Gemeenteblad van Texel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Texel | Gemeenteblad 2023, 26312 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Texel | Gemeenteblad 2023, 26312 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsregeling subsidie sport 2022
Burgemeester en wethouders van Texel;
Overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de kwaliteit en kwantiteit van het sportaanbod in de gemeente Texel;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Texel 2020;
Vast te stellen Het wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling subsidie sport 2022
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten:
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en natuurlijke personen. Alleen op Texel gevestigde stichtingen of verenigingen met een sportieve doelstelling komen in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie.
Het college voert jaarlijks steekproefsgewijs een onderzoek uit naar de rechtmatigheid en effectiviteit van de op grond van deze regeling verstrekte subsidies. Het college kan daarvoor informatie opvragen bij de subsidie-ontvanger. De subsidie-ontvanger verleent hieraan medewerking. De subsidie-ontvanger bewaart daartoe zijn administratie omtrent de activiteiten waarvoor een subsidie is ontvangen ten minste 3 jaar.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie wordt verstrekt voor de kosten van activiteiten met een bijzondere, eenmalige en/of projectmatige aard en heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.
De subsidie wordt verstrekt ter ondersteuning van de organisatie van de aanvrager en heeft betrekking op de kosten die behoren tot de reguliere exploitatie van de aanvrager.
Artikel 7 Berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 15.000.
Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie
Eenmalige subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag daarvoor. Subsidie kan worden verstrekt zolang het subsidieplafond van het jaar waarin de aanvraag compleet is ontvangen, niet is bereikt.
Het subsidiebudget in de gemeentebegroting wordt op basis van de ledenaantallen verdeeld over de aanvragers zoals onder artikel 7, lid 3 van deze regeling is beschreven.
Deze gewijzigde regeling treedt in werking op de dag na publicatie.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De begrippen ‘groot onderhoud’, ‘eigendom’ en ‘bezit’ worden verwijderd, omdat zij niet meer worden aangehaald in de regeling.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Groot onderhoud: de samenvoeging van op zich afzonderlijke bouw- en installatietechnische aanpassingen in verband met het bereiken van het einde van de bouwkundige en/of technische levensduur van (onderdelen van) de accommodatie. Dit met het doel de accommodatie en/of de installatie(s) duurzaam in stand te houden;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De tekst over subsidie voor groot onderhoud onder lid 1 wordt verwijderd. Het apart benoemen van ‘groot onderhoud’ heeft geleid tot verwarring over de toepassing van de regeling. In principe komen alle soorten activiteiten in aanmerking voor subsidie, zo ook bouwactiviteiten. Dit zolang de activiteiten maar plaatsvinden binnen de gemeente Texel, een toegevoegde waarde hebben op het sportaanbod, voldoende aansluiten met het gemeentelijk sportbeleid en in voldoende mate ten goede komen aan inwoners of de gemeenschap op Texel. En dan zijn er natuurlijk ook nog de criteria genoemd onder de andere artikelen van de regeling die hier iets over zeggen. Zoals artikel 6 die criteria stelt over de kosten die in aanmerkingen komen.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor groot onderhoud aan sportaccommodaties binnen de gemeente Texel, wanneer de accommodatie in eigendom dan wel bezit is van de aanvrager en de eigen middelen van de aanvrager buiten diens schuld ontoereikend zijn voor de uitvoering van het noodzakelijk groot onderhoud.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor activiteiten:
De tekst voor de doelgroep van jaarlijkse subsidie wordt aangepast zoals dat ook binnen de andere uitvoeringsregelingen subsidie van de gemeente Texel is geformuleerd en mogelijk wordt gemaakt. Zo zijn er voor sportorganisaties, culturele en maatschappelijke organisaties dan dezelfde criteria voor een eenmalige én jaarlijkse subsidie.
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en natuurlijke personen. Alleen op Texel gevestigde stichtingen of verenigingen met een volledige rechtsbevoegdheid en een statutair vastgelegde sportieve doelstelling komen in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie of subsidie voor groot onderhoud aan sportaccommodaties op grond van deze regeling.
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk en natuurlijke personen. Alleen op Texel gevestigde stichtingen of verenigingen met een sportieve doelstelling komen in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie.
De nummering van de leden van artikel 4 was per ongeluk weggevallen en wordt hersteld, dan is dat nu ook hetzelfde als in de andere uitvoeringsregelingen.
Gelet op het bepaalde in artikel 7, eerste lid van de verordening dient een aanvraag voor een eenmalige subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen voor aanvang van de te subsidiëren activiteiten van de aanvrager.
Gelet op het bepaalde in artikel 7, tweede lid van de verordening dient een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie op grond van deze regeling door het college te zijn ontvangen uiterlijk 1 juli in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
De aanvragen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Hierbij geldt de datum waarop de aanvraag door de gemeente compleet is bevonden.
