Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2023, 290526 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2023, 290526 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels deelscooters 2023 gemeente Groningen
Het college kan in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen aan een vergunning verbinden:
de vergunninghouder is bereid om mee te werken aan de platforms die de gemeente gebruikt voor monitoring van het gebruik van deelvervoer (op dit moment CROW), en daarvoor een real-time GPS-trace aan de voertuigen te koppelen waarbij de aanvrager gebruik maakt van de landelijk voorgeschreven standaarden (zoals CDS-M) en waarbij de GPS-trace – die in voertuig of app kan zitten – informatie geeft over de locatie met een interval tijd van 15-30 seconden met een nauwkeurigheid van maximaal 60 meter en idealiter maximaal 20 meter. Per trace is de volgende informatie te lezen:
Het college kan een vergunning intrekken als vergunninghouder handelt in strijd met deze nadere regels of met de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning.
Het college kan een vergunning weigeren wanneer blijkt dat aanvrager niet zal voldoen aan het gestelde in deze nadere regels of aan de voorschriften als bedoeld in artikel 6.
Aldus besloten in de collegevergadering van 20-06-2023.
De burgemeester,
Koen Schuiling
De secretaris,
Christien Bronda
DE BIJLAGE BEOORDELINGSCRITERIA, ALS BEDOELD IN ARTIKEL 4 VAN DE NADERE REGELS DEELSCOOTERS 2023
Voor het aanvragen van een vergunning voor het aanbieden van deelscooters in de gemeente Groningen hanteren wij onderstaande beoordelingscriteria. In geval meer dan twee aanvragen worden gedaan, vindt een vergelijkende toets plaats op basis van onderstaande beoordelingscriteria. Wij verzoeken u in uw aanvraag aan te sluiten bij de volgorde zoals wij die hanteren.
De beoordeling van de aanvragen geschiedt op basis van de volgende door de aanvrager aan te leveren plannen en beschrijvingen, waarbij geldt dat ieder(e) plan of beschrijving maximaal twee A4 mag beslaan:
een duurzaamheidsplan, waarin in ieder geval wordt beschreven hoe een duurzame en energie-efficiënte dienstverlening wordt gerealiseerd, waarbij u ten minste aandacht besteed aan de wijze waarop accu’s opgeladen worden en het proces van de productie, het onderhoud en (einde) levensduur van de deelscooters, en het type voertuig dat gebruikt wordt voor ritten door de gemeente voor het wisselen van accu’s en onderhouden van deelscooters.
een onderhoudsplan, waarin in ieder geval wordt beschreven:
hoe ervoor gezorgd wordt dat er een aanhoudend kwalitatieve deelscooter aangeboden wordt in onze openbare ruimte, waarbij u ten minste aandacht besteed aan de wijze waarop onze lokale economie en (sociale, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt) werkgelegenheid betrokken wordt bij uw dienstverlening;
De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen vindt plaats door een beoordelingscommissie bestaande uit drie medewerkers van de gemeente Groningen. Zij beoordelen eerst individueel en daarna gezamenlijk de plannen. Elk plan krijgt uiteindelijk een gezamenlijk cijfer op basis van een vijfpuntsschaal: 1. Zeer slecht, 2. Slecht, 3. Voldoende, 4. Goed, 5. Zeer goed. Elk individueel kent een maximaal aantal punten. Deze worden hieronder aangegeven. Op basis van de cijfers wordt een percentage van de totale punten toegekend. Deze betreffen: 1. 0%, 2. 10%, 3. 20%, 4. 70%, 5. 100%.
Zeer goed: alle onderdelen binnen het betreffende plan zijn inhoudelijk behandeld waardoor de gemeente zeer goed inzicht heeft gekregen in het voorgestelde aanbod. Daarbij sluit het plan zeer goed aan bij het doel van de gemeente waarmee het betreffende plan is uitgevraagd. Dat het zeer goed is, komt ook omdat de aanbieder de verwachting van de gemeente overtreft en zich positief onderscheid van de andere aanbieders.
Groningen is een magneet voor mensen en bedrijvigheid in Noord-Nederland. Het is één van de sterkst groeiende gemeenten van Nederland en de banenmotor voor Noord-Nederland. Naar verwachting groeit Groningen naar 250.000 inwoners in 2035 en neemt het aantal arbeidsplaatsen toe met 15.000. Met als gevolg dat de dagelijkse pendel tussen Groningen en de omliggende regio gaat toenemen. Om Groningen ook in de toekomst duurzaam, bereikbaar én aantrekkelijk te houden, is een verandering in mobiliteit nodig. De impact van verkeer op het stedelijk gebied dient in balans te worden gebracht met aantrekkelijke en leefbare ruimtes. En het terugdringen van de CO2-uitstoot in het kader van de klimaatdoelstellingen vraagt een transitie naar emissievrije mobiliteit.
Deelmobiliteit biedt de kans om deze maatschappelijke doelen te bereiken. Vervoersmiddelen in Groningen kennen in overgrote meerderheid één eigenaar en staan voor 95% van de tijd stil op straat. Door in te zetten op deelscooters kan de groeiende hoeveelheid vervoersbewegingen met minder vervoersmiddelen gemaakt worden. Dit zorgt voor een verschuiving van bezit naar gebruik, van product naar dienst en van modaliteit naar mobiliteit. De elektrische deelscooter is een welkome aanvulling voor de reis van deur-tot-deur in combinatie met bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer op een P+R terrein of andere openbaar vervoer hub.
Bovendien, om de afhankelijkheid van de eigen auto verder te kunnen verlagen, dienen inwoners te beschikken over andere vervoersalternatieven. De deelscooter draagt hieraan bij en vergroot de keuzevrijheid voor vervoersmiddelen. Dit verlaagt de parkeerdruk op straat en geeft daarmee voorrang aan de gewenste invulling van de openbare ruimte: meer ruimte voor voetgangers, ontmoeting, spelen, recreëren en groen. Ten slotte zijn deelscooters een aanvulling op het openbaar vervoer in gebieden die minder goed ontsloten zijn en houden ze plaatsen bereikbaar tijdens grote bouwwerkzaamheden en omleidingen.
Met het verlenen van vergunningen voor deelscooters geven wij aanbieders de mogelijkheid om in onze gemeente deelscooters aan te bieden binnen de door ons gestelde voorwaarden. Daarmee houden we de regie over de wijze waarop deelscooters worden aangeboden en minimaliseren we eventuele overlast in de openbare ruimte. Daarmee sturen we op het wenselijk gebruik van de deelscooter in Groningen. Indien aanbieders van deelscooters zich niet houden aan de nadere regels of de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning voor het aanbieden van deelscooters, zullen maatregelen worden getroffen. Lichte overtredingen leiden tot een waarschuwing. Meerdere overtredingen van dezelfde aard kunnen zelfs leiden tot een (gedeeltelijke) intrekking van de vergunning. Dat geldt ook als de overtredingen veroorzaakt worden door de gebruikers van de deelscooters en de aanbieder daar niet adequaat tegen optreedt of anderszins passende maatregelen neemt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-290526.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.