Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2023, 305345 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2023, 305345 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de Rekenkamer gemeente Krimpenerwaard 2023
Artikel 2 Taak van de Rekenkamer
De rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatig- en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, en naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer. Beleidsvoorbereiding, -vorming, -vaststelling, -uitvoering en -effecten vallen hieronder, maar ook het functioneren van de ambtelijke organisatie, die het gemeentebestuur bij zijn taakvervulling ten dienste staat, en de politieke organisatie van de gemeente.
Artikel 6 Ontslag, non-activiteit en verboden handelingen
De raad kan een lid van de rekenkamer op non-activiteit stellen, indien tegen hem/haar een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 81c, zesde lid, onder a, en zevende lid, onder a van de wet, zouden kunnen leiden.
Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden
De leden van de rekenkamer ontvangen een vaste vergoeding per maand voor hun werkzaamheden. De voorzitter van de rekenkamer ontvangt een vergoeding van € 566,25 per maand (vergoeding anno 2023), exclusief reiskosten. De leden krijgen een vergoeding van € 453,00 per maand (vergoeding anno 2023), exclusief reiskosten. De vaste vergoeding wordt per 1 januari van elk jaar gewijzigd op basis van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar vastgestelde indexcijfer CAO-lonen overheid inclusief bijzondere beloningen.
De externe leden ontvangen een vergoeding van € 75,00 exclusief BTW per uur voor onderzoek dat door hen wordt verricht. De kosten van deze onderzoeksuren worden vergoed op basis van de opgave van de leden, gerelateerd aan het aantal uren dat in het onderzoeksvoorstel van het betreffende onderzoek is vastgesteld. Het uurtarief voor onderzoek dat door de externe leden wordt verricht, wordt per 1 januari van elk jaar gewijzigd op basis van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar vastgestelde indexcijfer CAO-lonen overheid inclusief bijzondere beloningen.
De rekenkamer stelt een reglement van orde en onderzoeksprotocol voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij stuurt deze na de vaststelling ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Onderzoeksverzoek van de gemeenteraad
Als de raad besluit tot een verzoek voor een onderzoek aan de rekenkamer, dan bericht de rekenkamer de raad binnen één maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 11 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de ambtenaren en onderzoeksmedewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan haar kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Artikel 13 Inhuur externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers
Externe deskundigen en onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht. Zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamer.
Artikel 15 Evaluatie door adviesgroep voor de rekenkamer
Na de start van de rekenkamer zal door de adviesgroep voor de rekenkamer tweejaarlijks een evaluatie gehouden worden over het werk van en de ervaringen met de rekenkamer in de voorgaande jaren. Indien de adviesgroep dit nodig acht wordt daartoe externe expertise ingehuurd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-305345.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.