Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2023, 308733 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2023, 308733 | beleidsregel |
Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen
gelet op de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Vast te stellen de beleidsregels voor het aanvragen en verlenen van een ontheffing op grond van artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV):
Voor de uitvoering van sommige werkzaamheden, dienstverlening of evenementen in de stad is het noodzakelijk om verkeerstekens en verkeersregels te overtreden. De mogelijkheid om ontheffing te verlenen van een aantal verkeersregels en verkeerstekens is geregeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV).
Door het bevoegd gezag kan ontheffing worden verleend van de artikelen 3, eerste lid, 4, 5, eerste en tweede lid, 6, eerste, tweede en derde lid, 8, 10, 23, eerste lid, 24, 25, 26, 42, 43, 46, 53, 61b, alsmede artikel 62 voor zover het betreft de verkeerstekens C1, C2, C4, C6 tot en met C21, C22a, D2, D4 tot en met D7, E1 tot en met E3, F7 en de verkeerstekens genoemd in de artikelen 73, 76, 77, 78, 81 en 98.
Ingevolge artikel 149 lid 1 sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het verlenen van ontheffing op grond van artikel 87 RVV een bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders. De mogelijkheid om voorschriften te verbinden aan de ontheffing vindt zijn basis in artikel 150 van de WVW.
In de nu voorliggende beleidsregels zijn de criteria en voorwaarden opgenomen voor wat betreft het aanvragen en verlenen van ontheffingen voor:
Toegang tot het afgesloten voetgangersgebied (paragraaf 2);
Parkeren in E9-gebieden (paragraaf 3);
Medegebruik businfrastructuur (paragraaf 4);
1.4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college kan de ontheffing intrekken of wijzigen:
De volgende algemene voorschriften zijn van toepassing op verstrekte ontheffingen:
2. Selectieve toegang binnenstad (RVV-artikel 62 gesloten verklaring)
2.1 Venstertijden afgesloten voetgangersgebied
Het avondvenster tussen 18:00 en 23:00 uur is enkel van kracht voor elektrische, CNG, LNG of waterstof aangedreven voertuigen die ingezet worden ten behoeve van laden en lossen in het afgesloten voetgangersgebied. De betreffende transporteur dient zich vooraf kenbaar te maken bij de gemeente Nijmegen via de digitale balie.
Het college kan naar aanleiding van een daartoe strekkende aanvraag, op basis van noodzaak en na toetsing op verkeersveiligheid, een ontheffing verlenen voor het buiten de venstertijden in- en uitrijden van het afgesloten voetgangersgebied. Het college maakt hierbij onderscheid in drie categorieën:
Permanente ontheffing met tijdsduurbeperking (categorie II):
een ontheffing om buiten de venstertijden x dagen per week / x uur per dag met een motorvoertuig het afgesloten voetgangersgebied in- en uit te rijden. Dag(en) en tijdstip(pen) zijn afhankelijk van het type activiteit en ter beoordeling door het college. Het college kan op basis van noodzaak en na toetsing op verkeersveiligheid deze ontheffing verlenen aan:
Incidentele ontheffing (categorie III):
een ontheffing om buiten de venstertijden gedurende maximaal één dag of een aaneengesloten korte periode met een motorvoertuig het afgesloten voetgangersgebied in- en uit te rijden. Het college kan op basis van noodzaak en na toetsing op verkeersveiligheid deze ontheffing verlenen aan:
Bewoners die woonachtig zijn in het afgesloten gebied en niet beschikken over een eigen parkeervoorziening of parkeervergunning. Aan hen kan om niet een ontheffing worden verleend waarmee maximaal één keer per week één uur toegang kan worden verkregen. Deze ontheffing wordt verleend op het kenteken van het voertuig op naam van de betreffende bewoner(s);
2.3 Criteria en voorwaarden voor het verlenen van een ontheffing
Criteria en voorwaarden voor het verlenen van een ontheffing (selectieve toegang binnenstad)
2.4 Nadere regels ter verduidelijking van de wijze van ontheffing verlening
Bij het aanvragen van een ontheffing dient de aanvrager naast het aanvraagformulier een aantal andere documenten te overleggen. Deze dienen tegelijkertijd met het aanvraagformulier via de digitale balie te worden overhandigd.
