Wijzigingsbesluit Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Schiedam, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van het Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013;

 

besluiten vast te stellen de volgende wijziging van het Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013:

Artikel I  

Het Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd en verletterd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

 

  • a.

    adjunct-directeur: de adjunct-directeur Bedrijfsvoering zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende regelingen

  • b.

    burgemeester: de burgemeester van Schiedam als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte

  • c.

    directeur: vervallen

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Schiedam

  • e.

    directie: de directie zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende regelingen

  • f.

    gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam en de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon

  • g.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn

  • h.

    manager: manager zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende regelingen

  • i.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen

  • j.

    mandans of mandaatgever: degene die een mandaat verleent

  • k.

    mandataris of gemandateerde: degene die een mandaat ontvangt

  • l.

    opdrachtgever: degene die opdracht geeft om een bepaalde dienst te laten verlenen of om een bepaalde werk te laten uitvoeren

  • m.

    plaatsvervanger: de functionaris die als organisatorisch plaatsvervanger is aangemerkt op de lijst “plaatsvervangers mandaten” in beheer door organisatie-eenheid Interne ondersteuning / JZ-bestuursondersteuning

  • n.

    procesmanager: de functionaris die een beschreven functie van procesmanager vervult

  • o.

    programmamanager: de functionaris die een beschreven functie van programmamanager vervult

  • p.

    projectleider: de functionaris die een beschreven functie van projectleider vervult

  • q.

    projectmanager: de functionaris die een beschreven functie van projectmanager vervult

  • r.

    raad: de gemeenteraad van Schiedam

  • s.

    secretaris: de gemeentesecretaris van Schiedam/algemeen directeur

  • t.

    teamleider: de teamleider zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende organisatieregelingen

  • u.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

 

  • a.

    burgemeester: de burgemeester van Schiedam als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte

  • b.

    directeur: de directeur zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende regelingen

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Schiedam

  • d.

    directie: de directie zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende regelingen

  • e.

    gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam en de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn

  • g.

    manager: manager zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende regelingen

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen

  • i.

    mandans of mandaatgever: degene die een mandaat verleent

  • j.

    mandataris of gemandateerde: degene die een mandaat ontvangt

  • k.

    opdrachtgever: degene die opdracht geeft om een bepaalde dienst te laten verlenen of om een bepaalde werk te laten uitvoeren

  • l.

    procesmanager: de functionaris die een beschreven functie van procesmanager vervult

  • m.

    programmamanager: de functionaris die een beschreven functie van programmamanager vervult

  • n.

    projectleider: de functionaris die een beschreven functie van projectleider vervult

  • o.

    projectmanager: de functionaris die een beschreven functie van projectmanager vervult

  • p.

    raad: de gemeenteraad van Schiedam

  • q.

    secretaris: de gemeentesecretaris van Schiedam/algemeen directeur

  • r.

    teamleider: de teamleider zoals bedoeld in de Organisatieregeling van de gemeente Schiedam 2022 en opvolgende organisatieregelingen

  • s.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Toelichting op de wijziging

Vanwege de wijziging van de directeursfunctie wordt in deze definitiebepaling het begrip ‘adjunct-directeur Bedrijfsvoering’ verwijderd en het begrip ‘directeur’ toegevoegd. Daarnaast wordt het begrip ‘plaatsvervanger’ verwijderd, omdat de betreffende begripsomschrijving achterhaald is. Het artikel wordt ook verletterd. 

 

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 3 Ondermandaat (Mandaatregister)

 

  • a.

    Het college stelt het Mandaatregister vast, en verleent daarbij de secretaris de bevoegdheid ondermandaat te verlenen; Ondermandaat kan worden verleend slechts ten aanzien van de bevoegdheden en met inachtneming van de instructies zoals vermeld in dit besluit en in het Mandaatregister.

  • b.

    De secretaris is bevoegd te bepalen aan welke functionarissen hij ondermandaat verleent (kolom A) en aan welke functionarissen verder ondermandaat kan worden verleend (kolom B), door wijziging van het Mandaatregister met uitzondering van de met “n.v.t.” aangeduide onderdelen.

  • c.

    Het verlenen van ondermandaat geschiedt bij schriftelijk besluit, waarbij de mandataris met generieke functienaam wordt aangeduid;

  • d.

    Het Mandaatregister wordt in beginsel jaarlijks geactualiseerd en zo nodig door het college gewijzigd vastgesteld;

  • e.

