Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 266781 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2023, 266781 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Stimuleringsbudget initiatieven Sport- en Beweegakkoord Apeldoorn
Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van activiteiten of projecten die gericht zijn op het realiseren van ambities en actiepunten uit het Sport- en Beweegakkoord Apeldoorn, zodat voor alle inwoners van de gemeente sporten en bewegen mogelijk is.
Artikel 5 Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf
Indien de binnen de tenderperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in het eerste lid, te boven gaan, maakt het college voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie, een afweging tussen de verschillende volledige aanvragen op basis van de volgende criteria:
Bij elke aanvraag om subsidie kent elk commissielid per criterium als bedoeld in het tweede lid, een score toe van 2, 4, 6, 8 of 10 punten. Voor de eindscore worden de scores van alle criteria bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal commissieleden dat een beoordeling heeft ingevuld. De eindscore bepaalt de plaats op de prioriteitenlijst.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt de subsidie geweigerd als:
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Het college legt, in aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv, aan de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen op:
Artikel 11 Termijn voor beslissing op aanvraag
Het college neemt binnen 8 weken na afloop van de tenderperiode een beslissing over de volledige aanvraag.
Artikel 12 Vaststelling van de subsidie en betaling
De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats.
Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 14, aan het afdelingshoofd Vitaal & Ondernemend Apeldoorn.
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van activiteiten of projecten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld op 13 juni 2023.
Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn,
de secretaris,
S. de Bruin
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
In september 2020 is het Sport- en Beweegakkoord Apeldoorn ondertekend door ruim 70 organisaties en partijen in de gemeente Apeldoorn, die zich bezighouden met sport en bewegen. Vanuit de Rijksoverheid wordt sindsdien jaarlijks uitvoeringsbudget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het lokale sportakkoord.
De gemeente Apeldoorn beheert het uitvoeringsbudget en zorgt voor een subsidieregeling op basis waarvan de beschikbare middelen kunnen worden verdeeld. Daarvoor is deze regeling vastgesteld.
In dit artikel zijn de criteria vermeld op basis waarvan de subsidie kan worden verstrekt. De activiteit of het project moet bijvoorbeeld gericht zijn op een of meer deelakkoorden, zoals vermeld in het Sport- en Beweegakkoord Apeldoorn 1 (onderdeel c).
Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie moet de activiteit of het project in ieder geval voldoen aan de vier criteria die zijn opgenomen in dit artikel.
Artikel 4 Aanvraagperiode en aanvraagvereisten
In het eerste lid zijn de aanvraagperiodes opgenomen. Er is voor 2023 gekozen voor één aanvraagperiode van een maand. Omdat in deze regeling gekozen is voor een tender kunnen alleen die aanvragen in behandeling worden genomen die voor het einde van de aanvraagperiode volledig zijn.
In het derde lid, onder d, is een aanvraagvereiste opgenomen die alleen van toepassing is op ondernemingen. Als de aanvrager een onderneming is dan moet er een de-minimisverklaring worden ingevuld. De aanvrager kan dan alleen voor subsidie in aanmerking komen als uit die de-minimisverklaring blijkt dat in het jaar van de aanvraag en de twee daaraan voorafgaande kalenderjaren niet meer dan € 200.000 aan de-minimissteun is ontvangen.
Artikel 5 Subsidieplafond en verdelingsmaatstaf
In het eerste lid zijn de subsidieplafonds opgenomen die per aanvraagperiode gelden. Als het subsidieplafond wordt overschreden dan worden de aanvragen die voldoen aan de vereisten in deze regeling gerangschikt. Die rangschikking komt tot stand door de betreffende aanvragen te toetsen aan de criteria die zijn opgenomen in het tweede lid en aan de aanvragen scores te verbinden.
De aanvraag met de hoogste score wordt vervolgens als hoogste in de rangschikking opgenomen en daarna de aanvraag met de op één na hoogste score totdat alle aanvragen gerangschikt zijn. Als aanvragen op een gelijk puntenaantal eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting.
In het tweede lid, onder a, moet worden getoetst aan de vraag in hoeverre er sprake is van een nieuw initiatief. Omdat er meer waarde wordt gehecht aan nieuwe initiatieven scoren die op grond van deze regeling hoger dan revitalisering van bestaande initiatieven.
In het tweede lid, onder c, is bepaald dat er getoetst wordt aan de mate waarin er wordt samengewerkt tussen verschillende partijen uit zowel de wereld van sport en bewegen als het sociaal domein. Naarmate er meer wordt samengewerkt tussen partijen uit verschillende domeinen wordt er hoger gescoord.
In dit artikel is de maximale subsidie opgenomen die per aanvraag kan worden verleend.
Artikel 7 Subsidiabele en niet-subsidiabele kosten
In dit artikel is vastgelegd welke kosten subsidiabel (eerste lid) en niet-subsidiabel (tweede lid) zijn. Onder bijdragen van derden, in het eerste lid, moeten worden verstaan financiële bijdragen, zoals onder meer subsidie, sponsoring, fondsen en dergelijke.
Verder is in het derde lid vastgelegd dat de begroting reëel en sluitend moet zijn en moet bestaan uit de kosten die noodzakelijk zijn om de activiteit of het project uit te voeren. Dit om te voorkomen dat er teveel ‘lucht’ in de begroting zit.
In artikel 9 van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn zijn de algemene weigeringsgronden opgenomen. In aanvulling hierop bevat dit artikel nog enkele specifieke voor deze regeling geldende weigeringsgronden. Zo mag er bijvoorbeeld niet al met de activiteit of het project begonnen zijn, voordat de aanvraag om subsidie is ontvangen.
De adviescommissie toetst allereerst de aanvragen aan de criteria, genoemd in artikel 3. Een aanvraag die niet voldoet aan het bepaalde in artikel 3 wordt afgewezen. De aanvragen die voldoen aan het bepaalde in artikel 3 worden vervolgens door de adviescommissie beoordeeld en gerangschikt op de wijze zoals omschreven in artikel 5, tweede en derde lid. Die beoordeling is alleen nodig indien de binnen de tenderperiode ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond te boven gaan.
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Het beschikbaar stellen van opgedane kennis en ervaringen, als bedoeld in onderdeel a, kan aan de hand van bijvoorbeeld hand-outs, werkplannen en of presentaties geschieden.
Artikel 12 Vaststelling van de subsidie en betaling
De subsidie wordt direct vastgesteld. Het college kan steekproefsgewijs om verantwoording vragen. Daarbij is het mogelijk de subsidieontvanger fysiek of administratief te controleren of aan de verplichtingen is voldaan. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle blijkt dat de activiteit of het project niet of niet volledig is afgerond of niet aan de verplichtingen is voldaan, kan dit leiden tot het wijzigen of intrekken van de beschikking tot subsidievaststelling, met als gevolg dat de subsidie lager of op nihil kan worden vastgesteld en gedeeltelijk of volledig wordt teruggevorderd.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het subsidiëren van activiteiten of projecten die bijdragen aan de vitalisering van het sport- en beweegklimaat, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-266781.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.