Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 296858 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 296858 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel subsidie stimuleren arbeidsmarkttransities gemeente Utrecht
Arbeidsmarktkoepel: een koepelorganisatie is een neutrale en open onderneming die zich op non-profit basis inzet voor het verkleinen van de mismatch en krapte op de arbeidsmarkt. De koepel zet zich primair in voor het klaarstomen van de huidige en toekomstige beroepsbevolking om de regionale transitie-opgaven te realiseren. Bovendien moet er in de sector sprake zijn van een structureel tekort aan gekwalificeerd personeel. Als regionaal aanspreekpunt namens een sector of een bundeling van branches vertolkt een koepel de stem van werkgevers en ondernemers
Digitale transitie: de ontwikkelingen van digitalisering en technologisering in brede zin. Belangrijk onderdeel hiervan is dat steeds meer handelingen en contacten digitaal in plaats van fysiek verlopen. Dit gebeurt zowel in de werksfeer als de privésfeer en in contacten met instanties en overheidsdiensten.
Marktgroep: onderdeel binnen gemeente Utrecht die nauw samenwerkt met het bedrijfsleven, kennis- en of onderwijsinstellingen en publieke organisaties om de arbeidsmarktvraagstukken aan te pakken. Gemeente Utrecht kent drie marktgroepen: 1) ICT en digitale vaardigheden, 2) Gezondheid, 3) Bouw en energietransitie.
Deze nadere regel heeft als doel om de krapte in de sectoren zorg en welzijn, ICT, bouw en techniek én de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verkleinen.
De arbeidsmarkt in Utrecht kent een grote mismatch en de krapte is blijvend. Zo heeft de regio Utrecht de grootste personeelstekorten van Nederland. Daarnaast verandert de arbeidsmarkt in hoog tempo. Veel banen veranderen of verdwijnen, de banen van nu zijn niet de banen van de toekomst. ‘Werk voor iedereen’ is dan ook niet voor niks een maatschappelijke opgave van de gemeente Utrecht.
We zetten ons ervoor in dat iedereen mee kan doen op de Utrechtse arbeidsmarkt van de toekomst door het stimuleren van toekomstbestendige werkgelegenheid die past bij onze missie: Gezond stedelijk leven voor iedereen. Via de inzet van marktgroepen focussen we ons op drie krapte sectoren: zorg & welzijn, ICT, bouw & techniek. De krapte op de arbeidsmarkt in deze sectoren heeft namelijk grote maatschappelijke gevolgen: zonder voldoende, goed geschoold personeel staat de toegankelijkheid van zorg en onderwijs onder druk en dreigen we de ambities voor bijvoorbeeld de (woning-)bouw, digitale-, circulaire- en energietransitie niet waar te kunnen maken. Dit vraagt om grote verschuivingen in werkgelegenheid: tussen sectoren, maar ook veranderingen in de aard en inhoud van het werk.
De ervaring van de afgelopen jaren leert dat het aanpakken van de arbeidsmarktkrapte vraagt om een regionale aanpak (de arbeidsmarkt stopt immers niet bij gemeentegrenzen) en om een gelijkwaardige samenwerking tussen opleiders, werkgevers en overheden (triple helix samenwerking). Gezamenlijk bouwen we projecten en initiatieven op het gebied van zorg & welzijn, ICT en bouw & techniek uit tot volwaardige, duurzame programma’s gericht op om- en bijscholing, begeleiding, uit- en instroom en arbeidsbesparende innovaties. De arbeidsmarktkoepels spelen een belangrijke rol in deze samenwerking
Om de krapte in de sectoren zorg en welzijn, ICT, bouw en techniek én de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te verkleinen, zetten we met de nadere regel via het verstrekken van subsidie aan de arbeidsmarktkoepels in op duurzame programma’s die ervoor zorgen dat:
Dit wordt gerealiseerd doordat:
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Voor subsidie komen activiteiten in aanmerking, die nodig zijn om de doelen als genoemd in artikel 2 te bereiken. Er moet sprake zijn van een aanvulling op bestaande activiteiten die van toegevoegde waarde zijn. Voortzetting bestaande activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Voor de subsidieaanvraag gelden de volgende eisen:
De aanvragers dienen hun aanvraag in met e-herkenning via www.utrecht.nl/subsidie .
De subsidieaanvraag moet voldoen aan de volgende eisen:
De subsidieaanvraag moet bestaan uit een
begroting, waarin aanvrager de totale kosten aangeeft die samenhangen met de activiteiten. Hierin worden minimaal de personeelslasten, activiteitenkosten en organisatiekosten gespecificeerd. Hier blijkt duidelijk uit op welke wijze de activiteiten worden gefinancierd. De eigen bijdrage, inkomsten en de bijdrage door co-financiers (zoals partnerbijdragen en andere subsidiënten) moeten duidelijk worden weergegeven;
Overhead maakt onlosmakelijk onderdeel uit van het uitvoeren van programma’s en activiteiten. Om deze kosten proportioneel te laten zijn ten opzichte van de inhoudelijke kosten, stellen we een maximum percentage van 25% dat besteed mag worden aan overheadkosten, ten opzichte van de totale kosten van de begroting. Dit blijkt uit ingediende begroting.
Een voorbeeld staat op de site van gemeente Utrecht onder het kopje ‘Begroting bij subsidieaanvraag’ Externe link:Subsidiehulp | Gemeente Utrecht
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Alle aanvragen moeten voor 15 september 2023, of totdat het subsidieplafond bereikt is, worden ingediend met e-herkenning via www.utrecht.nl/subsidie bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht.
Bij de besluitvorming geldt de volgende procedure:
de aanvragen worden in behandeling genomen op basis van binnenkomst van de volledige aanvraag en binnen (13 weken) besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht over de aanvraag
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-296858.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.