee wordt de verbinding tussen regionale en lokale problematiek en aanpak gelegd.
Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit
Ondermijnende criminaliteit vormt een serieuze bedreiging voor de veiligheid en integriteit voor onze gemeente IJsselstein. Ondermijnende criminaliteit of ondermijning is georganiseerde misdaad met schadelijke lokale maatschappelijke effecten.
De aanpak van georganiseerde misdaad zelf is primair een taak voor de politie en het Openbaar Ministerie, maar het terugdringen en voorkomen van maatschappelijke effecten is een primaire verantwoordelijkheid van de gemeente. Beide zijn twee kanten van dezelfde medaille, en er is een breed terrein waarin bestuur en strafrechtketen intensief moeten samenwerken.
De georganiseerde criminaliteit ontwricht de samenleving door misbruik van legale structuren van de overheid. Kwetsbare inwoners zijn vaak slachtoffer van georganiseerde criminaliteit. Het is de taak van de gemeente om het criminele verdienmodel te dwarsbomen en inwoners, bedrijven en onze organisatie weerbaar te maken. Zo kiezen we voor een goede balans tussen voorkomen en bestrijden.
In de drugsproductie en drugshandel worden enorme bedragen verdiend. De belangen zijn groot. Het is een industrie die werkt met intimidatie, omkoping en excessief geweld. Nederland is één van de belangrijkste spelers in de internationale drugsindustrie. De handel in drugs wordt niet voor niets de motor van ondermijnende criminaliteit genoemd.
In de gemeente IJsselstein werken we in de aanpak van ondermijning signaalgericht. Daarnaast worden er elk jaar integrale controles uitgevoerd binnen de gemeente grenzen.
De gemeente IJsselstein heeft ook voortdurend aandacht voor integriteit van haar eigen handelen. Een weerbare gemeentelijke organisatie is nodig. Ondermijning Ondermijnende criminaliteit vormt een serieuze bedreiging voor de veiligheid en integriteit van onze stad. Ondermijnende criminaliteit of ondermijning is georganiseerde misdaad met schadelijke lokale maatschappelijke effecten.
Georganiseerde misdaad heeft in diverse wijken een giftige uitwerking en een aantrekkingskracht op jongeren en jongvolwassenen. Drugscriminelen rekruteren jongeren soms al op de basisschool. Ze worden de criminaliteit in gezogen en raken hun toekomst kwijt.
We streven er naar om te voorkomen dat jonge jongens en meisjes, grote criminelen worden in een nieuwe generatie in de criminaliteit. Helaas lijken de inwoners de productie, de handel en het gebruik van drugs – en zelfs het buitensporige geweld – normaler te gaan vinden. Jonge aanwas zijn jongeren (globaal tot 18 jaar) die door professionals worden gezien als risicogroep. Het zijn jongeren die volgens politieregistraties aantoonbaar betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit of waarvan professionals vermoeden dat zij betrokken raken. Aangezien het hierbij niet enkel gaat om jongeren die al betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit vindt de aanpak plaats op het snijvlak van voorkomen en aanpakken. Daarom komt dit onderwerp ook terug bij de prioriteit veiligheid en zorg.
We onderzoeken de mogelijkheden om bestuurlijke barrières op te werpen om het verdienmodel van criminele organisaties te dwarsbomen. Tevens zal zo nodig beleid worden aangepast met nieuwe wettelijke mogelijkheden Daarbij overwegen we (zorgvuldig) de mogelijkheden voor het toepassen van een (aanvullende) vergunningplicht.
Digitale veiligheid en cybercrime
De aanpak van deze vorm van criminaliteit bevindt zich nog in de kinderschoenen. De afgelopen jaren zijn mooie resultaten bereikt, maar er moet ook worden geconstateerd dat er nog veel moet worden geleerd over de juist aanpak. Dat begint bij het aftasten waar de rollen en verantwoordelijkheden voor de verschillende partijen liggen. Dat is geen lokale taak, maar het is belangrijk om daarbij betrokken te blijven.
