Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 286973 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 286973 | beleidsregel |
Organisatieregeling gemeente Apeldoorn
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn,
gelet op artikel 160, eerste lid en artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet;
gelet op de wijziging van de organisatiestructuur zoals die per 1 januari 2021 in is gegaan;
gelet op het organisatierapport “Samen werken aan het Apeldoorn van morgen! Naar een nieuw sturingsmodel voor de gemeente Apeldoorn” en het kader voor programmasturing;
teneinde het organisatierapport en het kader voor programmasturing formeel te vertalen in de Organisatieregeling;
gezien het advies van de Ondernemingsraad d.d. 15 december 2022;
Artikel 3.1 Gemeentesecretaris/algemeen directeur
Artikel 3.2 De concerndirectie
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college is de concerndirectie verantwoordelijk voor:
aansturen van de organisatie teneinde de ambtelijke en bestuurlijke doelen, waaronder de strategische lange termijn opgaven, te realiseren. Binnen het reguliere werk stuurt de concerndirectie via de hiërarchie met aanvullend horizontale sturingslijnen en buiten het reguliere werk door opdrachtgever of portefeuillehouder te zijn voor strategische projecten, programma’s of opgaven;
Artikel 3.4 Afdelingshoofd Financiën en Control
Onverminderd het bepaalde in artikel 3.3 en met inachtneming van de verantwoordelijkheid van de concerncontroller draagt het afdelingshoofd Financiën en Control specifieke zorg voor de concernbrede financiële norm- en kaderstelling. Tot die verantwoordelijkheid behoort in ieder geval:
ieder afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de financieel-technische aspecten en risico informatie in de planning en control documenten en in beleidsvoorstellen van de eigen afdeling. Onverlet daarvan kan, als sprake is van een afwijkend standpunt het afdelingshoofd Financiën & Control met medeweten van het verantwoordelijk afdelingshoofd, hiervan melding maken bij het desbetreffende document.
De concerncontroller is verantwoordelijk voor:
het verrichten van onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het college gevoerde bestuur, beheer (bedrijfsvoering) en beleid. Daarbij hoort ook de verantwoordelijkheid voor het collegeonderzoeksprogramma en het opdrachtgeverschap van de daarin opgenomen onderzoeken;
Artikel 3.8 Concern information security officer (CISO)
De CISO is als onafhankelijk adviseur op organisatieniveau verantwoordelijk voor:
het opstellen van het informatiebeveiligingsbeleid en vertaling hiervan naar kaders, richtlijnen en standaarden. De CISO maakt hierbij gebruik van de risicomanagementbenadering van de gemeente Apeldoorn. Legt het informatiebeveiligingsbeleid en deze kaders ter besluitvorming voor aan de CIO en via de CIO aan de concerndirectie en – waar nodig – het college van burgemeester en wethouders.
Bij de CISO is de officiële rol van ENSIA-coördinator belegd. In het kader van het ENSIA-verantwoordingstraject legt de gemeente zowel verticaal richting landelijke toezichthouder, als horizontaal richting gemeenteraad verantwoording af over het onderwerp informatiebeveiliging en de kwaliteit en het beheer van een aantal landelijke voorzieningen waar de gemeente gebruik van maakt.
Artikel 3.10 Functionaris Gegevensbescherming (FG)
De FG houdt binnen de organisatie toezicht op de toepassing en naleving van privacywetgeving. Dit betreft de de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). De taken en verantwoordelijken zijn beschreven in de AVG en de Wpg.
Artikel 3.12 De Gemeentearchivaris
De gemeentearchivaris –aangewezen door het college volgens artikel 32, lid 1 van de Archiefwet 1995 –is verantwoordelijk voor het beheer van naar het gemeentearchief overgebrachte archieven en treedt kaderstellend en toezichthoudend op waar het gaat om het beheer van niet-overgebracht overheidsarchief volgens de Archiefverordening Apeldoorn.
De concerndirectie draagt zorg voor een overlegstructuur waarin coördinatie en besluitvorming plaatsvindt inzake concernaangelegenheden.
Het themaoverleg is het overleg- en afstemmingsorgaan waarin afstemming over voortgang en ontwikkeling van brede (beleids) thema’s zowel op het terrein van het primaire proces als op het terrein van bedrijfsvoering, organisatieontwikkeling en cultuur plaatsvindt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-286973.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.