Uitvoeringsregeling subsidie sport 2022

Burgemeester en wethouders van Texel;

 

Overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de kwaliteit en kwantiteit van het sportaanbod in de gemeente Texel;

 

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Texel 2020;

 

Besluiten

 

Vast te stellen Het wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling subsidie sport 2022

 

 

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Verordening: de Algemene subsidieverordening Texel 2020;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    Gemeente: de gemeente Texel;

  • d.

    Reguliere exploitatie: de financiële baten en lasten van de normale bedrijfsvoering die nodig zijn voor het bereiken van de doelstellingen en instandhouding van de organisatie, niet zijnde incidentele, bijzondere baten en lasten;

  • e.

    Subsidieplafond: het maximale bedrag dat door de raad beschikbaar wordt gesteld voor subsidies die op grond van deze regeling kunnen worden verstrekt;

  • f.

    Subsidiabele tekort: het verschil van de totale door het college geaccepteerde kosten en baten.

 

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten:

  • 1.

    die plaatsvinden binnen de gemeente en;

  • 2.

    waarvan in principe iedere ingezetene van Texel kan kennisnemen dan wel die voor iedere ingezetene van Texel openstaan en;

  • 3.

    die een toegevoegde waarde hebben op het sportaanbod in de gemeente en;

  • 4.

    die in overeenstemming zijn met het gemeentelijk sportbeleid.

 

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en natuurlijke personen. Alleen op Texel gevestigde stichtingen of verenigingen met een sportieve doelstelling komen in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie.

 

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4 Procedurebepalingen

  • 1.

    Gelet op het bepaalde in artikel 7, eerste lid van de verordening dient een aanvraag voor een eenmalige subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen voor aanvang van de te subsidiëren activiteiten van de aanvrager.

  • 2.

    Gelet op het bepaalde in artikel 7, tweede lid van de verordening dient een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen uiterlijk 1 juli in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 3.

    De aanvragen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Hierbij geldt de datum waarop de aanvraag door de gemeente compleet is bevonden.

  • 4.

    Het college voert jaarlijks steekproefsgewijs een onderzoek uit naar de rechtmatigheid en effectiviteit van de op grond van deze regeling verstrekte subsidies. Het college kan daarvoor informatie opvragen bij de subsidie-ontvanger. De subsidie-ontvanger verleent hieraan medewerking. De subsidie-ontvanger bewaart daartoe zijn administratie omtrent de activiteiten waarvoor een subsidie is ontvangen ten minste 3 jaar.

 

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Eenmalige subsidie:

De subsidie wordt verstrekt voor de kosten van activiteiten met een bijzondere, eenmalige en/of projectmatige aard en heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.

Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.

 

Jaarlijkse subsidie:

De subsidie wordt verstrekt ter ondersteuning van de organisatie van de aanvrager en heeft betrekking op de kosten die behoren tot de reguliere exploitatie van de aanvrager.

 

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7 Berekening van de subsidie

Eenmalige subsidie:

De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 15.000.

 

Jaarlijkse subsidie:

  • 1.

    De jaarlijkse subsidie die aan de hand van dit lid is berekend, wordt direct vastgesteld. De subsidieontvanger hoeft geen aanvraag voor subsidievaststelling in te dienen.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie voor verenigingen met leden wordt opgebouwd uit 3 delen:

    • a.

      Een basisbedrag van € 300,-;

    • b.

      Een aanvullend bedrag per betalend lid volgens onderstaande staffel:

      • lid 1 t/m 75

      • lid 76 t/m 175

      • lid 176 t/m 275

      • lid 276 t/m 475

      • lid 476 en verder;

    • c.

      Een aanvulling van € 10,- per juniorlid (< 18 jaar), per seniorlid (≥ 55 jaar) en per lid met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

  • 3.

    De hoogte van de subsidie voor verenigingen met leden wordt gebaseerd op het aantal betalende leden per 1 januari van het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend.

  • 4.

    De hoogte van de subsidie voor stichtingen bedraagt € 300.

 

Artikel 8 komt te luiden:

Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie

Eenmalige subsidie:

Eenmalige subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag daarvoor. Subsidie kan worden verstrekt zolang het subsidieplafond van het jaar waarin de aanvraag compleet is ontvangen, niet is bereikt.

 

Jaarlijkse subsidie:

Het subsidiebudget in de gemeentebegroting wordt op basis van de ledenaantallen verdeeld over de aanvragers zoals onder artikel 7, lid 3 van deze regeling is beschreven.

 

Artikel 11 komt te luiden:

Artikel 11 Slotbepalingen

Deze gewijzigde regeling treedt in werking op de dag na publicatie.

