Gemeenteblad van Etten-Leur
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2023, 303083 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2023, 303083 | beleidsregel |
Beleidsregels standplaatsen Etten-Leur 2023
In de gemeente Etten-Leur kennen we standplaatsen. Bedoeld voor vaste, periodieke of incidentele standplaatsen.
Standplaatsen zijn een vorm van ambulante handel en een aanvulling op het gevestigde winkel- en horeca-aanbod. Standplaatsen bevinden zich in of grenzen aan de openbare ruimte, waardoor een vergunning nodig is. Om de standplaatsen beter te reguleren, uit het oogpunt van verkeersveiligheid en het voorkomen en beperken van overlast en duidelijkheid te bieden in het kader van de schaarse vergunningen stellen we de Beleidsregel standplaatsen Etten-Leur 2023 op. Deze beleidsregel biedt tevens een kader voor het in goede banen leiden van de vergunningverlening.
Dit beleid beperkt zich tot de standplaatsen, zoals bedoeld in Afdeling 4 van Hoofdstuk 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening. Standplaatsen bij evenementen, week – en jaarmarkten vallen daarom buiten dit beleid.
De basis voor vergunningverlening van losse standplaatsen (niet vallend onder weekmarkten en evenementen) is gelegen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en bestemmingsplannen. Het kader in de APV is ruim geformuleerd en roept regelmatig vragen op bij ondernemers, bij vergunningverleners en handhavers. Het college heeft de bevoegdheid nadere regels vast te leggen in een beleidsregel, waarin duidelijkheid en transparantie wordt gegeven over locaties, processen en voorwaarden voor vergunningen.
Op de eerste bladzijden is een algemene toelichting te lezen waarin wordt ingegaan op de diverse soorten standplaatsen, de juridische kaders en hoe we om gaan met de schaarse standplaatsvergunningen. Ook wordt al vooruitgekeken naar een verdere doorontwikkeling van het aantal standplaatsen. De artikelen die het standplaatsenbeleid verder vormgeven sluiten de nieuwe beleidsregel af.
1.1.4 Incidentele standplaatsen:
Voor incidentele standplaatsen worden geen locaties aangewezen, maar zal per aanvraag maatwerk worden geleverd. De locatie mag echter niet in strijd zijn met de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 1.8 jo. artikel 5:18, tweede lid, van de APV.
Algemene Plaatselijke Verordening
De inrichting van een standplaats is vastgelegd in de van toepassing zijnde Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV). Op dit moment de APV 2021 van de gemeente Etten-Leur. Op grond van artikel 5:18 APV is het verboden om zonder vergunning een standplaats in te nemen of te hebben. In de APV staan de basisvoorwaarden beschreven op grond waarvan een standplaatsvergunning wordt afgegeven.
Naast de APV zijn ook bepaalde wetten van toepassing op standplaatsen, bijvoorbeeld de Warenwet, de Winkeltijdenwet en de wet Milieubeheer van toepassing. Op het moment van vaststelling van dit beleid is de Wet op de Ruimtelijke ordening van toepassing. Vanaf 2024 wordt deze vervangen door het Omgevingswet. De gemeente Etten-Leur mag beleid ontwikkelen om in delen van de stad waar dat van belang is, plaatsen aan te wijzen voor standplaatsen en om het aantal te maximeren. Een standplaats kan namelijk impact hebben op de leef- en woonomgeving, waarbij sturing op het aantal en de locatiekeuze nodig is.
Door de ontwikkelingen van de Europese regelgeving, zoals de Dienstenwet en Europese Dienstenrichtlijn, de nationale rechtsnormen en jurisprudentie, worden standplaatsvergunningen gezien als schaarse vergunningen. Dit zijn vergunningen waarbij het aantal gegadigden groter is of kan zijn dan het aantal vergunningen dat wordt uitgegeven. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) erkent in de uitspraak van 2 november 2016 het bestaan van een nationale rechtsnorm die gevolgen heeft voor de besluitvorming over schaarse vergunningen (ECLI:NL:RVS:2016:2927). Het gevolg hiervan is dat standplaatsvergunningen niet meer voor onbepaalde duur mogen worden verleend. De huidige standplaatsvergunningen voldoen hier al aan.
