Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2023, 300764 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2023, 300764 | beleidsregel |
De afzonderlijke beleidsnota’s van de drie voormalige gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik zijn vanwege de herindeling inmiddels komen te vervallen. Het Horecabeleid Vijfheerenlanden 2023 heeft als doel om duidelijkheid te scheppen voor zowel inwoners, bezoekers en ondernemers.
Binnen de horeca geldt verschillende regelgeving. Hierbij valt onder andere te denken aan de Alcoholwet. Dit horecabeleid richt zich met name op regelgeving uit de Algemene plaatselijke verordening Vijfheerenlanden 2022 (Apv).
Het beleid dient als leidraad voor de ambtelijke organisatie van Vijfheerenlanden. Het biedt een actuele basis voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.
1. Stand van zaken en ontwikkelingen
1.2 Verantwoordelijk ondernemer voorkomt overlast
Horecagelegenheden brengen gezelligheid en levendigheid met zich mee. Daarnaast kunnen zij een bron van overlast, met name door geluid van muziek en bezoekers, vormen. Bij afhaal- en bezorghoreca kunnen er problemen zijn rond parkeer- en verkeersbewegingen.
De horeca vervult zelf een belangrijke rol om overlast te beperken. De gemeente draagt zorg voor het vergunningenstelsel, waarbij onder andere de integriteit van de aanvrager (middels een Bibob-toets) wordt getoetst. Toezicht en handhaving speelt hierbij een belangrijke rol, door de inzet van Buitengewoon Opsporingsambtenaren (boa’s) met een Alcoholwet bevoegdheid.
1.3 Overlegstructuur Vijfheerenlanden
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft haar afdelingsstructuur aangepast aan de nieuwe gemeente. De betrokken afdeling van KHN is actief met bestuursleden vanuit de drie oorspronkelijke gemeenten en wordt ondersteund door een consulent vanuit de landelijke organisatie. Zij vertegenwoordigen de lokale horeca* tijdens de overleggen, die twee keer per jaar, met de gemeente plaatsvinden. Op de agenda komen ten minste: de actualiteit van regelgeving, ervaringen uit de praktijk en eventuele geconstateerde problemen (vanuit zowel gemeente als horeca).
2.1 Definitie openbare inrichting
In artikel 2:27 Apv is de definitie van openbare inrichting opgenomen.
Definitie openbare inrichting artikel 2:27 Apv Vijfheerenlanden 2022 a.
|
2.2 Exploitatievergunningplicht
Op grond van artikel 2:28, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening Vijfheerenlanden (Apv) is het verboden zonder exploitatievergunning een openbare inrichting te exploiteren. In het artikel is ook een aantal uitzonderingen opgenomen. Er geldt geen uitzondering gedurende de periode dat ondernemers nog niet over een exploitatievergunning beschikken wanneer zij een bestaande horecazaak overnemen.
Ook kan het zijn dat een ondernemer naast een exploitatievergunning een extra vergunning nodig heeft, wanneer hij alcoholhoudende dranken schenkt of een speelautomaat in de inrichting plaatst.
De gemeente voert graag een (intake-/kennismakings)gesprek met de ondernemer om de initiatiefnemer op weg te helpen bij het aanvragen van de benodigde vergunning(en).
Voor het indienen van een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt het vastgestelde digitale aanvraagformulier (Exploitatievergunning horecabedrijf aanvragen of wijzigen - Gemeente Vijfheerenlanden) gebruikt.
2.4 Voorschriften exploitatievergunning
De burgemeester kan aan de exploitatievergunning voorschriften verbinden. Dit is altijd maatwerk. Enkele voorbeelden van voorschriften zijn te lezen in bijlage I. De voorschriften kunnen verbonden worden om de belangen te beschermen waarvoor de vergunning noodzakelijk is. Zo kan de burgemeester bijvoorbeeld voorschriften opnemen over de duur van de vergunning, afwijkende openingstijden of voorschriften waardoor de vergunninghouder extra maatregelen dient te nemen om overlast te voorkomen of de openbare orde te beschermen. Overtreding van de voorschriften kan verschillende gevolgen hebben, met in het uiterste geval het intrekken van de vergunning.
Voor openbare inrichtingen gelden de geluidsregels zoals bepaald in het Activiteitenbesluit milieubeheer. In de Apv is bepaald dat acht keer per jaar een verruiming van de normen mogelijk is, wanneer dit minstens twee weken voor de activiteit gemeld wordt bij de gemeente. Deze activiteit dient binnen in de inrichting plaats te vinden (ofwel, niet op het terras) en mag tot uiterlijk 01:00 uur duren.