 

ARTIKELSBEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De begrippen ‘groot onderhoud’, ‘eigendom’ en ‘bezit’ worden verwijderd, omdat zij niet meer worden aangehaald in de regeling.

 

Bestaande tekst

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Verordening: de Algemene subsidieverordening Texel 2020;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    Gemeente: de gemeente Texel;

  • d.

    Reguliere exploitatie: de financiële baten en lasten van de normale bedrijfsvoering die nodig zijn voor het bereiken van de doelstellingen en instandhouding van de organisatie, niet zijnde incidentele, bijzondere baten en lasten;

  • e.

    Subsidieplafond: het maximale bedrag dat door de raad beschikbaar wordt gesteld voor subsidies die op grond van deze regeling kunnen worden verstrekt;

  • f.

    Subsidiabele tekort: het verschil van de totale door het college geaccepteerde kosten en baten;

  • g.

    Groot onderhoud: de samenvoeging van op zich afzonderlijke bouw- en installatietechnische aanpassingen in verband met het bereiken van het einde van de bouwkundige en/of technische levensduur van (onderdelen van) de accommodatie. Dit met het doel de accommodatie en/of de installatie(s) duurzaam in stand te houden;

  • h.

    Eigendom: het volledig eigendom van de opstal of het huur- en pachtafhankelijke recht van opstal, vastgelegd in het Kadaster;

  • i.

    Bezit: de langdurige, onafgebroken, exclusieve beschikkingsmacht over de opstal waarbij tevens als voorwaarde geldt dat de volledige onderhoudsplicht van de opstal en de bijbehorende technische installaties bij de aanvrager berust.

 

Nieuwe tekst

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Verordening: de Algemene subsidieverordening Texel 2020;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    Gemeente: de gemeente Texel;

  • d.

    Reguliere exploitatie: de financiële baten en lasten van de normale bedrijfsvoering die nodig zijn voor het bereiken van de doelstellingen en instandhouding van de organisatie, niet zijnde incidentele, bijzondere baten en lasten;

  • e.

    Subsidieplafond: het maximale bedrag dat door de raad beschikbaar wordt gesteld voor subsidies die op grond van deze regeling kunnen worden verstrekt;

  • f.

    Subsidiabele tekort: het verschil van de totale door het college geaccepteerde kosten en baten.

 

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De tekst over subsidie voor groot onderhoud onder lid 1 wordt verwijderd. Het apart benoemen van ‘groot onderhoud’ heeft geleid tot verwarring over de toepassing van de regeling. In principe komen alle soorten activiteiten in aanmerking voor subsidie, zo ook bouwactiviteiten. Dit zolang de activiteiten maar plaatsvinden binnen de gemeente Texel, een toegevoegde waarde hebben op het sportaanbod, voldoende aansluiten met het gemeentelijk sportbeleid en in voldoende mate ten goede komen aan inwoners of de gemeenschap op Texel. En dan zijn er natuurlijk ook nog de criteria genoemd onder de andere artikelen van de regeling die hier iets over zeggen. Zoals artikel 6 die criteria stelt over de kosten die in aanmerkingen komen.

 

Bestaande tekst

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor groot onderhoud aan sportaccommodaties binnen de gemeente Texel, wanneer de accommodatie in eigendom dan wel bezit is van de aanvrager en de eigen middelen van de aanvrager buiten diens schuld ontoereikend zijn voor de uitvoering van het noodzakelijk groot onderhoud.

  • 2.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten:

    • a.

      die plaatsvinden binnen de gemeente en;

    • b.

      waarvan in principe iedere ingezetene van Texel kan kennisnemen dan wel die voor iedere ingezetene van Texel openstaan en;

    • c.

      die een toegevoegde waarde hebben op het sportaanbod in de gemeente en;

    • d.

      die in overeenstemming zijn met het gemeentelijk sportbeleid.

 

Nieuwe tekst

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten:

  • 1.

    die plaatsvinden binnen de gemeente en;

  • 2.

    waarvan in principe iedere ingezetene van Texel kan kennisnemen dan wel die voor iedere ingezetene van Texel openstaan en;

  • 3.

    die een toegevoegde waarde hebben op het sportaanbod in de gemeente en;

  • 4.

    die in overeenstemming zijn met het gemeentelijk sportbeleid.

 

Artikel 3 Doelgroep

De tekst voor de doelgroep van jaarlijkse subsidie wordt aangepast zoals dat ook binnen de andere uitvoeringsregelingen subsidie van de gemeente Texel is geformuleerd en mogelijk wordt gemaakt. Zo zijn er voor sportorganisaties, culturele en maatschappelijke organisaties dan dezelfde criteria voor een eenmalige én jaarlijkse subsidie.