Wij zetten ons de komende jaren in om, in gezamenlijkheid met regionale partners, zicht te krijgen op de problematiek, oplossingen en het vergroten van kennis.
Maatschappelijke onrust is te omschrijven als collectieve gedragingen in situaties die voortkomen uit maatschappelijk ongenoegen. Maatschappelijk ongenoegen is een gevoel van angst, onzekerheid, onvrede, of miskenning ten gevolge van ongrijpbare fenomenen, zoals globalisering, klimaatverandering, migratie en ongelijkheid.
Het zwaartepunt van de samenwerking op dit thema ligt op lokaal niveau, omdat maatschappelijke onrust zich primair lokaal manifesteert en er geen blauwdruk is voor de omgang daarmee. Dat neemt niet weg dat samenwerking en ondersteuning op regionaal niveau van meerwaarde is om lokale partners voldoende toe te rusten.
Recentelijk heeft er een fenomeenanalyse plaatsgevonden in district West Utrecht over de voedingsbodem voor radicalisering en extremisme in district West Utrecht. Deze analyse concludeerde dat er in dit district wel degelijk serieuze problemen en zorgen spelen op het gebied van polarisatie, maatschappelijke spanningen en radicalisering. De analyse beveelt aan dat er wordt gewerkt aan een herijking van de aanpak en aan een verhoogde gezamenlijke urgentie.
Deze prioriteit is gezamenlijk in het basisteam De Copen belegd. De prioriteit zorg en veiligheid bevat verschillende thema’s, zoals geweld in afhankelijkheidsrelaties, verward gedrag, verwaarlozing, verslaving, criminaliteit, detentie en (na)zorg, jeugdproblematiek, polarisatie in relatie tot diversiteit/discriminatie/radicalisering, misbruik sociale voorzieningen en ondermijningseffecten, mensenhandel, uitbuiting en prostitutie. Vanuit deze prioriteit bestaan veel raakvlakken met andere beleidsthema’s, maar ook met prioriteiten binnen dit IVP.
Gemeente IJsselstein heeft de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd op het snijvlak tussen zorg en veiligheid. Voorbeelden hiervan zijn de lokale persoonsgerichte aanpak, de groepsaanpak, het casusoverleg extreme (woon)overlast, maar ook het sociaal team en het sociaal jeugdteam. De verbinding tussen al deze verschillende structuren kan echter nog verder worden versterkt.
Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten
Deze prioriteit is niet regionaal of districtelijk belegd. Toch zijn we noodzaak om deze prioriteit te benoemen in dit IVP. Horeca, evenementen en uitgaan horen bij IJsselstein, maar vormen tegelijkertijd ook een risico voor de openbare orde, fysieke veiligheid en overlast in de gemeente. We erkennen dat deze risico’s er zijn en willen investeren op het verminderen van de kans dat een dergelijk risico zich openbaart of het effect wat daarmee gepaard gaat. Dat doen we door te investeren op samenwerking en duidelijke regels, maar ook door te investeren in onze crisisbeheersing.
Overlast en geweld als gevolg van het uitgaansleven worden zoveel mogelijk voorkomen. Dit realiseren we door een gezamenlijke aanpak. Het uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van de overeenkomstpartners en de bereidheid om elkaar te ondersteunen waar dat bijdraagt aan de veiligheid van het uitgaansleven.
De gemeente zorgt dat beleid, regelgeving, toezicht en handhaving op peil zijn en blijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor het evenementen- en handhavingsbeleid. Daarin staan veel van de vereiste randvoorwaarden, onder meer op het vlak van capaciteit. Maar ook hoe gemeente en andere partijen toezicht houden op het nakomen van afspraken.
Organisatoren van evenementen ervaren dat er steeds meer van hen gevraagd wordt door toegenomen regelgeving en verhoogde veiligheidseisen. Organisatoren en ondernemers zijn zelf verantwoordelijkheid voor de veiligheid van voorzieningen en aanbod. We ondersteunen (toekomstige) organisatoren van evenementen bij de toepassing van de regelgeving door voorlichting en een heldere aanvraagprocedure.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-309841.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.