    Het wijzigen van het register voor onderdelen en / of ondermandaten waar de opmerking ‘n.v.t.’ staat genoteerd, is uitsluitend voorbehouden aan het college.

  • f.

    Voor wijzigingen in het Mandaatregister die slechts ondermandaten betreffen, stelt de secretaris het college (in beginsel) een maal per jaar in kennis van het daartoe gewijzigde mandaatregister alsmede van de daadwerkelijke verlening van ondermandaten;

  • g.

    Onder het ondermandaat valt het beslissings-, uitvoerings- en ondertekeningsmandaat, tenzij anders is aangegeven;

  • h.

    Voor zover het ondermandaat ziet op het nemen van beslissingen, heeft het mandaat ook betrekking op de voorbereidingsprocedures en administratieve afhandeling daarvan;

  • i.

    De ondermandaten strekken niet verder dan de taakstelling van de eigen organisatie-eenheid en/of het eigen programma, project,opgave of proces van de mandataris (volgens de beschreven functie die de functionaris vervult), tenzij anders is aangegeven;

  • j.

    Het mandaatregister benoemt eventuele specifieke beperkingen aan de mandaten;

  • k.

    De secretaris kan op schriftelijk verzoek een opdrachtgever toestaan dat de opdrachtgever een persoon die de functie van projectmanager of projectleider vervult mandateert tot het aangaan van overeenkomsten (en verplichtingen), mits hierover schriftelijk positief is geadviseerd door de organisatie-eenheden van Interne ondersteuning Financiën en Control en de organisatie-eenheid Interne ondersteuning/JZ-bestuursondersteuning schriftelijk over het ondermandaat wordt geïnformeerd ten behoeve van vastlegging in het mandaatregister.

Artikel 3 Ondermandaat (Mandaatregister)

 

  • a.

    Het college stelt het Mandaatregister vast, en verleent daarbij de secretaris de bevoegdheid ondermandaat te verlenen; Ondermandaat kan worden verleend slechts ten aanzien van de bevoegdheden en met inachtneming van de instructies zoals vermeld in dit besluit en in het Mandaatregister.

  • b.

    De secretaris is bevoegd te bepalen aan welke functionarissen hij ondermandaat verleent (kolom A) en aan welke functionarissen verder ondermandaat kan worden verleend (kolom B), door wijziging van het Mandaatregister met uitzondering van de met “n.v.t.” aangeduide onderdelen.

  • c.

    Het verlenen van ondermandaat geschiedt bij schriftelijk besluit, waarbij de mandataris met generieke functienaam wordt aangeduid;

  • d.

    Het Mandaatregister wordt in beginsel jaarlijks geactualiseerd en zo nodig door het college gewijzigd vastgesteld;

  • e.

    Het wijzigen van het register voor onderdelen en / of ondermandaten waar de opmerking ‘n.v.t.’ staat genoteerd, is uitsluitend voorbehouden aan het college.

  • f.

    Voor wijzigingen in het Mandaatregister die slechts ondermandaten betreffen, stelt de secretaris het college (in beginsel) een maal per jaar in kennis van het daartoe gewijzigde mandaatregister alsmede van de daadwerkelijke verlening van ondermandaten;

  • g.

    Onder het ondermandaat valt het beslissings-, uitvoerings- en ondertekeningsmandaat, tenzij anders is aangegeven;

  • h.

    Voor zover het ondermandaat ziet op het nemen van beslissingen, heeft het mandaat ook betrekking op de voorbereidingsprocedures en administratieve afhandeling daarvan;

  • i.

    De ondermandaten strekken niet verder dan de taakstelling van de eigen organisatie-eenheid en/of het eigen programma, project,opgave of proces van de mandataris (volgens de beschreven functie die de functionaris vervult), tenzij anders is aangegeven;

  • j.

    Het mandaatregister benoemt eventuele specifieke beperkingen aan de mandaten;

  • k.

    De secretaris kan op schriftelijk verzoek een opdrachtgever toestaan dat de opdrachtgever een persoon die de functie van projectmanager of projectleider vervult mandateert tot het aangaan van overeenkomsten (en verplichtingen), mits hierover schriftelijk positief is geadviseerd door de organisatie-eenheid Financiën & Control en de organisatie-eenheid Juridische zaken & Inkoop schriftelijk over het ondermandaat wordt geïnformeerd ten behoeve van vastlegging in het mandaatregister.

