Gemeente Middelburg - Eindverslag inspraakprocedure herinrichting Meanderlaan en omgeving

 

Zaaknummer 126648

 

Aanleiding

De Meanderlaan en omgeving is aangelegd in de jaren ’70 en na vijftig jaar is het openbaar gebied toe aan een opknapbeurt. In verband hiermee heeft Ingenieursbureau Sweco samen met de bewoners en de gemeente een plan (in de vorm van een schetsontwerp) gemaakt om de Meanderlaan en omgeving opnieuw in te richten en zo klimaatbestendig mogelijk te maken.

 

Participatie

Aan het begin van dit project zijn de bewoners van de Meanderlaan en omgeving in 2021 geïnformeerd door middel van een bewonersbrief en via de pers. Daarbij hebben wij de bewoners en belanghebbenden gevraagd hun vragen, wensen, aandachtspunten te delen via het participatieplatform Doemee.Middelburgers.nl. Op basis van de reacties van de omwonenden heeft Sweco een conceptschetsontwerp gemaakt en dit gepresenteerd aan de omwonenden en gevraagd om een reactie. Aan de hand hiervan heeft Sweco ten slotte het definitieve schetsontwerp gemaakt. Dit schetsontwerp is als voorlopig ontwerp in de inspraak gebracht.

 

Inspraak

Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting van de Meanderlaan en omgeving is daarom het schetsontwerp als voorlopig ontwerp in de inspraak gebracht. De inspraakmogelijkheid is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2023, 120861 van 22 maart 2023.

 

Inspraaktermijn

Inspraak was mogelijk gedurende 6 weken: van 22 maart tot en met 3 mei 2023.

 

Inzage

Tijdens de inspraaktermijn konden ingezetenen en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Het voorlopig ontwerp heeft elke werkdag tijdens kantooruren ter inzage gelegen bij de vakbalie in het stadskantoor. Het voorlopig ontwerp was ook te raadplegen op de gemeentelijke webpagina https://doemee.middelburgers.nl/nl-NL/projects/meanderlaan/4 en in het Gemeenteblad op de website Overheid.nl.

 

Zienswijzen

Tijdens de inspraakperiode zijn enkele zienswijzen ontvangen. Hieronder volgt een overzicht van de zienswijzen en onze de reactie daarop.

 

Nr.

Zienswijze

Reactie van het college van burgemeester en wethouders

1

Nu heb ik het plan gehad over de meanderlaan. Ben een aantal keer in de tent geweest met ideeën. En zie eigenlijk niks er van terug. Woon hier onder tussen meer dan 20 jaar nu met een aantal klein kinderen 3 dagen in de week. Graag zou ik inspraak willen over de invulling. O.a. van het gras veld naast Meanderhof 111.

Dat u hier niets van terug ziet, is juist en is bewust gedaan. Het is namelijk de bedoeling dat de keuze van de toekomstige spelaanleidingen te zijner tijd gemaakt wordt in overleg met kinderen uit de omgeving.

2

Verzoek om te reageren op reactie: 'Fijn dat ik vanaf 24 maart al niks gehoord heb'

Op uw bericht heeft de projectleider u het volgende geantwoord: U krijgt een reactie op uw zienswijze als de inspraaktermijn afgelopen is en het college het eindverslag en het definitief ontwerp vastgesteld heeft.

3

Tot zover dus onze inspraak. Ik begreep uit de brief dat we nog inspraak hebben maar niet dus. Helaas we zullen het moeten doen met wat er achter het bureau wordt besloten. Dank voor uw reactie

De projectleider van de gemeente heeft contact met u opgenomen en meegedeeld dat uw zienswijze wel degelijk meegenomen wordt.

4

Wij hebben de plannen in onze bus ontvangen, dank hiervoor, fijn dat de straat / wijk opgeknapt wordt. Een punt van aandacht, de Meanderlaan is geregeld een drukke straat. Zoals wij het nu zien wordt het een doodlopende straat, is aan het einde van de straat een “keer lus” een optie? Wij denken dat er zo opstoppingen en dergelijke kunnen voorkomen worden? Er wordt aangegeven dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn? Dat is misschien zo, maar juist aan het einde van de straat staat het nu geregeld al behoorlijk vol, het lijkt nu alsof juist de meeste parkeerplaatsen daar gaan verdwijnen? Wij vertrouwen erop jullie zo voldoende te hebben geïnformeerd en hopen op een positieve uitkomst. Veel succes met de verdere voorbereidingen.

In het ontwerp is rekening gehouden met een locatie waar voertuigen kunnen keren. met een mogelijkheid om te keren.

Op dit moment zijn er circa 225 parkeerplaatsen. In de toekomstige situatie zijn er 165 parkeerplaatsen.

Het benodigde aantal parkeerplaatsen is bepaald door meerdere keren tellingen uit te voeren op verschillende maatgevende momenten. Bij het bepalen van het benodigde aantal parkeerplaatsen is uitgegaan van het hoogst getelde aantal bezette parkeerplaatsen. Dit aantal is vervolgens verhoogd met 10% extra marge voor bijvoorbeeld bezoekers. Recent hebben wij nogmaals een telling uitgevoerd die onze eerder tellingen bevestigde. In de toekomstige situatie is er dus voldoende parkeergelegenheid. Het kan natuurlijk gebeuren dat u soms een stukje verderop zult moeten parkeren.

5

Het plan aan de meanderlaan is ronduit absurd. Er wordt gesuggereerd dat er volgens telling 60 plaatsen teveel zijn. Ik denk dat deze telling op klaarlichte dag is waargenomen! Want in de avonduren staat soms alles bomvol. Daarbij zijn alle parkeergarages onder de flat weggehaald, die ook allemaal op de parkeerplaatsen van de bewoners van de Meanderhof komen te staan. Ikzelf moet al regelmatig buiten de parkeerplaatsen staan omdat er gewoon niks geen plaatsen is. Terwijl ik behoorlijk belasting meebetaalt om ook fatsoenlijk te kunnen parkeren. Hopelijk gaat dit plan nogmaals veranderen wat al weer behoorlijk wat gaat kosten. Maar zo niet verwachten wij hier dat er grote problemen gaan ontstaan in de wijk.

Hiervoor verwijzen wij naar ons antwoord op de vorige zienswijze. Bij het bepalen van het aantal parkeerplaatsen is rekening gehouden met het wegvallen van de garageboxen in de plint van de Meanderflat.

6

Beste, wij hebben recent de voorlopige ontwerp van de herinrichting meanderlaan onlangs ontvangen. We hebben wat vragen over de ontwerp van de herinrichting. Op dit moment parkeren onze gasten langs de stoep voor de snackbar als ze eten komen bestellen of afhalen. Is dat ook nog mogelijk in de nieuw situatie?

Zoals de projectleider toegezegd heeft, blijft parkeren langs de kant van de rijbaan mogelijk na de uitvoering van de herinrichting.

7

Volgens ons is het beter om de weg en de parkeerplaatsen dicht bij de flat aan te leggen. Fietsers en pakketbezorgers komen dan gemakkelijk bij de bergingen en de toegangen tot de flats. De parkeerplaatsen komen dan ook aan die kant. Het groen komt dan op grotere afstand van de flat en heeft iets minder last van de schaduw. Dat biedt meer mogelijkheden voor gevarieerde beplanting en voor bankjes en speelplekken in de zon. Er moet wel worden gezorgd voor voldoende hindernissen in de weg, zodat mensen veilig kunnen oversteken naar het groen. Verder stellen we voor dat de uitvoerders van de gemeente en CitySeeds in het kader van het Klimaatadaptatieproject alle ruimte krijgen om met de bewoners en andere organisaties aan de Meanderlaan en Meanderhof initiatieven te nemen en uit te voeren voor het aanleggen van groen, speelvoorzieningen en meubilair.

Het voorliggende ontwerp blijft gehandhaafd omdat dit ontwerp tot stand gekomen is in overleg met de bewoners. Ook heeft de eigenaar van de Meanderflat (Woongoed) aangegeven veel waarde te hechten aan de uitvoering van dit ontwerp. Uw opmerking veilig oversteken is daarom niet aan de orde.

Vanzelfsprekend zal er binnen de kaders en het budget van het project Klimaatadaptatie Zeeland gestreefd worden naar zoveel mogelijk ruimte om initiatieven van de betrokken partners op het gebied van groen, spelen en meubilair te kunnen realiseren. Als partner van dit project heeft u de mogelijkheid om hierop te sturen.

 

Conclusie

De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassing van het ontwerp.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 13 juni 2023.

de secretaris,                                   de burgemeester,

mr. A. van den Brink                       mr. H.M. Bergmann

Naar boven