 

Bestaande tekst

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en natuurlijke personen. Alleen op Texel gevestigde stichtingen of verenigingen met een volledige rechtsbevoegdheid en een statutair vastgelegde sportieve doelstelling komen in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie of subsidie voor groot onderhoud aan sportaccommodaties op grond van deze regeling.

 

Nieuwe tekst

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en natuurlijke personen. Alleen op Texel gevestigde stichtingen of verenigingen met een sportieve doelstelling komen in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie.

 

Artikel 4 Procedurebepalingen

De nummering van de leden van artikel 4 was per ongeluk weggevallen en wordt hersteld, dan is dat nu ook hetzelfde als in de andere uitvoeringsregelingen.

 

Bestaande tekst

Artikel 4 Procedurebepalingen

Gelet op het bepaalde in artikel 7, eerste lid van de verordening dient een aanvraag voor een eenmalige subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen voor aanvang van de te subsidiëren activiteiten van de aanvrager.

Gelet op het bepaalde in artikel 7, tweede lid van de verordening dient een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen uiterlijk 1 juli in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

De aanvragen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Hierbij geldt de datum waarop de aanvraag door de gemeente compleet is bevonden.

Het college voert jaarlijks steekproefsgewijs een onderzoek uit naar de rechtmatigheid en effectiviteit van de op grond van deze regeling verstrekte subsidies. Het college kan daarvoor informatie opvragen bij de subsidie-ontvanger. De subsidie-ontvanger verleent hieraan medewerking. De subsidie-ontvanger bewaart daartoe zijn administratie omtrent de activiteiten waarvoor een subsidie is ontvangen ten minste 3 jaar.

 

Nieuwe tekst

Artikel 4 Procedurebepalingen

  • 1.

    Gelet op het bepaalde in artikel 7, eerste lid van de verordening dient een aanvraag voor een eenmalige subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen voor aanvang van de te subsidiëren activiteiten van de aanvrager.

  • 2.

    Gelet op het bepaalde in artikel 7, tweede lid van de verordening dient een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen uiterlijk 1 juli in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 3.

    De aanvragen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Hierbij geldt de datum waarop de aanvraag door de gemeente compleet is bevonden.

  • 4.

    Het college voert jaarlijks steekproefsgewijs een onderzoek uit naar de rechtmatigheid en effectiviteit van de op grond van deze regeling verstrekte subsidies. Het college kan daarvoor informatie opvragen bij de subsidie-ontvanger. De subsidie-ontvanger verleent hieraan medewerking. De subsidie-ontvanger bewaart daartoe zijn administratie omtrent de activiteiten waarvoor een subsidie is ontvangen ten minste 3 jaar.

 

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Ook hier geldt dat het apart benoemen van ‘groot onderhoud’ leidde tot verwarring. Er is nu in de regeling alleen nog onderscheid tussen een eenmalige subsidie en een jaarlijkse subsidie. Net zoals dat bij de andere uitvoeringsregelingen en de subsidieverordening ook het geval is.

 

Bestaande tekst

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Groot onderhoud sportaccommodaties:

  • De subsidie wordt verstrekt voor uitgaven en kosten die betrekking hebben op, of rechtstreeks in verband staan met, het groot onderhoud. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.

  • 2.

    Activiteiten; eenmalige subsidie:

  • De subsidie wordt verstrekt voor de kosten van activiteiten met een bijzondere, eenmalige en/of projectmatige aard en heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.

  • 3.

    Activiteiten; jaarlijkse subsidie:

  • De subsidie wordt verstrekt ter ondersteuning van de organisatie van de aanvrager en heeft betrekking op de kosten die behoren tot de reguliere exploitatie van de aanvrager.

 

Nieuwe tekst

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Eenmalige subsidie:

De subsidie wordt verstrekt voor de kosten van activiteiten met een bijzondere, eenmalige en/of projectmatige aard en heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.

Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.

Jaarlijkse subsidie:

De subsidie wordt verstrekt ter ondersteuning van de organisatie van de aanvrager en heeft betrekking op de kosten die behoren tot de reguliere exploitatie van de aanvrager.

 

Artikel 7 Berekening van de subsidie

Lid 1 met de tekst voor groot onderhoud wordt verwijderd en de rubricering van eenmalige subsidie en jaarlijkse subsidie wordt toegepast. In lijn met de eerdere insteek om ‘groot onderhoud’ als aparte subsidie-categorie te verwijderen en slechts 2 categorieën aan te houden (namelijk te weten eenmalige subsidie en jaarlijkse subsidie) en de uniformiteit met de andere uitvoeringsregelingen, wordt het maximumbedrag voor een eenmalige subsidie op € 15.000 gesteld. In het advies bij dit voorstel is aangegeven dat lopende aanvragen worden getoetst aan de zo gunstig mogelijk van toepassing zijnde criteria van de Uitvoeringsregeling subsidie sport 2022 en dit wijzigingsbesluit, zodat zij niet worden benadeeld.

