Verkeersbesluit voor het inrichten van twee parkeerplaatsen voor opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Gravenlandweg 18 te Bruinehaar

Onderwerp: Inrichten 2 parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen aan de Gravelandweg ter hoogte van huisnummer 18 in Bruinehaar.

Inleiding

De behoefte aan laadpalen in de openbare ruimte neemt steeds meer toe. Prognoses van stichting Elaad laten zien dat er in de gemeente Twenterand de komende jaren een flinke groei mag worden verwacht. Om dit straks te kunnen faciliteren is de plaatsing van een aantal laadpalen in de openbare ruimte al op voorhand nodig. Dit zijn de zogenaamde ‘proactieve’ laadpalen.

Concessie

Gemeente Twenterand heeft deelgenomen aan de concessie welke door de provincie Overijssel is uitgeschreven. Onderdeel van die concessie is dat de concessiehouder óók moet voorzien in de plaatsing van laadpalen op locaties die toekomstig nodig zijn. Dit op basis van de prognosecijfers. Voor eind 2023 en begin 2024 zijn op minimaal 6 locaties in onze gemeente proactieve laadpalen nodig. Iedere locatie betreft 2 parkeerplaatsen. In deze behoefte kan niet worden voorzien door de reeds aanwezige laadpalen in de nabije omgeving, of door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein. Het gaat in de dit besluit om één van de 6 locaties.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van verkeersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. De bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen is bij besluit van 2 januari 2001 door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders gedelegeerd. Burgemeester en wethouders hebben de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de portefeuillehouder.

Advisering Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen belang(en) van het verkeersbesluit te noemen.

Gemeentelijk Mobiliteitsplan Dit besluit past binnen de doelstellingen van de paragraaf ‘Duurzame mobiliteit’ van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Hierin staat omschreven dat van de gemeente verwacht mag worden dat zij een regisserende en faciliterende rol speelt wanneer het om dit thema gaat.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Met name voor elektrische voertuigen. Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’. Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

Verder zal dit besluit bijdragen aan ‘het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik’.

Afwegingen;

  • -

    De laadpaal komt te staan op of bij een grotere parkeerplaats. Er blijven ruim voldoende parkeerplaatsen over voor ‘niet e-rijders’.

  • -

    Reguliere parkeerplaatsen gaan niet ten koste van parkeerplaatsen voor elektrische auto’s omdat er een elektrische auto in de plaats van een ‘brandstof’ auto is gekomen.

  • -

    De laadpalen komen op plekken te staan waar ze door zoveel mogelijk e-rijders kunnen worden gebruikt. Daarom kiezen wij voor grotere parkeerplaatsen in de nabijheid van winkelcentra, sportvoorzieningen, openbaar toegankelijke gebouwen en openbaar vervoer.

Uitvoering

Een laadpaal heeft twee aansluitingen. Hiermee kunnen twee parkeerplaatsen voor elektrische auto’s worden ingericht De benodigde verkeersborden worden aangebracht. Het gaat hierbij om RVV E08o (oplaadpunt), met een onderbord voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en pijlfiguraties, die verwijzen naar beide parkeerplaatsen. De elektriciteitskabel ligt dicht bij de gewenste locaties en kan voldoende vermogen leveren. De laadcapaciteit kan daarom gemakkelijk worden benut.

Eindconclusie

Het inrichten van parkeerplaatsen ten behoeve van elektrisch laden past binnen de doelstellingen van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan. Het betreft hier met name de paragraaf over Duurzame Mobiliteit. Er is een zorgvuldige belangenafweging geweest. Het besluit om over te gaan tot het plaatsen van laadpaal en bebording kan genomen worden.

Besluit

Wij hebben besloten om:

  • 1.

    Twee reguliere parkeerplaatsen aan de Gravelandweg ter hoogte van huisnummer 18 in Bruinehaar in te richten dat deze gebruikt kunnen worden voor het laden van elektrische auto’s.

  • 2.

    Tussen beide parkeerplaatsen één laadpaal te plaatsen.

  • 3.

    Bij de laadpaal een verkeersbord RVV E08o (oplaadpunt) te plaatsen.

  • 3.

    Een onderbord aan te brengen, voorzien van de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en twee pijlfiguraties die naar de beide parkeerplaatsen verwijzen.

Vriezenveen, 21 juni 2023

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

wethouder A.K. Hof

Naar boven