Daarnaast is het verplicht om voor schaarse vergunningen een verdelingsbeleid te voeren dat verzekert dat alle gegadigden gelijke kansen hebben. Voor de gemeente houdt het bieden van gelijke kansen in ieder geval drie concrete verplichtingen in tegenover (potentiële) standplaatshouders, die in aanmerking willen komen voor een standplaats:
Vooraf kenbaar maken door een passende mate van openheid dat één of meerdere schaarse vergunningen beschikbaar zijn, in welk tijdvak aanvragen ingediend kunnen worden, hoe deze over de (potentieel) gegadigden verdeeld worden en welke eisen daarbij worden gehanteerd, zodat de (potentieel) gegadigden hun aanvraag daarop kunnen afstemmen en;
Onder punt 4 is de procedure die we in Etten-Leur gaan hanteren nader uitgewerkt.
De geldigheidsduur van de vergunning moet zodanig worden vastgesteld dat de vrije mededinging niet in grotere mate wordt belemmerd of beperkt dan nodig is, met het oog op de afschrijving van de investeringen en een billijke vergoeding van het geïnvesteerde kapitaal. Bij het bepalen van een passende beperkte duur van beleidsmatig schaarse vergunning moet de terugverdientijd van noodzakelijke investeringen als factor worden meegewogen. Een specifieke geldigheidsduur wordt niet gegeven.
In 2019 is in opdracht van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel het rapport “Schaarse vergunningen op de markt, een onderzoek naar de gevolgen” opgesteld. Uit dit rapport blijkt dat bedrijven in de ambulante handel die zich met voedsel bezighouden, een gemiddelde afschrijftermijn zeven à acht jaar hebben. Om de vergunninghouders de mogelijkheid te bieden om hun investeringen terug te verdienen worden de vaste standplaatsvergunningen voor maximaal 7 jaar verleend.
Seizoensgebonden standplaatsenvergunningen gelden voor zover het een oliebollenkraam betreft met professionele verkoopwagen ook voor 7 kalenderjaren. Seizoensgebonden standplaatsen voor verkoop anders dan vanuit een professionele verkoopwagen worden voor de duur van twee jaar afgegeven maar dan voor de maand(en) waaraan het product gebonden is. De vergunningen voor overige tijdelijke standplaatsen gelden slechts eenmalig voor bepaalde dag(en)/ periode(n) en hebben geen looptijd voor een bepaald aantal jaren.
Voor standplaatsen die zijn vrijgekomen zonder opvolging via overschrijving (artikel 11) wordt een lotingsysteem gebruikt als er meerdere gegadigden zijn. Wanneer een standplaats vrijkomt wordt dit bekendgemaakt zodat alle partijen die een plek willen de mogelijkheid hebben om te reageren. Uit de gegadigden wordt vervolgens geloot voor de vrijgekomen standplaats. Op deze manier wordt aan alle gegadigden een eerlijke kans geboden op een schaarse vrijgekomen standplaats binnen onze gemeente. De verdelingsprocedure is omschreven in artikel 5.
De gemeente Etten-Leur hanteert een maximumstelsel voor vaste en seizoenstandplaatsen, zodat het evenwicht tussen de standplaatshouders en detailhandel niet wordt verstoord. Het maximumstelsel geeft verder aan op welke locaties een standplaats beschikbaar wordt gesteld. In de bijlage behorende bij dit standplaatsenbeleid staat aangegeven waar standplaatsen zijn toegestaan. Dit geeft voor zowel de bestaande en potentiële standplaatshouders een duidelijk kader waarbinnen zij hun bedrijfsactiviteiten kunnen uitoefenen. Voor seizoensgebonden standplaatsen kan het college aanvullend op de aangeduide plaatsen bedoeld in artikel 3, maximaal 2 seizoen standplaatsen in het buitengebied aanwijzen.
Een aantal (aangewezen) locaties bevinden zich op privéterrein. Het is verplicht om schriftelijke toestemming te krijgen van de grondeigenaar om op de grond een standplaats in te nemen. De schriftelijke toestemming dient bij de aanvraag voor de standplaatsvergunning toegevoegd te worden. Wordt dit stuk niet overlegd bij de aanvraag dan laat het college de aanvraag buiten behandeling.
Het is mogelijk een standplaats aan te vragen voor een niet aangewezen locatie op privéterrein. Een dergelijke nieuwe locatie moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Binnen de gemeente zijn de vaste standplaatsen beperkt. Ook het gebruik van de vaste standplaatsen is tot op heden beperkt. De gemeente is voornemens om zowel naar het aantal vaste standplaatsen als naar de mate van gebruik van de standplaatsen te kijken in de komende periode. Dit kan mogelijk leiden tot een wijziging c.q. verruiming van het aantal en het gebruik van de standplaatsen.
Deze beleidsregels gelden niet voor standplaatsen, als bedoeld in artikel 5:17, tweede lid, van de APV, te weten:
Artikel 3. Locaties en maximum aantal vaste, seizoensgebonden en promotiestandplaatsen
Voor vaste en seizoensgebonden standplaatsen geldt:
Een aanvrager die een onvolledige aanvraag heeft ingediend, geven we de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen (artikel 4:5, lid 1, sub c, Awb), mits de aanvraag minimaal één week voor de einddatum is ingediend. De aanvulling moet vóór de einddatum worden ingediend. Als de aanvraag daarna nog niet volledig is, dan laten we deze buiten behandeling.
Op grond van artikel 2 lid 2 van de Winkeltijdenwet mag een standplaats op werkdagen (maandag tot en met zaterdag) van 06.00 uur tot 22.00 uur worden ingenomen. De Winkeltijdenwet maakt een uitzondering voor het aanbieden van versbereide etenswaren die direct voor consumptie geschikt zijn op zon- en feestdagen.
Artikel 11. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
Overschrijving van een vaste standplaatsvergunning is mogelijk, in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd of het overlijden van de vergunninghouder. De vaste standplaatsvergunning kan op verzoek worden overgeschreven op de echtgeno(o)te, de geregistreerde partner of een meerderjarig kind van de vergunninghouder, of een persoon die bij de vergunninghouder minimaal drie jaar in loondienst heeft gewerkt;
Een aanvraag tot overschrijving wordt ingediend binnen twee maanden na het overlijden van de vergunninghouder, dan wel nadat de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt, dan wel nadat de blijvende arbeidsongeschiktheid van de vergunninghouder is vastgesteld. Indien dit niet gebeurt wordt de vergunning ingetrokken.
Artikel 12. Mobiele karakter standplaats
De vergunninghouder die in strijd handelt met het bij of krachtens deze beleidsregels bepaalde of zich aan wangedrag of bedrog schuldig maakt, een toezichthouder in de uitoefening van zijn taak belemmert, dan wel direct of indirect de openbare orde of veiligheid verstoort of in gevaar brengt, kan door het bestuursorgaan gelast worden zijn standplaats onmiddellijk te ontruimen.
Van de vergunninghouder of degene die een standplaats aanvraagt of inneemt wordt marktgeld geheven, als bedoeld in de geldende verordening op de heffing en invordering van marktgelden. Daarnaast worden de legeskosten geheven op basis van de geldende legesverordening. Tenslotte wordt precario geheven op basis van de geldende Verordening precariobelasting.
Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregel, tenzij dit voor één of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.
Vergunningen verleend vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregel, blijven voortbestaan voor de duur dat deze is verleend zolang deze niet zijn of worden ingetrokken op grond van artikel 15 van deze beleidsregels.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-303083.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.