Toelichting op de wijziging

De in dit artikel genoemde organisatie-eenheden zijn in overeenstemming gebracht met de Organisatieregeling gemeente Schiedam 2022.

 

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

5.1 Financiële beperkingen

 

  • a.

    Alle bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de Regeling financieel beheer gemeente Schiedam 2013, de Financiële verordening 2009, het Treasurystatuut 2011, de Leidraad inhuren externe deskundigheid 2010, het Inkoopbeleid en de Algemene subsidieverordening gemeente Schiedam 2017 (ASV 2017) dan wel de opvolgers van de genoemde regelingen;

  • b.

    Voor de uitoefening van de mandaatbevoegdheden geldt dat binnen de kaders en bedragen van de (meerjaren)begroting en de te beheren budgetten dient te worden gebleven;

  • c.

    Financiële verplichtingen voor goederen, diensten en werken mogen worden aangegaan voor zover passend binnen de bovengenoemde regelingen en voor zover men budgethouder is voor de betreffende verplichting. Het voorgaande geldt eveneens voor het nemen van investeringsbeslissingen;

  • d.

    Voor het aangaan van financiële verplichtingen gelden naast het elders in deze regeling gestelde de volgende financiële plafonds (excl. BTW): voor de secretaris/algemeen directeur € 1.000.000,-, voor de adjunct-directeur € 650.000,-, voor managers/teamleiders € 250.000,-, voor programmamanagers € 250.000,-, en voor projectleiders en procesmanagers € 75.000,-. Verplichtingen worden door genoemde functionarissen niet aangegaan als het bedrag gelijk aan of hoger is dan de genoemde plafondbedragen;

  • e.

    Een mandaat voor besluiten over subsidies mag slechts worden uitgeoefend door de budgethouder;

  • f.

    De elders in dit artikel geregeld beperkingen zijn van overeenkomstige toepassing.

5.1 Financiële beperkingen

 

  • a.

    Alle bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de Regeling financieel beheer gemeente Schiedam 2013, de Financiële verordening 2009, het Treasurystatuut 2011, de Leidraad inhuren externe deskundigheid 2010, het Inkoopbeleid en de Algemene subsidieverordening gemeente Schiedam 2017 (ASV 2017) dan wel de opvolgers van de genoemde regelingen;

  • b.

    Voor de uitoefening van de mandaatbevoegdheden geldt dat binnen de kaders en bedragen van de (meerjaren)begroting en de te beheren budgetten dient te worden gebleven;

  • c.

    Financiële verplichtingen voor goederen, diensten en werken mogen worden aangegaan voor zover passend binnen de bovengenoemde regelingen en voor zover men budgethouder is voor de betreffende verplichting. Het voorgaande geldt eveneens voor het nemen van investeringsbeslissingen;

  • d.

    Voor het aangaan van financiële verplichtingen gelden naast het elders in deze regeling gestelde de volgende financiële plafonds (excl. BTW): voor de secretaris/algemeen directeur € 1.000.000,-, voor de directeur € 650.000,-, voor managers/teamleiders € 250.000,-, voor programmamanagers € 250.000,-, en voor projectleiders en procesmanagers € 75.000,-. Verplichtingen worden door genoemde functionarissen niet aangegaan als het bedrag gelijk aan of hoger is dan de genoemde plafondbedragen;

  • e.

    Een mandaat voor besluiten over subsidies mag slechts worden uitgeoefend door de budgethouder;

  • f.

    De elders in dit artikel geregeld beperkingen zijn van overeenkomstige toepassing.

Toelichting op de wijziging

Vanwege de wijziging van de directeursfunctie wordt ‘adjunct-directeur’ gewijzigd in ‘directeur’. De financiële plafonds blijven hetzelfde.

Artikel II  

Bijlage 1 als bedoeld in artikel 11 van het Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

Het opschrift van Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Bijlage 1 bij het Mandaat- machtiging en volmachtbesluit Schiedam 2013

 

LIJST MET VERVANGERS VOOR HET UITOEFENEN VAN DE MANDAATBEVOEGDHEID IN GEVAL VAN AFWEZIGHEID

Bijlage 1 bij het Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013

 

LIJST MET VERVANGERS VOOR HET UITOEFENEN VAN DE MANDAATBEVOEGDHEID IN GEVAL VAN AFWEZIGHEID

Toelichting op de wijziging

In het opschrift van de bijlage wordt de juiste citeertitel vermeld.

 

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 2

Vervangingsregeling Directie

  • a.

