Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2023, 285758 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2023, 285758 | beleidsregel |
Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad Sittard-Geleen 2018, derde wijziging
HOOFDSTUK I: Algemene bepalingen
Artikel 2 Fractievoorzittersoverleg
Het Fractievoorzittersoverleg heeft tot taak:
het afstemmen van belangrijke en urgente zaken die niet in de raad als geheel afgestemd kunnen worden. Daartoe kunnen onderwerpen behoren als integriteit en veiligheid of zaken die de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer betreffen dan wel onderwerpen waarvan openbare behandeling de economische of financiële belangen van de gemeente kunnen schaden;
Artikel 3 Raadsagendacommissie
De Raadsagendacommissie heeft tot taak:
een agendavoorstel voor de Ronde te doen, een agendavoorstel aan de raad voor de raadsvergadering te doen en besluiten te nemen over het invullen van het Plein en andere activiteiten en bijeenkomsten van de raad. Daarbij kan een agendavoorstel worden gedaan waarbij de Ronde, werkgroepen en informatiebijeenkomsten worden geclusterd rond een thema of onderwerp.
Het volgende geldt ten aanzien van de ambtelijke ondersteuning van de onderzoekscommissie:
de commissiegriffier draagt zorg voor de verslaglegging van de zitting. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht en het verslag wordt vastgesteld door de onderzoekscommissie en ondertekend door de voorzitter en de commissiegriffier.
HOOFDSTUK II Toelating en benoeming raadsleden, wethouders en burgerleden, samenstellen fracties en lidmaatschap gemeenschappelijke regelingen
Artikel 7 Toelatingsprocedure en beëdiging raadsleden
Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau gebeurt in de laatste raadsvergadering in oude samenstelling na de gemeenteraadsverkiezingen. Na een raadsverkiezing roept de voorzitter de toegelaten raadsleden op om in de eerste vergadering in nieuwe samenstelling, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet, de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.
Artikel 8 Benoemingsprocedure en beëdiging wethouders
De commissie toetst de van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie aan de hand van:
de burgemeester geeft voor aanvang van iedere ambtstermijn opdracht om de kandidaat wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat verslag uit aan de raad. De kandidaat wethouder kan in de gelegenheid worden gesteld de documenten en aangedragen informatie mondeling toe te lichten.
Artikel 11 Lidmaatschap Gemeenschappelijke Regelingen
Een raadslid, een portefeuillehouder of de burgemeester, die door de raad is aangewezen tot lid van het bestuur van een openbaar lichaam of van een ander orgaan, ingesteld op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, heeft het recht in de Ronde verslag te doen over zaken die in het bestuur als hier bedoeld aan de orde zijn, tenzij de Raadsagendacommissie het op een andere manier agendeert.
Wanneer een raadslid de persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen in de raadsvergadering over zijn wijze van functioneren in het algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, besluit de raad over het toestaan daarvan terstond. Het verzoek van het raadslid dient ten minste vijf werkdagen voor de raadsvergadering bij de Raadsagendacommissie te worden ingediend inclusief de te stellen vragen.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het algemeen bestuur van een openbaar of van een ander orgaan, als bedoeld in het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering is besloten te verklaren dat de betrokken persoon niet meer het vertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
HOOFDSTUK III Bijeenkomsten van de raad
Indien voor informatie geheimhouding op grond van de Gemeentewet is opgelegd, blijft deze informatie in afwijking van artikel 14, onder berusting van de griffier.
Artikel 15b Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van het gestelde in artikel 89, vierde lid van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding van de aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
De voorzitter kan aan de Ronde voorstellen aan een lid van de Ronde, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming ervan verlaat het betreffende lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen.
De raadsvergadering als bedoeld in artikel 17 van de Gemeentewet heeft tot doel het nemen van besluiten.
De publicatie van de voorlopige raadsagenda van artikel 15 geldt als schriftelijke oproep van de voorzitter van de raad volgens artikel 19 van de Gemeentewet. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het publiceren van de raadsstukken tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van de vergadering een aanvullende agenda opstellen, met instemming van de Raadsagendacommissie.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door de voorzitter te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder raadslid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Bij elektronische stemmingen geeft de voorzitter het moment aan waarop hij de stemming gaat sluiten. Heeft een raadslid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij mondeling op dat moment nog een verzoek tot herstel doen. Hierna sluit de voorzitter de stemming en wordt de uitslag getoond.
Wanneer elektronisch stemmen op grond van lid 5 niet mogelijk is, vindt mondelinge hoofdelijke stemming plaats. Daartoe wijst de voorzitter bij loting een volgnummer van de presentielijst aan om aan te geven bij welk raadslid de stemming zal beginnen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst.
Heeft een raadslid zich bij het uitbrengen van een mondelinge stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende raadslid gestemd heeft. Bemerkt een raadslid zowel bij mondelinge als bij elektronische stemming zijn vergissing na de mogelijkheid tot herstel, dan kan hij uiterlijk tot het vaststellen van het verslag van de betreffende vergadering aantekening vragen dat hij zich heeft vergist. In de uitslag van de stemming brengt dit geen verandering.
Artikel 38 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 39 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
HOOFDSTUK VI Rechten van raadsleden en burgerleden
Een raadslid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen en subamendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door raadsleden, die in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 43 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de Ronde binnen deze termijn. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de Raadsagendacommissie spoedeisende gevallen, ten minste tien dagen voor de aanvang van de raadsvergadering schriftelijk bij de Raadsagendacommissie ingediend en gepubliceerd bij de vergaderstukken. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-285758.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.