Gemeenteblad van Steenwijkerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenwijkerland | Gemeenteblad 2023, 276542 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenwijkerland | Gemeenteblad 2023, 276542 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Energiefonds Maatschappelijke Organisaties 2023
Het college van burgemeester en wethouders van Steenwijkerland;
gelet op het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet en de Algemene subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018.
besluit vast te stellen de volgende:
Nadere regels Energiefonds Maatschappelijke Organisaties 2023
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis zoals gedefinieerd in de Algemene subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Maatschappelijke organisatie: een organisatie die activiteiten organiseert die een bijdrage levert aan de leefbaarheid van Steenwijkerland of een locatie beheert waar deze activiteiten plaats kunnen vinden, die geen winstoogmerk heeft en ingeschreven staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Hoofstuk 2: Doelstelling en subsidiabele activiteiten
Artikel 3 Doelstelling Energiefonds
Het is de bedoeling om met de inzet van het Energiefonds voor maatschappelijke organisaties:
Artikel 5. Doelgroep voor het onderdeel Noodfonds
Een organisatie die voldoet aan alle van de volgende criteria:
waar de werkzaamheden (grotendeels) door vrijwilligers worden uitgevoerd of aangestuurd. Of die een maatschappelijke onderneming is. Scholen, verpleegtehuizen, zorginstellingen en woningbouwcoöperaties zijn uitgesloten.
Te denken valt aan sportverenigingen, culturele organisaties, buurt- en dorpshuizen, bibliotheken en zwembaden welke niet zijn gericht op het maken van winst.
Reserves, zoals bedoeld in artikel 5, lid 2, onder b bestemd voor noodzakelijke uitgaven in de nabije toekomst of geplande uitgaven die juist zorgen voor meer toekomstbestendigheid op de lange termijn kunnen (gedeeltelijk) buiten beschouwing worden gelaten, wanneer het niet hebben van (een gedeelte van) deze reserves de uitvoering van de activiteiten of het voortbestaan van de organisatie zal bedreigen.
Artikel 7: Specifieke voorwaarden bij verstrekking van de subsidie voor het onderdeel Noodfonds
De organisatie laat een energiescan uitvoeren en stelt een plan van aanpak op om te zorgen dat de energiekosten daadwerkelijk verminderen. Wanneer de organisatie geen eigenaar is van het gebouw en daardoor niet zelfstandig maatregelen uit kan (laten) voeren, dan geldt de voorwaarde dat hij het onderwerp minimaal agendeert bij de verhuurder en proactief op zoek gaat naar oplossingen.
Hoofdstuk 4: Duurzaamheidsfonds
Artikel 10: Doelgroep voor het onderdeel Duurzaamheidsfonds
Voor accommodaties waar ook politieke en/of religieuze activiteiten plaatsvinden (bijvoorbeeld kerken) geldt dat zij op grond van een verdeelsleutel, gebaseerd op het daadwerkelijk gebruik van de accommodatie, een aanvraag in kunnen dienen voor het deel van de niet politieke en/of religieuze activiteiten.
Artikel 12: Specifieke voorwaarden bij verstrekking van de subsidie voor het onderdeel Duurzaamheidsfonds
Artikel 14: Vaststelling van de subsidie voor het onderdeel Duurzaamheidsfonds
Een aanvraag om vaststelling van de subsidie wordt, uiterlijk acht weken na uitvoering van de laatste maatregel ingediend, door middel van het door het college beschikbaar gestelde vaststellingsformulier, onderbouwd met een financieel verslag en een bewijs van het nieuwe energielabel van het gebouw.
Voor subsidies tussen de € 50.000 en € 100.000 geldt aanvullend op artikel 14, lid 3 dat er, in afwijking van de ASV geen door een onafhankelijk accountant afgegeven beoordelingsverklaring noodzakelijk is, maar een onderbouwing van bijvoorbeeld een jaarrekening met specificatie van de uitgaven wordt aangeleverd.
Hoofstuk 8: Overige en slotbepalingen
Artikel 15: Subsidieplafond en verdeelcriteria
Aanvragen worden in volgorde van ontvangst van een volledige aanvraag in behandeling genomen. Tot op het moment dat het resterend budget tot aan het subsidieplafond € 300.000 of minder bedraagt. Dan hebben aanvragen voor het onderdeel Noodfonds voorrang op de aanvragen voor het onderdeel Duurzaamheidsfonds.
Op het moment dat het steunmaximum van € 200.000,- zoals bedoeld in artikel 8, lid 3 d en artikel 13, lid 2.d bij het ontvangen van subsidie wordt overgeschreden moet worden bepaald of het verlenen van de subsidie een interstatelijk effect heeft op het handelsverkeer. Indien dit wel het geval is, is er sprake van staatsteun. Dit dient te worden aangemerkt als een weigeringsgrond voor de subsidie .
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-276542.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.