De gemeente denkt graag met de ondernemer mee over de vraag of er sprake is van een incidentele festiviteit of dat er een evenementenvergunning nodig is.
De actuele sluitingstijden zijn gericht op het faciliteren van het gefaseerd verlaten van de horecazaken door bezoekers. Tussen 02:00 uur en 07:00 uur mogen bezoekers niet toegelaten worden, enkel nog de zaak verlaten. Na 02:00 uur gelden er geen uitzonderingen, ook niet voor rokers.
Voor terrassen geldt een sluitingstijd op zondag tot en met donderdag tussen 23:00 uur en 07:00 uur en op vrijdag en zaterdag tussen 24:00 uur en 07:00 uur. Gedurende deze uren mogen terrassen niet in gebruik zijn.
Eind 2021 zijn, na een uitgebreide heroverweging, bovenstaande sluitingstijden opgenomen in de Apv. In dezelfde periode heeft KHN haar wens uitgesproken om de sluitingstijden van de terrassen te verruimen. Als gevolg hiervan heeft er in 2022 een pilot plaatsgevonden. De uitkomst van deze pilot is dat aan de raad een Apv wijziging wordt voorgesteld over een ontheffingsmogelijkheid op het sluitingsuur van het terras.
Paracommercie is de verzamelterm voor horeca activiteiten die plaatsvinden bij niet commerciële rechtspersonen. Voorbeelden hiervan zijn: educatieve, recreatieve, sociaal, culturele, sportieve, levensbeschouwelijke en godsdienstige instellingen.
Paracommerciële horeca heeft een concurrentie voordeel ten opzichte van de reguliere horeca. Om oneerlijke mededinging te voorkomen stelt de gemeente daarom regels in de Apv met betrekking tot deze horecabedrijven.
In de Apv wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten paracommerciële horeca. Op de eerste plaats de paracommerciële rechtspersoon, die zich richt op het organiseren van activiteiten, waarbij het faciliteren van sociale interactie de voornaamste rol speelt. Op de tweede plaats kennen we de overige paracommerciële horeca (denk hierbij aan sportverenigingen). Beide soorten horeca kennen hun eigen schenktijden.
Paracommerciële horeca, gericht op het faciliteren van sociale interactie, mag dagelijks alcoholhoudende drank verstrekken tussen 13.00 en 01.00 uur. Alle overige paracommerciële horeca mag uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken op maandag t/m donderdag van 18.00 tot 22.00 uur en op vrijdag t/m zondag van 15.00 tot 24.00 uur.
Voor alle paracommerciële horeca geldt dat er voor bijeenkomsten van persoonlijke aard, onder voorwaarden, maximaal 6 keer per jaar alcoholhoudende drank verstrekt mag worden.
De mogelijkheid bestaat dat een sportkantine of dorps-/buurthuis wordt geëxploiteerd door een commerciële uitbater. Deze commerciële uitbater dient te voldoen aan de reguliere eisen met betrekking tot commerciële horeca die voortkomen uit de Alcoholwet. Wel kan de bedrijfsvoering beperkt zijn door bepalingen uit het bestemmingsplan. Zo kan bepaald zijn dat horeca-activiteiten ondergeschikt dienen te zijn aan de hoofdactiviteit. Daardoor kan het mogelijk zijn dat het niet is toegestaan om gasten aan te trekken die alleen gebruik maken van de horeca en niet deelnemen aan de hoofdactiviteit.
Voor het organiseren van een evenement met muziek op een terras is een evenementenvergunning nodig (denk hierbij aan een DJ of zanger op het terras). Dit evenement kan aansluiten bij een evenement rondom de openbare inrichting, maar kan ook een zelfstandig evenement zijn. Meer informatie over evenementen bij horeca is te lezen in het Evenementenbeleid gemeente Vijfheerenlanden.
5.2 Bakken en tappen op terrassen
Dranken en etenswaren dienen vanuit de inrichting te worden geserveerd. Tapinstallaties en apparaten voor het bereiden, koken, bakken, braden of verwarmen van eetwaren mogen niet op het terras worden geplaatst.
Alleen voor evenementen geldt een uitzondering. Tapinstallaties en het serveren van eten vanaf een terras is wel toegestaan wanneer het terras onderdeel uitmaakt van een evenemententerrein en dit ook zodanig via een evenementenvergunning is vergund.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-300764.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.