 

Bestaande tekst

Artikel 7 Berekening van de subsidie

1. Groot onderhoud sportaccommodaties:

De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 75% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 20.000.

2. Activiteiten; eenmalige subsidie:

De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 15.000.

3. Activiteiten; jaarlijkse subsidie:

  • a.

    De jaarlijkse subsidie die aan de hand van dit lid is berekend, wordt direct vastgesteld. De subsidieontvanger hoeft geen aanvraag voor subsidievaststelling in te dienen.

  • b.

    De hoogte van de subsidie voor verenigingen met leden wordt opgebouwd uit 3 delen:

  • i.

    Een basisbedrag van € 300,-;

  • ii.

    Een aanvullend bedrag per betalend lid volgens onderstaande staffel:

    • lid 1 t/m 75

    • lid 76 t/m 175

    • lid 176 t/m 275

    • lid 276 t/m 475

    • lid 476 en verder;

  • iii. Een aanvulling van € 10,- per juniorlid (< 18 jaar), per seniorlid (≥ 55 jaar) en per lid met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

  • c.

    De hoogte van de subsidie voor stichtingen bedraagt € 300.

 

Nieuwe tekst

Artikel 7 Berekening van de subsidie

Eenmalige subsidie:

De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 15.000.

Jaarlijkse subsidie:

  • 1.

    De jaarlijkse subsidie die aan de hand van dit lid is berekend, wordt direct vastgesteld. De subsidieontvanger hoeft geen aanvraag voor subsidievaststelling in te dienen.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie voor verenigingen met leden wordt opgebouwd uit 3 delen:

    • a.

      Een basisbedrag van € 300,-;

    • b.

      Een aanvullend bedrag per betalend lid volgens onderstaande staffel:

    • lid 1 t/m 75

    • lid 76 t/m 175

    • lid 176 t/m 275

    • lid 276 t/m 475

    • lid 476 en verder;

    • c.

      Een aanvulling van € 10,- per juniorlid (< 18 jaar), per seniorlid (≥ 55 jaar) en per lid met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

  • 3.

    De hoogte van de subsidie voor verenigingen met leden wordt gebaseerd op het aantal betalende leden per 1 januari van het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend.

  • 4.

    De hoogte van de subsidie voor stichtingen bedraagt € 300.

 

Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie

Ook hier is er nu alleen nog onderscheid tussen een eenmalige subsidie en een jaarlijkse subsidie. Net zoals dat bij de andere uitvoeringsregelingen en de subsidieverordening het geval is.

 

Bestaande tekst

Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie

Eenmalige subsidie (voor activiteiten en subsidie voor groot onderhoud sportaccommodaties):

Eenmalige subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag daarvoor. Subsidie kan worden verstrekt zolang het subsidieplafond van het jaar waarin de aanvraag compleet is ontvangen, niet is bereikt.

Jaarlijkse subsidie:

Het subsidiebudget in de gemeentebegroting wordt op basis van de ledenaantallen verdeeld over de aanvragers zoals onder artikel 7, lid 3 van deze regeling is beschreven.

 

Nieuwe tekst

Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie

Eenmalige subsidie:

Eenmalige subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag daarvoor. Subsidie kan worden verstrekt zolang het subsidieplafond van het jaar waarin de aanvraag compleet is ontvangen, niet is bereikt.

Jaarlijkse subsidie:

Het subsidiebudget in de gemeentebegroting wordt op basis van de ledenaantallen verdeeld over de aanvragers zoals onder artikel 7, lid 3 van deze regeling is beschreven.

 

Artikel 11 Slotbepalingen

Het artikel is aangepast zodat de regeling in werking treedt op de dag na publicatie in het gemeenteblad. Lid 2 over het vervallen van de eerdere regeling ‘Uitvoeringsregeling subsidie sport 2020’ is verwijderd.

 

Bestaande tekst

Artikel 11 Slotbepalingen

1. Deze regeling treedt in werking op 1-1-2022.

2. De regeling ‘Uitvoeringsregeling subsidie sport 2020’ komt hiermee te vervallen.

 

Nieuwe tekst

Artikel 11 Slotbepalingen

Deze gewijzigde regeling treedt in werking op de dag na publicatie.

Naar boven