Gedoogbesluit “Tijdelijke Noodopvang Oekraïense vluchtelingen Ekkersrijt 1003”

 

 

Aanleiding

De gemeente Son en Breugel vangt al voor een langere tijd vluchtelingen uit Oekraïne op aan de voormalige basisschool aan de Ruysdaelstraat en aan een woning in de Torenstraat. Vanuit het Rijk ligt de opdracht er om voor 1 juli 2023 ongeveer 3700 plekken te realiseren binnen Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. Regionaal voldoen we niet aan deze taakstelling. Nog steeds komen er dagelijks Oekraïners aan die op zoek zijn naar een opvangplek. Met de uitbreiding van een opvanglocatie voor acht personen op Ekkersrijt leveren we als gemeente een extra bijdrage aan de regionale taakstelling. Omdat het pand op de nominatie staat om gesloopt te worden is er voor gekozen om een gedoogbeschikking af te geven voor deze locatie.

Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt levert de gemeente Son en Breugel een bijdrage aan de tijdelijke noodopvang van Oekraïense vluchtelingen. Zowel de gemeenteraad als het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel hebben nadrukkelijk de bereidheid daartoe uitgesproken.

Tijdelijke noodopvang

In Son en Breugel wordt een noodopvang gerealiseerd op het adres Ekkersrijt 1003 in Son en Breugel (hierna verder te noemen: “de Opvanglocatie”). Deze woning staat op dit moment leeg en staat op de nominatie om gesloopt te worden. Vanwege de voortdurende crisis in Oekraïne is het wenselijk om deze woning nu voor de opvang van acht vluchtelingen uit Oekraïne in te zetten. Voor dit doel blijft de woning tot in ieder geval 31 december 2023 staan. Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf. Het adres wordt dus uitsluitend voor opvang gebruikt en niet voor bewoning.

Planologisch kader

Voor de Opvanglocatie geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan ‘Ekkersrijt’ de bestemming “Bedrijventerrein-1”. Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie voor vluchtelingen is in strijd met deze bestemming.

Het vigerende bestemmingsplan kent voor de tijdelijke noodopvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden, zodat een buitenplanse afwijkingsprocedure gevolgd zal moeten worden om het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie voor vluchtelingen toe te staan.

Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie, een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vereist. Daarvoor dient een procedure te worden doorlopen die enige weken in beslag zal nemen.

Beginselplicht tot handhaving

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel, bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden.

Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar indien:

  • 1.

    het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd.

  • 2.

    het gedogen expliciet bij een besluit gebeurt.

  • 3.

    sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging.

  • 4.

    duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld.

  • 5.

    regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

Belangenafweging

De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot een plotselinge forse instroom van vluchtelingen in landen in West-Europa waaronder in Nederland. Dit is een onverwachte gebeurtenis waarmee het college geen rekening kon houden. Op voorhand is lastig te voorspellen hoe lang de instroom aanhoudt en hoe deze zich de komende periode zal gaan ontwikkelen. Ook is onzeker wat dat betekent voor het aantal Oekraïense vluchtelingen dat zich in Nederland zal melden en de gevolgen daarvan voor de gewenste opvangcapaciteit in de gemeente Son en Breugel. Deze onzekerheden laten onverlet dat er op dit moment een acute en dringende behoefte is aan voldoende locaties verspreid over het land waar de Oekraïense vluchtelingen (tijdelijk) kunnen worden opgevangen.

Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Ekkersrijt.

Veiligheid van de Opvanglocatie

Het college hecht eraan dat de Opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie voldoet aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.

De Veiligheidsregio Brabant Zuidoost heeft op 17 maart 2023 de Opvanglocatie aan een inspectie onderworpen en de Opvanglocatie als geschikt beoordeeld voor de tijdelijke opvang van 8 vluchtelingen.

Verkeersveiligheid

Het gebruik van de opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie zal, vergeleken met de voormalige huisvesting van internationale werknemers, niet leiden tot een wezenlijke toename van het aantal verkeersbewegingen, dan wel anderszins tot verkeersonveilige situaties leiden.

Toezicht en beheer

Er is een contactpersoon (locatiemanager) die fungeert als aanspreekpunt voor de vluchtelingen uit Oekraïne. Tevens zorgen we voor regelmatige controles door toezicht en handhaving.

Uitgaande van het tijdelijke gebruik van de Opvanglocatie als doorstroomlocatie, waarbij maximaal 8 vluchtelingen in een vaste samenstelling in de Opvanglocatie verblijven, zijn er geen omstandigheden die leiden tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van de Opvanglocatie.

Communicatie

De gemeente hecht aan het belang van een zorgvuldige en volledige communicatie over het tijdelijk gebruik van de Opvanglocatie als noodopvanglocatie en ontwikkelingen dienaangaande. Directe betrokkenen zijn persoonlijk geïnformeerd.

Besluit

Gelet op het hiervoor overwogene, waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke noodopvang dermate dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel om te gedogen dat, in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingplan Ekkersrijt, de Opvanglocatie, zijnde de woning, gelegen aan de Ekkersrijt 1003 in Son en Breugel, tijdelijk als noodopvanglocatie wordt gebruikt.

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

A. Dit gedoogbesluit heeft betrekking op de woning, gelegen aan Ekkersrijt 1003 in Son en Breugel, gemeente Son en Breugel.

B. De Opvanglocatie wordt gebruikt als tijdelijke opvanglocatie. Dat betekent dat gedurende de duur van dit gedoogbesluit maximaal 8 vluchtelingen in een vaste samenstelling in de Opvanglocatie zullen verblijven.

C. Dit gedoogbesluit geldt, gerekend vanaf de datum van bekendmaking, voor de duur van 7 maanden en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege.

D. Het college kan, vóór het verstrijken van de duur van dit gedoogbesluit, besluiten om de duur te verlengen, indien de omstandigheden op dat moment, in het bijzonder de aanhoudende noodzaak tot het beschikbaar hebben van voldoende tijdelijke noodopvanglocaties, daartoe aanleiding geven.

D. De Opvanglocatie dient uiterlijk ten tijde van de feitelijke ingebruikname ten behoeve van de opvang van vluchtelingen te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten en de ter zake door de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost op 17 maart 2023 gemaakte opmerkingen.

E. Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik en inrichting van de Opvanglocatie als tijdelijke noodopvanglocatie, liggen bij de gemeente Son en Breugel. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.

In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de tijdelijke opvang van vluchtelingen te gedogen, zodat onderhavig gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen en in die zin kwalificeert als een gedoogbeslissing van algemene strekking. De bekendmaking van het gedoogbesluit zal, overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van het gedoogbesluit in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Son en Breugel.

Het voorliggende gedoogbesluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.

Rechtsmiddelen

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbesluit geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend. Desgewenst kan een verzoek om handhaving worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het besluit dat het college daarop zal nemen staan wel rechtsmiddelen open.

Vragen en informatie

Voor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Son en Breugel.

Ondertekening

 

Son en Breugel, 15 juni 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel,

De burgemeester,

Mevrouw S. Otters – Bruijnen

De secretaris,

De heer J. Wesselink

Naar boven