Vervolgens zal de aanvrager aan moeten tonen dat voldaan wordt aan de specifieke randvoorwaarden die aan een ontheffing voor de genoemde doelgroep zijn verbonden.
2.5 Gedragsregels en voorwaarden laden en lossen
Het afgesloten voetgangersgebied wordt beschouwd als een parkeerverbod zone. Voor de beschikbare parkeerplaatsen is een parkeervergunning vereist (E9 gebied). Er kan op de openbare weg dus alleen worden geladen en gelost. Direct na deze handeling dient het afgesloten voetgangersgebied weer te worden verlaten.
2.6 Gedragsregels en voorwaarden taxi’s
Volledigheidshalve wordt erop gewezen dat in de ontheffing de term taxivervoer als bedoeld in de Wet personenvervoer 2000 staat vermeld. Ingevolge artikel 4 van genoemde wet is het verboden taxivervoer te verrichten zonder daartoe strekkende vergunning van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit brengt met zich mee dat taxibedrijven om voor ontheffing in aanmerking te komen dienen te beschikken over een geldige vergunning voor taxivervoer zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000.
3. Parkeren in E9 gebied (RVV artikel 24 lid 1g)
Het college kan op een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen voor het parkeren in E9 gebieden. Het college maakt hierbij onderscheid in de volgende twee categorieën:
Criteria en voorwaarden voor het verlenen van een ontheffing
3.3 Nadere regels ter verduidelijking van de wijze van ontheffingverlening
Bij het aanvragen van een ontheffing dient de aanvrager naast het aanvraagformulier een aantal andere documenten te overleggen. Deze dienen tegelijkertijd met het aanvraagformulier via de digitale balie te worden ingeleverd.
Vervolgens zal de aanvrager moeten beschrijven en aantonen welke werkzaamheden worden uitgevoerd in E9 gebied.
Bij de incidentele ontheffing wordt volstaan met een verklaring van de aanvrager dat hij aan de betreffende richtlijnen voldoet. Er zal in het gebied steekproefsgewijs handhaving plaatsvinden. Voor die gevallen zal de aanvrager van een incidentele ontheffing op straffe van een boete te allen tijde ter plaatse moeten kunnen aantonen aan de richtlijnen voor een incidentele ontheffing te voldoen.
4. Medegebruik businfrastructuur (RVV artikel 81)]
4.1 Vervoerscategorieën die voor medegebruik in aanmerking komen
Vervoer met een noodzaak uit oogpunt van gezondheidszorg c.q. om geneeskundige redenen (zoals ambulancevervoer zonder direct spoedeisend karakter, voertuigen bloedbank, vervoer transplantatieorganen, voertuigen zorginstellingen ). De noodzaak mag hierbij niet gebaseerd zijn op bedrijfseconomische motieven.
Het is niet toegestaan het voertuig stil te laten staan op de busbaan of busstrook en bij halteplaatsen. Dit houdt tevens in dat het niet is toegestaan aldaar te halteren en passagiers in- en uit te laten stappen. Naast hetgeen is opgenomen in de voorwaarden blijven de bepalingen van het RVV 1990 en de wegenverkeerswet onverkort van kracht.
Volledigheidshalve wordt erop gewezen dat in de ontheffing de term taxivervoer als bedoeld in de Wet personenvervoer 2000 staat vermeld. Ingevolge artikel 5 van genoemde wet is het verboden taxivervoer te verrichten zonder daartoe strekkende vergunning. Dit brengt met zich mee dat taxibedrijven om voor ontheffing in aanmerking te komen dienen te beschikken over een geldige vergunning voor taxivervoer.
Indien de houder van de ontheffing dan wel de bestuurder van het voertuig waarvoor ontheffing is afgegeven zich niet houdt aan de daar aan verbonden voorwaarden kan door de buitengewoon opsporingsambtenaren en de politie proces-verbaal worden opgemaakt. Indien noodzakelijk kan de ontheffing permanent worden ingetrokken.
4.5 Overzicht toegankelijke en niet toegankelijke businfrastructuur
Indien daartoe uit oogpunt van verkeersveiligheid dan wel om andere dringende redenen aanleiding bestaat, kan besloten worden wijzigingen aan te brengen in het overzicht van de businfrastructuur die wel en die niet voor medegebruik is opengesteld. Het overzicht van de openstaande businfrastructuur maakt integraal onderdeel uit van deze beleidsregels.