Het college voert jaarlijks steekproefsgewijs een onderzoek uit naar de rechtmatigheid en effectiviteit van de op grond van deze regeling verstrekte subsidies. Het college kan daarvoor informatie opvragen bij de subsidie-ontvanger. De subsidie-ontvanger verleent hieraan medewerking. De subsidie-ontvanger bewaart daartoe zijn administratie omtrent de activiteiten waarvoor een subsidie is ontvangen ten minste 3 jaar.
Het college voert jaarlijks steekproefsgewijs een onderzoek uit naar de rechtmatigheid en effectiviteit van de op grond van deze regeling verstrekte subsidies. Het college kan daarvoor informatie opvragen bij de subsidie-ontvanger. De subsidie-ontvanger verleent hieraan medewerking. De subsidie-ontvanger bewaart daartoe zijn administratie omtrent de activiteiten waarvoor een subsidie is ontvangen ten minste 3 jaar.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Ook hier geldt dat het apart benoemen van ‘groot onderhoud’ leidde tot verwarring. Er is nu in de regeling alleen nog onderscheid tussen een eenmalige subsidie en een jaarlijkse subsidie. Net zoals dat bij de andere uitvoeringsregelingen en de subsidieverordening ook het geval is.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie wordt verstrekt voor uitgaven en kosten die betrekking hebben op, of rechtstreeks in verband staan met, het groot onderhoud. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.
De subsidie wordt verstrekt voor de kosten van activiteiten met een bijzondere, eenmalige en/of projectmatige aard en heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten. Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie wordt verstrekt voor de kosten van activiteiten met een bijzondere, eenmalige en/of projectmatige aard en heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten voor leges, eten, drinken, verblijf en kosten die behoren tot de reguliere exploitatie die redelijkerwijs voorzien hadden kunnen worden. In geval van loonkosten van organisatoren of vrijwilligers geldt een maximaal subsidiabel uurtarief van € 5.
De subsidie wordt verstrekt ter ondersteuning van de organisatie van de aanvrager en heeft betrekking op de kosten die behoren tot de reguliere exploitatie van de aanvrager.
Artikel 7 Berekening van de subsidie
Lid 1 met de tekst voor groot onderhoud wordt verwijderd en de rubricering van eenmalige subsidie en jaarlijkse subsidie wordt toegepast. In lijn met de eerdere insteek om ‘groot onderhoud’ als aparte subsidie-categorie te verwijderen en slechts 2 categorieën aan te houden (namelijk te weten eenmalige subsidie en jaarlijkse subsidie) en de uniformiteit met de andere uitvoeringsregelingen, wordt het maximumbedrag voor een eenmalige subsidie op € 15.000 gesteld. In het advies bij dit voorstel is aangegeven dat lopende aanvragen worden getoetst aan de zo gunstig mogelijk van toepassing zijnde criteria van de Uitvoeringsregeling subsidie sport 2022 en dit wijzigingsbesluit, zodat zij niet worden benadeeld.
Artikel 7 Berekening van de subsidie
1. Groot onderhoud sportaccommodaties:
De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 75% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 20.000.
2. Activiteiten; eenmalige subsidie:
De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 15.000.
3. Activiteiten; jaarlijkse subsidie:
Artikel 7 Berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt het subsidiabele tekort tot maximaal 50% van de totale subsidiabele kosten, zoals die onder artikel 6 nader bepaald zijn. De subsidie bedraagt tevens maximaal € 15.000.
Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie
Ook hier is er nu alleen nog onderscheid tussen een eenmalige subsidie en een jaarlijkse subsidie. Net zoals dat bij de andere uitvoeringsregelingen en de subsidieverordening het geval is.
Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie
Eenmalige subsidie (voor activiteiten en subsidie voor groot onderhoud sportaccommodaties):
Eenmalige subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag daarvoor. Subsidie kan worden verstrekt zolang het subsidieplafond van het jaar waarin de aanvraag compleet is ontvangen, niet is bereikt.
Het subsidiebudget in de gemeentebegroting wordt op basis van de ledenaantallen verdeeld over de aanvragers zoals onder artikel 7, lid 3 van deze regeling is beschreven.
Artikel 8 Verdeling van de beschikbare subsidie
Eenmalige subsidie wordt verstrekt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag daarvoor. Subsidie kan worden verstrekt zolang het subsidieplafond van het jaar waarin de aanvraag compleet is ontvangen, niet is bereikt.
Het subsidiebudget in de gemeentebegroting wordt op basis van de ledenaantallen verdeeld over de aanvragers zoals onder artikel 7, lid 3 van deze regeling is beschreven.
Het artikel is aangepast zodat de regeling in werking treedt op de dag na publicatie in het gemeenteblad. Lid 2 over het vervallen van de eerdere regeling ‘Uitvoeringsregeling subsidie sport 2020’ is verwijderd.
1. Deze regeling treedt in werking op 1-1-2022.
2. De regeling ‘Uitvoeringsregeling subsidie sport 2020’ komt hiermee te vervallen.
Deze gewijzigde regeling treedt in werking op de dag na publicatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-26312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.