    De algemeen directeur wordt vervangen door de adjunct-directeur Bedrijfsvoering.

  • b.

    De adjunct-directeur Bedrijfsvoering wordt vervangen conform bijlage B. (Thans geldende Besluit aanwijzing vervanging adjunct-directeur Bedrijfsvoering)

Artikel 2

Vervangingsregeling Directie

  • a.

    De algemeen directeur wordt vervangen door de directeur.

  • b.

    De directeur wordt vervangen conform bijlage B. (Thans geldende Besluit aanwijzing vervanging directeur)

Toelichting op de wijziging

Vanwege de wijziging van de directeursfunctie wordt ‘adjunct-directeur’ gewijzigd in ‘directeur’.

Artikel III  

Bijlage A als bedoeld in artikel 1 van Bijlage 1 bij het Mandaat- en volmachtbesluit Schiedam 2013 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Artikel 1 Aanwijzing loco-secretarissen

Ter vervanging van de gemeentesecretaris de volgende functionarissen aan te wijzen:

  • 1.

    als eerste loco-secretaris: S.J.J. Jacobs, teammanager Projecten;

  • 2.

    als tweede loco-secretaris: P.J. Dullaart, teammanager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid;

  • 3.

    als derde loco-secretaris: E. van Malkenhorst, teammanager Welzijn, Sport & Participatie;

  • 4.

    als vierde loco-secretaris: L. Trimp, teammanager teammanager Zorg & Ondersteuning.

Artikel 1 Aanwijzing loco-secretarissen

Ter vervanging van de gemeentesecretaris de volgende functionarissen aan te wijzen:

  • 1.

    als eerste loco-secretaris: S.J.J. Jacobs, manager Projecten;

  • 2.

    als tweede loco-secretaris: P.J. Dullaart, manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid;

  • 3.

    als derde loco-secretaris: E. van Malkenhorst, manager Welzijn, Sport & Participatie;

  • 4.

    als vierde loco-secretaris: L. Trimp, manager Zorg & Ondersteuning.

Toelichting op de wijziging

In de vervangingsregeling van de gemeentesecretaris worden de juiste functienamen van de vervangers vermeld.

Artikel IV  

De ‘TOELICHTING OP ARTIKEL 5 LID 1 SUB D VAN HET MANDAAT- MACHTIGING EN VOLMACHTBESLUIT SCHIEDAM 2013’ wordt als volgt gewijzigd:

Huidige tekst

Voorgestelde tekst

Inleiding

In artikel 5, eerste lid onder d van het Mandaatbesluit is geregeld dat managers, teamleiders en de directie financiële verplichtingen kunnen aangaan. Op dit moment beschikken de managers en teamleiders over een financieel mandaat van € 250.000,-. Het financieel mandaat voor de secretaris/algemeen directeur bedraagt €1.000.000,- en voor de adjunct-directeur €650.000,-. Het vorenstaande betekent dat als de directie - zijnde de algemeen directeur en de adjunct-directeur- in gezamenlijkheid een besluit neemt, dat het financieel mandaat voor de directie ten aanzien van dat gezamenlijke besluit €1.000.000,- bedraagt. Na het vaststellen van deze financiële mandaten is de vraag ontstaan of samengestelde betalingen die het financiële mandaat overstijgen nog wel in mandaat uitgevoerd kunnen worden of dat het college hier aan zet is. Deze vraag doet zich met name voor bij het uitbetalen van de salarissen.

 

Uitbetaling salarissen

  • a.

    Juridisch gezien is het overmaken van salarissen voor iedere medewerker een handeling op zichzelf. Dat het de salarissen door middel van één handeling worden overgemaakt doet daar niets aan af. Voor zover het salarisbedrag van de individuele medewerker het financiële mandaat niet overschrijdt en dus in mandaat betaalt zou kunnen worden, kan voor het samengestelde bedrag een betalingsopdracht worden verstrekt binnen het ambtelijke apparaat.

  • b.

    Verder is het zo dat met het aangaan van de arbeidsovereenkomst met een werknemer de verplichting tot betaling is ontstaan. Het doen van de betaling is daarmee formeel geen (financiële) rechtshandeling, maar een feitelijke handeling. Het doen van dergelijke feitelijke handelingen is eveneens gemandateerd aan de algemeen directeur, adjunct-directeur, managers en teamleiders (nummer 4.11 van het Mandaatregister). Ook hier bestaan dus geen bezwaren tot het ambtelijk geven van een opdracht tot een samengestelde betaling.

