Gemeenteblad van Wageningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wageningen | Gemeenteblad 2023, 283048 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wageningen | Gemeenteblad 2023, 283048 | ander besluit van algemene strekking |
DAEB-aanwijzingsbesluit voor de realisatie van het Warmtenet in de Benedenbuurt
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wageningen (hierna: “de Gemeente”);
met betrekking tot de financiering van het Project, de Gemeente op 14 februari 2019 met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna: de “Minister”) een convenant heeft gesloten (hierna: het “Convenant”), in het kader waarvan de Minister in een besluit van november 2018 vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken aan de Gemeente een subsidie ter grootte van € 5,7 miljoen heeft toegekend en uitgekeerd (hierna: de “PAW-gelden”);
dit aanwijzingsbesluit en de eventueel aan het Warmtebedrijf toe te kennen compensatie voor de uitvoering van de DAEWB in overeenstemming dienen te zijn met de voorwaarden genoemd in het besluit C (2011) 9380 van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, VWEU op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen (hierna: de “DAEB groepsvrijstelling”) (Pb EU 2011 L 7/3), zodat de compensatie, voor zover die als staatssteun kwalificeert, niet op grond van artikel 108 lid 3 VWEU aan de Europese Commissie moet worden gemeld.
IV. Parameters voor berekening, controle en herziening van de compensatie
De vergoeding die het Warmtebedrijf ontvangt is gebaseerd op de methode van kostentoerekening. Voor vergoeding in aanmerking komt het verschil tussen de in aanmerking te nemen inkomsten en uitgaven, inclusief redelijke winst. Dit kan worden uitgedrukt in de volgende formule:
Compensatie DAEB = kosten DAEB + redelijke winst - inkomsten DAEB
De in aanmerking te nemen kosten omvatten alle kosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt, als bedoeld in artikel 5, derde lid, van het DAEB groepsvrijstelling. Deze worden aan de hand van de algemeen aanvaarde beginselen van kostprijsadministratie berekend. De daadwerkelijk gemaakte kosten kunnen achteraf volledig worden gecompenseerd.
De compensatie bestaat daarnaast uit een passende bijdrage in de gemeenschappelijke vaste kosten (overheadkosten). De gemeenschappelijke vaste kosten kunnen gedeeltelijk aan de DAEB worden toegerekend, volgens de volgende formule:
Ureninzet DAEB-activiteiten _______________________ x niet-specifieke kosten (overhead) Ureninzet totale activiteiten
De ureninzet wordt vooraf geraamd, aan de hand van de door het Warmtebedrijf opgestelde jaarbegroting en de prognose van de activiteiten. Hierbij wordt rekening gehouden met de resultaten in het voorgaande jaar. De gehanteerde afrekeneenheid DAEB bestaat uit een prognose van alle directe kosten voor uitvoering van de DAEB en een passende bijdrage in de gemeenschappelijke kosten.
Om controle achteraf mogelijk te maken zal het Warmtebedrijf:
Redelijke winst Voor de berekening van de redelijke winst wordt toepassing gegeven aan de safe-harbour regeling die is opgenomen in artikel 5, zevende lid, van het DAEB groepsvrijstelling. Dat wil zeggen dat een rendement op kapitaal dat niet hoger ligt dan de relevante swaprente, met een opslag van 100 basispunten, als redelijke winst wordt beschouwd. De relevante swap-rente stemt overeen met de duur van de DAEB (drie jaar).
Verhouding DAEB en de compensatie
De conform dit besluit bepaalde vergoeding geldt als plafond voor de toekenning voor compensatie van de DAEB. Burgemeester en wethouders kunnen een lagere vergoeding toekennen conform het in de beschikking tot subsidieverlening vastgestelde maximumbedrag of de daarin opgenomen wijze van berekening van de hoogte van de subsidie.
Controle en herziening van de compensatie
Gedurende de looptijd wordt periodiek gecontroleerd of de daadwerkelijke gederfde inkomsten overeenkomen met de vooraf opgestelde prognose. Indien de daadwerkelijk gederfde inkomsten lager liggen, dan wordt zo nodig overgegaan tot herziening van de toegekende compensatie om overcompensatie te voorkomen.
V. Regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen
De Gemeente controleert jaarlijks of sprake is van overcompensatie. Als in enig jaar sprake is van overcompensatie die maximaal 10% van de gemiddelde vergoeding bedraagt, dan wordt deze verrekend met de vergoeding die wordt toegekend in het volgende jaar. Als sprake is van een overschot van meer dan 10% of als de DAEB aanwijzing in dat jaar wordt beëindigd, dan moet het overschot op het eerste verzoek van burgemeester en wethouders van de gemeente Wageningen worden terugbetaald door het warmtebedrijf.
Als het bedrag aan compensatie dat het Warmtebedrijf uit welke bron dan ook voor de uitvoering van de DAEB ontvangt, de maximaal toelaatbaar compensatie als bedoeld in artikel 2 lid 1 sub (a) DAEB groepsvrijstelling mag ontvangen, dreigt te overschrijden, deelt het Warmtebedrijf dit onverwijld schriftelijk mee aan de Gemeente.
Vastgesteld in de vergadering van 20 juni 2023, zaaknummer Z23.402998,
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de burgemeester,
F. Vermeulen
de secretaris,
J. de Wit
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Wageningen, Postbus 1, 6700 AA Wageningen.
Uit het door Ecorys en SEO opgestelde rapport ‘Regulering van de Nederlandse warmtevoorziening - Analysekader en beleidsadvies’ van 26 maart 2020 kan worden opgemaakt dat warmtenetten een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verduurzaming van de
warmtevoorziening in de gebouwde omgeving. Het toekomstige beleid hiervoor wordt thans vormgegeven aan de hand van de afspraken uit het Klimaatakkoord en de aanpassing van de Warmtewet. Zo zullen er conform de afspraken uit het Klimaatakkoord vanaf 2025 tot en met 2030 jaarlijks tachtigduizend woningen moeten worden aangesloten op een warmtenet. Ecorys en SEO concluderen dat de overheid een sturende rol moet vervullen als het gaat om de realisatie van deze ambities. Zonder aanvullend beleid komt de gewenste groei van het aantal aansluitingen op een warmtenet niet tot stand of resulteert deze in een te hoge stijging van de energierekening voor betrokken huishoudens en bedrijven.
Verder constateren Ecorys en SEO dat de maatschappelijk gewenste uitkomsten op de warmtemarkt niet vanzelf tot stand komen: er is sprake van marktfalen. Betaalbaarheid,
betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn de drie voornaamste publieke belangen in de
warmtevoorziening. Zonder overheidsbeleid worden deze publieke belangen Ecorys en SEO onvoldoende geborgd.
De Gemeente is verantwoordelijk voor het algemeen belang van Wageningen, van de leefomgeving en de gezondheid van haar inwoners. Het behalen van de gestelde doelen op het gebied van energiebesparing en duurzame opwek in de ‘Routekaart Wageningen Klimaatneutraal’ 2030-2040, vastgesteld door de gemeenteraad in 2022, draagt bij aan dit algemeen belang.
Zonder bijstand van de Gemeente, worden er op het grondgebied van de Gemeente op korte termijn geen, dan wel onvoldoende warmtenetten aangelegd om de doelstellingen uit de ‘Routekaart Wageningen Klimaatneutraal’ tijdig te realiseren. Gelet hierop is de Gemeente tot de conclusie gekomen dat de aanleg van een warmtenet een dienst is van algemeen economisch belang. Deze conclusie wordt ondersteund door het feit dat diverse gemeenten die een bijdrage hebben ontvangen vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken de aanleg van het warmtenet hebben aangewezen als DAEB.
De maatregel is proportioneel, omdat alleen activiteiten als DAEB worden aangewezen die noodzakelijk zijn voor de aanleg van een warmtenet dat de Benedenbuurt aardgasvrij moet maken. Door de markt wordt niet in deze activiteiten voorzien. Vanwege het geconstateerde marktfalen is redelijkerwijs niet te verwachten dat dit op korte termijn gaat gebeuren.
Waar de markt wel kan voorzien in activiteiten die bijdragen aan de aanleg van het warmtenet, zal het Warmtebedrijf deze activiteiten in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving inkopen.
De duur van de aanwijzing is beperkt tot de tijd gemoeid met de realisatie van het Project. Dit betekent dat de aanwijzing niet langer duurt dan nodig.
Er zijn geen andere manieren waarop in overeenstemming met de staatssteunrechtelijke verplichtingen kan worden gehandeld dan door het opleggen van een DAEB.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-283048.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.