Verkeersbesluit tot plaatsing verkeerstekens Boschdijk, Zoutstraat en Van Kinsbergenstraat

Kenmerk: 7449204

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

- Boschdijk;

- Zoutstraat;

- Van Kinsbergenstraat.

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • 1.

    Instellen van een tweerichtingen fiets/bromfietspad, westzijde Boschdijk tussen Marconiplein – Gemmastraat;

  • 2.

    Instellen van partieel eenrichtingsverkeer, westelijke & oostelijke (parallel) fietsstraat Boschdijk tussen Marconiplein – Pastoor Petersstraat / Roosje Vosstraat;

  • 3.

    Instellen van een tweerichtingen fietspad op gedeeltes van westelijke & oostelijke (parallel) structuur Boschdijk tussen De Ruijterstraat – Pastoor Petersstraat / Roosje Vosstraat;

  • 4.

    Instellen van een verplichte rijrichting rechts- / linksaf vanuit de Van Kinsbergenstraat;

  • 5.

    Instellen van een verplichte rijrichting rechtsaf vanuit de Zoutstraat;

  • 6.

    Instellen 30 km/h zone, westelijke & oostelijke (parallel) structuur Boschdijk tussen Marconiplein – Pastoor Petersstraat / Roosje Vosstraat;

  • 7.

    Instellen van een gebod tot voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

  • 8.

    Instellen van en voorrangskruispunt;

  • 9.

    Plaatsen van haaientanden op het wegdek;

  • 10.

    Instellen van een geslotenverklaring voor bromfietsen.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

- de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven Noord.

Aanleiding

De Boschdijk, de Zoutstraat en de Van Kinsbergenstraat zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. De gemeente gaat het gedeelte van de Boschdijk tussen Marconiplein – Pastoor Petersstraat / Roosje Vosstraat reconstrueren. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om deze straat opnieuw in te richten.

Reeds bestaande inrichtingselementen

Onderstaande bestaande inrichtingselementen worden in stand gehouden in het nieuwe ontwerp van de straten:

  • 1.

    Maximumsnelheid 50 km/h op de hoofdrijbaan Boschdijk;

  • 2.

    Voorrangsweg hoofdrijbaan + voorrangssituatie zijstraten;

  • 3.

    Bushaltes (4x);

  • 4.

    Fietspad ter hoogte van Boschdijk huisnummer 46 – 136 & 244 – 246 & 272- Marconiplein;

  • 5.

    Parkeerverbodszone oostelijke parallelweg tussen Boschdijk 20 – Marconiplein;

  • 6.

    Verwijzingen bromfiets naar parallelweg / fiets/bromfietspad ter hoogte van Boschdijk huisnummer 260 & 131;

  • 7.

    Fiets/bromfietspad vanaf Zernikestraat – Roosje Vosstraat;

  • 8.

    Milieuzone;

  • 9.

    Algemene + kenteken gebonden gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • 10.

    Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 11

    30 km/h zone zijstraten Boschdijk;

  • 12

    Partieel eenrichtingsverkeer Gemmastraat / Peperstraat / Bondstraat.

Belangenafweging

De Boschdijk heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. De straat is onderdeel van het openbaar vervoer-netwerk / secundaire fietsnetwerk / route voor hulpdiensten. Daarnaast ontsluit het bestaande parkeerterrein van supermarkt Jumbo aan de Boschdijk.

Door de reconstructie ontstaat de mogelijkheid om de parallelstructuur als 30 km/h-zone aan te merken en gedeeltelijk in te richten als fietsstraat. Voor de hoofdrijbaan blijft (vooralsnog) een maximumsnelheid van 50 km/h gelden.

De nieuwe inrichting moet voldoen aan de inrichtingsprincipes van zo’n gebied. Met de herinrichting stemmen we het gewenste verkeersgedrag van de weggebruikers af op de functie van de weg.

De reconstructie heeft als doel om het doorgaande verkeer (gemotoriseerd en fietsverkeer) veilig en doelmatig af te wikkelen. Daarnaast is het doel om de straat te vergroenen waardoor de verblijfsfunctie wordt verbeterd.

Ten aanzien van de nieuw getroffen verkeersmaatregelen is niet gebleken van zwaarwegende nadelige gevolgen, die onevenredig kunnen zijn in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen verkeersbelangen.

Samenspraak

In april 2021 onderzochten we de wensen van bewoners en omwonenden van de Boschdijk via een breed verspreide enquête.

In de periode april tot september 2021 werkten we met de Denktank Boschdijk (een vertegenwoordiging uit de buurt en straat) aan het voorlopig ontwerp van de Boschdijk.

Op 21 oktober 2021 presenteerden we het voorlopig ontwerp tijdens een informatieavond.

In juni 2022 informeerden we aanwonenden over het definitief ontwerp.

We informeerden stakeholders en belangstellenden over de herinrichting van de Boschdijk via 4 nieuwsbrieven.

De plannen voor een nieuwe inrichting Boschdijk zijn, over het algemeen, zeer positief ontvangen.

Nieuwe inrichting

De afbeelding geeft een beeld van de nieuwe inrichting van de Boschdijk tussen het Marconiplein – Pastoor Patersstraat / Roosje Vosstraat.

 

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • 1.

    het instellen van een fiets/bromfietspad in twee richtingen door middel van het plaatsen van onderborden OB505 onder bestaande borden model G12a volgens bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    het instellen van partieel eenrichtingsverkeer door middel van het plaatsen van de borden modellen C2 en C3 volgens bijlage 1 van het RVV 1990  + onderborden OB52 (uitgezonderd fietsers) en het plaatsen van deze onderborden onder bestaande borden model C4;

  • 3.

    het instellen van een 30 km/h - zone + einde zone 30 km/h door middel van het plaatsen van de borden modellen A0130z en A0230z;

  • 4.

    het instellen van een verplicht fietspad in twee richtingen door middel van het plaatsen van de borden model G11 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 + onderborden OB505 (twee richtingen);

  • 5.

    het instellen van geboden tot voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg door middel van het plaatsen van de borden model B6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek;

  • 6.

    het instellen van voorrangskruispunten door middel van het plaatsen van de borden B3 volgens bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven door middel van het plaatsen van een bord model D5 volgens bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    het instellen van een gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven door middel van het plaatsen van een bord model D6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    het instellen van een gebod voor bromfietsers tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven door middel van het plaatsen van een bord model D7 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 + onderbord OB03.

  • 10.

    het instellen van een geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor door middel van het plaatsen van een bord model C13 volgens bijlage 1 van het RVV 1990.

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20220017, gedateerd op 12 december 2022, gewijzigd d.d. 6 juli 2023.

Eindhoven, 10 juli 2023

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

A. Hekman

hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven