Gemeenteblad van Vlieland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2023, 258594 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2023, 258594 | beleidsregel |
Uw raad heeft aangegeven de toelating van zwaar en lang verkeer te willen beperken.
Motivering hiervan is gelegen in het feit, dat zwaar en lang verkeer onevenredige schade aan de wegen toebrengt, en dat zwaar en lang verkeer uit een oogpunt van de veiligheid voor de zwakkere weggebruiker en vanuit toeristisch oogpunt als ongewenst moet worden beschouwd.
De schade die aan onze wegen ontstaat bestaat hoofdzakelijk uit:
Bij het opstellen van voorwaarden voor een regeling is rekening gehouden met wat op dit moment gangbaar is, de consequenties voor de belanghebbende weggebruikers, en regelingen elders. Onder andere de geldende regeling op Schiermonnikoog is hierbij interessant; hier heeft men gekozen voor een beperking van het totale voertuiggewicht tot 25 ton, en een maximale voertuiglengte van 12 meter, of een samenstel van voertuigen van 16 meter. Onderzoek daar heeft aangetoond dat wanneer men deze beperkingen niet langer zou hanteren, de onderhoudskosten van de wegen substantieel hoger zouden komen te liggen (ordegrootte 25-50%).
Het weren van vrachtauto's met niet-meesturende voor- of naloop(achter)assen zou nog een extra bijdrage aan het behoud van de wegen kunnen leveren; dat effect bepaalt zich echter met name tot bochten. Daarnaast is de handhaafbaarheid lastig, met name bij vrachtauto's die met een tijdelijke ontheffing naar Vlieland komen.
Ter vergelijking is van de noordelijke provincies een overzicht opgesteld van de gemeenten waarin verschillende beperkende maatregelen van kracht zijn. Dit overzicht ligt op de gebruikelijke wijze ter inzage.
Op 30 juni 2003 is een voorstel aan uw raad voorgelegd. Bij de behandeling van dit voorstel gaf uw raad aan dit voorstel in de nieuwe commissiestructuur te willen behandelen, nadat ook de ondernemers waren gehoord.
Alle betrokken ondernemers zijn uitgenodigd voor een overleg over het voorstel. Dit overleg heeft plaatsgevonden op 16 december 2003. Het verslag van deze bijeenkomst ligt op de gebruikelijke wijze ter inzage. Naar aanleiding van de door de ondernemers ingebrachte argumenten heeft het college het voorstel aangepast.
Dit aangepaste voorstel is behandeld in de commissievergadering van 12 januari. In deze vergadering concludeerde de commissie het college voor te stellen tot andere begrenzingen te komen, namelijk een maximale asdruk van 10 ton, een maximum lengte van 10 meter in de Dorpsstraat en daarbuiten 12 meter, en voor het transport naar Houter en de Kampwinkel een uitzondering te maken van 16 meter.
Het college blijft echter bij zijn eerder gepresenteerde voorstel. Het college is van mening, dat bij aanpassing van het voorstel zoals door de raad voorgestaan er de facto geen beperking van het zwaar en lang verkeer zal optreden, met uitzondering van de Dorpsstraat, en dat, terwijl de raad nu juist al lange tijd op een regeling ter beperking heeft aangedrongen.
Het voorgaande overziend, komen de volgende uitgangspunten voor een nieuwe regeling naar voren:
Deze kosten kunnen geheel of gedeeltelijk worden doorberekend aan de afnemers (van detailhandel, aannemers, goederentransport). Het is op voorhand moeilijk aan te geven hoe groot het kostenverhogend effect zal zijn.
Het invoeren van bovengenoemde beperkingen middels een verkeersbesluit (concreet door het plaatsen van verbodsborden waarin een maximum lengte van het voertuig (bord C17 RW) een maximum aslast (bord C20 RVV) of een maximum gewicht (bord C21 RW)) zou naar het idee van ons college verwarrend werken, immers het eiland is al gesloten voor al het gemotoriseerd verkeer, het plaatsen van extra borden (nadat hiervoor een verkeersbesluit is genomen) zou mogelijk de indruk wekken dat voertuigen die de maximale lengte of het maximum gewicht niet halen zonder ontheffing op het eiland zouden mogen rijden.
Bij het invoeren van de beperkingen voor zwaar en lang verkeer zou feitelijk dan ook kunnen worden volstaan met het aanpassen van de voorwaarden in de beschikkingen welke behoren bij A, B, en T-ontheffingen.
Immers in de raadsvergadering van 28 oktober 1991 is besloten het gehele eiland te sluiten voor alle motorvoertuigen, behalve invalidenvoertuigen. Slechts voertuigen waarvoor een ontheffing (A, B, of T) is afgegeven mogen op het eiland rijden. In de ontheffing kunnen nadere bepalingen worden opgenomen waaraan de voertuigen dienen te voldoen, zoals lengte en gewicht.
Gelet op het feit dat het invoeren van nadere regels omtrent lengte en gewicht van voertuigen in een aantal gevallen vergaande gevolgen kan hebben voor ondernemers wordt er de voorkeur aangegeven een nieuw verkeersbesluit te nemen. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het nieuwe verkeersbesluit zullen nadere voorwaarden worden vastgesteld welke in de ontheffingen kunnen worden opgenomen.
Het nieuw te nemen verkeersbesluit zal feitelijk niet afwijken van het verkeersbesluit zoals vastgesteld in oktober 1991, door middel van het plaatsen van de borden C12 en C12 van het RW blijft het eiland gesloten voor al het gemotoriseerde verkeer uitgezonderd invalidenvoertuigen.
Conform het bepaalde in artikel 24 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bij schrijven van 28 mei 2003 de politie gevraagd nader advies uit te brengen omtrent het voorgenomen verkeersbesluit.
Bij schrijven van 6 juni is door de teamchef van de politie Vlieland medegedeeld dat er van de zijde van de politie geen bedenkingen zijn tegen de voorgestelde regeling.
Met het oog op het voorgaande geeft het college, na de inwerkingtreding van het nieuwe verkeersbesluit, er de voorkeur aan middels nadere voorwaarden in de ontheffingen de volgende beperkingen op te leggen:
Wij stellen u voor middels de vaststelling van het bijgevoegd concept-verkeersbesluit en het vervolgens aanpassen van de voorwaarden in de bij de A, B en T, ontheffing behorende beschikkingen het eiland gesloten te verklaren voor al het gemotoriseerde verkeer, uitgezonderd invalidenvoertuigen, waarbij, gelet op artikel 87 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ontheffingen van het verbod kunnen worden verleend mits :
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-258594.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.