Uitbetaling van uitkeringen W&I

  • a.

    Voor het doen van de uitkeringen geldt hetzelfde als onder nummer 1 is weergeven. In principe wordt steeds opnieuw uitkering uitbetaald. Het financiële mandaat dient dus toereikend te zijn voor dit ene bedrag. Voor het doen van de samengestelde betaling is dus niet opnieuw een financieel mandaat nodig, omdat het hier geen (financiële) rechtshandeling betreft.

  • b.

    Net als bij het betalen van een salaris is het recht op uitkering (en daarmee de uitbetaling) reeds vastgesteld bij het besluit om een uitkering toe te kennen. Het vervolgens betaalbaar stellen van de uitkering is in die zin dan ook geen (financiële) rechtshandeling, maar een feitelijke handeling. Het doen van dergelijke feitelijke handelingen is eveneens gemandateerd aan de algemeen directeur, adjunct-directeur, managers en teamleiders (nummer 4.11 van het Mandaatregister).

Inleiding

In artikel 5, eerste lid onder d van het Mandaatbesluit is geregeld dat managers, teamleiders en de directie financiële verplichtingen kunnen aangaan. Op dit moment beschikken de managers en teamleiders over een financieel mandaat van € 250.000,-. Het financieel mandaat voor de secretaris/algemeen directeur bedraagt €1.000.000,- en voor de directeur €650.000,-. Het vorenstaande betekent dat als de directie - zijnde de algemeen directeur en de directeur - in gezamenlijkheid een besluit neemt, dat het financieel mandaat voor de directie ten aanzien van dat gezamenlijke besluit €1.000.000,- bedraagt. Na het vaststellen van deze financiële mandaten is de vraag ontstaan of samengestelde betalingen die het financiële mandaat overstijgen nog wel in mandaat uitgevoerd kunnen worden of dat het college hier aan zet is. Deze vraag doet zich met name voor bij het uitbetalen van de salarissen.

 

Uitbetaling salarissen

  • a.

    Juridisch gezien is het overmaken van salarissen voor iedere medewerker een handeling op zichzelf. Dat het de salarissen door middel van één handeling worden overgemaakt doet daar niets aan af. Voor zover het salarisbedrag van de individuele medewerker het financiële mandaat niet overschrijdt en dus in mandaat betaald zou kunnen worden, kan voor het samengestelde bedrag een betalingsopdracht worden verstrekt binnen het ambtelijke apparaat.

  • b.

    Verder is het zo dat met het aangaan van de arbeidsovereenkomst met een werknemer de verplichting tot betaling is ontstaan. Het doen van de betaling is daarmee formeel geen (financiële) rechtshandeling, maar een feitelijke handeling. Het doen van dergelijke feitelijke handelingen is eveneens gemandateerd aan de algemeen directeur, directeur, managers en teamleiders (nummer 4.11 van het Mandaatregister). Ook hier bestaan dus geen bezwaren tot het ambtelijk geven van een opdracht tot een samengestelde betaling.

Uitbetaling van uitkeringen W&I

  • a.

    Voor het doen van de uitkeringen geldt hetzelfde als onder nummer 1 is weergeven. In principe wordt steeds opnieuw uitkering uitbetaald. Het financiële mandaat dient dus toereikend te zijn voor dit ene bedrag. Voor het doen van de samengestelde betaling is dus niet opnieuw een financieel mandaat nodig, omdat het hier geen (financiële) rechtshandeling betreft.

  • b.

    Net als bij het betalen van een salaris is het recht op uitkering (en daarmee de uitbetaling) reeds vastgesteld bij het besluit om een uitkering toe te kennen. Het vervolgens betaalbaar stellen van de uitkering is in die zin dan ook geen (financiële) rechtshandeling, maar een feitelijke handeling. Het doen van dergelijke feitelijke handelingen is eveneens gemandateerd aan de algemeen directeur, directeur, managers en teamleiders (nummer 4.11 van het Mandaatregister).

Toelichting op de wijziging

Vanwege de wijziging van de directeursfunctie wordt ‘adjunct-directeur’ gewijzigd in ‘directeur’.

Artikel VI  

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam in zijn vergadering van 27 juni 2023.

de secretaris,

C.E. Bos

de burgemeester,

J.G. Bijl

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Schiedam op 27 juni 2023.

de burgemeester,

J.G. Bijl

Naar boven