5. Geslotenverklaring Griftdijk (artikel 62 bord C12)
Het college kan op een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen voor het passeren van de geslotenverklaring gedurende een jaar aan de in artikel 5.3 beschreven doelgroepen met bijbehorende criteria voorwaarden.
5.3 Criteria en voorwaarden voor het verlenen van een ontheffing
6. Gesloten verklaring Waalkade (RVV artikel 62 geslotenverklaring bord C1)
Het college kan naar aanleiding van een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen van de geslotenverklaring op de Waalkade aan de in art. 6.2 beschreven doelgroepen, indien voldaan aan de in art. 6.2 genoemde voorwaarden.
6.2 Doelgroepen en voorwaarden voor ontheffing verlening
7. Geslotenverklaring Koeweidepad Lentse plas
Het college kan op een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen voor het passeren van de geslotenverklaring gedurende een jaar aan de in artikel 7.3 beschreven doelgroepen met bijbehorende criteria voorwaarden.
7.3 Criteria en voorwaarden voor het verlenen van een ontheffing
8. Overige verkeerstekens en verkeersregels
Naast de toegang tot het afgesloten voetgangersgebied(paragraaf 2), het parkeren in E9 gebieden (paragraaf 3) het medegebruik van bus infrastructuur (paragraaf 4) en de geslotenverklaring op de Griftdijk kan het college op een daartoe strekkende aanvraag een ontheffing verlenen voor de overige in artikel 87 van het RVV opgenomen verkeerstekens en verkeersregels. De meest voorkomende zijn de RVV artikelen 10, 23 en 24.
Het college maakt hierbij onderscheid in de volgende twee categorieën:
9. Incidentele ontheffing voor evenementenorganisaties
Voor evenementenorganisaties gelden voor artikel 2 afwijkende voorwaarden. Deze voorwaarden zijn enkel van toepassing indien aan de betreffende aanvragende evenementenorganisatie door de Burgemeester een evenementenvergunning is vergund.
Bij de incidentele ontheffing kan door het college na toetsing op verkeersveiligheid en noodzaak een op wisselend kenteken aan het evenement gebonden ontheffing worden verstrekt. De geldigheidsduur van de ontheffing is hierbij gelijk aan de duur van het evenement zoals opgenomen in de evenementenvergunning. Verkeersveiligheid kan onder andere inhouden een absolute beperking van het aantal voertuigbewegingen in het afgesloten voetgangersgebied en/of rond het toegewezen evenemententerrein en/ of beperkingen op het gebied van verkeersveiligheid.
9.1 Criteria en voorwaarden voor het verlenen van een incidentele ontheffing voor een evenement:
Te overbruggen afstand voor levering zware materialen/goederen
De afstand die in het kader van de werkzaamheden met zware materialen moet worden overbrugd, is zodanig dat in redelijkheid niet verlangd kan worden dat dit zonder gebruikmaking van het voertuig plaatsvindt. Voor het verplaatsen van zware materialen en/of goederen is, in redelijkheid, geen alternatief mogelijk dan door gebruik te maken van het voertuig.
9.2 Nadere regels ter verduidelijking van de wijze van ontheffing verlening bij evenementen
Bij het aanvragen van een incidentele ontheffing voor een evenement dient de aanvrager een aantal andere documenten te overleggen. Deze dienen via de digitale balie uiterlijk vier weken voor aanvang van de werkzaamheden ten behoeve van het evenement te worden ingeleverd.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 11 juli 2023.
De Gemeentesecretaris,
A.P.W. van de Klift
De Burgemeester,
H.M.F. Bruls
Voor ontheffing komen in aanmerking:
Oude Groenestraat voor zover vallende binnen de grenzen van de gemeente Nijmegen.
2. Het (toekomstig te ontwikkelen) gebied dat wordt begrensd door de Waaldijk, Oude Groenestraat, Van Boetselaerstraat Griftdijk, Graaf Allardsingel, Keizer Hendrik VI-Singel, Margaretha van Mechelenweg. Dit met inbegrip van voornoemde wegen en wegdelen.
Bijlage 2 overzicht businfrastructuur
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-308733.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.